فیلامنت پلی اتیلن کو تری متیلین ترفتالات PETT

دسته: مقالات منتشر شده در 12 شهریور 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1016

فیلامنت پلی اتیلن کو تری متیلین ترفتالات، یکی از رشته های کاربردی در پرینت سه بعدی

رشته های پلی اتیلن کو تری متیلین ترفتالات یکی دیگر از موادی هستند که برای پرینت سه بعدی به کار برده می شوند و شما می توانید آنها را امتحان کنید. این مواد قوی بوده و از قابلیت بازیافت بالایی برخوردارند و علاوه بر آن امکان به کارگیری آنها در ارتباط با مواد غذایی نیز موجود می باشد. شما می توانید انواع مختلفی از محصولات و چاپ ها را با استفاده از این ماده را امتحان کنید. PETT خلاصه واژه پلی اتیلن کو تری متیلین ترفتالات میباشد. اگر بخواهیم در این نوشته آن‌ها را با پلی اتیلن های بهبود یافته به کمک گلیکول مقایسه کنیم متوجه می شویم که این رشته ها از خواص ظاهری و نوری بهتری برخوردار بوده و کمی سخت تر نیز می باشند. اگر چه فیلامنت های نام برده شده در مقایسه با پلی اتیلن های بهبود یافته به کمک گلیکول از محبوبیت کمتری برخوردارند اما یک کمپانی با نام Taulman توانسته است با موفقیت بسیار زیادی خط تولید رشته های پلی اتیلن کو تری متیلین ترفتالات را راه اندازی نماید و نام برند خود را نیز T glase گذاشته است که خلاصه شیشه‌های مستحکم می باشد. چاپ سه بعدی نوعی فرآیند سرگرم کننده و بسیار جذاب می باشد و در صورتی که شما برای اولین بار می خواهید از این فرایند ها استفاده کنید و یا می خواهید مواد جدیدی را برای انجام پروژه خود به کار ببرید باید حتماً رشته های پلی اتیلن کو تری متیلین ترفتالات را امتحان کنید. در این مقاله به ویژگی‌های این نوع پلاستیک می‌پردازیم تا شما با نحوه عملکرد آن آشنا شوید. علاوه بر آن تعدادی از نکات لازم در خصوص روش چاپ آن را بیان می کنیم تا شما بتوانید یک ماده فوق العاده با ظاهری زیبا را تولید نمایید.

 

فیلامنت های PETT از چه خواصی برخوردارند؟

رشته های نام برده شده که برای چاپ سه بعدی به کار برده می‌شود انواعی از مواد با استحکام بالا بوده و از تنوع زیادی نیز برخوردارند و می‌تواندید از آنها به منظور پیشبرد پروژه خود استفاده کنید. این رشته‌ها از مصارف بسیار زیادی برخوردارند به خصوص اگر شما می خواهید انواع بسته بندی ها را بسازید که برای حمل مواد غذایی به کار برده می شوند. همچنین در صورت بروز اشتباهاتی در روند چاپ نیازی به نگرانی نیست زیرا این مواد از قابلیت بازیافت بسیار زیادی برخوردارند و در صورتی که از دستگاه مناسب استفاده کنید می توانید آنها را به موادی تبدیل کنید که قابلیت استفاده مجدد دارد. در این بخش به تعدادی از ویژگی های این پلاستیک سخت می پردازیم.

 

آیا استفاده از پلاستیک های PETT توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است؟

این رشته ها از انواع پلیمرهایی ساخته شده اند که توسط سازمان غذا و دارو تایید شده اند و شما می توانید مواد چاپ شده نهایی را به عنوان محفظه مواد غذایی به کار ببرید. علاوه بر آن چاپ انواع لوازم جانبی، فنجان و سایر محصولات آشپزخانه ای با استفاده از این ماده و برای حوزه غذایی امکان پذیر است.

 

آیا PETT زیست تخریب پذیر است؟

فیلامنت های نام برده شده و پرینترهای تولید شده از آنها از قابلیت زیست تخریب پذیری برخوردار نمی باشند و این موضوع دقیقا عکس پلی لاکتیک اسید است. اگرچه این ماده کاملا قابل بازیافت می باشد و انواعی از دستگاههایی وجود دارند که می توانند رشته های دور انداخته شده را به حالت قابل مصرف تبدیل کنند.

