لوله پلاستیکی یا لوله فلزی؟

دسته: مقالات منتشر شده در 03 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1205

کدام یک برای سیستم های لوله کشی آب مناسب تر است؟ فلز و یا پلاستیک؟

امروزه مطالب بسیار زیادی را در خصوص آب و نحوه مصرف آن می شنوید و ممکن است این مطالب در خصوص مدیریت آب از طریق سیلاب ها ویا در خصوص مواد آلاینده و یا ایجاد تعادل بین نیازمندی های کشاورزی و شهری باشد. یکی دیگر از مسائلی که در این خصوص مطرح می‌شود زیر ساختارهای فرسوده آبی ماست که می‌تواند توجه بیشتری را نیز به خود جلب کند زیرا لوله هایی که آب نوشیدنی تازه را با خود حمل و نقل می‌کند و آب آلوده را در بسیاری از شهرها و کشورها از خانه‌ها دور می‌کند، بسیار قدیمی بوده و حتی چکه میکند و باعث میشود تا منابع ارزشمند ما به هدر برود.

 

فقدان آب

روزانه تعداد زیادی از لوله های اصلی زیرزمینی در آمریکا می ترکند و باعث می‌شوند که به تعمیرات بسیار گرانی در چنین مواردی نیاز باشد و حتی ممکن است خود ترافیک شهری شدیدی را به وجود آورد. در واقع روزانه میلیاردها گالن از آب از سیستم های انتقالی آب آشامیدنی شهر و در طی انتقال تلف می‌شوند. انجمن فعالیت های آبی آمریکا نمونه های حاصل از مصارف آب را مورد تحلیل قرار داد و متوجه شد که فقدان آب به طور متوسط مقداری بین ۷ تا ۴۵ درصد را شامل می‌شود و مقدار میانگین آن نیز برابر با ۲۷ درصد است و بهتر است بدانید که این آب به عنوان انواعی در نظر گرفته می‌شود که تولید شده اما مبلغی برای ان پرداخت نشده است. با توجه به مطالعات انجام گرفته بیش از ۱۴ درصد آب انتقال یافته و هیچ وقت به دست مشتریان نمیرسد و اگر هم این درصدها برای سایر موارد نیز وجود داشته باشند به طور تئوری یک ایالت همانند کالیفرنیا ممکن است با پیشگیری از فقدان مقدار آب از دست رفته به میزان ۲۵ درصد از نیاز مندی خود به آب را پاسخگو باشد.

 

جایگزینی لوله های فرسوده

به طور کلی نمی‌توان عنوان کرد که تمام آب از دست رفته به دلیل انتقال نادرست آب انجام می گیرد بلکه لوله های فرسوده نیز نقش بسیار مهمی در این موضوع را ایفا می‌کند. لوله های فولادی و سیمانی قدیمی به عنوان اولین موارد خطرناک به شمار می آید و البته جایگزینی آنها نیز روندی بسیار دشوار و گران قیمت می باشد. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا عنوان می‌کند که حدود 384 میلیارد دلار نیاز است تا بتوان زیرساختارهای آب‌ های آشامیدنی موجود را فقط حفظ نموده و جایگزینی و گسترش آن در صورتی می‌ تواند با رشد جمعیت همگام شود که مبلغی برابر با یک تریلیون دلار برای آن صرف شود. اگر این به‌ روزرسانی انجام نگیرد، مشکلاتی در زیر ساختار می تواند به طور کلی سرویس های آبی، انتقال و تجاری سازی آنها را با مشکلاتی همراه سازد. سوالی که در این بخش مطرح می شود در این مورد خلاصه می شود که مواد قدیمی را با چه موادی جایگزین کنیم؟ مواد پیشرفته و جدید می‌ توانند تاثیر بیشتری داشته و مدت بیشتری عمر کنند؟

اگر شما تصمیم گرفتید که سیستم لوله ‌کشی آب خود را تغییر دهید و یا به روز رسانی نمایید و احتمالاً با دو گزینه متفاوت روبرو شده اید که همان انتخاب پلاستیک یا مواد فلزی بدین منظور است. اما ممکن است ویژگی‌های مثبت و منفی هر کدام را با یکدیگر مقایسه کنید و با خود فکر کنید که کدام یک بهترین روش برای شما و نیازمندی های شما خواهد بود؟ در این مقاله ما به سیستم های لوله کشی خانگی و تجاری می‌پردازیم تا مطمئن شویم که شما می توانید بهترین انتخاب را بر اساس برنامه ریزی و بودجه خود انجام دهید. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا سیستم لوله‌ کشی خود را از بروز رسانی نمایید به گونه ای که برای شما و همگی اعضای خانواده متناسب و کاربردی باشد. این موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد که شما از لوله کشی های آب قدیمی و فرسوده استفاده کنید. با مطالعه این مقاله می توانید تفاوت بین انواع گزینه های موجود برای لوله کشی و اطلاعاتی در خصوص انواع فلزات همانند مس و فولاد ضد زنگ به دست آورید.

