چگونه پلاستیک را به فلز بچسبانیم؟

دسته: مقالات منتشر شده در 22 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 21005

چگونه قطعات پلاستیکی را به قطعات فلزی بچسبانیم؟

پلاستیک ها و فلزات خود به تنهایی از مواد بسیار ایده ‌آل و متنوعی به شمار می ‌آیند و می‌توان عنوان کرد که هر دوی آنها از دسترسی پذیری نسبتا خوبی برخوردار بوده و تقریباً بادوام نیز می باشند و این درحالی است که پلاستیک ها در مقایسه با مواد فلزی ارزان تر بوده و مقاومت بیشتری در برابر تغییرات آب و هوایی دارند و فلزات نیز موادی بسیار قوی و مستحکم به شمار می آیند و از درخشش ذاتی برخوردارند که باعث می‌شود تا جذابیت ظاهری آنها افزایش پیدا کند. بنابراین ترکیب بهترین ویژگی های هر کدام از آنها با یکدیگر می تواند ایده بسیار خوبی داشته باشد و در عمل این ترکیب ممکن است چندین ساده هم به نظر نرسد. در واقع اتصال قطعات پلاستیکی به فلزی پیچیده و دشوار می باشد زیرا این اتصال شامل دو ماده می شود که هر دو مقاومت زیادی در برابر چسب دارند. اگرچه این مشکل حل نشدنی به شمار نمی آید و در صورتی که شما ها می خواهید قطعات چوب را به فلزات و یا برعکس وصل کنید می توانید از این نکات استفاده نمایید.

 

آماده سازی اولیه سطح

یک سطح کاملاً نرم می‌تواند با سادگی بسیار بیشتری به وسیله چسب به سطوح دیگر اتصال پیدا کند و برعکس چوب و کاغذ و یا پارچه ها، سطح فلزات و یا پلاستیک ها هیچگونه حفره‌ای ندارد. بنابراین هیچ روشی وجود ندارد که به وسیله آن چسب بتواند به داخل فلزات نفوذ کند و اتصال قوی را به وجود بیاورد و بهترین کاری که میتوانید انجام دهید در این مورد خلاصه می‌شود که سطح ماده مورد نظر را افزایش دهید تا چسب در اتصال به واسطه بزرگتری قرار بگیرد. خیلی راحت می توانید این کار را با استفاده از افزایش سطح پلاستیک و فلزات انجام دهید. از نظر فنی به چنین فرآیندی پوست زنی گفته می شود و با اجرای این فرآیند روی یک سطح بسیار نرم نفوذ هر گونه ترکیبات مایع در آن می‌تواند افزایش پیدا کند. در پلاستیک ها تعدادی از سنباده ها عملکرد‌ بسیار خوبی برای ایجاد یک سطح سخت دارند ولی برای فلزات سخت سیم ظرفشویی می تواند بهترین ابزار کاربردی باشد. توجه داشته باشید که ایجاد یک سطح خشن نیاز به مدت زمان بسیار زیادی نیاز نخواهد داشت بلکه استفاده از کاغذ سمباده و یا سیم ظرفشویی به مدت چند ثانیه نیز می تواند نتایج دلخواه شما را به وجود آورد.

 

