تولید Techica با استفاده از زباله‌های پلاستیکی

دسته: مقالات منتشر شده در 18 ارديبهشت 1403
نوشته شده توسط Admin بازدید: 19

استفاده از زباله‌های پلاستیکی با پلاستیک بازسازی شده

خیابان‌ها و مسیرهای مختلف پس از حوادثی مانند بارندگی و سیل تغییر شکل می‌دهند. آب باران و سیلاب از زیر سنگفرش‌ها عبور کرده، خاک را نرم کرده و باعث فروریختن لایه خاک می‌شود. این وضعیت در پیاده‌روها مانع تردد آسان مردم می‌شود. حرکت ویلچر و کالسکه را نیز کاملا محدود می‌کند. با استفاده از Techica که از بازیافت زباله‌های پلاستیکی تولید شده است، می‌توانیم از نشت باران و سیلاب به زیر سنگفرش و تغییر شکل آنها جلوگیری کنیم و همچنین با ساماندهی استفاده کارآمد از زباله‌های پلاستیکی، این فرصت را داریم که از دنیای خود در برابر آلودگی پلاستیک محافظت کنیم.

 

سیلاب همان جاری شدن حجم قابل توجهی از آب در یک منطقه است که منجر به افزایش سطح آب در یک رودخانه مخزن یا دریاچه می‌شود. از علل وقوع سیلاب می‌توان به بارندگی شدید، ذوب بالای برف و یا تخریب سدها اشاره کرد. سیل با تلفات انسانی و خسارت مادی گسترده‌ای همراه است. سیل ازنظر فراوانی و تخریب رتبه اول را درمیان بلایای طبیعی دارد و ازنظر تعداد تلفات انسانی و خسارات مادی در رتبه دوم پس از زلزله قرار دارد. نه در حال و نه در آینده نزدیک، نمی‌توان به طور کامل از بروز سیل جلوگیری کرد. سیل را فقط می‌توان یا به حداقل رساند و یا به منطقه منحرف کرد. درصورتی که خطر سیل وجود داشته باشد، به اقدامات پیشگیرانه نیاز است. اول ازهمه، اطلاع رسانی به مردم از خطر وقوع سیلاب، تقویت نظارت بر سطح آب، هشدار به نیروها و تامین امکانات مورد نیاز و تخلیه جمعیت است. وضعیت سدها و پل‌ها بایستی بررسی شده و نواقص شناسایی شده برطرف شوند. خاکریزهای اضافی درحال احداث هستند، خندق‌های زهکشی درحال حفر هستند و سازه‌های هیدرولیکی نیز درحال آماده سازی هستند. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، این مشکل ناشی از نشت آب به زیر سنگفرش‌ها است که موجب تغییرشکل در روسازی مسیر شده است.

 

شکل 1:

 Deformed pavements

 

پیاده‌روها مسیرهایی هستند که همه ما معمولا برای تردد از آنها استفاده می‌کنیم اما این وضعیت در پیاده روها مانع از حرکت عابران شده و حتی حرکت ویلچر و کالسکه را کاملا محدود می‌کند. علت آن هم این است که خاک استفاده شده در زیر سنگفرش به دلایل مختلفی شسته می‌شود. حدود 1000 مورد سونامی شناسایی شده که بیش از 100 مورد آنها فاجعه بار بوده و باعث تخریب کامل سازه‌ها، شست و شوی خاک و پوشش گیاهی (برای مثال سال 1933 در سواحل ژاپن، 1952 در کامچاتکا) شده‌اند. 80 درصد از سونامی‌ها در حاشیه اقیانوس آرام ازجمله دامنه غربی درازگودال کوریل-کامچاتکا رخ می‌دهد. بر اساس الگوهای وقوع و گسترش سونامی، منطقه بندی سواحل باتوجه به میزان تهدید سونامی انجام می‌شود. از اقدامات حفاظتی اندک در برابر سونامی باید به ایجاد سازه‌های مصنوعی ساحلی (موج شکن‌ها و خاکریزها)، کاشت نوارهای جنگلی در امتداد سواحل اقیانوسی در ایالات متحده امریکا اشاره کرد. ژاپن و روسیه باتوجه به ثبت پیشرفته ترین زمین لرزه‌ها توسط لرزه نگارهای ساحلی، اقداماتی را برای هشدار سونامی به مردم درنظر گرفته‌اند.

 

امروزه ما با طراحی و ساخت این سنگفرش‌ها اجازه می‌دهیم تا آب مانند یک خط لوله متصل به فاضلاب یا محفظه‌هایی که در طرفین ایجاد کردیم منتقل شود. می‌توانیم از این آب جمع شده در محفظه‌ها برای آبیاری درختان کنار خیابان استفاده کنیم. از آنجایی که قصد داریم سنگ‌های Techica را توسط بازیافت پلاستیک تولید کنیم، به نظر می‌رسد راه حل مناسبی ازنظر هزینه و کمک به محیط زیست باشد. در اینجا به برخی از مزیت‌های استفاده از سنگ Techica اشاره شده است:

- از تجمع آب در پیاده‌روها جلوگیری می‌کند.

