پلاستیک ها مقاوم در برابر اسید

دسته: مقالات منتشر شده در 12 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 5266

کدام یک از مواد پلاستیکی بیشترین مقاومت را در برابر اسیدها دارند؟

ویژگی های منحصر به فرد و مزایای پلاستیک های مقاوم در برابر اسید ها باعث می‌شود تا آنها به گزینه بسیار مناسبی برای به کارگیری در انواعی از صنایع تبدیل شوند. مقاومت در برابر سایش و مواد شیمیایی در حوزه دمایی گسترده و سایر شرایط محیطی ویژه باعث می‌شود تا تقاضا برای این دسته از رزین ها بسیار بالا باشد. این پلیمرها به عنوان مواردی شناخته می شوند که به بیشترین میزان در بازار جستجو می شوند و عبارتند از: تفلون، پلی وینیلیدین فلوراید و پلیدی سیکلو پنتادین. هر کدام از موارد عنوان شده به دلیل ویژگی های شیمیایی و مقاومت در برابر سایش و سایر خواص موجود بسیار مورد توجه می باشند و همین موارد خود عاملی هستند که چنین پلاستیک هایی را به گزینه بسیار ایده ‌آلی برای انواعی از مصارف تبدیل کرده اند.

 

پلی تترا فلوئورو اتیلن با برند تفلون

پلی تترا فلوئورو اتیلن های ساخته شده توسط کمپانی دوپونت که نام تجاری تفلون نیز دارند نوعی ماده پلاستیکی می باشند و به عنوان یکی از محبوب ترین پلاستیک های کاربردی در دنیای امروز نیز شناخته می شوند. علاوه بر آن می ‌توان عنوان کرد که به احتمال زیاد شما تفلون‌ ها را در فضای خانه و یا در محیط های تجاری و در مکان‌های مختلف مشاهده خواهید کرد. اگرچه این مواد از ویژگی‌های بسیار متمایزی برخوردارند اما در بیشترین حالت به دلیل ضریب پایین سایش و در واقع عدم چسبندگی به سایر مواد شناخته می شوند و در اغلب موارد نیز به عنوان پوشش های نچسب برای ماهی تابه ها و سایر وسایل آشپزخانه ای به کار برده می شود. پلی تترافلوئورواتیلن به عنوان یک فلوئورو پلیمر ترکیبی شناخته می شود که از واکنش پذیری بسیار پایینی برخوردار است و در واقع کاربری بسیار زیاد دارد. عدم اثرپذیری شیمیایی در این ماده باعث می‌شود تا پلیمر نامبرده شده مقاومت بسیار خوبی در برابر اسیدها داشته باشد و در بیشتر موارد نیز برای تولید محفظه ها و یا لوله کشی ها مورد استفاده قرار می گیرد که در معرض مواد شیمیایی ساینده و یا واکنش گر قرار دارند. از طرف دیگر تفلون به عنوان یکی از مواد کاملا عایق شناخته می شود و نقطه ذوب بسیار بالایی دارد و همچنین می ‌توان عنوان کرد که ضریب پایین سایش در این مواد باعث می شود تا بتوان به راحتی از آنها در مواردی استفاده کرده که امکان سایش بالا وجود دارد همانند چرخ دنده ها. این ماده بسیار چگال به شمار می‌آید که همین موضوع مقاومت آن در برابر ضربه را افزایش می‌دهد و در همین حال ویژگی‌های گرمای بسیار ایده آلی دارد و می تواند ویژگی های کارکردی خود را از دمای بسیار پایین و یا دمای انجماد تا دمای ۲۸۸ درجه سانتیگراد یا ۵۵۰ درجه فارنهایت حفظ نماید. اگرچه تفلون گزینه ایده آلی برای تولید محصولاتی در حوزه ساختاری نمی باشد زیرا مقاومت کمی در برابر خرابی و استحکام کمی در برابر کشش و یا خزش دارد و همین ویژگی ها را معمولاً با استفاده از انواع فیلر ها همانند شیشه یا گرافیت بهبود بخشند. ویژگی های کلی تفلون عبارتند از: مقاومت در برابر اسید و عدم تاثیرگذاری شیمیایی، عایق بسیار ایده ‌آل در برابر نیروی الکتریسیته، مقاومت در برابر گرما، ضریب سایش پایین و غیر چسبنده. مصارف عمده تفلون عبارتند از: ظروف و یا لوله هایی که در برابر مواد شیمیایی ساینده و یا واکنشگر قرار می‌گیرند، پوشش به روی چرخ دنده ها و سایر قطعات، پوشش نچسب به روی ظروف آشپزی، قطعات برقی و کلید برق، ارتباط دهنده ها و خازن ها.

