الاستومر های ترمو پلاستیک در برابر سیلیکون مایع LSR

دسته: مقالات منتشر شده در 15 تیر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1399

الاستومر های ترموپلاستیک در برابر لاستیک سیلیکون مایع

الاستومرهای ترموپلاستیک و لاستیکهای سیلیکون مایع از شباهت های بسیار زیادی برخوردارند و هر دو گزینه مناسبی برای تولید محصولات بسیار گوناگونی با استفاده از روش قالب گیری تزریقی می باشد. هر دوی این مواد به عنوان جایگزینی برای لاستیک طبیعی شناخته می شوند و این درحالی است که تفاوت بسیار زیادی بین ویژگی های ترموپلاستیک و ترموستها وجود دارد. ترموپلاستیک و ترموست ها بسیار مشابه به نظر می‌رسند اما نمی‌توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد و مواد الاستومری ترموپلاستیک هم در دسته ترموپلاستیک ها قرار می‌گیرند اما الاستیک های سیلیکون مایع در دسته ی ترموست ها قرار می گیرند و هر کدام از خواص متفاوتی برخوردار بوده و در طی روند قالبگیری نیز واکنشی عکس یکدیگر دارند. نحوه واکنش ۲ ماده یاد شده با قرارگیری در معرض حرارت نیز متفاوت خواهد بود به عنوان مثال الاستومرهای ترموپلاستیک کاملاً ذوب می شوند ولی لاستیکهای سیلیکون مایع سخت و مستحکم خواهد شد. هر کدام از این مواد از مزایا و معایب خود برخوردارند که می تواند بر میزان قالب پذیری محصول نهایی موثر باشد اما اهمیت بسیار زیادی دارد که بتوانیم تعیین کنیم کدام یک از این مواد برای تولید محصول مورد نظر ما مناسب می باشد. قالب پذیری به معنای نحوه تغییر ماده اولیه به طراحی نهایی و دلخواه شماست. دو ماده یاد شده در دمای اتاق ویژگی های مشابهی دارند اما تعیین ویژگی های ظاهری و تفاوت آن‌ها از هم می تواند دشوار باشد.

 

الاستومرهای ترموپلاستیک به چه موادی گفته می شود؟

این مواد با نام لاستیک های ترموپلاستیک و یا الاستومرهای ترموپلاستیک نیز شناخته می شوند که ترکیبی از چندین ماده پلیمری بوده که ذوب شده و به شکل مواد پلاستیکی تبدیل خواهند شد و این در حالی است که در معرض حرارت قرار گرفتند. زمانی که مواد یادشده خنک شوند وضعیت شیمیایی ساختاری آن ها هیچ تغییری نخواهد کرد. اگر چه میزان قابلیت ارتجاعی این ماده با مواد شبکه‌ ای بسیار شبیه می باشد مانند لاستیک سیلیکون مایع اما قابلیت ارتجاعی این مواد به دلیل خاصیت شبکه ا ی آنها نیست. هیچ گونه پیوند شیمیایی بین الاستومرهای ترمو پلاستیک وجود ندارد و با اعمال حرارت به قرص های پلاستیکی آنها حالت مایع پیدا می‌کنند و سپس در داخل قالب تحت فشار زیادی قرار می گیرند و به اجزای مختلفی تبدیل می‌شوند که در مراحل آخر مستحکم شده و در طی روند فرآوری حالت نهایی خود را حفظ می‌کنند. محلولهای الاستومرهای ترموپلاستیک دارای ۷ نوع متفاوت می باشند که عبارتند از:

           ·            همبسپار های بلوکی استایرنی

           ·             لاستیک قابل فراوری در حالت ذوب

           ·             الاستومر الفینی ترموپلاستیک

           ·             الاستومر پلی استر ترموپلاستیک

           ·             مواد ولکانش شده ترموپلاستیک

           ·            الاستومر های آمیدی ترموپلاستیک

           ·             الاستومر های پلی اورتانی ترموپلاستیک.

به طور خلاصه می‌توان عنوان کرد که الاستومرهای ترموپلاستیک به دسته‌ای از همبسپار ها گفته می‌شود که معمولاً با ترکیبی از پلاستیک ها و لاستیک ها ساخته می شود.

