بزرگترین مزایای مواد پلاستیکی

دسته: مقالات منتشر شده در 18 خرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1226

بزرگترین مزایای مواد پلاستیک کدامند؟

ممکن است پلاستیک ها یکی از رایج ترین موادی باشند که در دوران مدرن به چشم می خورند و می توانند مجموعه ای از مزیت‌های بسیار فوق‌العاده‌ای را ارائه کنند که روزانه به ما کمک می‌کند اما همان محصولات می‌توانند مواد خطرناک و مضری به روی کره زمین باشند. به طور کلی مواد پلاستیکی به انواعی از محصولات گفته می شود که قابلیت انعطاف پذیری داشته و می توان آنها را به راحتی شکل داده و امروز این واژه برای انواعی از پلیمرها نیز به کار برده می شود. اولین ماده پلاستیکی در نتیجه تحقیقاتی بود که فردی با نام John Wesley Hyatt در سال ۱۸۶۹ انجام داد و وی توانست اولین پلیمر ترکیبی را اختراع کند. این اختراع در پی تلاش‌های وی برای کسب جایزه ۱۰ هزار دلاری بود که به عنوان روشی برای تولید و جایگزینی برای عاج فیل قرار داده شده بود. محبوبیت بازی بیلیارد در آمریکا در حال افزایش بود و این درحالی بود که توپ هایی که در این بازی به کار برده می‌شدند از عاج فیل های وحشی ساخته می‌شدند و مخترع نامبرده شده توانست با ایجاد نوعی واکنش بین سلولزهای الیاف نخی با کافور محصولی را تولید کند که می تواند انواع شکل های ممکن را بپذیرد. سلولوئید تولید شده اولیه به میزان بسیار زیادی مورد توجه قرار گرفت و این در حالی بود که دیگر نیازی به استفاده از عاج فیل ها و یا اعضای لاک پشت ها نبود. در آن زمان در واقع روشی به وجود آمده تا به کمک آن محیط زیست و طبیعت از خطرات و آسیب های مخرب انسانی در امان باشد. در حالی که روندهای تولیدی مواد پلیمری همچنان در حال توسعه و پیشرفت می باشند ما باید نگاه دقیقی به مزیتهای مرتبط با مواد پلاستیکی بیندازیم تا بتوانیم از اثرات مخرب آنها بر محیط زیست جلوگیری کنیم.

 

لیستی از مزیتهای مواد پلاستیکی

          ·            تعداد زیادی از مواد پلاستیکی طول عمر بالایی دارند که همین موضوع باعث می شود تا امکان استفاده مجدد از آنها فراهم شود: نیازی نیست که مواد پلاستیکی را به عنوان مواد یکبار مصرف در نظر گرفت و آنها را کاملا دور انداخت ویا آن‌ها را نوعی زباله دانست زیرا اشکال بسیار زیادی از این ماده طول عمر بسیار زیادی دارند که برابر و یا بیشتر از سایر مواد موجود می باشد. به عنوان مثال انواعی از لوله های ساخته شده از پلی وینیل کلراید که به خوبی ساخته شده و نگهداری شده اند می توانند پایداری زیادی داشته باشند و در واقع پلاستیک های به کار برده شده در ساخت و ساز به طور میانگین عمری برابر با ۳۵ سال دارند. زمانی که ما به جای آنکه این مواد را در سطلهای زباله بیندازیم همچنان از آنها استفاده می‌کنیم بنابراین می توانیم میزان تولید زباله ها را به صورت آنی کاهش دهیم. در صورتی که شما حداقل ۷ بار از مواد پلاستیکی استفاده کنید در نهایت میزان انرژی برابر با بازیافت آنها را ذخیره خواهید کرد.