 

پلی وینیلیدین فلوراید با نام تجاری kynar

یکی دیگر از انواع فلوئورو پلیمرها که به دلیل مقاومت بالای خود در برابر اسیدها معروف میباشد پلی وینیلیدین فلوراید PVDF می‌باشد که در اکثر اوقات با نام تجاری kynar مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به عنوان یکی از پایدارترین و خالص ترین رزین های تجاری شناخته می شود و در حوزه انرژی های تجدید پذیر، خمیر و کاغذ، تولیدات حوزه الکترونیکی و بخش فرایندهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. ماده نام برده شده مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی آسیب زننده و حتی تابش های هسته ‌ای دارد. این ماده در واقع نوعی ترموپلاستیک مهندسی بسیار خالص می‌باشد که مقاومت زیادی در برابر اسید های قوی، حلال های هالوژنه، ترکیبات شیمیایی نفتی و عامل های کاهنده دارد. مقاومت بسیار بالای شیمیایی در این مواد به همراه مقاومت در برابر سایش و اشتعال، تغییرات آب و هوایی و حتی تجزیه ناشی از قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش باعث می شود تا کاربرد بسیار زیادی برای تولید لوله ها، پوشش مخزن های شیمیایی، دریچه های قالب گیری شده، بست ها و سایر مواردی داشته باشد که مایعات سایشی را حمل می کنند. ماده نام برده شده در صنایع معدن و تولیدات فلزی به کار برده می‌شود که ناشی از مقاومت بسیار بالای آن در برابر اسید هایی با غلظت متفاوت می باشد. از آنجایی که این ماده از نظر طبیعی مقاوم در برابر اشتعال می باشد و استحکام آن بالا ست، بنابراین گزینه بسیار خوبی برای پوشش دهی کابل های فیبر نوری و سایر کابل های مسی می باشد. پایداری در برابر اشعه فرابنفش و مقاومت شیمیایی خود عواملی هستند که باعث می‌شوند تا این ماده گزینه پرکاربردی در بازار معماری و خودروسازی باشد و علاوه بر آن می‌ توان عنوان کرد که این رزین در حوزه دارو سازی و غذا، نوشیدنی و صنایع نیمه رسانا نیز به کار برده می‌شود که ناشی از خلوص بالا و دسترسی پذیری در شکل های متفاوت می باشد. رزین نام برده شده از چنین ویژگی هایی برخوردار است: مقاومت در برابر اسیدها، اشتعال و دمای بالا، مقاومت در برابر سایش و تابش های هسته ای، مقاومت در برابر فرسایش و اشعه فرآبنفش. مصارف این رزین نیز عبارتند از پوشش برای حمل مایعات ساینده، تجهیزات آماده سازی فلزات و معدن، پوشش برای کابل های نوری و کابل ‌های مسی، خودروسازی و قطعات آن، تجهیزات پزشکی.

