فیلامنت های کاربردی در پرینت سه بعدی

دسته: مقالات منتشر شده در 11 شهریور 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1085

هر آنچه که باید در خصوص رشته های کاربردی در پرینت سه بعدی بدانید

شما با مطالعه ی این مقاله می توانید اطلاعات مختلفی درخصوص رشته‌های کاربردی در چاپگرهای سه ‌بعدی کسب کنید. در ابتدا به موارد پایه و اساسی می پردازیم و تعدادی از فرآیندهای تولیدی را به شما معرفی خواهیم کرد و پس از آن نیز انواع رشته ها یا فیلامنت های به کار برده شده در این حوزه را به شما معرفی می کنیم ودر نهایت شما می توانید اطلاعاتی در خصوص تفاوت بین انواعی از چاپگرهای سه‌بعدی کسب کنید.

 

فیلامنت یا رشته چیست؟

به منظور کار با چاپگر های سه بعدی و علاوه بر آن تولید انواعی از محصولات مختلف به مواد مناسبی نیاز است. به خصوص چاپگرهای سه بعدی که در خانه به کار برده می شوند از پلاستیک های خاصی ساخته شده‌اند که با توجه به ترکیبات آنها از خواص متفاوتی نیز برخوردارند و به این پلاستیک‌ها فیلامنت یا رشته گفته می‌شود. در هر صورت واژه رشته از یک کلمه لاتین با نام فیلامنتوم گرفته می‌شود که به معنای کار با نخ می باشد که خود به تنهایی نشان می دهد که ماده نام برده شده چگونه استفاده میشود یعنی به صورت نخی نازک که با ضخامت یکسان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. رشته های به کار برده شده در چاپگرهای سه‌بعدی دارای دو ضخامت متفاوت می باشند و به طور کلی بیشتر کاربران از رشته هایی با ضخامت یک و ۷۵ صدم میلیمتر استفاده می‌کنند و این در حالی است که سایر کاربران ضخامت ۳ میلی متری را انتخاب می کنند. به هنگام گزینش افشانک شما باید حتماً به ضخامت رشته های موجود دقت کنید تا بتوانید به نتایج یکپارچه ای از چاپ سه بعدی خود دست پیدا کنید.

 

هنگام خرید این رشته‌ها به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

شاید این عبارت را شنیده باشید که اگر جنس ارزان را انتخاب کنید احتمالاً چندین بار مجبور به خرید خواهید شد و این موضوع در خصوص رشته ها نیز صدق می کند. البته شما مجبور نیستید قیمت بالایی را برای هر کدام از رشته ها بپردازید و میتوانید به سراغ پیشنهادهای ویژه به روی انواعی از سایتهای مرتبط بروید که در آن یک کیلو از رشته‌ها نیز با قیمت بسیار کمتری در دسترس می باشد. جنس خریداری شده شما با قیمت پایین می تواند برای شما کاربردی نیز باشد، می توانید آن را بخرید و محصولات مورد نظر خود را تولید کنید. سفارش یک محصول جدید ممکن است در نهایت نتیجه بسیار متمایزی را برای شما به وجود آورد. محصولات تولیدی توسط تعدادی از تولید کنندگان معروف نیز می توانند دچار مشکلاتی باشند. زمانی که می خواهید فیلامنت های خوبی را خریداری کنید بهتر است ابتدا به تولیدکننده و مواد اصلی و تشکیل دهنده آن دقت کنید.

 

انواعی از رشته ها به همراه خواص ویژه آن ها و مواد افزودنی

رشته های استاندارد امروزه به میزان زیادی در دسترس قرار داشته و هر کسی می‌تواند آنها را تولید کرده و یا به فروش برساند. به منظور ایجاد تمایز بین این رشته‌ها در یک رقابت تولید کنندگان انواع چاپگرهای سه بعدی تلاش می‌کنند تا بیشتر به تولید انواع مواد پیچیده بپردازند و آنها را برای مشتریان جذاب سازند. در این قسمت شما انواعی از رشته‌های کاربردی در چاپ سه بعدی را مشاهده می کنید که پس از آن به تولیدکنندگان و دلالان آن نیز اشاره خواهیم کرد: فیلامنت درخشان و شبنما، فیلامنت های رسانا، فیلامنت های چوب (البته نباید آنها را با مواد مشابه چوب اشتباه گرفت)، فیلامنت های کربنی، فیلامنت های پاکسازی، فیلامنت هایی دارای رنگ های RAL (این رنگ ها توسط سیستم انطباق رنگ اروپا تعیین شدند که می تواند راهکاری را برای انواعی از نقاشی ها، پوشش ها و مواد پلاستیکی مشخص سازد)، فیلامنت هایی با افزودنی های فلزی، فیلامنت های براق، نوشته های تیله مانند و فیلامنت هایی با ظاهر فلزی.

  • فیلامنت درخشان و شب نما: در اغلب موارد ماده سازنده این دسته از رشته ها را پلی لاکتیک اسید تشکیل می‌دهد که در واقع پرینت با این مواد را بسیار آسان می سازد. گاهی اوقات این رشته‌ها از اکریلونیتریل بوتادین استایرن و یا پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول انواع درخشان در تاریکی ساخته می شود. اگر شما فقط موفق به تولید محصولات کمی با استفاده از آکریلونیتریل بوتادین استایرن شده اید و یا موفقیت زیادی در راه تولید رشته های درخشان در شب نداشته اید می توانید روش های ساده تری برای چاپ را انتخاب نمایید. شما می توانید این دسته از رشته ها را در سایت آمازون خریداری کنید.