 

الاستومرهای ترموپلاستیک از چه خواصی برخوردارند؟

از آنجایی که شما می‌توانید الاستومرهای ترموپلاستیک را ذوب کرده و قالب گیری نمایید این امکان وجود دارد که رزین آنها را در صورت لزوم به تعداد هزاران بار مورد استفاده قرار دهید و این موضوع زمانی کاربردی خواهد بود که می‌خواهید فرایند قالبگیری را تغییر دهید تا انواعی از نقص های به وجود آمده در محصول را اصلاح نمایید و یا طراحی جدیدی به ان ببخشید. آزادی در فراوری مجدد و قالب گیری مجدد این ماده به تعداد نامتناهی توسط حرارت دهی مجدد به آن، نرم سازی و سپس سخت شدگی مجدد انجام می گیرد اما همچنان به شکل مشابه به شکل اولیه خود باز می گردد.

 

مزیت های لاستیک های الاستومری ترموپلاستیک کدامند؟

ممکن است شما به هنگام کار با الاستومرهای ترموپلاستیک متوجه شوید که این مواد از مزایای بسیار متفاوتی برخوردارند که می تواند در جهت بهبود محصول نهایی شما به کار برده شود و از آن جمله می‌توان گفت که مواد یاد شده در طی تولید، انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند. از آنجایی که الاستومرها در طی فرایند حالت شبکه ای ندارند، بنابراین مدت زمان فراوری آنها بسیار سریع تر خواهد بود همانند ۲۰ ثانیه و باعث می‌شود تا فرآیند شما با هزینه بسیار کمتری انجام گیرد. علاوه بر آن لاستیک های یاد شده از خاصیت بازیافت پذیری نیز برخوردارند و شما می توانید تعدادی از زباله های تولید شده از این ماده را دوباره فراوری کنید و یا قسمت هایی از آن را دور بیندازید. این الاستومرها به خوبی می توانند فشار و مواد شیمیایی متفاوت را تحمل کنند اما در معرض دمای بسیار بالا و یا بسیارپایین آسیب پذیر هستند. همچنین این امکان وجود دارد که با ایجاد تغییراتی در فرمولاسیون ماده آن را به نوعی الاستومر چسبناک تغییر داد که همین مورد خود باعث می شود تا آلودگی ها و کثیفی ها از آن دور شوند.

 

الاستومرهای ترموپلاستیکی در تولید چه محصولاتی نقش دارند؟

شما می توانید از الاستومرهای ترموپلاستیکی در صنایع متفاوت و برای تولید محصولات گوناگون استفاده کنید و با توجه به نیازمندی های نهایی محصول و شرایط محیطی موجود مصارف این ماده می تواند شامل چنین مواردی باشد: شیشه های شیر کودکان، دربهای بطری و دستگاه مقاوم در برابر ضربه و سایر موارد. یک الاستومر ترموپلاستیک جایگزین بسیار مطلوبی برای لاتکس، سیلیکون، پلی وینیل کلراید و یا پلاستیک می باشد به خصوص در حوزه سلامتی و پزشکی همانند دستکش.

 

لاستیک سیلیکون مایع چیست؟

زمانی که شما به نحوه واکنش آنها در برابر گرما و همچنین ویژگی های خاص آن ها توجه می کنید، مقایسه الاستومرهای ترموپلاستیک با سیلیکون ها به نظر ساده می رسد و اگر چه آنها در بسیاری از موارد به یکدیگر شبیه می باشند اما از مواد متفاوتی ساخته شدند. لاستیک سیلیکون مایع ترکیبی می باشد که در آن پلیمرها توسط پیوندهای شیمیایی به یکدیگر متصل می‌شوند و به این ترتیب باعث می‌شود تا حالت شبکه‌ای و اتصالات عرضی در ماده پلیمری به وجود بیاید که در نهایت به پیوندهای شیمیایی قابلیت استحکام نهایی و شکل پذیری را خواهد داد که این مورد حتی می‌تواند پس از فرآوری نیز اتفاق بیفتد. زمانی که شما لاستیک های سیلیکون مایع را در برابر حرارت قرار می دهید آنها حالت سخت پیدا می کند که کاملاً عکس الاستومرهای ترموپلاستیک می باشد و پس از حرارت دهی نیز به هیچ عنوان نمی توانید خواص فیزیکی و شیمیایی آنها را تغییر دهید. راههای تغییر فرمولاسیون لاستیک های سیلیکون مایع ترکیب دو جز متفاوت قبل از قالب گیری آنها به کمک روش تزریقی می باشد که در آن یک بخش به عنوان کاتالیزگر عمل کرده و باعث می شود تا روند شبکه سازی همچنان ادامه یابد. لاستیک های سنتی همانند لاستیک های طبیعی و یا ترکیبی در فرآوری قالب گیری می‌توانند اتصالات عرضی شیمیایی پیدا کنند که به آن فرآوری و یا ولکانش گفته می‌شود. افرایند ولکانش کمی طولانی خواهد بود که می‌تواند از یک دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. ساختار سیلیکون به گونه ای است که دارای اتم های سیلیکون و اکسیژن جایگزین می باشد و می تواند اشکال بسیار متفاوتی را بپذیرد همانند لاستیک سیلیکون مایع، لاستیک فرآوری شده به کمک گرما و لاستیک های ولکانش شده در دمای اتاق. پلاستیک های سیلیکون مایع فرآوری شده گزینه بسیار معمولی برای قالب گیران می‌باشند زیرا فرآوری آنها با سادگی بسیار زیادی انجام می گیرد.

