پرینت سه بعدی قاب تلفن همراه - بخش اول

دسته: مقالات منتشر شده در 29 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1100

برای ساخت قاب تلفن همراه از چه نوع فیلامنت هایی می توانیم استفاده کنیم؟ (بخش اول)

توانایی ساخت انواعی از اشیا برای ابزار سازها، هنرمندان و یا ترکیبی از آنها با توجه به ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند یک چشم انداز بسیار قوی باشد و در واقع یکی از بخش های اشتراکی بین ابزارها، هنر و یا شخصی سازی به صورت حتم در قاب‌های تلفن‌های همراه خلاصه می شود. در این بخش به سازگاری بین انواعی از فیلامنت ها برای ساخت قاب های تلفن همراه اشاره می کنیم و علاوه بر آن نکاتی را برای مراحل فرآوری تکیمیلی به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید قاب های تلفن همراه زیبا و جذابی را تولید کنید. اولین تصمیمی که کاربر باید اتخاذ نماید نوع ماده انتخابی بوده که این ماده نیز با توجه به نوع قاب چاپ شده با توجه به روش سه بعدی متفاوت خواهد بود. علاوه بر آن یک کاربر باید به چه نکاتی توجه نماید؟

  • به یک قاب تلفن همراه سخت و یا یک نوع نرم نیاز دارد
  • تمرکز اصلی وی بر قابلیت های ظاهری قاب مورد نظر است و یا دوام آن

 

فیلامنت هایی که برای تولید قاب تلفن همراه با استفاده از روش چاپ سه بعدی ساخته میشوند

  • پلی لاکتیک اسید: برای افراد زیادی پلی لاکتیک اسید می‌تواند به عنوان انتخاب اصلی به شمار آید زیرا پلی لاکتیک اسید های استاندارد بدون شک ساده ترین مواد موجود بوده و علاوه بر آن به راحتی می توان کار چاپ سه بعدی را با استفاده از آنها انجام داد. البته عده زیادی اعتقاد دارند که پلی لاکتیک اسید ماده چندان بادوامی نیست و اگر به حساسیت آن در برابر تخریب ناشی از قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش و احتمال تجزیه آن در برابر نور مستقیم خورشید توجه نکنیم همچنان این حقیقت وجود دارد که پلی لاکتیک اسید با قرارگیری در محصولاتی که با لایه های نازکی ساخته شده اند، همانند قاب های تلفن همراه ممکن است به راحتی ترک بردارد و این اموری صدق خواهد کرد که محصول مورد نظر شما در برابر ضربه قرار بگیرد و یا از جیب شلوار شما به روی زمین بیفتد. از نکات مثبت پلی لاکتیک اسید ها می توان به این موارد اشاره کرد که آنها ویژگی های بسیار جذابی دارند و ظاهر زیبایی را برای محصول شما به وجود می‌آورند و علاوه بر آن رنگ‌های متفاوتی از آنها وجود داشته و شما می توانید جنس سرامیکی، فلزی، چوبی و یا حتی ساختار سنگی را از این مواد تولید کنید. عده‌ ای به راحتی می‌توانند در خصوص ظاهر بسیار زیبای به وجود آمده ناشی از به کارگیری این دسته از فیلامنت ها با شما صحبت کرده و شما را قانع سازند ولی علاوه بر آن شما باید قبل از تولید محصول خود به تعدادی از نکات احتیاطی توجه کنید و مطمئن شوید که تلفن همراه شما در داخل قاب مورد نظر خراشیده نخواهد داشت. این در صورتی است که از مواد فرساینده همانند سنگ، فلزات و یا سرامیک برای قاب تلفن همراه خود استفاده کرده باشید. با توجه به تمامی موارد عنوان شده می توان اضافه کرد که تقریباً تمامی فیلامنت های پلی لاکتیک اسید گزینه مناسبی برای ساخت قاب تلفن همراه می باشند. این موارد چندان بادوام نیستند ولی در هر صورت بهتر از آن است که تلفن همراه شما هیچ پوششی نداشته باشند.

 

  • اکریلونیتریل بوتادین استایرن: مزیت های چاپ سه بعدی با استفاده از فیلامنت های اکریلونیتریل بوتادین استایرن برای همگان آشنا می باشد ولی برعکس طبیعت دشوار آن این ماده همچنان به عنوان یک پلاستیک قابل اعتماد و کاربردی شناخته می شود. به منظور چاپ سه بعدی قاب های سخت تلفن همراهها اکریلونیتریل بوتادین استایرن می‌تواند استحکام ساختاری و مقاومت زیادی را در برابر ضربه به وجود بیاورد که برای بیشتر کاربران نیز حیاتی خواهد بود. علاوه بر آن این دسته از فیلامنت ها به فرآورش تکمیلی بیشتری نیز نیاز دارند همانند سنباده کاری، اتصال با استفاده از جوشکاری برای ایجاد بخش های کاربردی و یا دکوری و علاوه بر آن سایر روش‌های فرآورش تکمیلی که امکان به کارگیری آنها برای فیلامنت های پلی لاکتیک اسید وجود نخواهد داشت.

