ظروف ساخته شده از ملامین Melamine

دسته: مقالات منتشر شده در 22 مرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 3829

هر آنچه که باید در خصوص ظروف ساخته شده از ملامین بدانید

ممکن است شما تا به حال در خصوص ماده‌ای به نام میلامین چیزی نشنیده باشید اما مطمئنا در یکی از ظروف ساخته شده از ملامین غذا خورده اید. از آنجایی که این ماده ی منحصر به فرد در مقایسه با چینی‌ها سبک تر و بادوام تر میباشد، تعداد زیادی از ظروف ویژه غذا از ملامین ساخته می شوند تا از جایگزینی دائمی آنها جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از مزایای ماده یاد شده در این مورد خلاصه می شود که ارائه خدمات توسط کارمندان و پیشخدمتان رستوران و حمل سینی های بزرگ با تعداد زیادی از بشقاب‌های ملامینی برای افراد بسیار ساده تر خواهد بود. اما ظروف ساخته شده از ملامین فقط به بشقاب ها و فنجان ها محدود نمی‌شوند بلکه کاسه‌، سینی و تعداد زیادی از محصولات کاربردی در آشپزخانه هم می‌توانند از این ماده ساخته شوند. علاوه بر آن امکان تولید ملامین ها در رنگ ها و طرح های متفاوتی نیز فراهم می باشد و به همین دلیل به یکی از محصولات کاملا گوناگونی تبدیل شده است که در حوزه های مختلفی به کار برده می شود. کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این ماده کاربردی می‌توانند برای کسب و کار شما مفید باشد. بنابراین با مطالعه این مقاله با اطلاعاتی در خصوص مصارف رایج ملامین، نگهداری از آن و ویژگی هایی در آن آشنا می شوید که آن را به ماده ای منحصر به فرد تبدیل کرده است.

 

ملامین به چه ماده ای گفته می شود؟

ملامین نوع ترکیب شیمیایی است که از مصارف بسیار متعددی برخوردار می باشد همانند تولید لمینت، چسب و ظروف آشپزخانه و بسیاری از موارد دیگر. همانطور که پیش از این نیز یاد شد امکان تولید این پلاستیک مستحکم در رنگها و طرحهای متفاوت نیز فراهم می باشد و به همین دلیل به عنوان یکی از محصولات بسیار متنوع عنوان می‌شود که در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. این ماده با ترکیب رزین های ملامین با مواد استحکام دهنده به وجود می‌آید. این بدین معناست که می تواند فشارهای متعددی را تحمل کند.

 

آیا ملامین ماده ی ایمنی است؟

در تعداد زیادی از گزارش ها به خطرات ناشی از استفاده از ظروف ملامینی پرداخته شده است و این در حالی است که نتایج حاصل از ارزیابی خطر و میزان ایمنی این ماده توسط سازمان غذا و دارو نشان می‌دهند که این دسته از پلاستیک ها برای به کارگیری به عنوان وسایل آشپزخانه موادی ایمن می باشند بنا بر نتایج بدست امده مواد شیمیایی موجود در ملامین ها منتقل نمی‌شوند و وارد محصولات غذایی نخواهد شد و این در صورتی که مواد غذایی در معرض دمایی برابر با ۱۶۰ درجه فارنهایت یا بیشتر قرار نگیرند. ممکن است تعدادی از محصولات ملامینی شامل میزان ایمنی از بیسفنول آ باشند ولی اگر مشتریان در این خصوص نگران باشند برندهای بسیار متفاوتی وجود دارند که از محصولات ملامینی عاری از بیسفنول آ استفاده کرده و آنها را در بازار عرضه می کنند. علاوه بر آن تعداد زیادی از ظروف ساخته شده از میلامین و ابزار آشپزخانه ای با توجه به قوانین بنیاد بهداشت ملی تولید شدند و برای قرارگیری در معرض مواد غذایی ایمن می باشند.

