فیلامنت پلی اتیلن ترفتالات گلیکول PETG در پرینت سه بعدی

دسته: مقالات منتشر شده در 21 مرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1177

رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول (PETG)و پرینت سه بعدی

پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول دوامی مشابه با اکریلونیتریل بوتادین استایرن و انعطاف پذیری مشابه با پلی لاکتیک اسید دارد و به همین دلیل به عنوان یکی از بهترین چاپ کننده های سه بعدی به صورت روزانه به کار برده میشود. آیا شما به یک رشته پرینتر سه بعدی با دوام و انعطاف پذیر برای پروژه بعدی خود نیاز دارید؟ یا می خواهید تا از نوعی از رشته‌ها استفاده کنید که ویژگی‌های بهتری در مقایسه با پلی لاکتیک اسید و آکریلونیتریل بوتادین استایرن دارند؟ در صورتی که پاسخ شما به این سوالات مثبت می باشد احتمالاً علاقه بسیار زیادی به پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول پیدا خواهد کرد زیرا این رشته پرینت سه بعدی از پتانسیل بالایی برخوردار می باشد و علاوه بر آن خواصی همانند دوام، انعطاف‌پذیری و اطمینان پذیری نیز در دسته ویژگی های مثبت آن قرار دارد. مسلما اگر شما به سراغ این مقاله آمده اید به دنبال اطلاعاتی درخصوص این رشته و نحوه کارکرد آن می باشید و این همان موردی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

 

رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول به چه موادی گفته می شود؟

پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول نوعی از رشته‌های پرینت سه بعدی می باشد که شباهت بسیار زیادی به پلی اتیلن ترفتالات دارد اما در آن ویژگی های بهبود یافته‌ای نیز دیده می شود که به دلیل افزودن گلیکول میباشد. کاربری ماده یاد شده به اندازه پلی لاکتیک اسید آسان می باشد و دوام آن نیز به اندازه اکریلونیتریل بوتادین استایرن بالا می باشد و علاوه بر آن از انعطاف پذیری مشابه با پلی اتیلن ترفتالات برخوردار است ولی میزان ترک برداری و یا انحنای آن در طی فرآوری به حد کمینه رسیده است و همین باعث شده است که گزینه بسیار خوبی برای چاپ سه بعدی برای محصولات با دوام و انعطاف پذیر به شمار آید. یکی دیگر از انواع رشته های پلی اتیلن ترفتالات با نام PETT شناخته می شود. این ماده در مقایسه با پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول از استحکام بیشتری برخوردار است و به طور معمول به دلیل شفافیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. نیازی نیست که زمینه اصلی پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول دارای دمای بالایی باشد زیرا در هر صورت هیچ گونه انحنایی نخواهد داشت و این در حالی است که شما باید توجه کنید که بدون زمینه گرم، رشته ها نمی توانند به این زمینه بچسبند. در چنین صورتی می توانید از چسب های آبی رنگ نقاشی و یا چسب های جامد استفاده کنید. اگر شما تجربه کمی از استفاده از الیاف پرینت سه بعدی دارید می توانید با مطالعه این جزئیات اطلاعات بیشتری را در خصوص نحوه چاپ پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول و دمای زمینه اصلی آن به دست آورد.

            ·            دمای ذوب رشته برابر با ۲۴۰ تا ۲۶۰ درجه سلسیوس.

            ·             دمای بستر اصلی برابر با ۵۰ تا ۷۰ درجه سلسیوس.

            ·             استفاده از چسب های آبی رنگ برای اتصال و چسبندگی به زمینه اصلی.

 

رشته های چاپ سه بعدی پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول به منظور تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول مصارف بسیار رایجی در تولید بطری های نوشیدنی های ساده، آب میوه ها و آب و علاوه بر آن روغن های پخت و پز دارند زیرا امکان انتقال آنها بسیار راحت بوده و از مقاومت شیمیایی خوبی نیز برخوردار می باشند. از آنجایی که رشته های یاد شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته اند در تولید محفظه نگهدارنده مواد غذایی و طراحی انواع وسایل آشپزخانه نیز مصارفی دارند. این رشته های مستحکم از محبوبیت بسیار زیادی در حوزه پزشکی نیز برخوردارند زیرا ساختار مستحکم آنها باعث می‌شود تا فرایند های سنگین استریلیزه سازی به آنها آسیبی وارد نکند و به همین دلیل گزینه ای بسیار مطلوب برای ایمپلنت های پزشکی، بسته ‌بندی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی می باشند. از سایر مصارف این ماده می توان به کاربری بسیار مناسب آن برای چاپگرهای مدرن سه بعدی اشاره کرده زیرا پرینت سه بعدی پلاستیکها توسط این مواد فراهم می شود بدون آنکه استحکام و سختی آنها پس از شکل ‌گیری ماده پلاستیکی از بین برود. رشته های نامبرده شده اولین گزینه برای جایگاه های فروش مواد غذایی می باشند و امکان تولید آنها در رنگ ها و اندازه های مختلف نیز وجود دارد بنابراین در حوزه تجاری می‌توان انواعی از آنها را با ویژگی‌های متفاوت تولید کرد که برای کاربران و مشتریان جذاب است. امکان سفارشی سازی این جایگاه ها نیز وجود دارد و قیمت آنها نیز پایین می باشد. در صورتی که پروژه مورد نظر شما باید از ویژگیهای همانند استحکام، دوام، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر ضربه برخوردار باشد در این صورت رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول مورد مناسبی برای شما هستند و علاوه بر آن می توان از آنها برای تولید دسته بسیار بزرگی از قطعات مکانیکی نیز استفاده کرد.

