ترموپلاستیک پلی اورتان TPU در مقایسه با رقیبان

دسته: مقالات منتشر شده در 11 اسفند 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1268

چگونه انواع محصولات ساخته شده از ترموپلاستیک های پلی اورتان در مقایسه با رقیبان خود برتری پیدا می کند؟

ترموپلاستیک های پلی اورتان که با نام اختصاری TPU نیز نشان داده می‌شود به طور گسترده برای تولید انواع تجهیزات خارج از خانه به کار برده می شود و در صورتی که بخواهیم آن را با سایر پلاستیک‌های موجود مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که این دسته از ترموپلاستیک ها دارای عملکرد بسیار عالی در دمای پایین و استحکام بالا در برابر ضربه و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، تابش اشعه فرابنفش و انواعی از مواد شیمیایی می باشند. علاوه بر آن قطعات این دسته از پلاستیک ها را می توان با استفاده از جوشکاری به یکدیگر متصل کرد وبه همین دلیل آنها قابلیت تولید محصولات بسیار متنوع همانند قایق کایاک، تانکهای ذخیره سازی انعطاف پذیر، دستگاه های پزشکی و جلیقه نجات، کاپشن و بسیاری از مواد دیگر را دارند. در چند سال اخیر تقاضا برای مواد پلی اورتان های ترمو پلاستیک به صورت بسیار عجیبی افزایش پیدا کرده است و بیشترین تقاضا برای انواع ویژه‌ای از این مواد است که به عنوان پلاستیک‌های پلی اورتان آروماتیک شناخته می‌شوند که به سادگی ساخته شده و به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد. در این مقاله نگاهی دقیق تر به مواد ساخته شده از ترمو پلاستیک های پلی اورتان می اندازیم و به شما نشان می‌دهیم که چرا این دسته از مواد در مقایسه با پلاستیک های پلی اورتان آروماتیک گزینه بسیار بهتری می باشد.

 

ترموپلاستیک های پلی اورتان آلیفاتیک در مقایسه با انواع آروماتیک چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟

تفاوت اصلی بین ترموپلاستیک های آروماتیک و الیفاتیک در ترکیبات شیمیایی موجود در آنها خلاصه می‌شود زیرا به طور کلی ترموپلاستیک های پلی اورتان نوعی از هم بسپارهای بلوکی چند فازه می باشد . در واقع ترکیبی از بخش‌های سخت و نرم را در کنار یکدیگر شامل می‌شوند. بلوکهای نرم مسئولیت بسیار زیادی برای ایجاد انعطاف پذیری و حالت الاستومری در مواد نام برده شده دارند و این درحالی است که بلوک های سخت باعث می‌شوند تا این مواد از نظر فیزیکی عملکرد بالایی داشته باشند و قوی نیز باشند. تمایزات بسیار کوچکی که در شیمی دو ماده نام برده شده وجود دارد باعث می‌شود تا تفاوت بسیار بزرگی در نحوه رفتار این دو نوع از پلی اورتانها به وجود آید زیرا ترموپلاستیک های پلی اورتان دچار اکسایش نمی‌شوند و این در حالی است که در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرند و به همین دلیل یکی از ترکیبات پوششی با بالاترین پایداری هستند که برای ساخت محصولات خارج از خانه به کار برده می شوند. از سایر ویژگی‌های این موارد می‌توان به پایداری رنگی حتی با قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش و عدم تغییر رنگ و حالت زرد مانند اشاره کرد و از طرف دیگر پوشش‌های ترموپلاستیک های پلی اورتان آروماتیک می‌توانند با قرارگیری در معرض خورشید دچار تجزیه شوند . تمامی محصولاتی که بیشتر طول عمر خود را در محیط خارج از خانه می گذارند همانند انواع قایق های بادی و تانکهای ذخیره سازی انعطاف پذیر، توانایی ترموپلاستیک های پلی اورتان به منظور تحمل اکسایش ناشی از نور خورشید خود یک تمایز بسیار بزرگ شمرده می‌شود.

