تاثیر روکش‌های پلاستیکی بر دیاتومه‌ ها

دسته: مقالات منتشر شده در 14 مرداد 1402
نوشته شده توسط Admin بازدید: 150

تاثیر روکش‌های پلاستیکی با رنگ های مختلف بر نوع و فراوانی دیاتوم‌های اپیپلیک در شهر دوستداران طبیعت منطقه جزر و مدی (PAB) دوما

هدف از این مطالعه بررسی تاثیر پوشش پلاستیکی با رنگ‌های مختلف بر روی نوع و فراوانی دیاتوم‌های اپیپلیک است. این تحقیق در ماه مارس 2022 در منطقه Pecinta Alam Bahari  (PAB) در شهر دوما انجام شده است. از این روش یک روش آزمایشی با پوشش پلاستیکی در رنگ‌های مختلف است که دارای یک فاکتور، یعنی رنگ پلاستیک، با چهار سطح درمان بدون رنگ‌های پلاستیکی (کنترل)، شفاف، قرمز و مشکی است. نوع پلاستیک استفاده شده از همین نوع است. واحدهای آزمایشی از آهن ساخته شده‌اند که در ابعاد 1×1 متر مونتاژ می‌شوند و همچنین اندازه زیرواحدها نیز 10×10 سانتی متر است. مشاهدات تا سه روز متوالی هر روز انجام می‌شد. نتایج به دست آمده نشان داد که 15 نمونه دیاتومه اپیپلیک وجود دارد که در آنها گونه‌های Cosdisnodiscus، Gyrosigma، Navicula، Pleurosigma ، Skeletonema، Striatella  و Synedra اغلب هر روز یافت می‌شوند. فراوانی دیاتوم‌ها در تیمار بدون پلاستیک از 38993.8 - 68239.2 در سانتیمتر مربع، پوشش پلاستیکی روشن از 39880.04 تا 67353.0، پوشش پلاستیکی قرمز از 31904.0 تا 69125.4 و پوشش پلاستیکی مشکی از 28359.14 تا 54945.83 متغیر بود. نتایج آنالیز واریانس یک طرفه تیمارها هر روزه تفاوت محسوسی در نمونه‌ها نشان می‌دهد، به استثنای روز 0 که تفاوت خاصی نداشت.

 

فیتوپلانکتون‌ها میکروسکوپی موجوداتی هستند که در آب شناور هستند؛ چه آب شیرین و چه آب‌های دریایی. وجود فیتوپلانکتون برای حفظ بقای اکوسیستم‌های آبی بسیار مهم است و نقش مهمی در زنجیره غذایی دریا دارند. فیتوپلانکتون اساس زنجیره غذایی (تولید کننده اولیه) است و می‌تواند به عنوان یک پارامتر از میزان حاصلخیزی آب به شمار رود. رایج ترین گروه فیتوپلانکتون‌های موجود در آبهای دریایی گرمسیری دیاتومه‌ها (Bacillariophyceae) هستند. دیاتومه‌ها می‌توانند به صورت شناور در آب زندگی کنند و به بسترهای خاص متصل شوند؛ یکی از دیاتومه‌های زنده متصل به بستر دیاتوم اپیپلیک است. دیاتومه‌های اپیپلیک به رسوبات پایین متصل هستند و بنابراین نوع و فراوانی آنها به شدت تحت تاثیر شرایط پایین قرار دارد. این دیاتوم‌ها به دلیل وجود نسبتا بی تحرکی که دارند، در شرایط مختلف آب تغییر می‌کنند. با این حال، می‌توان از آنها به عنوان شاخص‌های زیستی در محیط آبی استفاده کرد. دیاتومه‌های اپیپلیک اغلب در منطقه جزر و مدی یافت می‌شوند. منطقه جزر و مدی یا تیدال زون آن قسمت از ساحل است که با بالا آمدن جزر و مد (زیر آب رفتن) زیر آب می‌رود اما با پایین رفتن جزر و مد (خشک شدن زمین) خشک می‌شود. ساختار جمعیتی یک مطالعه اکولوژیکی است که اکوسیستم و ارتباط آن با عوامل محیطی را بررسی می‌کند. ساختار جمعیتی همچنین به بررسی ترکیب گونه‌ها، فراوانی و تنوع آب‌های محیط زیست و اختلالات، عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می‌پردازد. چندین پارامتر که معمولاً برای تفسیر ساختار جامعه استفاده می‌شوند عبارتند از ترکیب گونه‌ها، فراوانی، تنوع، یکنواختی و تسلط بر گونه‌ها.