 

رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول از چه مزایایی برخوردارند؟

همانطور که پیش از این نیز یاد شد این رشته‌ها جایگزین بسیار مطلوب و جذابی برای رشته‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلی لاکتیک اسید می باشند که در این قسمت به تعدادی از ویژگی های مثبت آن اشاره می کنیم:

            ·            چسبندگی لایه ای بالا

            ·            مقاومت در برابر انحنا

            ·            کاهش ترکهای موجود

            ·             چگالی بالا و مقاومت بالا در برابر آب

            ·            مقاومت در برابر دمای بالا و مقاومت شیمیایی در برابر ترکیبات اسیدی و قلیایی

            ·            چاپ انعطاف پذیر به روی شیشه آکریلیک، نوار آبی رنگ و نوارهای پلی ایمید

            ·            عدم انتشار بو در طی مراحل چاپ.

 

خواص رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول شامل چه مواردی می شود؟

رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول ماده‌ای دارای خواص بسیار مطلوب است و همین مورد باعث شده است تا در بین کاربران چاپگرهای سه‌بعدی به یکی از مواد بسیار محبوب تبدیل شود و در صورتی که شما نمی دانید که خرید این محصول برای شما مناسب است یا خیر می توانید با مطالعه این قسمت اطلاعات بیشتری کسب کنید و علاوه بر آن از خرید این رشته‌ها نیز اطمینان یابید.

  • ماندگاری و پایداری: یکی از جذاب ترین ویژگی های این دسته از رشته ها در این مورد خلاصه می شود که آنها قابلیت بازیافت دارند و در مقایسه با سایر رشته های موجود می توان از آنها به عنوان مانعی در برابر گازها استفاده کرد زیرا مقاومت شیمیایی خوبی دارند.
  • ماده ای ایمن برای قرار گیری در معرض انواع غذاها: رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده اند بنابراین به راحتی می توان از آنها برای تولید ظروفی استفاده کرد که در معرض مواد غذایی قرار می‌گیرند و این در حالی است که فرایند چاپ سه بعدی می‌تواند به طور کلی ایمنی این ماده را از بین ببرند زیرا پاکسازی تمامی لایه ها پس از پرینت سه بعدی ممکن است با دشواری زیادی صورت بگیرد. برای تمام قطعات تولیدی خود با استفاده از این روش میتوانید یک اسپری پوشش دهنده برای قرارگیری در معرض مواد غذایی را استفاده کنید.
  • کارکردهای متفاوت: همانطور که پیش از این نیز یاد شد رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول دارای خاصیت اطمینان پذیری پلی لاکتیک اسید و دوام اکریلونیتریل بوتادین استایرن می باشند و در صورتی که شما خواهان تولید محصولی با دوام مناسب هستید می توانید این دسته از رشته ها را انتخاب کنید.
  • کاهش میزان انحنا و ترک برداری: اگر رشته ی نامبرده شده از ویژگی های مشترکی با اکریلونیتریل بوتادین استایرن برخوردار است اما در خواصی مانند ترک برداری و انحنا از یکدیگر متفاوت می باشند و نرخ بروز این موارد در رشته‌های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول بسیار پایین است.

 

نکاتی در خصوص پرینت سه بعدی

تولید صحیح اولین لایه به عنوان نکته‌ای بسیار مهم در چاپ سه بعدی با پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول به شمار می‌آید. این احتمال نیز وجود دارد که شما مجبور شوید تا چندین بار از چاپگر خود استفاده کنید تا بتوانید در نهایت به نسخه‌های متناسب و مطلوب دست پیدا کنید. می توانید از انواع متفاوتی از زمینه ها و روشهای چسبندگی و اتصال استفاده کنید و آنها را آزمایش کنید تا زمانی که به تنظیمات مطلوب خود دست پیدا کنید.

 

نتیجه گیری

رشته های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول یکی از محبوب ترین رشته های پرینت سه بعدی در دنیای امروز به شمار می آیند و روزانه به تعداد این طرفداران نیز افزوده میشود زیرا این ماده از خواصی مانند انعطاف پذیری و دوام بالا برخوردار است. در صورتی که شما تصمیم گرفته اید تا از ماده دیگری به جز پلی لاکتیک اسید و آکریلونیتریل بوتادین استایرن استفاده کنید، در نهایت می‌تواند این رشته ها را انتخاب کنید زیرا ترکیبی از بهترین ویژگی های دو ماده یاد شده را به شما ارائه خواهند کرد و علاوه بر آن کاربری ساده ای دارند و حتی نیازی نیست که بستر اصلی آنها بسیار گرم باشد اما این ماده قابلیت مقاومت در برابر دماهای بالا و آب را نیز دارد. تنها نکته منفی که در خصوص این ماده می‌تواند مطرح شود قیمت بالاتر آن در مقایسه با سایر موارد مطرح شده است اما اگر شما به کیفیت محصول و نتایج به دست آمده اهمیت می دهید مطمئن باشید که این ماده گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

مترجم: ف.آل احمد