سوالات رایج در خصوص پلی اورتان ها

دسته: مقالات منتشر شده در 19 خرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1413

پاسخگویی به سوالات رایج در خصوص پلی اورتان ها

در این قسمت شما لیستی از سوالات رایج مطرح شده در خصوص پلیمرهای پلی اورتان را مشاهده می کنید و با مطالعه آنها می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص پلیمر یاد شده بدست آورید.

 

  • پلی اورتان ها از چه موادی ساخته می شوند؟ پلی اورتان ها از یک واکنش شیمیایی بین دی ایزوسیانات ها و یک پلیول تولید می‌شوند و زمانی که این واکنش رخ می‌دهد ماده‌ای ساخته می شود که بسیار متنوع و گوناگون می باشد و علاوه بر آن می‌تواند از خواص بسیار متنوعی نیز برخوردار باشد همانند قابلیت ارتجاعی، انعطاف پذیری و سختی که این موضوع نیز با توجه به مواد انتخابی و ترکیب شده در طی واکنش متفاوت خواهد بود.

 

  • پلی اورتان ها به منظور تولید چه محصولاتی به کار برده می شوند؟ پلی اورتان ها از صد ها مصرف و کاربرد متفاوت برخوردارند و تنوع این ماده در حدی است که می تواند در هر جایی از عایق سازی سقف تا تخته های موج سواری مشاهده شود. صنعت به طور کلی به دنبال یافتن راه‌های جدیدی است تا بتواند از این ماده استفاده کند و این موضوع نیز ناشی از مصارف بسیار متعدد پلیمر یاد شده می باشد.

 

  • آیا پلی اورتان های به کار برده شده در ساخت صفحات موج سواری با انواعی که در ساخت تشک ها به کار برده می شوند یکی هستند و یا آیا یک ماده می‌تواند هم حالت سخت و هم حالت نرم داشته باشد؟ به طور کلی تمامی پلی اورتان ها به یک خانواده شیمیایی تعلق دارند و آنها توسط واکنشی بین دی ایزوسیانات ها و پلیول ها تولید می‌شوند و انواعی از این محصولات وجود دارند که می‌توان آن‌ها را ترکیب کرد و در مواقع خاص محصول نهایی به موادی وابسته است که در واکنش به کار برده شدند.

 

  • آمارهای اجتماعی-اقتصادی این صنعت چگونه میباشد؟ خلاصه ای از پارامترهای اجتماعی اقتصادی این صنعت و زنجیره ارزشی آن نشان می‌دهد که این صنعت شامل بیش از ۲۳ هزار شرکت متفاوت می باشد و بیش از ۸۰۰ هزار کارگر در این اماکن کار می‌کنند و ارزش بازار آنان بیش از ۱۵۰ میلیارد یورو می‌باشد.

 

  •  آیا پلی اورتان ها مواد ایمنی هستند؟ دانشمندان متوجه شدند که ایزوسیانات های کاربردی در تولید پلی اورتان ها ترکیباتی هستند که می‌توانند خطرات بسیار زیادی را برای انسان داشته باشند و قرارگیری در معرض این ماده می‌تواند باعث ایجاد حساسیت های ریوی و یا حتی حملات آسمی‌ شود و حساسیت‌های پوستی و دشواری در تنفس را به وجود بیاورد و یا منجر به ایجاد عفونت‌های ریوی شود. افراد مبتلا به میگرن و یا سایر انواع بیماری‌ها باید از بخارهای سمی ناشی از پلی اورتان دور بمانند زیرا این ماده می‌تواند باعث تورم سلولهای مغزی شود و سردرد شدیدی را به وجود بیاورد و این درحالی است که خانم های باردار، سالمندان، افراد بیمار و کودکان هیچ وقت نباید در معرض بخار های ناشی از این ماده قرار بگیرند چون ممکن است باعث بروز سرفه و یا سرماخوردگی، خس خس سینه و یا سایر علائم در آنها شود که در واقع مرتبط با علائم آسم می باشد. کارگرانی که به صورت دائمی در معرض این بخارها قرار می‌گیرند ممکن است به انواعی از اختلالات دچار شوند همانند دل درد، حالت تهوع و سرگیجه. به منظور عدم قرارگیری در معرض بخار های یاد شده بهتر است خود را از مناطقی که این مواد به وفور یافت می‌شوند دور کنید مانند مکان هایی که در آنها انواعی از پوشش ها و یا وارنیش ها فرآوری می‌شوند و از فوم های پلی اورتانی هم به عنوان تشک تخت خود استفاده نکنید. اگر در خانه شما اماکنی وجود دارد که با این مواد پوشیده شده اند سعی کنید از آنها دوری جویید و تمامی در و پنجره‌ها را باز کنید و مطمئن شوید که زمانی که پوشش هایی برای وسایل چوبی ساخته میشوند، هوای موجود در خانه به خوبی تهویه می‌شود. در نهایت بهتر است که تحقیقات مستقلی در خصوص پلی اورتان ها انجام دهید زیرا دانش بیشتر در این خصوص به شما کمک می کند تا ذهن هوشیاری داشته باشید و بدن خود را نیز سالم حفظ کنید.

