تفاوت EPDM با Silicone و Neoprene

دسته: مقالات منتشر شده در 02 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1359

اتیلن پروپیلن دی ان مونومر چه تفاوت هایی با نئوپرین و سیلیکون دارد؟

اتیلن پروپیلن دی ان مونومر،نئوپرین و سیلیکون انواعی از جایگزین های ارزشمند و طولانی مدت برای لاستیک طبیعی هستند و شما با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات ویژه‌ای در خصوص ویژگی‌های هر کدام، مزایا و معایب و کاربردهای آنها کسب کنید.

 

اتیلن پروپیلن دی ان مونومر چیست؟

اتیلن پروپیلن مونومر که با EPDM نیز نشان داده می شود نوعی لاستیک ترکیبی می باشد که از ساختار پلیمری اشباع شده تشکیل شده و همین ساختار باعث می ‌شود تا مقاومت آن در برابر لاستیک های طبیعی و سایر مواد اشباع نشده بیشتر باشد. از طرف دیگر این ماده حالتی نسبتاً ارتجاعی و انعطاف پذیر دارد و به همین دلیل گزینه بسیار ایده آلی برای تولید درزگیرها می باشد. اتیلن پروپیلن مونومرهای را می‌توان با توجه به مصرف نهایی به مواد مختلفی تبدیل کرد و همچنین آنها را با این دسته از مواد ترکیب نمود:

           ·            فیلرها همانند کلسیم کربنات و کربن سیاه.

           ·             نرم کننده ها همانند روغن پارافین.

           ·            فرایند های فوم سازی همانند تابش های ناشی از پرتوهای الکترون

 

از طرف دیگر لاستیک نام برده شده سازگاری بسیار زیادی با آب و مواد قلیایی دارد ولی نباید آن را در برابر روغن و سایر هیدروکربن ها قرار داد. اتیلن پروپیلن مونومر و سیلیکون نیز معمولاً به عنوان مواد سازگار با یکدیگر شناخته می شوند زیرا هر دو آنها مقاومت زیادی در برابر آسیب های محیطی دارند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای تولید واشر و درزگیر ها هستند و این در حالی است که لاستیک سیلیکون می‌ تواند ویژگی‌های خود را حفظ کند و در دمای بالا تا ۴۴۶ درجه فارنهایت یا ۲۳۰ درجه سانتیگراد را تحمل نماید و همین ویژگی در برابر تحمل دمای اتیلن پروپیلن دی ان مونومر بالاتر می باشد. از طرف دیگر لاستیکهای سیلیکون میتوانند استریلیزه شوند و به همین دلیل اغلب موارد برای حوزه غذایی، نوشیدنی و تجهیزات پزشکی به کار برده می شوند.

 

اتیلن پروپیلن دی ان مونومر از چه مزیت ها و معایبی برخوردار است؟

می توان لاستیک نام برده شده را با استفاده از فرآیندهای تولیدی به انواعی از طرح ها و شکل ها تبدیل کرده و به همین دلیل در مراحل پایانی و یا تولید استفاده از این لاستیک نسبتاً ساده خواهد بود ولی یکی از مزیت های اصلی که این مواد دارند مقاومت آنها در برابر آسیب می باشد. واشرها و درزگیر های ساخته شده از این ماده به خوبی می تواند در برابر فاکتورهای محیطی مقاومت کنند و این در حالی است که از آنها در شرایط صنعتی، تجاری و خانگی استفاده کنید. این لاستیک های مقاوم می تواند تغییرات آب و هوایی، اشعه فرابنفش ناشی از خورشید و اوزون را تحمل کند و به همین دلیل به راحتی می توان از آنها برای تولید درزگیر‌های خارج از محیط خانه استفاده کرد. از طرف دیگر اتیلن پروپیلن دی ان مونومر به عنوان یک عایق نیز عمل می کند و به همین دلیل مصرف بسیار زیادی برای تولید درزگیرها و واشر های خارج از محیط خانه دارد که باید بتوانند دمای ساختمان را به خوبی کنترل کنند نه اینکه فقط از ورود مواد آلاینده به ساختار اصلی جلوگیری نمایند. از طرف دیگر ماده نام برده شده ویژگی ‌های مثبتی دارد که فقط در دمای کمتر از ۲۶۶ درجه فارنهایت و یا ۱۳۰ درجه سانتیگراد خود را نشان داده می دهد می دهد و زمانی که این دما بالاتر رود مقاومت ماده نام برده شده در برابر ضربه به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد و ممکن است ذوب شده یا تغییر شکل میدهد.

