پلاستیک‌هایی که همین حالا باید آنها را کنار بگذارید

دسته: مقالات منتشر شده در 01 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 985

8نمونه از پلاستیک‌ های یک ‌بار مصرف که همین حالا می‌توانید آنها را کنار بگذارید

مواد پلاستیکی به اندازه ای در زندگی روزمره ی ما پررنگ می باشند که به سختی می توانیم متوجه شویم این مواد تا چه اندازه برای زندگی انسانی و کره زمین خطرناک هستند. اگر بخواهیم به طور خلاصه تمامی مشکلات موجود را برای شما توضیح دهیم می توانیم به این موارد اشاره کنیم: ما سالانه بیش از ۳۸۰ میلیون متریک تن از مواد پلاستیکی را تولید می‌کنیم و با جزئیات بیشتر می توانیم بگوییم که ما سالانه ۸۳۷ میلیارد پوند از مواد پلاستیکی را تولید خواهیم کرد و حدود نیمی از مواد پلاستیکی تولید شده از سال ۱۹۵۰ تا سال ۲۰۱۵ از زمان سال ۲۰۰۲ ساخته شده بودند. پلاستیک از مقاوم ترین موادی می باشد که ما در دنیای اطراف خود مشاهده می کنیم و زمانی که طول می کشد تا مواد پلاستیکی تجزیه شوند با توجه به شرایط و ویژگی های پلاستیکی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است یک ظرف شیشه ‌ای ساخته شده از پلی اتیلن های سنگین وزن حدود ۵۰۰ سال طول بکشد تا در کره زمین تجزیه شود و ۱۱۶ سال طول بکشد تا بتواند در محیط دریایی تجزیه شود. ۵۰ درصد از پلاستیک‌های که ما تولید می‌کنیم یک بار استفاده می‌شوند و سپس دور انداخته می‌شوند و می‌توانیم عنوان کنیم که ۸ میلیون متریک تن از پلاستیک های تولیدی ما در نهایت وارد اقیانوس‌ها می‌شوند.

کانادایی ها سالانه بیش از ۹ میلیون تن از زباله ها را در محل های دفن زباله می ریزند و حدود ۳۵ درصد از این مقدار زباله از انواع بسته بندی های مواد غذایی و محصولات پرمصرف ایجاد می‌شود. البته تمام این زباله ها به درستی دور انداخته نمی شوند و به همین دلیل است که دانشمندان در این خصوص هشدار داده اند که پلاستیک ها و سایر زباله های ناشی از آنها می‌توانند موجب آسیب بسیاری در اقیانوس ها و مسیرهای آبی شود. تخمین های موجود نشان می دهد که بیش از ۸ هزار پستاندار دریایی و بیش از یک میلیون مرغ دریایی به دلیل مصرف مواد پلاستیکی در سال میمیرند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که پلاستیک‌ها در داخل بدن هر کدام از وال ها، دلفین ها و فوک های آزمایش شده وجود دارند و همه ما این پیش بینی های وحشتناک را شنیده ایم که تا سال ۲۰۵۰ مواد پلاستیکی بیشتری در مقایسه با ماهی ها در آب های زمین وجود خواهد داشت. اعتیاد ما به مصرف مواد پلاستیکی می تواند بیشتر شبیه یک مورد ناممکن به شمار بیاید اما پلاستیک‌های یک‌بار مصرف نسبت به سایر انواع موجود به راحتی می‌توانند کنار گذاشته شوند. در این مقاله به هشت پلاستیک یکبار مصرف قابل جایگزین اشاره می کنیم که شما می‌توانید از سایر مواد به عنوان به جای آنها استفاده کنید و با این روش به بهبود وضعیت مسیرهای آبی و موجودات زنده در آن کمک خواهد کرد.

 

شماره ۱: نی های پلاستیکی

نی های پلاستیکی یکی از ۱۰ موردی هستند که در لیست مواد جمع آوری شده از سواحل و نواحی اطراف دریا قرار می گیرند. تخمین های موجود از کشور کانادا نشان می دهند که این مقدار برابر با ۵۷ میلیونی در روز می باشد و بیشتر شهرهای بزرگ این مواد را برای بازیافت شهری نمی پذیرد.

