رقابت پلیمر و پلاستیک در ایرلند

دسته: مقالات منتشر شده در 23 اسفند 1400
نوشته شده توسط Admin بازدید: 497

تحلیل رقابت پذیری صنعت پلیمر و پلاستیک در جزیره ایرلند

این مطالعه توسط اینتر ترید ایرلند با همکاری انجمن پلیمر ایرلند شمالی و پلاستیک ایرلند انجام شده است. هدف از این طرح ارائۀ یک نمای کلی از بخش پلیمر و پلاستیک در جزیره ایرلند، ارزیابی رقابت پذیری آن و ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد با همکاری در سراسر جزیره است. به عبارت دیگر، روند انجام این مطالعه را می توان به صورت زیر بیان کرد:

- مروری بر روند صنعت جهانی با تجزیه و تحلیل اسناد و داده های کلیدی

- ایجاد یک نمایه جامع از تمام جزیره با گردآوری و تحلیل داده در مورد شرکت های این جزیره

- تعیین معیار با استفاده از داده های آماری از کشورهای رقیب با هدف ارزیابی رقابت بین المللی در جزیره

- مشاوره با شرکت ها، کارشناسان صنعتی و نهادهای واسطه با هدف ارائه اطلاعات کیفی از عملکرد بخش

- ایجاد کارگاه مشاوره برای کارشناسان صنعتی و ارائه راهکارهایی برای بهبود رقابت از طریق افزایش همکاری در بین جزیره

 

روندهای جهانی

به نظر می رسد تقاضا برای کاربردهای پلاستیکی در میان مدت یا بلند مدت افزایش می یابد که ریشه در بازارهای بالغ مانند اروپای غربی و افزایش حجم بازارهای در حال توسعه مانند چین دارد. با افزایش تقاضا و بالا بودن قیمت نفت خام، قیمت پلاستیک های کالایی نیز افزایش خواهد یافت و ممکن است منجر به کاهش حاشیه های پردازش شود. در حال حاضر، مسائل زیست محیطی یک عامل مهم و روزافزون در صنعت هستند. مقررات زیست محیطی احتمالآ هزینه های بالایی در پی خواهند داشت؛ در حالی که تغییر نگرش مصرف کنندگان ممکن است بازارهای جدیدی را برای مواد پلیمری بازیافتی ایجاد کند. انرژی یک بخش پر هزینه در صنعت است که عدم قیمت گذاری رقابتی در آن باعث ایجاد موانع جدی برای رقابت تجاری در بازار جهانی می شود.

 

ارزیابی سراسر جزیره

روند ارزیابی تمام جزیره شامل 283 شرکت می شود که مجموع گردش مالی آنها بین سال های 2004-2003، 2081 میلیون پوند بوده است. این شرکت ها با استخدام 18750 نفر، 5.4 درصد از کل اشتغال تولیدی جزیره را به خود اختصاص داده اند. صنعت پلیمر و پلاستیک در این جزیره از لحاظ بازار و دامنۀ فعالیت متنوع است. با این حال، علیرغم این تفاوت ها میتوان گفت که صنعت مشابعی در سراسر جزیره ایرلند وجود دارد که نشان دهندۀ سطح مشترکی از جنبه های عملکرد تجاری است که می تواند مشارکت بیشتری را با هدف توسعه به دنبال داشته باشد. داده های صادراتی در دسترس نیستند اما شواهد حاکی از آن است که این بخش می تواند برای بهبود بهره برداری خود از بازارهای بین المللی، به ویژه در مواردی که مزایای لجستیکی برای موقعیت جزیره در مجاورت با بازارهای کلیدی اروپایی به ویژه بریتانیای کبیر وجود داشته باشد، اقدامات بیشتری انجام دهد.

 

معیار بین المللی

تمام جزیره از لحاظ بهره وری با رقیب پیشرو، آلمان مقایسه می شود که از ویژگی های یک بخش تولید بالغ برخوردار است. دو نگرانی عمده در این زمینه وجود دارد؛ حفظ فشار بر پایه هزینه کلی تولید و اهمیت نوآوری بیشتر. مسائل کلیدی بر پایه هزینه های این بخش، نیروی کار و انرژی است. در این دو فاکتور، تمام جزیره غیر رقابتی است. هزینۀ نیروی کار رو به افزایش است و در مواجهه با این هزینه های بالاتر، بهبود رقابت پذیری از طریق فرایندهای تولید خودکار و کارآمدتر بسیار ضروری خواهد بود. هزینه های بالای انرژی اساسآ به دلیل ساختار بخش تولید انرژی در جزیره ایرلند است اما این امر همچنین بایستی بعنوان یک محرک برای اقدامات بهره وری انرژی بیشتر در این بخش با هدف حل مشکل استراتژیک گسترده عمل کند. از آنجا که افزایش هزینه های نیروی کار نشان دهندۀ صنعت تولیدی بالغ در جزیره است، به نظر می رسد سطوح نوآوری از سایر رقبای اصلی بالغ مانند آلمان عقب تر است.