 

از اتیلن پروپیلن دی ان مونومر به منظور تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

درزگیرها از اولین مصارف اتیلن پروپیلن دی ان مونومر می باشد که همانند انواع واشرها که به طور معمول در صنعت خودروسازی و ساختمان سازی به کار برده می شوند ولی سایر مصارف این ماده عبارتند از:

           ·            درزگیر پنجره و در خودرو

           ·             درزگیر در

           ·             واشر و درزگیر برای واحدهای خنک کننده و یخچالها

           ·             شلنگ های کاربردی در باغ

           ·            حلقه های O شکل

           ·             ورقه های ضد آب

           ·            نوارهای مقاوم در برابر هوا

           ·            درزگیرهای پنجره

 

نئوپرین به چه ماده ای گفته می شود؟

نئوپرین نوعی لاستیک ترکیبی می‌باشد که از بسپارش کلرین ساخته شده است و تعدادی از ویژگی های اصلی این ماده عبارتند از: انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر آسیب های محیطی وعدم تاثیرپذیری شیمیایی. نئوپرن و اتیلن پروپیلن دی ان مونومر هر دو از لاستیک های ترکیبی بسیار بادوام به شمار می آیند و به همین دلیل در اغلب موارد به منظور تولید انواعی از محصولات و قطعات به کار برده می شوند. اگرچه اتیلن پروپیلن دی ان مونومر از مزایای بیشتری در حوزه دمایی بزرگ تری برخوردار می باشد اما نئوپرین نوعی انتخاب مقرون به صرفه و کاربردی برای تولید قطعات ی می باشد که ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرند و یا کاهش عملکرد داشته باشند.

 

مزایا و معایب نئوپرین کدامند؟

در اصل نئوپرین به گونه ای طراحی شده تا بتواند جایگزین لاستیک طبیعی شود و البته تعداد زیادی از خواص لاستیک را نیز دارا می باشد ولی به طور کلی مزیت‌های این ماده عبارتند از:

  • مقاومت در برابر آسیب: به راحتی می ‌توان محصولات ساخته شده از نئوپرین را در برابر حلال ها، خنک کننده ها، چربی ها و روغن ها و نفت قرار داده و علاوه بر آن این ماده می‌تواند آسیب ناشی از تغییرات آب و هوایی و تماس با سطوح سایشی را نیز به خوبی تحمل کند. از طرف دیگر مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی دارد و به همین دلیل به میزان زیادی برای تولید محصولاتی استفاده می‌شود که برای محیط خارج از خانه به کار برده می شود.

 

  • سازگاری: به راحتی به بیشتر مواد و فلزات می‌ چسبند و به همین دلیل برای تولید درزگیرها گزینه بسیار مطلوبی است.

 

  • انعطاف پذیری: نئوپرین از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است و تا حدودی حالت ارتجاعی دارد و این در حالی است که همچنان فرم اصلی خود در تولید را حفظ می‌کند. به طور کلی بهتر است بدانید که نئوپرین در مقایسه با EPDM حوزه دمایی کمتری را می تواند تحمل کند اما بزرگترین مشکلی که در خصوص مصرف نئوپرن ها مشاهده می‌شود هزینه‌های بالای آنها است و آنها در مقایسه با بیشتر جایگزین های لاستیک های ترکیبی از قیمت بیشتری برخوردارند بنابراین بیشتر برای تولید محصولاتی به کار برده می‌شوند که باید از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار باشند.