- با شستن خاک از عبور آب به کف و تغییر شکل پیاده‌رو جلوگیری می‌کند.

- به لطف مکانیزم قفل شوندگی، از بیرون آمدن سنگ‌ها از جای خود جلوگیری می‌کند.

- ازلحاظ اقتصادی نیز تولید آن مقرون به صرفه است.

 

برای غلبه بر این مشکلات، سنگ‌های جدید Techica را با کمک فناوری چاپ سه بعدی و با استفاده از بازیافت ضایعات پلاستیکی تولید کردیم. با بازیافت ضایعات پلاستیک در تولید سنگ Techica از تغییر شکل سنگ‌فرش ها پس از نشت آب جلوگیری کرده و این فرصت را پیدا می‌کنیم که از دنیای خود در برابر آلودگی پلاستیک با سازماندهی استفاده کارآمد از زباله‌های پلاستیکی محافظت کنیم. از سنگ Techica V1 که با نرم افزار فیوژن 360 طراحی کردیم، در کل روسازی به عنوان خط لوله استفاده کردیم که به لطف سطح حفره‌دار و حفره‌های داخل آن باعث می‌شود که آب روی سنگ Tamet بدون ریختن به فاضلاب، روی سطح زمین باقی بماند. به این ترتیب باتوجه به شکل زیر، استفاده از سنگفرش‌هایی با قابلیت عدم تغییر شکل را در آینده تضمین خواهیم کرد.

 

شکل 2:

View of different states of the 3D model 

 

پس از چندین نمونه آزمایشی، همانطورکه در شکل زیر آمده است، به نسخه نهایی مدل که ابعاد آن در شکل 4 ارائه شده است رسیدیم.

 

شکل 3:

 Dimensions of the model suitable for testing

شکل 4:

 View of the 3D Printed model in different situations

 

قبل از شروع به تولید، کار تحقیق و توسعه مدل را با یک چاپگر سه بعدی تا یک مرحله خاص پیش بردیم. پس از تعیین پایداری مطلوب، با انجام آزمایشات مختلف تغییراتی در اندازه مدل و میزان مقاومت آن در برابر شرایط آب و هوایی انجام دادیم. در شکل 4، می‌توانید مدل‌های اقتباس شده از چاپگر سه بعدی را مشاهده کنید. دلیل اصلی استفاده از فیلامنت PET-G در فرایند چاپ سه بعدی این است که پلاستیک‌های اطراف ما نیز پلی یورتان و پلی اتیلن ترفتالات (PET) هستند. پلاستیک‌های PET تجزیه بسیار کندی در شرایط طبیعی دارند و به راحتی در دسترس هستند. با تولید نسخه‌های مدل کلی با فناوری چاپ سه بعدی، توانستیم نمونه‌های اولیه را به سرعت و مقرون به صرفه تولید کنیم. تاکنون، استحکام نمونه‌ها را در دماهای مختلف، ضربه اجسام و مقاومت در برابر وزن‌های مختلف بررسی کرده ایم. پس از اتمام فرایند آزمایش، پلاستیک‌های جمع آوری شده را از زباله‌های اضافی تمیز کرده و آنها را با استفاده از آسیاب به قطعات کوچک به منظور تهیه مواد اولیه خرد کردیم. پس از آماده سازی دستگاه تزریق و قالب‌ها، نمونه‌های کوچک خود را تولید کرده و شروع به استفاده در خیابان‌ها کردیم. باتوجه به نتایج به دست آمده، درصورت لزوم تنظیمات بیشتری را انجام خواهیم داد و به فرایند تولید انبوه خواهیم رسید. در آزمایشات ما تاکنون آزمایش وزن، سقوط اجسام، دوام کمتر از 20 درجه و کفش پاشنه بلند که در شکل زیر آمده است، انجام شده است.

 

شکل 5:

 Heel shoe drop test

 

نتایج حاصل از این آزمایشات بسیار موفقیت آمیز بود. بنابراین ما قادر به تضمین طول عمر این نوع سنگ فرش خواهیم بود. تغییر شکل سنگفرش‌ها معمولا با روکش مجدد ترمیم می‌شوند. جدای از یافتن راه حلی برای تغییر شکل روسازی، باید بتوانیم از روش‌های سنتی نیز کمک بگیریم.

 

جمع بندی و کلام آخر

پس از وقوع حوادثی همچون بارندگی و سیل، پیاده‌روها به روش‌های مختلف تغییر شکل می‌دهند. آب باران و سیل به زیر سنگفرش‌ها نفوذ کرده، خاک را نرم می‌کند و باعث ریزش لایه خاک می‌شود. این وضعیت در پیاده‌روها مانع رفت و آمد آسان مردم می‌شود و ازطرفی، حرکت ویلچر و کالسکه را به طور کامل محدود می‌کند. با استفاده از بازیافت زباله‌های پلاستیکی در تولید سنگ Techica از نشت بارندگی و سیلاب به زیر سنگفرش و تغییر شکل آنها جلوگیری کردیم و همچنین، با ساماندهی استفاده بهینه از زباله‌های پلاستیکی، این فرصت را داریم تا از جهان خود در برابر آلودگی پلاستیکی محافظت کنیم.