 

مزیت های لاستیک سیلیکون مایع کدامند؟

مزیت های به کارگیری لاستیک سیلیکون مایع در محصولات شما باعث می‌شود تا به نتایجی فراتر از توقعات خود دست پیدا کنید و زمانی که می خواهیم این لاستیک‌ها را با ترموپلاستیک های الاستومری مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که آنها تحمل بسیار زیادی در برابر دماهای بالا دارند و می‌توانند از آنها در حوزه دمای ۳۵۰ تا ۴۰۰ درجه فارنهایت استفاده کنید بدون آنکه شکل آنها تغییر پیدا کند. در واقع ماده حالت خود را در دماهای بسیار بالا وپایین همچنان حفظ خواهد کرد و می توان انتظار داشت که در دمای به سردی منفی ۲۰ درجه فارنهایت نیز حالت انعطاف پذیر خود را همچنان داشته باشند. از آنجایی که قابلیت سفارشی سازی این لاستیک‌ها وجود دارد شما میتوانید دیواره‌های ضخیم و یا نازک را برای محصولات متفاوت تولید کنید. این ماده مقاومت شیمیایی بسیار زیادی در برابر محلولها، روغن و سایر مواد دارد و به همین علت در صنعت خودروسازی گزینه بسیار مطلوبی به شمار می آید. علاوه بر آن لاستیک سیلیکون مایع هیچ تاثیری از اشعه فرابنفش نمی پذیرد و به همین دلیل برای محلول هایی که در معرض این ماده به مدت طولانی قرار میگیرند، انتخاب بسیار مناسبی است. ماده یاد شده پس از کشیدگی به راحتی می تواند به حالت اولیه خود بازگردد و گزینه مطلوبی برای انواعی از محصولاتی است که در تماس با بدنه خودرو قرار می گیرند. از آنجایی که این دسته از سیلیکون ها از خاصیت زیست تخریب پذیری نیز برخوردار می باشند می توان از آنها به منظور تولید ایمپلنت و سایر موارد دیگری استفاده کرد که در تماس با پوست انسان به آن آسیب وارد نمی‌کند.

 

مصارف لاستیک سیلیکون مایع کدام است؟

لاستیک سیلیکون مایع به عنوان یکی از مواد بسیار کاربردی برای انواع صنایع به شمار می آید مانند حوزه پزشکی، خودروسازی و تولید مواد پرکاربرد تا حوزه نوری و الکترونیک. در حوزه سلامتی میتوان محصولاتی همانند کاتترها و لوله های پزشکی و آندوسکوپی را نام برد و در حوزه خودروسازی نیز از این مواد به منظور تولید واشر ها، اتصالات و عدسی های ال ای دی استفاده میشود.

 

 قالبگیری الاستومرهای ترموپلاستیک در برابر پلاستیک های سیلیکون مایع

اولین تفاوت در روش قالب گیری این دو ماده در این مورد خلاصه می شود که لاستیک سیلیکون مایع دچار نوعی واکنش شیمیایی می‌شود و اتصالات عرضی پیدا می‌کند و این در حالی است که الاستومرهای ترموپلاستیک به راحتی ذوب خواهند شد و زمانی که خنک شوند شکل پیدا می کنند ولی سیلیکون مایع به هنگام قرارگیری در معرض حرارت قابلیت فراوری دارد.

مترجم: ف.آل احمد