 

  • فیلامنت رسانا: رشته های سه بعدی رسانا به دسته ای از مواد بسیار ویژه گفته می شود که از خواص منحصر به فردی نیز برخوردار می باشند. خرید این دسته از رشته‌های از سایت آمازون امکان پذیر است.

 

  • فیلامنت چوب: انواعی از مواد که دارای قطعات چوبی در داخل خود می باشند نیز به عنوان یکی از رشته های بسیار ویژه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۱۵ به کار برده شده اند و از طرف دیگر می‌توان عنوان کرد که چاپ این مواد بسیار ساده بوده که خود نکته بسیار مثبتی می باشد. اگرچه انواع متفاوتی از این دسته از چوب ها برای چاپگر مورد استفاده شما وجود دارد اما شما می توانید بامبو را نیز چاپ نمایید. در صورت نیاز شما قادر خواهید بود تا این سطح از رشته ها را از سایت آمازون خریداری کنید.

 

  • فیلامنت کربنی: گفت و گو درباره ی کربن و مواد ساخته شده از آن همیشه جذاب بوده است و این جذابیت از آنجایی آغاز می شود که بازی های اتومبیل رانی و فیلم های ساخته شده از کربن ها همیشه مورد توجه بوده اند. امروزه شما می‌توانید انواعی از محصولات بسیار پایدار را با استفاده از روش های کربنی تولید کنید اما قبل از آن باید حتماً به دو مورد توجه کنید: فیلم های کربنی بهترین عملکرد را خواهند داشت در صورتی که رشته‌های آنها قطع نشود و در حالت رشته نیز ممکن است قطعات کوچکی از آنها را مشاهده کنید و نه یک فیبر تنها. انواعی از چاپگرهای سه بعدی ویژه وجود دارند که امکان چاپ را دارند اما پرینتر های معمول FDM از این توانایی برخوردار نیستند بنابراین بهتر است که همین توقع را از آنها داشته باشید. علاوه بر آن این دسته از مواد خاصیت سایشی دارند و این بدین معنی است که افشانک های به کار برده شده در چاپگر سه بعدی شما در مقایسه با مواد معمولی با سرعت بیشتری فرسوده خواهد شد و همین دلیل پیشنهاد می‌شود که شما چندین افشانک جایگزین نیز خریداری کنید قبل از آنکه به تولید محصول خود در حجم بالا بپردازید. در این صورت ممکن است کاهش عملکرد و بازده چابگر شما برایتان مشکل ساز شود. امکان خرید رشته های کربنی در سایت آمازون نیز فراهم می باشد.

 

  • فیلامنت پاک کننده: افشانک های روزنران که در چاپگرهای سه بعدی وجود دارند باید با فاصله زمانی منظم پاک شوند و این در صورتی امکان پذیر میباشد که شما از انواعی از رشته‌های پاک‌کننده ویژه استفاده کنید. می توانید دمای افشانک را بین ۱۵۰ تا ۲۴۰ درجه سلسیوس قرار دهید. این دسته از رشته ها نیز در سایت آمازون قابل خریداری می باشند.

 

  • فیلامنت مجهز به رنگهای RAL: رشته های به کار برده شده در چاپ سه بعدی فقط در رنگ های استاندارد موجود نمی باشند بلکه می توانید آنها را در طیف رنگی RAL نیز خریداری نمایید. در این حوزه به میزان گسترده از رشته های پلی لاکتیک اسید استفاده می‌شود و در هر صورت شماره کد RAL امکان سفارش رشته‌های چاپ سه بعدی از تولید کننده های متفاوت را فراهم خواهد کرد که به صورت کلی با نام ترکیب رنگی شناخته می‌شود و با توجه به درخواست مشتری با به اندازه های متفاوت نیز تولید خواهد شد. این رشته های رنگی را می توانید از سایت آمازون خریداری کنید.

 

  • فیلامنت با افزودنی های فلزی: همانند انواع موادی که دارای افزودنی های چوبی می باشند، قطعات کوچک فلزی همانند مس و آهن نیز به رشته‌ها اضافه میشوند. پرینت این مواد نسبتاً ساده می باشد زیرا در اکثر موارد با پلی لاکتیک اسید ترکیب شده اند که گزینه بسیار مناسبی برای کاربران تازه کار در این حوزه است.

 

  • فیلامنت درخشان: رشته‌های درخشان برای مدتی مورد توجه بودند اما در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ تعداد بیشتری از مردم انواعی از محصولات تولید شده با استفاده از این رشته ها به رنگ های متفاوت را در اینستاگرام به نمایش گذاشتند.

 

  • فیلامنت تیله مانند: آیا شما تا حالا رویایی در خصوص ساخت مجسمه خود و یا مجسمه نیم تنه از خود داشته اید و این در حالی است که خود را به عنوان یک مدل سه بعدی می دانید. در این صورت با استفاده از مواد مناسب می توانید به آرزوی خود دست پیدا کنید. شما قادر خواهید بود تا با استفاده از این رشته ها محصولات و مجسمه هایی را با رنگهای متفاوت تولید کنید و در صورت نیاز آنها را از سایت آمازون خریداری نمایید.

 

  • فیلامنت با ظاهر فلزی: این دسته از رشته ها درخشندگی همانند فلزات دارند و باعث می‌شوند که محصول تولیدی شما شبیه محصولات فلزی به نظر آید. در صورتی که رزولوشن محصول تولیدی شما بالا باشد امکان مشاهده لایه ها از فاصله زیاد وجود نخواهد داشت و همین باعث می شود تا این مواد حالتی کاملا مسطح داشته باشند. این نوع رشته ها نیز در سایت آمازون قابل خریداری هستند.

مترجم: ف.آل احمد