 

آیا میتوان ظروف ساخته شده از ملامین را در ماشین ظرفشویی قرار داد؟

ظروف ملامینی را کامل عکس ظروف لعابدار می‌توان به صورت ایمن در ماشین‌های ظرفشویی قرار داد و در واقع تعداد زیادی از این ظروف می‌توانند در معرض حرارتی بیشتر از مقداری قرار بگیرند که معمولاً برای ماشین های ظرفشویی در نظر گرفته می شود. از آنجایی که مواد ملامینی به خوبی می‌توانند گرما را در خود حفظ کنند بنابراین نسبت به ظروف معمولی و استاندارد با سرعت بیشتری هم خشک می شوند.

 

آیا میتوان ظروف ملامینی را در مایکروفر قرار داد؟

مطابق با آنچه که پیش از این نیز گفته شد ملامین می‌تواند دمای بالا را تحمل کند اما ظروف ملامینی حاوی غذا نباید در معرض حرارت زیاد قرار بگیرند و به همین دلیل بهتر است که از این مواد در مایکروفر استفاده نکنید. خمیر چوب به عنوان یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده ظروف ساخته شده از ملامین شناخته می‌شود و زمانی که این ظروف به صورت متداول یا طولانی مدت در معرض دمای بالاتر از ۱۶۰ درجه سانتیگراد قرار می گیرند، در نهایت کاملا خشک می شوند. این مورد دقیقا همانند درختی است که به مدت طولانی به آن آب داده نشده است که ممکن است در این صورت شاخه های آن ضعیف و خشک شوند و در نهایت با سادگی بسیار زیادی بشکنند. ظروف ملامینی نیز رفتاری مشابه خواهند داشت و در صورتی که به دفعات بسیار زیادی در معرض دمای بالاتر از ۱۶۰ درجه فارنهایت قرار بگیرند کاملا خشک میشوند. در نهایت آنها رنگ قهوه‌ای پیدا می کنند، شکننده شده و ترک بر می‌دارند و یا حتی ممکن است کاملاً بشکنند قبل از آنکه طول عمر واقعی آنها به پایان رسیده باشد.

 

آیا ظروف ملامینی به راحتی می شکنند؟

احتمال شکستن ظروف ملامینی بسیار پایین می باشد اما این احتمال وجود دارد که لبه های آنها ترک بردارد و این در صورتی است که ضربه سختی به آنها وارد شود. خبر خوب این است که ظروف ملامینی در صورت برخورد با زمین کاملا تکه تکه نخواهند شده مانند چینی ها و یا مواد ساخته شده از پرسلان. به طور کلی میزان مقاومت این مواد در مقایسه با سایر مواد به کار برده شده برای تولید ظروف آشپزخانه بسیار بیشتر است و به همین دلیل نیاز به جایگزینی این مواد در مقایسه با ظروف چینی بسیار کمتر خواهد شد که به همین دلیل می‌تواند در طی مدت طولانی از هزینه‌های ممکن کاهش دهد. به عنوان مثال نرخ جایگزینی سالانه این مواد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد می‌باشد و این در حالی است که نرخ جایگزینی چینی ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد خواهد بود. ملامین در برابر خطوط ناشی از چاقو ها، چنگال ها و سایر وسایل کاربردی بسیار مقاوم می باشد.

 

آیا میتوان ملامین را در معرض دمای بالا یا پایین قرار داد؟

ملامین نوع ماده عایق است و نه یک رسانا و این بدین معناست که در حالی که می‌تواند دما را برای مدت طولانی تری نسبت به سایر مواد پلاستیکی نگه دارد اما مدت زمان بیشتری نیز طول می کشد تا دمای این ماده تغییر کند. ظروف ملامینی که حاوی مواد غذایی می باشند در تماس با پوست، حرارت زیادی را انتقال نمیدهند. این میزان حرارت انتشار یافته از ماده غذایی به اندازه ای نیست که بتواند دمای خود ظروف ملامینی را نیز تغییر دهد. در این صورت استفاده از ظروف ملامینی برای آشپزان و یا پیشخدمتها در رستوران ها می تواند با خطر بسیار کمتری همراه باشد. از آنجایی که این مواد در برابر حرارت مقاومت زیادی دارند بنابراین گزینه بسیار مطلوبی برای کارمندانی در آشپزخانه می باشند که در معرض آب‌های جوشان و یا سوپ های بسیار داغ قرار می‌گیرند. ملامین انتخاب بسیار مناسبی برای غذاهای سرد و یا ساخت و نمایش بوفه نیز می‌باشد زیرا عایق بسیار خوبی است. از طرف دیگر میتوان از ظروف ملامینی برای نمایش غذاهای سرد همانند بوفه، سالاد ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده کرد.