  • دوام بالاتر: یکی دیگر از مزیت های ترمو پلاستیک های پلی اورتان آلیفاتیک مقاومت بیشتر آن در برابر آبکافت و سایش سطحی می باشد و این درحالی است که بخواهیم آن را با انواع آروماتیک مقایسه کنیم و این بدین معنی است که تمام محصولات ساخته شده از دسته آلیفاتیک در مواجهه با شرایط بسیار سخت آب و هوایی و یا خراشیدگی بسیار مقاوم می باشند. در صورتی که شما تصمیم دارید یک قایق بادی، تانک های ذخیره سازی و یا سایر موارد را بسازید، مقاومت بیشتر ترموپلاستیک های پلی اورتان آلیفاتیک در مقابل سایش می‌تواند طول عمر محصول مورد نظر شما را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

 

  • عملکرد متناسب در دمای پایین: اگر بخواهیم دوام این دو ماده را در برابر آب و هوای سرد و یا انواع حلال ها با یکدیگر مقایسه کنیم می‌بینیم که آنها تقریباً عملکردی یکسان با یکدیگر دارند بنابراین شما به راحتی می توانید از پوشش‌های ترموپلاستیک های پلی اورتان الیفاتیک برای محصولاتی استفاده کنید که در برابر دمای پایین قرار می گیرد.

 

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی: یکی دیگر از مزیت های بسیار چشمگیر پلاستیک های آلیفاتیک مقاومت آن در برابر انواعی از مواد شیمیایی می‌باشد و در واقع همین مواد شیمیایی می‌تواند ترموپلاستیک های پلی اورتان آروماتیک را به راحتی دچار تجزیه کنند ولی برای مورد دوم چنین اثری نخواهد داشت. تمام موارد نام برده شده باعث می‌شود تا ترموپلاستیک های پلی اورتان آلیفاتیک به دلیل این ویژگی برای تولید محصولات مختلفی به کار برده شوند که در برابر عوامل شیمیایی اکسایشی قرار می‌گیرند. از این دسته محصولات می‌توان دستگاه های پزشکی و ظروف ذخیره سازی وسایر موارد را نام برد.

 

طول عمر و سایر مزیت های ترموپلاستیک های پلی اورتان آلیفاتیک کدامند؟

تمام مزیت های نام برده شده برای افزایش طول عمر محصولات ساخته شده از پلاستیک های پلی اورتان آلیفاتیک اهمیت بسیار زیادی دارند اما این مواد از مزیتهای دیگری نیز برخوردار هستند که مسلما مشتریان به آن توجه میکنند. مواد نام برده شده بر عکس انواع آروماتیک به میزان بسیار کمی می تواند واکنش های آلرژیک را به وجود آورند و از طرف دیگر بدون بو بوده و در طی زمان نیز رنگ خود را از دست نمی‌دهند و حالت زرد مانند پیدا نخواهند کرد. در نهایت مشخص می‌شود که تمامی محصولات ساخته شده از این دسته از مواد می توانند رنگ اصلی خود را برای سال‌های متمادی حفظ نمایند.

 

آیا ترموپلاستیک های پلی اورتان مواد قوی و مستحکم هستند؟

ترموپلاستیک های پلی اورتان به طور کلی به عنوان مواد افزودنی برای افزایش استحکام سایر مواد به کار برده می شوند به عنوان مثال ترکیباتی از این مواد با پلی کربنات ها یا اکریلونیتریل بوتادین استایرن می‌توانند باعث افزایش ضریب خمشی یک ماده شود. این در حالی است که استحکام کششی ترموپلاستیک های پلی اورتان خالص بسیار کمتر از این مقدار می باشد. علاوه بر استحکام و سختی پلاستیک های پلی اورتان را می توان با استفاده از قطعات اولیه بسیار متفاوتی ساخته و به طور کلی آنها دارای سه زیر مجموعه متفاوت هستند که عبارتند از پلی استرها، پلی اتر ها و پلی کربنات ها.

  • ترموپلاستیک های پلی اورتان پلی استر: از این دسته از زیرمجموعه ها بیشتر برای تولید محصولاتی استفاده می‌شود که در برابر سایش و اصطکاک زیادی قرار دارند و از طرف دیگر چنین موادی مقاومت زیادی در برابر روغن و مواد شیمیایی دارند، ویژگی های پایداری دارند و به همین دلیل از مصارف بسیار متعددی در ترکیبات متمایز برخوردارند.

