پلاستیک مناسب گلخانه

دسته: مقالات منتشر شده در 16 تیر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1640

کدام پلاستیک بهترین گزینه برای ساخت گلخانه میباشد ؟

ساخت گل خانه ی شخصی میتواند ایده ی خیلی خوبی باشد . گلخانه در واقع محیطی است که در آن گرما و رطوبت کاملا حفظ می‌شود و نه تنها امکان رشد انواع گیاهان و گلها فراهم خواهد شد بلکه می‌توانند در زمستان هم انواعی از گیاهان را در آن رشد و پرورش دهند. اگر اتلاف زمان و هزینه جزو مشکلات اساسی نبود، می‌توانستیم گلخانه ها را از شیشه و یا دیواره های ساخته شده از الیاف شیشه تولید کنیم و این در حالی است که شما نمی توانید هزینه لازم برای این گونه از مواد را بپردازید و به همین دلیل است که می توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات بسیار خوبی کسب کنید. این مقاله در واقع به شما کمک می کند تا بهترین پلاستیک ممکن برای ساخت گلخانه خود در آینده را پیدا کنید.

 

چگونه می‌توانم یک پلاستیک را برای گلخانه انتخاب کنم؟

تمامی ورقه های پلاستیکی برای ساخت گلخانه مناسب نمی باشند و مواردی در این بین وجود دارد که شما به هنگام ساخت گلخانه باید به آنها توجه کنید و مهمترین آنها در این قسمت لیست شدند.

  • دوام: ماده‌ای که با آن گلخانه خود را می سازید، در برابر شرایط و وضعیت بسیار خاصی قرار می‌گیرد و ممکن است نیاز باشد تا انواعی از شرایط جوی مانند باران های شدید و یا وزش باد شدید و یا حتی بارش برف سنگین را تحمل کند. قرار گیری مستقیم آنها در معرض نور خورشید گزینه‌ای است که برای انواع پلاستیک ها چندان مناسب به نظر نمی آید زیرا بسیاری از آنها زمانی که در مقابل اشعه فرابنفش قرار می گیرند حالتی شکننده پیدا می‌کنند. یک ترک کوچک به روی پلاستیک های تشکیل دهنده گلخانه شما می تواند بازدهی آن را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد بنابراین انتخاب ورقه های پلاستیکی با کیفیت که با مواد مناسبی ساخته شده اند، باعث می‌شود تا شما از بسیاری از مشکلات احتمالی در آینده نجات پیدا کنید.
  • شفافیت: معمولا امروزه از گلخانه‌هایی استفاده نمی شود که با رنگ سبز پوشیده شده اند و در واقع استفاده از مواد سبزرنگ برای یک گلخانه می‌تواند کاملاً روشی قدیمی و بی مصرف باشد. در حال حاضر بیشتر کسانیکه صاحب انواعی از گلخانه ها می باشند ترجیح می دهند تا آنها را از مواد شفاف بسازند و توجه داشته باشید که یکی از اهداف ساخت گلخانه ها امکان نفوذ نور خورشید به این گیاهان می باشد بنابراین آنها می‌توانند فتوسنتز را به خوبی انجام دهند و این بدین معنی است که شما باید اجازه دهید تا نور خورشید به میزان بیشینه از دیواره های گلخانه عبور کند. اگر پنل های شیشه ای و یا ساخته شده از الیاف شیشه ای شفاف را انتخاب کنید در نهایت دیوارهای کاملاً شفاف خواهید داشت اما ایجاد تعادل بین شفافیت و ضخامت خود می‌تواند در انتخاب ورقه های پلاستیکی مناسب یک چالش به حساب آید.
  • وزن: اگرچه یک ماده پلاستیکی ضخیم قوی تر می باشد اما وزن آنها نیز بیشتر است و در هر صورت در قالب پلاستیکی هیچگونه یکپارچگی ساختاری را به وجود نخواهند آورد. این بدین معنی است که تمامی وزن ورقه های پلاستیکی به روی چهارچوب گلخانه مورد نظر شما اعمال می شود و اگرچه ورقه های پلاستیکی سنگین گزینه های بهتری هستند اما بهتر است مطمئن شوید که گلخانه شما به گونه ای ساخته شده است که بتواند چنین وزنی را تحمل کند.
  • ضد چکه و ضد خاک: شرایط محیط اطراف می تواند در فاکتور های متفاوتی اثر گذار باشد که میزان اثربخشی گلخانه شما را کاهش دهد به عنوان مثال در روزهای سرد عدم تعادل بین سرمای خارج محیط و گرمای داخلی یک گل خانه می تواند موجب تراکم بروی سطوح داخلی ورق های پلاستیکی شود. قطراتی که بر اثر این چگالی به وجود آمده اند می توانند بر روی گیاهان شما چکه کنند و سیستم زیستی ظریف آن را از بین ببرند که شما بسیار سعی کردید تا با رشد زنگ گیاه آن را بهبود بخشید.تعدادی از مواد پلاستیکی به صورت طبیعی از ویژگی‌هایی برخوردارند که از بروز چنین موردی جلوگیری می کند مانند دسته ای که شامل رادیکال های آب دوست می شوند همانند کربوکسیلیک اسیدها که از چکه قطرات به روی گیاهان ممانعت کرده و آنها را به روی سطح خود نگهداری می‌کنند تا به صورت طبیعی تبخیر شود. انباشتگی گرد و خاک خود می تواند مشکل بزرگتری برای گلخانه باشد زیرا می‌تواند به مقدار بسیار فراوانی میزان شفافیت ورق های پلاستیکی را کاهش دهد و این درحالی است که تعدادی از پلاستیک ها این بار اضافه را به روی سطح خود حفظ می کنند و این باعث می‌شوند تا گرد و خاک با سهولت بسیار بیشتری روی پنل های گلخانه ها جمع شود.