 

سایر ویژگی های PETT کدامند؟

  • انقباض کم: رشته های نام برده شده بر خلاف سایرفیلامنت‌های مقاوم در برابر حرارت همانند اکریلونیتریل بوتادین استایرن و یا نایلون از فاکتور انقباضی بسیار کمی برخوردارند. این بدین معناست که امکان وجود انحنا برای آنها بسیار پایین می باشد که این موضوع نیز یکی از بزرگترین مشکلاتی است .که در هنگام چاپ سه بعدی با آن روبرو می شویم. چاپ رشته های نام برده شده از دقت سه بعدی بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل باعث می‌شود تا این ماده به عنوان گزینه بسیار ایده آل برای تولید بخش های کاربردی و مدلهای ترکیبی باشد.

 

  • استحکام بالا: این پلاستیک های سخت در مقایسه با پلی اتیلن های تغییر یافته به کمک گلیکول از استحکام بالاتری برخوردارند و مجددا این ویژگی برای شرایطی مناسب است که در آن دقت ابعادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زمانی کهاین رشته ها در معرض ضربه قرار می‌گیرند تغییر شکل چندانی نخواهند داشت و همین موضوع باعث می‌شود تا شکل و اندازه خود را به خوبی حفظ کنند. علاوه بر آن تمام ویژگی های نامبرده شده خاصیت شکنندگی را به این رشته ها می‌بخشد بنابراین شکست این مواد در فشار بالا می تواند مشکلات بسیار بیشتری را به وجود آورد. استحکام بالاتر در این پلاستیک های سخت امکان بروز خراش های متعدد را برای آن ها بالاتر می برد.

 

  • شفافیت بالا: یکی از ویژگی های منحصر به فرد این پلاستیک های سخت در این مورد خلاصه می شود که آنها شفافیت خود را در تمامی شرایط حفظ می‌کنند حتی زمانی که شما مدل خود را با لایه های بسیار ضخیم چاپ می کنید. حتی این امکان وجود دارد که چاپ‌های تولید شده توسط این رشته‌ها را به گونه‌ای صیقل داد که میزان انکسار نور از آنها کاهش پیدا کند و در نهایت محصول ویژه نهایی تولیدی شما شفاف تر و زیبا تر خواهد شد.

 

  • چاپ بدون ایجاد دود: PETT بر خلاف رشته‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن که شهرت بدی دارند در دمای بالا بدون انتشار هیچگونه دود سمی و یا مضر مراحل چاپ را انجام می دهند. این مورد زمانی برای شما مطلوب خواهد بود که در کارگاه خود فضای بسیار زیادی را برای گردش هوا نداشته باشید. البته نباید برای شما بهانه ای باشد که از چاپگرهای سه‌بعدی در اتاق استفاده کنید که تهویه مطلوبی ندارد. بهتر است به خاطر داشته باشید که چاپگرهای سه‌بعدی در نهایت انواعی از ذرات بسیار ریز پلاستیکی را آزاد می‌کند که ممکن است از طریق تنفس وارد مجرای تنفسی و بدن شما شوند. با استفاده از پلاستیک های سخت می تواند مطمئن باشید که خفه نخواهید شد.

 

  • چسبندگی فوق العاده لایه‌ای: چسبندگی بالای لایه ای در PETT همانند پلی اتیلن و پلی اتیلن های تغییر یافته به کمک گلیکول از معایب خود برخوردار است. این بدین معنی است که شما به راحتی می توانید لایه اولیه این دسته از پلاستیک ها را به بخش پایه بچسبانید بدون انکه هیچ گونه مشکلی در آنها به وجود آید. انواع محصولاتی که با استفاده از این مواد ساخته می‌شود از قدرت بالاتری نیز برخوردارند زیرا میزان چسبندگی لایه ای آنها بسیار بالا می باشد. اما مشکل زمانی بروز می کند که شما می خواهید محصول نهایی تولید شده خود را از زمینه اصلی جدا کنید. از آنجایی که چسبندگی این مواد بسیار بالا می باشد بنابراین شما باید بتوانید به آرامی و محکمی این محصولات تولیدی را از بخش زیرین آنها جدا کنید تا اسیبهای بیشتری به وجود نیاید. پلاستیک های یاد شده مواد پشتیبانی کننده بسیار ضعیفی نیز می‌باشند زیرا جداسازی آنها از محصول نهایی با سختی زیادی انجام می گیرد. اگر پرینتر شما فقط داری یک روزن ران باشد احتمالا هیچ انتخاب دیگری برای انجام این مراحل نخواهید داشت.