اتصال مورد نظر شما چقدر باید قوی باشد؟

پیش از آنکه یک چسب را برای اتصال قطعات مختلف و ایجاد پروژه نهایی خود انتخاب کنیم باید تصمیم بگیریم که این اتصال تا چه اندازه باید قوی باشد و در واقع همین انتخاب می تواند با توجه به پروژه نهایی متفاوت باشد. این سوال برای ایجاد اتصال بسیاری از مدل های ساخت و ساز یا شمایل مختلف پرسیده می شود ولی در چنین مواردی استحکام به اندازه قدرت چسبندگی قطعات مختلف پس از خشک شدگی چسب اهمیت ندارد زیرا به طور کلی این مدل ها چندان استفاده می شوند و علاوه بر آن در برابر فشار و دمای بالای هم قرار نمی گیرد. در تعدادی از پروژه‌ها نیز قطعات پلاستیکی و فلزی برای مصارف صنعتی و تجاری به یکدیگر متصل می‌شوند و تعدادی از مثال های آن عبارتند از درز گیرهای اورتانی در لوله های فولادی و پنل های پلی پروپیلن در قطعات خودروی آلومینیومی. در چنین شرایطی شما باید تمرکز بسیار زیادی بر این مورد داشته باشید که حرکت بخش‌های مختلف به روی یکدیگر چگونه می‌تواند فشاری را بر چسب های کاربردی شما به وجود آورد و علاوه بر آن شما باید توجه کنید که تمایز در قابلیت ارتجاعی هر ماده چقدر بوده و چگونه پلاستیک ها و فلزات با قرارگیری در معرض تغییرات دمایی واکنش نشان خواهند داد.

 

چسب متناسب را انتخاب کنید

پس از اینکه اهداف پروژه خود را تعیین کردید بسیار راحت تر می توانید یک چسب مطلوب را انتخاب کنید و به طور کلی دو گزینه برای شما وجود خواهد داشت: چسبهای فوق العاده قوی و بر مبنای سیانو آکریلات ها و چسب های اپوکسی محور. هر کدام از موارد عنوان شده از معایب و مزایا خود برخوردارند که در این قسمت با جزئیات کامل به آنها می پردازیم.

  • چسب های سیانواکریلات: چسب های سیانواکریلات که در بیشتر موارد به عنوان چسب های بی نهایت قوی نیز شناخته می شوند برای اتصال فلزات و پلاستیک ها ساده ترین گزینه پیش روی شما می باشند. بر عکس چسب های پلاستیک این دسته از چسب ها سطح ماده پلاستیکی را ذوب نمی کنند و فقط زمانی می توانند یک لایه بسیار مستحکم اتصالی را به وجود بیاورند که خشک می شوند. مزیتی که در خصوص این دسته از چسب ها وجود دارد این است که به کارگیری آنها بسیار ساده می باشد. بیشتر چسب هایی که در این دسته قرار می گیرند در بطری های پلاستیکی بسیار کوچکی مشاهده می شوند و به کارگیری آنها به روی سطوح مورد نظر نیز با سادگی زیادی همراه خواهد بود و همین موارد باعث می‌شود تا شما بتوانید این چسب ها را دقیقا روی سطح مورد نظر خود بزنید و از اتلاف آن جلوگیری نمایید. چسب های سیانواکریلات انواعی با میزان چسبندگی کمتر به شمار می‌آیند که قدرت نفوذ بسیار بالایی دارند و علاوه بر آن شما باید حتماً پیش از به کارگیری آنها از فرآیندهای یاد شده در قسمت قبل برای سطوح پلاستیکی و فلزی استفاده کنید. این چسب های فوق العاده به سرعت خشک می شوند و حتی می توانید سرعت را با استفاده از رطوبت افزایش دهید و این بدین معنی است که اگر به آنها فوت کنید با سرعت بیشتری خشک خواهد شد. از مزیت های این چسب های فوق العاده می توان به این موارد اشاره کرد که آنها به را حتی به روی سطوح دیگر نیز پخش می شوند و اگر می خواهید با استفاده از آن‌ها قطعات بسیار کوچک و ظریف را به یکدیگر متصل کنیم بنابراین کار شما کمی دشوار خواهد بود و در مواردی نیز ممکن است نتایج نامطلوبی به دست آورید. در خصوص استحکام اتصالی می‌توان عنوان کرداین چسبها ی فوق العاده عملکرد بسیار خوبی دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا گزینه بسیار بهتری برای تعدادی از پروژه های مدل مانند و یا اشکال متفاوت باشند که معمولاً به عنوان دکور نگهداری می شوند و دور از دسترسی هستند. یکی دیگر از بزرگترین مزیت های این چسب های فوق العاده در این مورد خلاصه می شود که آنها پس از خشکی، ظاهری بسیار شفاف دارند و همین موضوع در نهایت خود عاملی است که می تواند جذابیت ظاهری پروژه شما را به صورت یکسان حفظ نماید.