 

مزیت های لوله های فلزی کدامند؟

معمولاً از لوله های فلزی برای سیستم های لوله کشی سنتی و در خانه ها استفاده می شود و این موضوع ناشی از آن است که لوله های فلزی طول عمر بسیار بالایی دارند و به عنوان مقاوم ترین گزینه ها نیز شناخته می شوند و از طرف دیگر لوله های فلزی از مس، برنج و فولاد ساخته شدند. هر کدام از این موارد از مزیت ها و محدودیت های خود برخوردارند. به عنوان مثال یکی از بزرگترین معایب استفاده از لوله های فلزی در سیستم‌های لوله‌ کشی در این مورد خلاصه می‌شود که این لوله ها پس از مدتی زنگ می‌زنند و ممکن است قطعات زنگ زده از آنها جدا شوند و در نهایت شما این قطعات را در آب آشامیدنی خود مشاهده خواهید کرد. البته انواع ویژه‌ای از فلزات مانند مس به عنوان بهترین گزینه های موجود شناخته می شوند زیرا مقاومت بسیار زیادی در برابر زنگ زدگی دارند و در مقایسه با سایر مواد عمر طولانی تری خواهند داشت. علاوه بر آن لوله های فلزی نسبت به لوله‌های پلاستیکی از قیمت بالاتری برخوردارند و همین باعث شده است تا لوله های پلاستیکی امروزه مصارف بیشتری داشته باشند.

 

مزیت های لوله های پلاستیکی کدامند؟

معمولاً لوله‌ های پلاستیکی از کاربری بسیار راحت تری برخوردارند و نصب آنها نیز هزینه بسیار کمتری دارد. انها به اندازه لوله های فلزی محکم و سنگین نبوده و کار با آنها نیز بسیار ساده تر صورت خواهد گرفت. از طرف دیگر در محیط‌ های کم جا به راحتی می توان آنها را برش داد و آنها را متناسب با محیط مورد نظر به کار برد. از آنجایی که این مواد شهرت خوبی دارند شما با سادگی بسیار بیشتری می توانید قطعات منحنی و یا متفاوتی را پیدا کنید که به دنبال آن هستید. لوله های پلاستیکی همانطور که پیش از این نیز عنوان شد از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند اما آنها به اندازه فلزات با دوام نیستند و علاوه بر آن از مقاومت خوبی در برابر گرما نیز برخوردار نبوده و نیاز به جایگزینی آنها در مقایسه با لوله های فلزی به میزان بیشتری مشاهده خواهد شد. در سایر موارد نیز می‌ توان عنوان کرد که استفاده از لوله های پلاستیکی با محدودیت‌هایی روبروست و نمی توان از آن ها در انواع سیستم های لوله کشی استفاده کرد که آب های آشامیدنی و یا آبی با فشار بسیار بالا را منتقل می کنند. در صورتی که شما می‌خواهید در چنین مواردی از لوله های پلاستیکی استفاده کنید باید انواع ساخته شده از پلی بوتیلن و یا پلی وینیل کلراید کلرینی را انتخاب کنید که دارای ترکیبات کلرین می باشد و باعث می‌شود تا مقاومت لوله ها در برابر حرارت بیشتر شده و گزینه مناسبی برای آب آشامیدنی شوند و از طرف دیگر عایق مطلوبی نیز هستند. پلی اتیلن های شبکه و یا دارای اتصالات عرضی به عنوان گزینه های بسیار بادوام و مطلوب برای خط های انتقالی آب آشامیدنی به کار برده می شوند اما باید آنها را با تعدادی از اتصالات مسی به یکدیگر وصل کرد و این در صورتی است که بخواهید آنها را برای آب های بسیار داغ استفاده کنید. اگر قسمتی از لوله های شما سوراخ شده و چکه می کند به راحتی می توانید از لوله های پلی وینیل کلراید استفاده نمایید. یکی از بزرگترین مزیت های لوله های پلاستیکی نسبت به لوله های فلزی در این مورد خلاصه می‌شود که آنها به هیچ عنوان زنگ نمی زنند. اتصال لوله های پلاستیکی به یکدیگر نیز بسیار ساده می باشد زیرا به روش های متفاوتی برای نصب و یا جوشکاری این دسته از مواد نیاز نخواهد بود که خود باعث می شود تا زمان و کار لازم برای آنها کاهش پیدا کند.

 

لوله های برنج و فولاد ضد زنگ

اگرشما تصمیم گرفتید که لوله های فلزی را انتخاب کنید ممکن است با خود فکر کنید که کدام یک از فلزات موجود برای لوله کشی آب مناسب خواهد بود. لوله‌ های برنج هنوز نیز به کار برده می‌شوند و این در حالی است که نسبت به سایر فلزات موجود قدیمی هستند و از آنجایی که آنها عاری از سرب می باشند بنابراین می توانید با خیال آسوده آنها را برای خطوط آب آشامیدنی استفاده کنید و از طرف دیگر مطمئن باشید که آنها موادی مقاوم در برابر فرسایش و با دوام می باشد.

 

لوله های مسی

همانطور که پیش از این عنوان شد، لوله های مسی موادی بسیار بادوام و با کیفیت می باشند و علاوه بر آن به عنوان موادی مدرن و پرسود نیز در نظر گرفته شده و به تازگی از شهرت زیادی نیز برخوردار شده‌اند و می‌توانند آب بسیار با کیفیتی را منتقل سازند بدون آنکه آلاینده‌ ها وارد آن شود. از طرف دیگر سطوح مسی خاصیت ضد میکروبی دارند و می‌توانند باکتری های مضر را به راحتی بکشند. مس گزینه ای قابل اعتماد به شمار می‌آیند و زنگ زده نمی‌شود و به همین دلیل بسیاری از افراد به عنوان اولین گزینه در سیستم‌های لوله‌ کشی می شناسند.

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید گزینه های بسیار زیادی وجود دارند که شما می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید و این انتخاب با توجه به پروژه نهایی شما متفاوت خواهد بود. سعی کنید ماده ای را برای سیستم لوله‌ کشی خود برگزینید که بتواند دوام و تنوع را از به همراه هم ارائه کند.

مترجم: ف. ال احمد