استفاده از واشر های پلاستیکی

دسته: مقالات منتشر شده در 15 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1214

چه زمانی می توانیم از واشرهای پلاستیکی استفاده کنیم؟

گاهی اوقات فناوری، خلاقیت، رشد و توانایی ساخت انواع قطعات پیچیده تا اندازه ای ما را به خود مشغول می ‌کند که ما نمی ‌توانیم قطعات بسیار ساده را ببینیم که خود در بهبود روند بسیار موثر خواهند بود همانند واشرهای ساخته شده از پلاستیک نایلون. شاید شما انتظار داشته باشید که تمامی افرادی که با انواع ابزارها سر و کار دارند بتوانند اطلاعات بسیار زیادی در خصوص تسمه و انواع پیچ ها و واشر ها داشته باشند. این موضوع از آن جایی نشأت می گیرد که تعدادی از قطعات بسیار ساده اتصالی همانند واشرها بسیار پیش پا افتاده در نظر گرفته می‌شوند و حتی در مواردی اصلاً به آنها توجه نمی شود ولی به طور کلی سادگی خود در واقع توهمی است که ممکن است برای هر فرد پیش بیاید و حتی کوچک ترین و ساده ترین قطعات همانند واشر های ساخته شده از نایلون هم ممکن است پیچیدگی های ویژه خود را داشته باشد. واشرهای نایلونی غیرفلزی در مقایسه با واشر هایی که از سایر موارد ساخته شدند از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردارند و پس از این مورد می توانید به سراغ دلایل آن برویم. به عنوان مثال واشر های پلاستیکی هزینه کمتری دارند، بهداشتی می باشند و از مزیت های دیگری نیز برخوردارند ولی پیش از آنکه به این نظریه ها بپردازیم نگاهی به مصارف آن ها و انواع واشر های موجود خواهیم انداخت.

 

واشر ساخته شده از پلاستیک نایلون چیست و چه مصارفی دارد؟

از واشر ها در محصولات بسیار متفاوتی استفاده می‌شود حتی آنهایی که ممکن است تصور نکنید. این قطعات ریز و بسیار ساده از یخچال ها تا اجاق گاز تا خودروها و حتی شاتل های فضایی را شامل می‌شوند و در واقع می‌توان عنوان کرد که این آیتم های سخت افزاری دارای یک قطر خارجی می‌باشد که حدوداً دو برابر قطر داخلی آنهاست و به منظور مسطح سازی و نرم سازی فضای بین دو سطح به کار برده می شود. از طرف دیگر آنها می‌توانند فشار وارد بر انواع بست های پیچشی همانند پیچ ‌های متفاوت را توزیع نماید. در اکثر محصولات تولیدی دو سطح متفاوت وجود دارد که بروی یکدیگر می لغزند و شما باید برای تمامی سطح ها از قطعات سخت افزاری واشر استفاده کنید تا بتوانید سرهم بندی قطعات را به درستی انجام دهید و بنابراین بهتر است که هیچ گاه مصارف این قطعات سخت افزاری را فراموش نکنید.

 

چرا واشر های نایلونی گزینه بهتری هستند؟

واشرها از مواد مختلفی ساخته شده‌اند و بیشتر افراد از فولادهای ضدزنگ، پلاستیک، آلومینیوم و سایر مواد موجود استفاده می‌کنند اما واشرهای نایلونی یک انتخاب ایده آل به شمار می آیند زیرا آنها نوعی پلیمر ترکیبی هستند و در بسیاری از موارد این ماده می ‌تواند گزینه بسیار مطلوبی برای بهبود وضعیت پروژه شما باشد. از طرف دیگر واشر های نایلونی مقاومت بسیار زیادی در برابر سایش داشته، پاکیزه و بوده و قابلیت ضد فرسایشی دارند و در بیشتر موارد برای ساخت کمربند، محصولات غیر سمی، فرآوری غذا، تسویه نفت و سایر تولیدات به کار برده می شود. در این قسمت به چندین دلیل اصلی می‌پردازیم که در واقع مزیتهای واشر های نایلونی و غیر فلزی را در برابر سایر انواع موجود نشان می دهند و شما می توانید از آنها برای فرایند تولیدی خود بهره بگیرید.