 

  • چسب های اپوکسی محور: برای پروژه های پیچیده‌ تر به شما پیشنهاد می کنیم که از چسبهای دو بخشه اپوکسی محور استفاده کنید. این چسب ها انواع متفاوتی دارند که البته نوع تیوپی آنها از کاربرد بسیار بیشتری برخوردارند زیرا بسیار راحت تر مورد استفاده قرار گرفته و به دستهای شما نمی چسبند. یکی از ویژگی های بسیار محبوب در خصوص چسب های اپوکسی محور چسبندگی آنها به تمامی قطعات می باشد ولی همین مورد باز هم نیاز به آماده سازی اولیه را از بین خواهد برد. اتصالاتی که آنها به وجود می‌آورند در مقایسه با چسب‌های سیانو اکریلات هم بسیار قوی تر می باشند و اگر شما می خواهید قطعاتی را به یکدیگر بچسبانید که از مصرف بسیار زیادی برخوردارند بنابراین هیچ گزینه ‌ای بهتر از چسب اپوکسی محور نخواهی یافت. آن‌ها چسب های با قدرت چسبندگی بالا می باشند که میزان نفوذ آنها بسیار کم است و در نهایت بکارگیری و استفاده آنها بسیار ساده خواهد بود. آماده سازی اولیه سطوح فلزی و پلاستیکی در به کارگیری چسب های اپوکسی محور از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا باعث می شود تا بتواند به عمق بیشتری در ماده نفوذ کند. علاوه بر تمامی موارد یاد شده شما باید سطوح مورد نظر را در طی عمل آوری چسب کاملاً با یکدیگر بچسبانید تا این فراوری به صورت کاملی صورت بگیرد و این احتمال وجود دارد که فرآیند یاد شده تا چند ساعت هم طول بکشد.

 

مراقب پلاستیک های باشید که از انرژی سطحی پایینی برخوردارند

پلاستیک ها یکی از مواد بسیار رایج و فوق‌العاده به شمار می آیند ولی در حوزه چسبندگی ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود بیاورند زیرا تعدادی از پلاستیک ها از انرژی سطحی پایین تری برخوردارند و این بدین معنا یست که مواد چسبنده نمی‌توانند رطوبتی را به روی چنین پلاستیک‌های به وجود آورد و در نهایت اتصال قابل اطمینانی به وجود نخواهد آمد. تعدادی از چسب هایی که در این دسته قرار می‌گیرند و در دنیای امروز نیز از مصارف متعددی برخوردارند عبارتند از: پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی استایرن، تفلون و پلی وینیل الکل. این دسته از چسب ها معمولاً نرم تر و ارزان تر بوده و چگالی کمتری در مقایسه با چسب هایی دارند که انرژی سطح بالاتری دارند و علاوه بر این موارد تولید آنها نیز بسیار ساده تر صورت می گیرد. اگر می‌خواهید از آن چسب ها برای اتصال یکی از این پلاستیک ها استفاده کنید بنابراین انتخاب چسب مناسب به عنوان یکی از تصمیمات بسیار مهم برای شما به شمار خواهد آمد و خوشبختانه تولید کنندگان چسب ها به خوبی با این چالش روبرو شده و محصولاتی را تولید کردند که می‌تواند بهترین کارکرد را برای چنین چسب هایی داشته باشند. به کارگیری ابزارهای مناسب برای این دسته از پلاستیک ها باز هم می تواند با مشکلاتی همراه باشد و شما به جای آن می توانید یک پلاستیک با انرژی سطح بالایی را پیدا کنید همانند پلی استر، نایلون، اکریلیک، پلی وینیل کلراید و اکریلونیتریل بوتادین استایرن. هر دو چسب نام برده شده در این مقاله عملکرد بسیار خوبی برای اتصال قطعات ساخته شده از اکریلونیتریل بوتادین استایرن دارند.

مترجم: ف. ال احمد