راه حل: نی های پلاستیکی چندان مواد مورد نیاز و ضروری برای زندگی روزانه ما نمی باشد. شما می توانید مصرف آنها را به طور کلی حذف کنید و یا از انواع قابل جایگزین در کیف خود استفاده نمایید. در رستوران ها و سایر مکان هایی که به نی ها نیاز می باشد شما می توانید از انواع کاغذی استفاده نمایید.

 

شماره ۲: بطری های آب پلاستیکی

در هر دقیقه در دنیا حدود یک میلیون بشکه پلاستیکی خریداری می‌شوند و این مقدار حدود ۲۰ درصد تا سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده که در نهایت ظرفیت انها بسیار بیشتر از مقدار لازم برای بازیافت آنها خواهد بود. تقریباً ۵۰ میلیارد بطری پلاستیکی آب سالانه در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و این درحالی است که فقط ۲۳ درصد از آنها بازیافت می شود و این بدین معنی است که ۳۸ میلیارد از بطری های آب پلاستیکی در محل های دفن زباله و مسیرهای آبی قرار داده می شود. در اونتاریو نیز حدود یک میلیارد بطری پلاستیکی در سال در مراکز بازیافتی وارد نمی شوند و در نهایت بازیافت نخواهد شد.

راه حل: بهتر است زمانی که در خانه هستید، از شیرهای آب استفاده کنید و یا انواعی از بطری های غیر پلاستیکی را همیشه و همه جا با خود حمل کنید و اگر فکر می کنید که آنها و بطری های کاربردی شما می توانند فضای بسیار بزرگی را اشغال کنند بنابراین می توانید از آنهایی استفاده کنید که حجم کوچکتری دارند و یا جمع می‌شوند.

 

شماره ۳: فنجان های قهوه با پوشش های پلاستیکی

 فنجان های قهوه ی یکبار مصرف دارای نوعی پوشش پلاستیکی پلی اتیلنی هستند که بر مبنای مواد نفتی ساخته می‌شود و به همین دلیل نمی ‌توان به راحتی آنها را از بخش کاغذی در فرآیند بازیافت جدا نمود و بیشتر کارخانه های بازیافت به گونه‌ای تجهیز شده اند که نمی‌توانند این مواد را به درستی فرآوری کنند و در نهایت مواد نام برده شده در محل های دفن زباله قرار خواهد گرفت. سالانه ۴ میلیارد از فنجان های قهوه ای پلاستیکی دور انداخته می‌شوند و این در حالی است که فقط یک زنجیره را در نظر گرفته ‌ایم. در کانادا نیز حدود یک میلیون فنجان قهوه دور انداخته شده در روز وجود دارد و در صورتی که پوشش پلاستیکی آنها تیره رنگ باشند آنها باید در داخل سطل آشغال قرار بگیرند.

راه حل: برای نوشیدنی های روزانه خود بهتر است که یکی از فنجان چند بار مصرف را با خود حمل کنید در خصوص اندازه آنها نگران هستید می توانید از انواع فعل های جمع شدنی استفاده کنید.

 

شماره ۴: کیسه ها و کیف های پلاستیکی

تصمیمات اتخاذ شده در خصوص منع مصرف کیسه های پلاستیکی در مغازه‌ها و زنجیره‌های غذایی باعث شده است تا دوباره بحث های بسیار جدی در کانادا در خصوص مشکلات موجود در حوزه کیسه های پلاستیکی به وجود بیاید. بنابر اطلاعات موجود، کانادایی‌ها بین ۹ تا ۱۵ میلیون در کیسه پلاستیکی را درسال استفاده می‌کنند و این در حالی است که شهروندان آمریکایی به میزان ۱۰۰ میلیارد کیسه در سال استفاده می کنند.