  • مقاومت در برابر فرسودگی: واشر های غیر فلزی نایلونی موادی بسیار مقاوم بوده و میزان دوام آنها در برابر خرابی و فرسودگی در مقایسه با سایر مدلها به نسبت ۲۰ به ۱ می باشد و علاوه بر آن آنها از نرمی و لطافت طبیعی برخوردار بوده که باعث بهبود استحکام و به کارگیری این دسته از واشرها می شود. مقاومت در برابر سایش های غیرفلزی باعث ایجاد خراشیدگی برای سایر بخش ها نمی شوند و آن‌ها موادی ضد سایش به شمار می‌آیند.

 

  • اصطکاک پایین: مطابق آنچه که پیش از این نیز اشاره شد واشر های فولادی ضد زنگ معمولاً باعث ایجاد اصطکاک شده و نوعی سایش را بر روی سطوح موجود به وجود خواهد آورد و این درحالی است که پلاستیکها از اصطکاک بسیار کمتری برخوردارند و در نتیجه اتصال آنها به سایر بخش ها باعث می شود تا این فرایند با سادگی بسیار بهترین به صورت بگیرد و کاربری قطعات در طولانی مدت نیز بسیار بهبود خواهد یافت.

 

  • کاهش آلودگی صوتی: واشرهای نایلونی معمولاً شوک و صدا را کاهش می دهند زیرا آنها باعث کاهش لرزش خواهند شد.

 

  •  مقاومت در برابر خوردگی و اکسایش: نایلون یکی از انواع پلاستیکهایی می‌باشد که دچار اکسایش نمی‌شود و علاوه بر آن خوردگی ناشی از قرارگیری در معرض مایعات و یا سایر محیط ها نیز در چنین مواردی به وجود نخواهد آمد.

 

  • بهبود خاصیت عایق: علاوه بر تمامی موارد عنوان شده نایلون ها به عنوان عایق بسیار خوبی شناخته می شوند و از محصول در برابر جریان های الکتریکی محافظت می کند و به همین دلیل برای تجهیزات برقی به کار برده می شود.

 

  •  یک جایگزین سبک وزن: واشر های نایلونی گزینه بسیار مناسبی برای دسته ای از محصولات می باشند که در آنها کاهش وزن خود یکی از ملزومات به شمار می آیند و به عنوان مثال می‌توان خودروها، حوزه هوافضا و حوزه محصولات پزشکی را نام برد که در آنها به کار گیری قطعات پلاستیکی بسیار منطقی تر و موجه تر به نظر می رسد. افزایش مقاومت نایلون و پلی اورتان ها به خوبی می توانند ضربه و شوک را جذب کنند و علاوه بر آن فشار را از بین برده و از نواحی اطراف قطعه با بازدهی بسیار بهتر حفاظت می‌کند.

 

  •  صنعت غذایی و پزشکی: پلاستیک ها یکی از بخش های اصلی صنعت پزشکی و غذایی را تشکیل می‌دهند و این موضوع ناشی از آن می‌شود که پلاستیکها مواد سبک وزن و ضد زنگ می باشند و واشر های نایلونی باعث می شوند تا قطعات پلاستیکی کنار یکدیگر قرار بگیرند و به این قطعات کمک می‌کند تا حالت ضدعفونی خود را حفظ کنند و احتمال بروز فاکتورهای خطر زا برای سلامتی افراد نیز به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

  • غیر اشتعال پذیر: انواعی از پلاستیک ها از ویژگی‌هایی همانند مقاومت در برابر آتش و یا اشتعال ناپذیری برخوردارند و همین محصولات باعث شدند تا هزینه انواع سیستم های ضد اشتعال و ضد حریق کاهش پیدا کند و در مواردی نیز هزینه تعدادی از سیستم ها با اعتماد و اطمینان پذیری بسیار بالا را کاهش دادند.