 

  • سالانه چقدر پلی اورتان تولید میشود؟ سالانه بیش از ۲ میلیون تن از پلی اورتان در ایالات متحده اروپا تولید می‌شود.

 

  • از چه زمانی پلی اورتان ها در ساخت یخچال ها به کار برده می شدند؟ پلی اورتان ها از سال ۱۹۶۰ در ساخت یخچال ها نقش داشتند.

 

  • به کارگیری پلی‌اورتان ها در ساخت خودرو چه مزیت هایی می تواند داشته باشد؟ پلی اورتان های موجود در وسایل نقلیه باعث ایجاد ایمنی، راحتی و همچنین دوام بسیار بالا می شوند و علاوه بر آن می‌توانند بازدهی سوخت را افزایش دهند و از بهترین نکات مثبت آنها نیز می‌توان به این مورد اشاره کرد که در مقایسه با مواد جایگزین بسیار سبک تر می باشند. در نتیجه این مواد وزن کمتری داشته و مصرف بنزین را کاهش می دهند و می توانند اثربخشی بسیار بالایی در عایق سازی صوتی نیز داشته باشد.

 

  • آیا امکان بازیافت محصولات ساخته شده از پلی اورتان وجود دارد؟ بله تقریباً تمامی محصولات پلی اورتانی را می توان بازیافت کرد. اگرچه بهترین انتخاب برای محیط زیست شاید بازیافت نباشد زیرا بازیافت به میزان بسیار زیادی از انرژی نیاز دارد و در بهترین حالت باید بتوانیم این منابع انرژی را بازیابی کنیم. در اتحادیه اروپا این کار از طریق زباله سوزی محتاطانه و بسیار تمیزی صورت می‌گیرد که در آن آلاینده‌ها فیلتر می‌شوند و انرژی پس از فرایند های احتراقی تولید می‌شود.

 

  • کدام محصولات پلی اورتانی و در واقع چند درصد از این محصولات بازیافت می شوند؟ متاسفانه پاسخ به این سوال در هر کشور متفاوت است و می‌توان گفت که میزان بازیافت به دلیل عدم وجود تجهیزات کافی نسبتاً کم می باشد و علاوه بر آن هزینه‌های بازیافت مواد نیز بالاست و گزینه مطلوب تر سوزاندن آنها و همچنین بازیابی انرژی آنها می باشد.