 

از نئوپرین به منظور تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

پوشش نگهدارنده، تجهیزات پزشکی، دستکش های ایمنی، پوشش های کاربردی در حوزه فناوری، لباسهای شنا و شلنگ.

 

سیلیکون به چه ماده ای گفته می شود؟

سیلیکون نوعی ماده لاستیکی ترکیبی می باشد که می تواند در حوزه دمای بسیار بزرگی عمل کند و علاوه بر آن در این ماده در کنار نئوپرین و EPDM برای تولید بسیار حجیم محصولاتی به کار برده می‌شود که به قابلیت ارتجاعی و مقاومت در برابر آسیب‌ها نیاز دارد. سیلیکون و نئوپرین هر دو عملکرد بسیار خوبی در دمای پایین دارند اما می‌توانند در دمای بالا نیز عملکرد بسیار متناسبی داشته باشد و در اغلب موارد در مقایسه با اتیلن پروپیلن دی ان مونومر انتخاب می شوند زیرا مقاومت بیشتری در برابر پارگی و ازدیاد طول بالاتری دارد.

 

سیلیکون از چه مزیتها و معایبی برخوردار است؟

مزیت اصلی لاستیک های سیلیکون در این مورد خلاصه می‌شود که می‌توانند شرایط متفاوتی را مهیا کنند و به همین دلیل به عنوان یک راه حل بسیار کاربردی در حوزه های مختلف شناخته می شوند. از مزیت های آن می توان به چنین مواردی اشاره کرد: این ماده از قابلیت فشردگی بالا و مقاومت بسیار خوبی در برابر تغییرات آب و هوایی برخوردار است. سیلیکون مقاومت بسیار بالایی در برابر تابش اشعه فرابنفش دارد و به همین دلیل برای تولید محصولاتی در صنایع خودرو سازی، ساختمان سازی و محصولات خارج از خانه می باشد. از طرف دیگر این ماده می‌تواند ویژگی‌های مطلوب خود را در دمای کارکردی بین منفی ۵۸ درجه فارنهایت یا منفی ۵۰ درجه سانتی گراد تا ۴۴۶ درجه فارنهایت یا ۲۳۰ درجه سانتیگراد حفظ نماید. با استفاده از مواد افزودنی، پایدارساز های مقاوم در برابر گرما می تواند مقاومت گرمایی آنها را تا ۵۳۶ درجه فارنهایت یا دویست و هشتاد درجه سانتیگراد نیز افزایش داده که این عملیات در طی فرایند تولید انجام می گیرد. از طرف دیگر سیلیکون محدودیت‌هایی نیز دارد به عنوان مثال نئوپرین می‌تواند در تماس با انواعی از روغن ها و مواد شیمیایی قرار بگیرد و برای چنین محصولاتی بهترین گزینه می باشد اما سیلیکون مقاومت بسیار کمتری در برابر آسیب‌های ناشی از سایش دارد که باعث می‌شود گزینه بسیار نامطلوبی برای محصولاتی باشد که در معرض مواد ساینده قرار می‌گیرند.

 

از سیلیکون به منظور تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

واشر، لایه ها، حلقه های O شکل، درزگیر و لوله

 

به طور کلی لاستیک های ترکیبی از مصارف بسیار متفاوتی در بازار صنعتی، تجاری و مصرفی برخوردارند. لاستیک سیلیکون، نئوپرین و اتیلن پروپیلن دی ان مونومر همگی از مواد مشابهی هستند که از انعطاف پذیری، دوام و قابلیت شکل پذیری بسیار مناسبی برخوردار است تا بتوان از آنها واشر و سایر دستگاه‌ها را تولید نمود. هر کدام از این مواد از ویژگی‌های مثبت خود برخوردارند که می‌تواند شامل کیفیت محصول نهایی و هزینه کلیه پرداختی برای پروژه شود و همین باعث می شود تا شما بتوانید ماده مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مترجم: ف. ال احمد