          ·            روش های تولیدی مواد پلاستیکی در مقایسه با سایر مواد بسیار بهتر است: تولید مواد پلاستیکی با استفاده از سوخت های فسیلی می‌تواند به انرژی بسیار بالایی نیاز داشته باشد اما همچنان یکی از منابعی است که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. می‌توان از الیاف طبیعی گرفته شده از گیاه بامبو نیز بهره برد و این در حالی است که تولید کنندگان باید از فرایندهای شیمیایی برای تبدیل محتوای موجود به محتوا یی کاربردی استفاده کنند. آلومینیوم یکی دیگر از انواع مواد کاربردی است که پلاستیک در مقایسه با آن بسیار برتر می باشد. فرآیند های بازیافتی می توانند این مقایسه ها را در طول زمان تغییر دهند ولی همچنان مشخص است که مواد پلاستیکی قابلیت استفاده مجدد را دارند و همین موضوع یکی از بزرگترین مزیت های آن ها به شمار می آید.

          ·            مواد پلاستیکی فضای کمتری را در محل دفن زباله اشغال می کنند: مواد ارگانیکی گازهای گلخانه ای را منتشر می‌کنند و این در حالی است که تجزیه آنها آغاز شده است و تمرکز این فرایند معمولاً بر کربن دی اکسید می باشد اما گاز متانی که از این مواد منتشر می‌شود خود می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود بیاورد. زمانی که متان را با کربن دی اکسید مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که متان ۲۰ برابر قوی تر می باشد و می تواند تاثیرات بسیار بیشتری داشته باشد. مواد پلاستیکی در حین روند تجزیه چنین گازی را منتشر نمی‌کنند و این بدین معناست که با سادگی بیشتری می توان تاثیر طول عمر محصولات ساخته شده از این مواد را محاسبه کرد.

          ·            پلاستیک‌ها روشی ایمن برای انتقال کالاهای مورد نیاز ما را فراهم می کنند: یکی از دلایلی که ما از مواد پلاستیکی برای بطری های حاوی آب و سایر نوشیدنی ها استفاده می‌کنیم در این مورد خلاصه می‌شود که آنها می‌توانند محصول را به صورت ایمن حفظ کنند. مواد پلاستیکی باعث می‌شوند تا محصولات مورد نظر همانند آب با سرعت زیاد و هزینه پایین به جمعیت زیادی در تمام دنیا منتقل شوند و در صورتیکه یک شهر دچار کمبود یک ماده شود و یا پس از رخدادهای طبیعی منابع کافی در اختیار نداشته باشد، ما می‌توانیم از این محصولات برای پاسخگویی به نیازهای آنها استفاده کنید. تعدادی از همین پلاستیک هایی که از مزایای یاد شده برخوردار هستند در گذشته به عنوان موادی خطر زا معرفی شدند بنابراین تحریم های قانونی برای آنها قرار داده شد تا از استفاده آنها جلوگیری به عمل آید.

          ·            روش های بسیار متعددی برای مدیریت زباله های پلاستیکی وجود دارد: گرما یکی از رایج‌ترین روش‌های به کار برده شده برای فراوری زباله های پلاستیکی و یا ایجاد امکان بازیافت برای آنها می باشد و البته می‌توان عنوان کرد که این روش تنها گزینه موجود کاربردی در دنیای امروز نیست. ما می‌توانیم از تجزیه حرارتی و یا گاز زایی به منظور انجام این فرآیند به روی این مواد با کمترین میزان انتشار و آلایندگی استفاده کنیم. حتی امکان تکه ‌تکه کردن کردن این مواد نیز وجود دارد تا بتوان مواد جدیدی را از آنها تولید کرد. اگرچه هزینه روشهای فراوری جایگزین از نظر اقتصادی در تعدادی از جوامع چندان پایدار نمی باشد اما همچنان این وضعیت وجود دارد و می توان آن را مورد توجه قرار داد. اگر به انواعی از شاخص های محیطی توجه کنیم تعدادی از بطری های پلاستیکی در مقایسه با سایر مواد کاربردی از ویژگی سازگاری بیشتری با محیط زیست برخوردارند.