راه حل: می توان ایجاد نوعی کیسه یا کیف چند بار مصرف مانند انواع نخی را در داخل خودرو و یا کیف خود قرار دهید و در موارد مورد نیاز از آنها استفاده کنید.

 

شماره ۵: محفظه غذای پلاستیکی خارج از خانه

پلاستیک های مشکی که مواد اصلی تشکیل دهنده بسیاری از ظروف ویژه مواد غذایی برای خارج از خانه را تشکیل می‌دهند، از ترکیباتی ساخته شدند که قابلیت بازیافت ندارند و این از آنجایی ناشی می‌شود که رنگ سیاه این مواد به گونه ‌ای است که نمی تواند نور را منعکس کند و اسکنر های نوری که برای شناسایی نوع ماده پلاستیکی در تجهیزات بازیافتی شهری به کار برده می‌شوند از انعکاس نور به منظور شناسایی قابلیت بازیافت یک ماده و یا عدم آن استفاده می‌کنند.

راه حل: سعی کنید از محفظه های غذایی غیر پلاستیکی و شخصی برای رستوران و سایر محیط ‌های خارج از خانه استفاده کنید

 

شماره ۶: در پوش های پلاستیکی

امروزه شهر تورنتو استفاده از پلاستیک های نازک تر مانند انواعی از کیسه‌های پلاستیکی و پوششهای پلاستیکی را برای تجهیزات بازیافتی خود می پذیرد اما در یکی از مقالات به این نکته اشاره شده است که تعداد زیادی از پلاستیک‌هایی که قابلیت طبقه بندی بسیار سختی دارند، به توزیع کنندگان و شرکت‌هایی در خارج از کشور فروخته می‌شوند که در آنها قوانین سختگیرانه کمتری وجود دارد و به بسیاری از افراد مبالغ کمی پرداخت می‌شود تا زباله ها را از یکدیگر جدا کند.

راه حل: بهترین راه حل موجود کنار گذاشتن این دسته از مواد می باشند زیرا جایگزین های بسیار زیادی برای درپوشهای پلاستیکی وجود دارد و شما می توانید مواد غذایی باقی مانده را در ظروف چند بار مصرف و غیر پلاستیکی استفاده کنید.

 

شماره ۷: قاشق و چنگال های پلاستیکی

استفاده از قاشق و چنگال های پلاستیکی نوعی احمقانه به شمار می آیند و به همین دلیل است که دولت فرانسه ممنوعیت بسیار زیادی برای به کارگیری قاشق و چنگال های پلاستیکی یکبار مصرف به همراه فنجانها، بشقاب ها و کیسه های پلاستیکی قرار داده است که از سال ۲۰۲۰ انجام گرفته است.

راه حل: از تعدادی قاشق و چنگال چند بار مصرف و غیر پلاستیکی برای مصارف روزانه خود استفاده کنید بنابراین شما مجبور نخواهید بود که از انواع پلاستیکی استفاده نمایید.

 

شماره ۸: فنجان های پلاستیکی ویژه جشن و مهمانی

علاوه بر تمامی موارد عنوان شده، ما نیاز داریم تا وابستگی خود را به فنجان های پلاستیکی که مصارف بسیار زیادی در جشنها، رخدادها و مراسم دارند را کاهش دهید. شرکتهایی در دنیا وجود داشته اند که به عدم استفاده از چنین فنجان هایی برای مراسم و جشن ها کمک کرده اند همانند استرالیا که نه تنها در این روند قدم بسیار مهمی برداشت بلکه تعدادی از فنجان های ویژه مراسم را از مواد پلاستیکی مصرف شده و قدیمی تولید کرده است.

راه حل: سعی کنید در تمامی مراسم و جشنهایی که شرکت می کنید از استفاده از فنجان های پلاستیکی پرهیز نمایید وظروف ویژه خود را در صورت امکان در چنین شرایطی استفاده کنید. اگر امکان ئانتخاب برای شما وجود ندارد بهتر است مطمئن شوید که فنجان پلاستیکی کاربردی شما از نوع بازیافت شدنی می باشد.

مترجم: ف. ال احمد