 

Pecinta Alam Bahari (PAB) نیز معروف به بندر باکاو، منطقه حفاظت شده مانگرو واقع در ناحیه سسای دومای برات، با مساحت بیش از 20 هکتار است. در مشاهدات انجام شده در کف آب‌های PAB، انواع مختلف زباله ازجمله زباله‌های پلاستیکی در رنگ و اندازه‌های مختلف یافت شد. تصور می‌شود که توریست‌ها و گردشگران باعث تجمع زباله‌های پلاستیکی در این منطقه شده باشند. زباله‌های پلاستیکی تهدیدی جدی برای اکوسیستم‌های دریایی هستند. بیش از 690 گونه دریایی تحت تاثیر زباله های پلاستیکی قرار گرفته اند؛ در اندازه بزرگ (نخاله) و کوچک (میکروپلاستیک) که در دستگاه گوارش موجودات با سطوح مختلف تغذیه‌ای از زنجیره غذایی متفاوت یافت شدند. انواع زباله‌های پلاستیکی موجود در رودخانه‌ها و دریاها می‌توانند پایداری منابع دیاتومی که در اعماق آب‌ها یافت می‌شوند را تهدید کنند. زباله‌های پلاستیکی رنگ‌های متنوعی دارند و به طور کلی از مواد پلاستیکی بازیافتی و پلاستیک سیاه که خطرناک‌تر از رنگ‌های دیگر است زیرا مواد به کار رفته در این ضایعات بیش از سه بار بازیافت شده‌اند، تولید شده‌اند. در حالی که در تولید پلاستیک نسبتا شفاف از مواد خام بازیافتی استفاده نمی‌شود. ضایعات پلاستیکی با رنگ‌های مختلفی در اعماق آب‌های PAB یافت شده است که ممکن است ساختار جمعیتی دیاتومه‌های اپیپلیک را تحت تاثیر قرار دهد و بیم آن می‌رود با بهره وری اولیه تداخل داشته باشد. باتوجه به توضیحات بالا، نویسندگان علاقه مند به تحقیق در مورد تأثیر پوشش‌های پلاستیکی مختلف (شفاف، قرمز و مشکی) بر ساختار تجمع دیاتومه‌های اپیپلیک در کف آب‌های منطقه PAB در دومای اندونزی هستند.

 

 پارامترهای کیفیت آب

نتایج به دست آمده از بررسی کیفیت آب در هر ایستگاه تحقیقاتی در جدول زیر ارائه شده است.

 

جدول 1:

 Average water quality measurement results

 

در این جدول مشاهده می‌شود که محدوده مقادیر پارامتر کیفیت آب هر روز در منطقه جزر و مدی PAB نسبتاً یکسان هستند و آنها را می‌توان با هدف حمایت از حیات دیاتومه‌ها دسته بندی کرد. شفافیت آب‌های دوما توانایی نفوذ 100 درصدی نور به لایه‌های آب در اعماق معین را دارد. روشنایی آبها تحت تأثیر مواد ریز شناور در آب است؛ هم به شکل مواد آلی مانند پلانکتون، میکروارگانیسم‌ها و مواد تخریبی و هم به شکل مواد معدنی مانند گل و ماسه.

 

انواع دیاتومه‌های اپیپلیک در هر درمان در طول مطالعه

انواع دیاتومه‌های اپیپلیک موجود در هر درمان در جدول زیر بیان شده است.

 

جدول 2:

 Types of epipelic diatoms in each treatment during the study

 

15 گونه از دیاتومه های اپیپلیک Amphipleura، Cosdisnodiscus، Cymbella، Pleurosigma، Sellaphora، Skeletonema، Pinnularia، Synedra، Ephitemia، Gyrosigma، Ithsmia، Melosira، Navicula، Striatella و Tricetarium در تمام درمان ها یافت شدند. برخی دیگر Cosdisnodiscus، Gyrosigma، Navicula، Pleurosigma، Skeletonema، Striatella و  Synedra هر روزه یافت شدند. انواع دیاتومه های اپیپلیک یافت شده از نظر تعداد بین 12-7 گونه در درمان ها متفاوت است. بالاترین نوع  دیاتومهای اپیپلیک در روز 0 بدون پلاستیک یافت شد؛ روز اول با پوشش پلاستیکی شفاف، روز دوم با پلاستیک سیاه و روز سوم با پوشش پلاستیکی شفاف و مشکی. در کل، 12 گونه مشاهده شد در حالی که کمترین آن در روز دوم با پلاستیک رنگی شفاف در 7 گونه بود.

 

کلام آخر

نتایج حاصل از شناسایی انواع دیاتوم‌ها در تمام درمان ها 15 گونه دیاتومه‌های اپیپلیک است که برخی از آنها Cosdisnodiscus، Gyrosigma، Navicula، Pleurosigma، Skeletonema، Striatella و Synedra  هر روزه یافت شدند. فراوانی دیاتومه‌های اپیپلیک تحت تاثیر رنگ‌های مختلف پوشش‌های پلاستیکی هستند.