          ·            مواد پلاستیکی از تراکم انرژی بالاتری برخوردارند: سوزاندن زباله های پلاستیکی می‌تواند روشی بسیار کاربردی باشد به دلیل آن که می‌تواند انرژی با تراکم بسیار بالایی را تولید کند و این ماده خروجی انرژی بالایی را برای زباله سوزی و یا کوره سیمان ارائه می کند زیرا این ماده را با استفاده از هیدروکربن های نفتی می سازیم و این بدین معناست که ما می‌توانیم آن را به عنوان جایگزینی برای احتراق سوخت های فسیلی به کار ببریم. بخش محصولات کاغذی در انگلستان هم معمولاً از انرژی برابر با مواد پلاستیکی و یا صنایع لاستیکی استفاده می کند و در واقع تمامی این مواد می‌توانند خود منبع خوبی از انرژی باشند.

          ·            پلاستیک ها به عنوان موادی مقرون به صرفه شناخته می شوند: از آنجایی که هزینه اولیه مواد پلاستیکی پایین تر می باشد می‌توانیم در نهایت آنها را با قیمت پایین تر تهیه کنیم و فرآیندهای تولیدی موجود به ما اجازه می دهد تا چندین میلیون تن از این مواد را برای انواعی از اهداف تولید کنیم از تولید بسته بندی تا تولید نی. میتوان شیمی یک ماده را تغییر داد تا انواعی از خواص ویژه را برای محصول نهایی تولید شده به وجود آورد مانند ایجاد نرمی بیشتر، سختی بیشتر، قابلیت ارتجاعی و یا دوام بیشتر.

          ·            صنعت مواد پلاستیکی یکی از مشارکت کننده های اصلی در اقتصاد جهانی می باشد: صنعت مواد پلاستیکی در دنیا بازاری با ارزش بالغ بر یک تریلیون دلار در سال فراهم می‌کند و تقریبا دو میلیون نفر فرصت‌های شغلی مستقیمی در آمریکا دارند که به دلیل این اختراع می باشد و ما از این ماده به منظور پیشگیری از ایجاد زباله های بیشتر و همچنین حفاظت از سلامتی خود و ایجاد بهداشت بهتر استفاده میکنیم. درجات مختلفی از مواد پلاستیکی وجود دارند که از آن جمله می توان انواع ساختمانی و انواع صنعتی را نام برده و برای حمل و نقل مدرن کاملا ضروری به نظر می‌رسد که بتوانیم پشتیبانی زیر ساختاری لازم را فراهم کنیم و وسایل حمل و نقل را ارزان تر کرده و تکمیل آنها را تسهیل سازیم. بیش از ۳۱ هزار نفر در آمریکا به صورت مستقیم در بخش های تولیدی کیسه های پلاستیکی کار می کنند و صنعت پلاستیک در آمریکا به عنوان هشتمین بزرگترین صنعتی شناخته می شود که امروز در حال فعالیت می باشد.

          ·            استحکام بالا و سختی: مواد پلاستیکی دارای نسبت استحکام بالا در مقایسه با وزن می باشند و از نظر طبیعت و ساختار اصلی نیز از مواد بسیار مقاوم به شمار می‌آیند بنابراین مواد پلاستیکی در مقایسه با مواد فلزی با وزن یکسان سبک تر هستند

          ·            انعطاف پذیری بالاتر در طراحی: مواد پلاستیکی از پلاستیک های ذوب شده جاری در روش قالبگیری تزریقی تولید می‌شوند و این فرآیند دارای امکان تولید انواعی از ویژگیهای پیچیده، انواع اشکال هندسی و همچنین یکپارچه‌سازی بخش های متفاوت فلزی در یک بخش پلاستیکی را دارا می باشد و بنابراین می‌توان به کمک این روش هزینه‌های نهایی را نیز کاهش داد.