 

آیا ملامین ماده ای گران قیمت است؟

شما می توانید انواع مواد ملامینی را در قیمتهای متفاوت بیابید که تعداد زیادی از آنها نیز قیمت بالایی ندارد. خرید محصولات ملامینی نه تنها باعث می‌شود که شما در ابتدای کار هزینه ی کمتری صرف کنید بلکه نوعی سرمایه گذاری هوشمندانه بلند مدت می باشد. ظروف چینی و سرامیکی زمانی که روی زمین بیفتند کاملا خرد می شوند اما ساختار بادوام ملامین باعث می‌شود که بتواند ماندگاری بیشتری در طی استفاده طولانی مدت و یا ضربات جدی داشته باشد. بنابراین هر دفعه که بشقاب ها فنجان ها، کاسه ها و سایر وسایل آشپزخانه بر روی زمین بیفتند شما مجبور نیستید که آنها را با ظروف دیگری جایگزین کنید.

 

آیا امکان بازیافت محصولات ملامینی وجود دارد؟

برای تعداد زیادی از مشتریان هوشیار عجیب است که محصولات ملامینی به‌عنوان پلاستیکهای قابل بازیافت به شمار می آیند. در حقیقت ملامین در لیست رزین های پلاستیکی، شماره 7 را به خود اختصاص میدهد و این بدین معناست که این پلاستیک بسیار کاربردی در گروه‌های های ۱ تا ۶ نمی‌تواند قرار بگیرد و نباید آن را در سطل زباله ریخت.

 

بهترین روش نگهداری از ملامین کدام است؟

به منظور افزایش طول عمر ظروف ساخته شده از ملامین میتوانید از این روش های ساده و کاربردی استفاده کنید:

          ·            در صورتی که نیاز است محصولات ملامینی خود را قبل از قرار گیری در ماشین های ظرفشویی کاملا در آب خیس کنید، بهتر است از یک ماده شوینده با کیفیت استفاده کنید.

          ·            از مصرف چاقوهای دندانه دار در کنار محصولات ملامینی بپرهیزید.

          ·            محصولات ملامینی را در فر های سنتی قرار ندهید.

          ·            همچنین بهتر است محصولات ملامینی را در مایکروفر قرار ندهید.

          ·            از سفید کننده های حاوی کلرین برای محصولات ملامینی استفاده نکنید.

 

درصورتی که مجبورید دائماً ظروف چینی خرد شده را جایگزین کنید بهتر است که به طور کلی ظروف ملامینی بادوام را انتخاب کنید. ملامین انتخابی هوشمندانه برای حوزه‌های متفاوت می باشد به خصوص سالن های غذاخوری و سایر مواردی که در آن با تعداد بسیار زیادی از مشتریان سرو کار دارید. از آنجایی که ملامین ها مقاومت زیادی در برابر شکستگی دارند و به راحتی می‌توان غذاهای گرم و سرد را در آن ها سرو کرد، بنابراین انعطاف پذیری لازم را برای صاحبین رستوران ها فراهم می کنند تا بتوانند کارهای روزانه مورد نیاز را به اتمام برسانند. این نوع پلاستیک نه تنها باعث می شود که میزان شکستگی و یا جایگزینی ظروف شما کمتر شود بلکه مشتریان و کارمندان شما نیز مجبور نخواهند بود که ظروف بسیار داغ را حمل کنند.

مترجم: ف. آل احمد