 

بهترین گزینه های پلاستیکی برای ساخت گلخانه

  • پلی اتیلن: در حوزه استانداردهای صنعتی و پلاستیک های کاربردی برای ساخت گلخانه می‌توان عنوان کرد که پلی اتیلن ارزان قیمت و در دسترس بوده و به سادگی می‌توان آن را ترمیم کرد. به منظور دستیابی به بهترین نتایج ما به شما پیشنهاد می کنیم که برندی را انتخاب کنید که دارای برچسب پلاستیک های کشاورزی و یا پلاستیک های گلخانه ای می باشد زیرا آنها نسبت به انواع پلی اتیلن های بسیار کاربردی از دوام بسیار بیشتری برخوردارند. از معایب پلی اتیلن ها می توان به این گزینه اشاره کرد که این موادسودی دقیقا برابر با مقداری که برای آنها پرداخت می کنید خواهند داشت و نه بیشتر. به طور کلی پلی اتیلن ها از پلاستیک های گران قیمت به شمار نمی آیند اما ممکن است شما مجبور شوید تا ۲ تا ۳ بار در سال ورقه های پلی اتیلنی را جایگزین کنید و یا تعمیر سازید. در صورتی که نمی‌خواهید مبلغ بالایی هزینه کنید و علاوه بر آن مشکلی ندارید که سالی چند بار به تعمیر ورقه‌های آسیب‌ دیده بپردازید در نهایت پلی اتیلن می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.
  • پلی کربنات: پلی کربنات بسیار سخت تر و مستحکم تر می باشد و کمی قیمت آن نیز بیشتر از سایر موارد بوده و می‌توان آن را به عنوان جایگزین خوبی برای پلی اتیلن استفاده کرد. بیشتر پنل های پلی کربناتی معمولاً دارای ساختار ترکیبی می‌باشند که در آنها یک ورقه پلی کربناتی شیاردار در داخل یک ورقه ی پلی کربناتی دیگر به صورت ساندویچی قرار گرفته است. ساختار نوآورانه آنها باعث می‌شود تا ورقه های پلی کربناتی بتوانند عایق های بسیار خوبی باشند و علاوه بر آن دوام و انعطاف‌پذیری مطلوبی را فراهم سازند. در صورتی که شما از بودجه کافی به منظور پوشش دهی گلخانه خود با پنل های پلی کربناتی برخوردارید در نهایت می توانید از مزیت های های بسیار مثبت و متعدد این نوع از پلاستیک بهره ببرید و این درحالی است که ماده یاد شده به نگهداری چندانی نیاز نخواهد داشت.
  • پلی وینیل کربنات: اگرچه پلی وینیل کربنات به میزان بسیار کمی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به عنوان یکی از گزینه های موجود برای ساخت پلاستیک ها در گلخانه مدنظر قرار می گیرد. این ماده از دوام بسیار بالایی برخوردار است و این در حالی است که می‌تواند عمری بالای ۵ سال داشته باشد در حالی که میزان ترمیم و یا نگهداری آن به مقدار کمینه خواهد رسید و علاوه بر آن نسبت به دو مورد پلاستیکی یاد شده گران تر هم می باشد. به طور کلی این ماده در اندازه های کوچکتر ارائه می شود و به همین دلیل در صورتی که بخواهید آن را برای یک گلخانه بزرگ استفاده کنید ممکن است با چالش‌های متفاوتی روبرو شوید.
  • پلاستیک های هم بسپار: درجه بالاتری از پلاستیک های پلی اتیلنی وجود دارد که از دوام بیشتری برخوردار بوده و همچنین طول عمر بیشتری دارد و می‌تواند تا بیش از ۳ سال بر روی بخش‌های مختلف گلخانه شما قرار بگیرد قبل از آنکه حالت شکننده پیدا کند و یا ترک بردارد. انجماد و ذوب پلاستیک ها باعث می شود که آنها پس از چندین سال شکننده شوند. دسته های دیگری نیز از پلاستیک های هم بسپار وجود دارد که گران قیمت بوده و دوام بیشتری نیز دارند و می‌توانند خواصی همانند شیشه داشته باشند.

 

برای ساخت گلخانه خود باید از پلاستیک با چه ضخامتی استفاده کنید؟

در صورتی که شما ورقه های پلی اتیلن را انتخاب کنید، معمولا ضخامتهای متفاوت از آنها وجود دارد که عبارتند از ۳ ،۴ و ۶ mil ( واحدی که برابر با یک هزارم اینچ می باشد). در بیشتر موارد در صورتیکه از این گلخانه ها برای یک فصل خاص استفاده می‌شود انواع ۳ و ۴ mil انتخاب می شود. از پلی اتیلن های با ضخامت ها یاد شده به خوبی می‌توان برای ساختارهای با ارتفاع زیاد یا نگهداری از گیاهان در طول زمستان و یا در طی یک فصل ویژه استفاده کرد. اگر میخواهید نوعی گلخانه را بسازید که باید چندین فصل متفاوت را تحمل کند، بنابراین باید گزینه های سنگین تری را انتخاب کنید که از ضخامت ۶ mil برخوردارند. پلاستیک هایی با چنین ضخامتی به صورت کامل کشیده شده و به روی چهارچوب گلخانه شما قرار می گیرند و می توانند خاصیت کاملاً ضد باران داشته باشه باشند و بسیار مستحکم و قوی عمل کنند. این ماده می‌تواند در برابر بادهای سبک مقاومت خوبی داشته باشد ولی باید از پایداری گلخانه ی خود در برابر وزش باد های شدید اصمینان حاصل کنید.

مترجم: ف.آل احمد