 

  • حالت غیر سمی: پلاستیکها از مدتها پیش برای تولید محصولات به کار برده می شدند که به خلوص بالا نیاز داشتند و این مواد باعث می‌شوند تا احتمال نشتی و یا آلودگی ناشی از گاز و سایر موارد به طور کامل از بین برود.

 

  • هزینه پایین: همه ما دوست داریم که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنیم بنابر این بزرگ‌ ترین مزیت واشر های نایلونی در هزینه پایین آن ها خلاصه می شود. با مطالعه تمامی موارد بالا به خوبی دلیل مزیت بیشتر ماشین های نایلونی در برابر سایر موارد را متوجه می شوید و به طور کلی می‌توان عنوان کرد که این دسته از واشر ها پایه اصلی برای دوام بالا در کل محصول را تشکیل می‌دهد.

 

به کارگیری واشرها باعث بهبود چه ویژگی‌هایی در کل قطعات موجود می‌شود؟

بدون توجه به نوع ماده کاربردی و یا درجه، واشر ها از دو مزیت عمده برخوردارند. مورد اول در این خلاصه می‌شود که آنها می‌توانند فشار وارد بر قطعه را در سطح محصول پخش کنند و باعث می‌شوند تا این محصولات آسیبی نبینند و در مرحله دوم نیز سطح بسیار نرمی را برای محصول به وجود می‌آورند که فشار بیشتر بر روی آن وارد می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود احتمال شل شدگی آن در طول زمان کاهش پیدا کند زیرا در تماس مستقیم با یک سطح غیر مسطح قرار دارد.

 

انواع پلاستیک های کاربردی برای تولید واشر کدامند؟

 انتخاب شما هنوز به پایان نرسیده است. زمانی که شما تصمیم بگیرید که کدام دسته از واشرها را نیاز دارید و در واقع پس از آن پلاستیک را در برابر فلزات انتخاب کنید، باید بدانید که کدام دسته از پلاستیک ها ویژگی های لازم و متناسب برای محصول نهایی را خواهند داشت. مطابق آنچه که پیش از این نیز عنوان شد پلی آمید یا نایلون به عنوان رایج‌ ترین پلاستیک کاربردی برای تولید انواعی از بست‌ها و سخت افزارها به کار برده می شود و تولید واشر ها نیز از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا قوی بوده و مقاومت زیادی در برابر فرسودگی دارد و علاوه بر آن می‌ توان آن را در تماس با بسیاری از مواد شیمیایی و متفاوت قرار داد بدون آنکه هیچ گونه واکنشی بین آنها رخ دهد. پلی اتیلن برای تولید واشر های پلاستیکی به کار برده می شود و حتی در دمای پایین نیز انعطاف پذیری خود را حفظ کرده و مقاومت بسیاری در برابر خوردگی دارد و هم گزینه بسیار ایده آلی برای محصول شما خواهد بود. پلی تترافلوئورواتیلن نیز انتخاب خوبی می باشد و این درحالی است که محصول مورد نظر شما در برابر دمای بالای قرار می گیرد زیرا این دسته از پلاستیک ها می توانند تا ۴۰۰ درجه فارنهایت را تحمل کنند و از عایق پذیری مناسبی در برابر سایر پلاستیکها برخوردارند. شما می‌توانید هر نوع از مواد پلاستیکی را برای محصول مورد نظر خود استفاده کنید اما از آنجایی که انتخاب‌ های بسیار زیادی پیش روی شما قرار دارد بنابراین اهمیت زیادی دارد که شما پیش از خرید و انجام انتخاب نهایی با یک فرد حرفه ای در این زمینه مشورت کنید.

مترجم: ف. ال احمد