 

مسائل کیفی

مشخصه های زیر برای عملکرد شرکت های کاملآ رقابتی در تمام جزیره بسیار مهم و کلیدی هستند:

- تنوع بخشیدن به مشتریان و بازار مشتری با هدف کاهش وابستگی به کاربر نهایی و در نتیجه، افزایش تداوم کسب و کار در صورت فسخ قرارداد

- سرمایه گذاری منظم در ماشین آلات جدید با هدف کاهش هزینه های عملیاتی؛ افزایش اتوماسیون باعث کاهش مصرف انرژی و نیروی کار می شود.

- ارائه خدمات گسترده به مشتریان

- تمایز محصول از طریق طرح ها یا مواد اختصاصی که نیاز به همکاری نزدیک بین تأمین کنندگان، مشتریان و نهادهای تحقیقاتی دارد.

 

واسطه ها در مورد چشم انداز همکاری در آینده و رقابت در صنعت مشاهدات زیر را گزارش داده اند:

- بایستی در بازارهای استثماری که در آن هزینه مزیت نسبی کمتری دارد مانند محصولات بسیار تخصصی و خاص تغییر جهت داد.

- صنعت بایستی هم از لحاظ بازارهای مشتری و هم به طور بالقوه از بازار جهانی به نفع بخش با برون سپاری حساس به حجم بالا، کیفیت پایین و هزینه کم در سطح بین المللی مطرح شود.

- در جزیره ایرلند، تخصص قابل توجهی در زمینه فرایند و علم مواد وجود دارد که بایستی مبنای تحقیقاتی و آکادمیک را برای صنعت فراهم کند تا به طور فزاینده ای خود را بعنوان یک مرکز برتر جهانی معرفی کند؛ با این حال، همکاری بین مؤسسات و شرکت های دانشگاهی بایستی عمیق تر و گسترده تر باشد.

- صنعت بایستی در نظر بگیرد که آیا در آینده به نیروی کار آموزش دیده دسترسی خواهد داشت یا خیر. این امر مستلزم توجه زیادی به نیازهای مهارتی صنعت در میان مدت است.

- تشویق شرکت ها به اتخاذ رویکرد بلند مدت برای برنامه ریزی کسب و کار یک اولویت مطلق است که اگر صنعت بخواهد رقابت خود را در بلند مدت بهبود می بخشد.

 

همکاری در سراسر جزیره

مزایای همکاری صنعتی در سراسر جزیره ایرلند را نمی توان امری بدیهی تلقی کرد. مشارکت شرکت ها در فعالیت های مشترک تنها در صورتی امکان پذیر است یک مورد تجاری واضح برای آن وجود داشته باشد. بایستی فرض بر این باشد که شرکت ها تنها در صورتی به فعالیت های فرامرزی بیشتری می پردازند که انجام آن را در راستای منافع تجاری خود بدانند. تا به امروز، تعامل شرکتی نسبتآ کمی بین ایرلند شمالی و ایرلند وجود داشته است. همچنین، ممکن است دانش کافی از فرصت های فرامرزی از لحاظ بازارهای جدید، تأمین مالی و شرکای تجاری بالقوه وجود ندارد. علاوه براین، بسیاری از مسائل متداول در ایرلند مانند تأمین نیروی کار، مهارت ها، آموزش و هزینه های انرژی بعنوان مشکلات و چالش مطرح می شوند.

 

ساختار طرح

مصاحبه شوندگان گزارش دادند که صنعت ساخت و ساز در سراسر جزیره ایرلند طی 15 سال گذشته، به ویژه در ایرلند، رونق گرفته است. از محصولات پلاستیکی در صنعت به دلیل حجم زیاد واردات حمایت می شود و با رقابت داخلی که باعث افزایش بهره وری می شود، این بخش به رشد قابل ملاحظه ای می رسد.