 

  • ترموپلاستیک های پلی اورتان پلی اتر: این دسته از مواد بیشتر برای تولید محصولاتی به کار برده می شوند که در زیر آب مورد استفاده قرار می گیرد و ویژگی های آنها عبارتند از مقاومت زیادی در برابر آبکافت و توانایی تحمل فشار زیاد و یا میکروب ها و قابلیت حفظ انعطاف پذیری حتی در دماهای پایین.

 

  • ترموپلاستیک های پلی اورتان پلی کربنات: این دسته از مواد حاوی ترکیبی از دوام و استحکام و عملکرد بالا در دمای پایین می باشند و علاوه بر آن مقاومت بسیار خوبی در برابر آبکافت دارند و بنابر دلایل عنوان شده به راحتی می توان از آنها برای تولید درزگیر استفاده کرد. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که ترموپلاستیک های پلی اورتان را با سایر عامل ها و با نسبت متمایز از مواد ترکیب کنیم تا بتوانیم به ظاهر ویژه و ویژگیهایی همانند عدم اشتعال پذیری، زیست تخریب پذیری، شفافیت و سایر موارد دست پیدا کنیم.

 

آیا ترموپلاستیک های پلی اورتان حاوی لاتکس هستند؟

تعداد زیادی از محصولاتی که در ارتباط مستقیم با پوست قرار می‌گیرند مانند پوشاک و یا وسایل ورزشی حاوی لاتکس هستند که در واقع نوعی لاستیک طبیعی می باشد . این ماده می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و یا آسیب دیدگی پوست شود و همین موضوع منجر به آن شده است تا حد زیادی نگرانی در خصوص امکان وجود لاتکس در پلاستیکهای پلی اورتان شود. پلی اورتان های ترموپلاستیک حاوی هیچ کدوم از عامل هایی نیستند که در این مواد مشاهده می کنید و یا حتی پروتئین های لاتکس که توسط پوست جذب می شوند نیز در این ماده دیده نمی‌شود و بنابراین احتمال بروز حساسیت به دلیل قرارگیری پوست در معرض چنین موادی وجود نخواهد داشت. لاستیک های ترمو پلاستیک های پلی اورتان موادی ترکیبی هستند بنابراین هیچ ارتباطی با لاتکس ندارند و اگر پوست شما به تعدادی از ترکیبات به کار برده شده در انواع خاصی از پلاستیک‌ها حساسیت داشته باشد احتمال بروز واکنش های پوستی هم خواهد بود.

 

قالب گیری ترموپلاستیک های پلی اورتان چگونه انجام میگیرد؟

در صورتی که فراوری این دسته از مواد درطی قالب گیری تزریقی به درستی انجام گیرد، این مواد عملکرد بسیار بالایی برخوردار خواهند شد و به طور کلی ترمو پلاستیک های پلی اورتان حالت غیر تهاجمی دارند و به همین دلیل نیازی به استفاده از پوشش ویژه به روی آنها نخواهد بود .تعدادی از تولیدکنندگان پیشنهاد می کنند که مراحل اولیه مانند خشک سازی اولیه و یا فرآوری تکمیلی برای بهبود وضعیت کلی محصول انجام گیرد. در قالب گیری ترموپلاستیک های نامبرده شده نیز آنچه که اهمیت دارد دمای افشانک و قالب می باشد و علاوه بر آن فشار و انرژی نرم سازی نیز می تواند نقش مهمی داشته باشد. در صورتی که فرایند قالبگیری ماده و یا طراحی آن تناسبی با خود ماده نداشته باشد ممکن است آسیب دیدگی و یا ترکهایی هایی بروی محصول نهایی به وجود می آید. اگرچه قالب گیری این دسته از محصولات با دشواری‌هایی نیز همراه است اما همچنان مواد نام برده شده از محبوبیت زیادی در صنایع متمایز برخوردارند و می‌توانند در کنار تجهیزات تولیدی ترموپلاستیک های سنتی نیز مورد فرآوری قرار گیرد.

مترجم: ف. ال احمد