 

  • پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول: پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول که تقریباً تمامی مزیت های آکریلونیتریل بوتادین استایرن را دارند، به جز آنکه برای طبیعت خطرناک نمی باشند. اگر چه این دسته از فیلامنت ها در مقایسه با پلی لاکتیک اسیدها روند پیچیده تری برای چاپ سه بعدی دارند اما تنوع بسیار زیاد فیلامنتهای نامبرده شده همانند انواع شفاف بدین معنی است که استفاده از آنها برای ساخت قاب های سخت می تواند منجر به تولید قاب های متفاوت شود که بهبود ظاهر آنها توسط پلی لاکتیک اسید ها صورت خواهد گرفت. از طرف دیگر پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول به صورت طبیعی موادی بسیار مقاوم در برابر تجزیه ناشی از اشعه فرابنفش می باشند بنابراین اگر شما موبایل خود را به صورت تصادفی در یک روز آفتابی تابستان به روی داشبورد خودروی تان قرار دهید این دسته از قاب ها خمیده نخواهند شد و ویژگیهای ظاهری خود را از دست نخواهند داد. به هر صورت اگر شما می خواهید در خانه و با استفاده از روش چاپ سه بعدی یک قاب تلفن همراه را برای خود بسازید بهترین فیلامنت های پیشنهادی برای شما پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول می باشد و علاوه بر آن چاپ آنها در مقایسه با اکریلونیتریل بوتادین استایرن و سایر موارد بسیار راحت‌تر است و استحکام کششی آنها نیز بالاتر می باشد.

 

  • نایلون: نایلون به طور کلی یکی از سخت ترین و با دوام ترین فیلامنتهایی است که برای چاپگرهای سه بعدی به کار برده می شود و نقطه مطلوبی که در خصوص نایلون وجود دارد در این مورد خلاصه می‌شود که ماده از استحکام بالایی برخوردار است و برعکس اکثر فیلامنت های کاربردی برای چاپ سه بعدی شاید به عنوان تنها پلاستیکی به کار برده شود که حتی پس از چاپ نیز همچنان حالت ارتجاعی خود را حفظ می کند. نایلون در برابر ضربه مقاوم می باشند و علاوه بر آن تعدادی از قاب های ساخته شده از آن کمی حالت نرم و انعطاف ‌پذیر هم خواهند داشت و این بدین معنا ست که با قرارگیری در معرض ضربه نمی شکند و آسیبی به خود موبایل وارد نمی شود بلکه ممکن است کمی گوشه های قابتان تغییر شکل دهد. انتخاب رنگ برای فیلامنت های نایلونی در طی سالیان اخیر کمی تغییر کرده است ولی همچنان ترکیب رنگی آن در مقایسه با سایر فیلامنت های موجود کمتر است. اما از آنجایی که در قاب های سخت مهمترین گزینه استحکام اولیه می باشد نایلون به عنوان بهترین گزینه انتخاب خواهد شد.

 

  • پلی کربنات: پلی کربنات همان ماده ای است که برای تولید بدنه و قاب و سایر بخشهای گوشی‌های هوشمند در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما چاپ سه بعدی با استفاده از این نوع فیلامنت ها چندان کار راحتی نیست به خصوص با استفاده از تعدادی از چاپگرهای سه ‌بعدی که قابلیت اطمینان پذیری کمتری دارند. اگر این اقدام به درستی انجام بگیرد می‌ تواند استحکام و مقاومت در برابر ضربه و استحکام را در محصول نهایی بوجود اورد. پلی کربنات در اغلب موارد ظاهری درخشان را به وجود می ‌آورد که می ‌توان این درخشش را در طی مراحل فراورش تکمیلی افزایش یا کاهش داد. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که مواد نام برده شده حالتی درخشان و براق داشته باشند که ممکن است برای شما مطلوب یا نامطلوب باشد.

 

چگونه با استفاده از پلی کربنات ها روند چاپ سه بعدی را انجام دهیم؟

ممکن است شما از خود بپرسید که چرا پلی کربناتها با تمامی ویژگی‌های ایده‌ آلی که دارند امروزه برای چاپ سه بعدی به میزان زیادی مورد استفاده قرار نمی گیرند؟ اگر بخواهیم جواب این سوال را خیلی ساده بدهیم باید بگوییم که این ماده کاربری چندان راحتی ندارد و پرینت موفقیت آمیز با استفاده از این دسته از مواد معمولاً به انواعی از فیلامنت هایی با کیفیت بسیار بالا و انواعی از چاپگرهای سه‌ بعدی رومیزی با عملکرد بسیار عالی نیاز دارد که بتواند به خوبی موادی با دمای بالا را تحمل کند و در نهایت نیز شما باید از روشهای موثری برای چسبندگی به زمینه استفاده کنید و از بروز انحنا پیشگیری نمایید. در آغاز چاپ سه بعدی شما باید حتماً دقت کنید که از انواعی از فیلامنت های با دوام و باکیفیت استفاده کنید. اما ممکن است شما انواعی از فیلامنتها را مشاهده کنید که ظاهر بیرونی بسیار مطلوبی دارند اما ارزان هستند ولی بهتر است آگاه باشید که تعداد زیادی از تولیدکنندگان محصولات کم کیفیت به خوبی می دانند که چگونه با استفاده از فیلرها و مواد افزودنی و با قیمت کم یک محصول را تولید نمایند. همین مواد می‌توانند کیفیت محصول نهایی تولیدی شما را به میزان زیادی کاهش دهند. این دسته از مواد هزینه کمتری نیز دارند زیرا در اغلب موارد هوای زیاد و یا مواد اضافی در داخل آن گنجانده شده‌اند. همین مشکل باعث نابودی کل پروژه شما خواهد شد. زمانی که می خواهید یک نوع فیلامنت پلی کربنات با درجه مهندسی را انتخاب کنید باید مطمئن شوید تا از منابع قابل اطمینان و مکان های شناخته شده خرید خود را انجام می دهید و بهتر است اطلاعاتی در خصوص جایگاه قرار گیری تجهیزات تولیدی و کیفیت فرآیند‌های کنترل به دست آورید.

مترجم: ف. آل احمد