 

  • دمای لازم برای چاپ رشته های PETT: دمای پیشنهادی برای چاپ رشته های نامبرده شده بین ۲۱۲ تا ۲۴۴ درجه سانتیگراد می باشد. این در حالی است که شما می توانید این رشته ها را در دمایی به کمی 207 درجه سانتیگراد تا ۲۳۵ درجه سانتیگراد چاپ نمایید. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این رشته‌ها در این مورد خلاصه می‌شود که آنها به راحتی به شیشه های حرارت دیده و یا میزهای پرینت شده آکریلیک می‌چسبند و همین باعث می شود تا سطح زیرین نرمی داشته باشند. اگرچه این ویژگی بسیار مطلوب به نظر می رسد و باعث می شود تا دمای انتقال شیشه در این مواد به کمی ۷۸ درجه سانتیگراد باشد. بنابراین باید از قراردهی این مواد در معرض دمای بسیار بالا بپرهیزید به خصوص زمانی که می‌خواهید از محصولات چاپ شده خود استفاده کنید.

 

نکاتی برای چاپ سه بعدی فیلامنت های رشته های پلی اتیلن کو تری متیلین ترفتالات

ویژگی های نوری این پلاستیک های سخت از جمله مواردی هستند که شما باید از آنها به نفع خود استفاده کنید تا بتوانید محصولات نهایی را با شفافیت بیشتری چاپ کنید. آنچه که باید انجام دهید در این مورد خلاصه می شود که ضخامت لایه ها را بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تنظیمات افشانک قرار دهید. در این صورت شما یک شرایط نوری ویژه خواهید داشت که احتمال انعکاس نوری برای هر نخ را کاهش می دهد. اندازه افشانک به اندازه‌ای گفته می‌شود که می‌تواند کوچکترین نخ را به منظور روزن رانی مشخص نماید و نه بزرگترین آن‌ها را.

 

مصارف پیشنهادی رشته های PETT کدامند؟

همانطور که پیش از این نیز یاد شد این رشته‌ها توسط سازمان غذا و دارو تایید شده اند و این بدین معناست که می توان از آنها برای تماس با مواد غذایی استفاده کرد. اگر این مورد را با پایداری گرمایی بسیار بالای این رشته ها ترکیب کنید در نهایت ماده بسیار مناسبی را برای تولید بسته بندی های مواد غذایی به دست خواهید اورد. اگرچه چاپ سه بعدی یک محفظه غذا برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی ممکن است چندان خوبی نباشد حتی اگر شما از همین دسته از پلاستیک استفاده کنید. محصولات ساخته شده توسط روش چاپ سه بعدی دارای سطوح ناصاف می باشند و همین ناصافی ها می تواند به عنوان یکی از زمینه های بسیار مناسب برای رشد باکتری ها عمل کند.ساختار بسیار مستحکم این ماده باعث می شود گزینه مناسبی برای تولید محصولات حفاظت کننده باشد. مقاومت شیمیایی شامل حفاظت از ماده در برابر اشعه فرابنفش نیز بوده و از تخریب آن در چنین شرایطی جلوگیری می کند و به همین دلیل این پلاستیک سخت یکی از مواد بسیار مطلوب برای به کارگیری در محیط خارج از خانه است.

 

نتیجه گیری

این مقاله کلی درخصوص رشته های پلی اتیلن کو تری متیلین ترفتالات بوده و اطلاعات متفاوتی درباره نحوه کار با این ماده و محصولات نهایی تولید شده به کمک روش چاپ سه بعدی ارائه می کند. پلاستیک نام برده شده قوی شفاف و کاملاً قابل بازیافت می باشد و می توان از آن برای محفظه های غذایی نیز استفاده کرد.

مترجم: ف. آل احمد