 

  • پلی اورتان ها چگونه فعالانه به عدم تغییرات آب و هوایی کمک می کنند؟ آنها به روش های متفاوتی می توانند با تغییرات آب و هوایی مبارزه کنند به عنوان مثال این ماده نوعی عایق بسیار اثربخش می باشد و زمانی که به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند اثربخشی و بازدهی انرژی را در ساختمانها افزایش دهد و میزان انتشار کربونهای به وجود آمده توسط حرارت را کاهش دهد. یکی دیگر از مثالها به کارگیری پلی اورتان ها در تولید انواعی از خودروها ست و تولیدکنندگان خودرو ها روز به روز گرایش بیشتری به این موارد پیدا می‌کنند که این موضوع فقط ناشی از زیبایی ظاهری و یا حتی راحتی بیشتر خودروها نیست بلکه آنها در مقایسه با سایرمواد موجود سبک تر می باشند و در نتیجه می‌توانند میزان انتشارات و مصرف بنزین را کاهش دهند.

 

  • اگر پلی اورتان ها از منابع محدود گرفته می شوند چگونه می توان آنها را محصولاتی پایدار و بادوام در نظر گرفت؟ پلی اورتان ها موادی پایدار و دوام پذیر می باشند زیرا از کمتر از یک دهم درصد از نفت مصرفی جهانی را به کار می‌برند و علاوه بر آن ۱۰۰ برابر آن را ذخیره می کنند. آنها با توجه به محصولات تولیدی می‌توانند پایداری و دوام را به وجود آورند همانند عایق سازی و یا تولید یخچال ها که با تولید این محصولات در نهایت می تواند انرژی بیشتری را ذخیره کند. پایداری و عملکرد بلندمدت پلی اورتان ها بدین معنی است که این مواد در مقایسه با جایگزین های خود عمر طولانی تری دارند و می‌توانند نقش بسیار پررنگ تری در ذخیره انرژی داشته باشند (در مقایسه با انرژی مصرف شده برای تولید این مواد).

 

  • چه میزان انرژی را می توان با استفاده از پلی اورتان ها ذخیره کرد؟ متخصصان تخمین می‌زنند که عایق سازی ساختمان ها مطابق با استاندارد بهینه جهانی می‌تواند مقدار انتشار گاز دی اکسید کربن را تا ۲۰ درصد کاهش دهد و حدود ۵۱ میلیون کیلو وات در ساعت از انرژی نیز در هر سال در اتحادیه اروپا ذخیره میشود. این ذخیره سازی از طریق به کارگیری عایق های پلی اورتانی صورت می گیرد.

 

  • طول عمر محصولات پلی اورتانی چقدر است؟ طول عمر محصولات پلی اورتانی به محصول مورد نظر و نوع کاربری بستگی دارد و در شرایط معمولی و با در نظرگیری احتمال فرسایش نرمال می‌توان طول عمر آنها را برای عایق سازی ساختمان ها بیش از ۵۰ سال، برای یخچال ها بیش از ۲۵ سال و برای سپر خودرو بیش از ۲۰ سال در نظر گرفت. خود مواد پلی اورتانی نسبت به محصولاتی که از آنها ساخته می‌شوند طول عمر بیشتری دارند.

 

  • آیا پلی اورتان ها گران قیمت می باشند؟ خیر، یکی از بزرگترین مزیت های مواد پلی اورتانی قابلیت خرید و در واقع مقرون به صرفگی آنهاست. افزایش محبوبیت این مواد ناشی از بسیاری از ویژگی‌های مثبتی می باشد که از بین آنها می توان مقرون به صرفگی را نام برد و قیمت انها را باید به عملکرد آنها و آنچه که در تمام طول عمر خود ذخیره می کنند نسبت داد. هزینه این مواد در مقایسه با سایر مواد کاربردی بسیار رقابتی می باشد.

 

  • آیا پلی اورتان ها در برابر حرارت مقاوم هستند؟ به طور کلی می توان پلی اورتان ها را در حوزه دمایی منفی ۶۲ تا ۹۳ درجه سانتیگراد و یا منفی ۸۰ تا ۲۰۰ درجه فارنهایت استفاده کرد و فرمولاسیون های ویژه ای از آن می توانند عملکرد پلی اورتان ها را افزایش داده و امکان قرارگیری آنها در معرض دمایی برابر با ۱۵۰ درجه سانتیگراد یا ۳۰۰ درجه فارنهایت را فراهم سازند.