 

پلی دی سیکلو پنتادین با نام تجاری Telene

یکی از قوی ‌ترین رزین های ترمو ستینگ در برابر انواعی از اسیدها با نام پلیدی سیکلو پنتادین شناخته می‌شود و در واقع نوعی ترموست مهندسی شده بوده که مصارف بسیار زیادی در تمام دنیا در حوزه صنعتی و تجاری دارد. این رزین نوعی ترکیب پلیمری خلاقانه میباشد که ضد آب بوده و مقاومت زیادی در برابر اسیدها، مواد قلیایی و یا مواد ساینده دارد. مقاومت پلیمر نامبرده شده در برابر سایش باعث می‌شود تا کاربرد بسیار زیادی برای طبقه بندی آب کارخانه های فاضلابی، دریچه‌های خط لوله و بستها و حتی فیلترهای صنعتی داشته باشد. اما آنچه که باعث می‌شود تا این رزین از سایر رقبای خود به راحتی پیشی بگیرد قابلیت انعطاف پذیری آن در رابطه با قالب گیری می باشد که در واقع یکی از ویژگی‌های ترموست هاست اما ویژگی ‌های مشابه ی با انواعی از ترموپلاستیک هایی دارد که کاملا مهندسی شده اند. این ماده بسیار سبک وزن است که همین ویژگی نه تنها باعث می شود تا مدت زمان لازم برای نصب و بکارگیری آن کاهش پیدا کند بلکه هزینه های حمل و نقل نیز به میزان بسیار زیادی کمتر خواهد شد. یکی دیگر از بزرگترین مزیتهای پلیدی سیکلو پنتادین انسجام آن می‌باشد زیرا با استفاده از تجهیزات قالب گیری تزریقی واکنشی ساخته می‌شود و قالب های کم فشاری که از این فرایند استفاده می‌کنند می‌توانند محصولاتی بزرگ یا کوچک را بسازند که به ویژگی‌های بسیار خاصی نیاز دارند. چنین فرآیندی به ‌راحتی نیاز به استفاده از بخش های متفاوت و یا بخش های جوشکاری شده را از بین می‌برد و در کنار آن هزینه های ابزاری را کاهش داده و باعث می شود تا مدت زمان چرخه نیز کمتر شود. شما به راحتی می توانید پلیدی سیکلو پنتادین را در بدنه خودروهای سواری و اتوبوس ها و سایر انواع خودرو ها مشاهده کنید که از تراکتورها تا انواع وسایل حمل و نقل، کشاورزی و سایر موارد را شامل می‌شود. مواد نامبرده شده زمانی که قالب گیری می‌شوند از ویژگی‌های بسیار مطلوبی برخوردار خواهند شد همانند استحکام کششی بالا ومقاومت در برابر ضربه. مقاومت در برابر اشتعال و افزایش استحکام تعدادی از خواص مکانیکی بسیار ایده الی هستند که با استفاده از مواد افزودنی به وجود می‌آیند و در نهایت خود عاملی هستند که فرمولاسیون ماده رزینی را بسیار بهبود خواهند بخشید. این رزین را به عنوان یک ماده خام با تعادل انرژی پایین می‌توان به راحتی دور انداخت بدون آنکه فلزات سنگین، خاکستر و گازهای خطرناک از آن آزاد شود. ویژگی های این رزین عبارتند از: مقاومت در برابر اسیدها، مواد قلیایی، سایش و فرسایش، وزن پایین، مقاومت در برابر ضربه و اشتعال و یا دمای بالا و از همه مهمتر سازگاری با محیط زیست. مصارف عمده پلی دی سیکلو پنتادین نیز عبارتند از بدنه خودرو و قطعات به روی انواع از خودروها، تراکتورها و سایر وسایل ساخت و ساز و کشاورزی، تجهیزات کشاورزی و ساخت و ساز، صفحات تقسیم بندی آب، لوله کشی های کارخانه های فاضلاب، بست های مقاوم در برابر فرسایش، دریچه خطوط لوله و فیلتر های صنعتی.

تفاوتی ندارد که شما در صنایع داروسازی یا تولیدات شیمیایی فعالیت کنید زیرا یافت انواعی از مواد مقاوم در برابر اسیدها به منظور ایجاد آزمایشگاههای ایمن و مناسب و تجهیزات تولیدی به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها به شمار می‌آید. به طور کلی محصولات و پلاستیک های مقاوم در برابر اسیدی وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و تمامی این مواد از مزیت های بسیار متفاوتی برخوردارند که با مطالعه این مقاله می توانید بهترین را انتخاب کنید.

مترجم: ف. ال احمد