ترکیب مواد پلاستیکی با کاغذ

دسته: مقالات منتشر شده در 24 آبان 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1283

ترکیبات مواد پلاستیکی با کاغذی در برابر کاغذهای معمولی

کاغذ های ترکیبی که بر پایه فیلم های پلی اتیلن و یا پلی پروپیلن ساخته میشوند، به مدت چندین دهه در دسترس عموم قرار داشته ‌اند بدون آن که به میزان زیادی مورد توجه قرار بگیرند ولی امروزه این داستان تغییر کرده است. به طور کلی صنعت مواد پلاستیکی سالانه حدود ۴ درصد رشد می‌کند اما کاغذ های ترکیبی دو برابر این مقدار رشد دارند که تقریبا برابر با ۸ درصد است. اگرچه همچنان موفقیت در چنین بازاری به آسانی به دست نمی‌آید.علاوه بر آن تعداد زیادی از چاپگرها و یا تغییر دهنده ها نسبت به هزینه‌های بالا تر مواد پلاستیکی و چگالی آن در مقایسه با کاغذهای سلولزی بیشتر احتیاط می‌کنند. همانطور که پیش از این نیز عنوان شد کاغذهای پلاستیکی از مصارف بسیار زیادی برخوردارند که امروزه به میزان بیشتری به چشم می‌آیند اما هنوز هم فروش آنها ممکن است با دشواری‌هایی روبرو باشد. کاغذ های ترکیبی معمولاً برای بخشهای با هزینه بسیار بالا مناسب می باشند همانند برچسب های نوشیدنیها، منوی رستوران ها، گواهینامه رانندگی، کتابهای آشپزی، دستورالعمل‌های کاربری، نقشه ها و پوشش کتاب ها. این مواد ترکیبی به راحتی خم می‌شوند و ظاهر و حسی همانند کاغذهای بسیار کیفیت دارند با این تفاوت که پاره نمیشوند، سوراخ نمی شوند و علاوه بر آن آب را به خود جذب نمی کنند. از طرف دیگر مواد نام برده شده را می توان توسط فرایندهای چاپ سنتی و یا به روز تولید نمود ولی فقط باید از جوهرهای محلول استفاده کرده مگر آنکه این دسته از مواد از پوشش مناسب برخوردار باشند که جوهر های محلول آبی را نیز بپذیرد. اولین کاغذ ترکیبی ساخته شده که با نام Ucar شناخته می‌شود در اواخر دهه ۶۰ توسط شرکت Union Carbide ساخته شد اما امروزه بازار توسط تعدادی از محصولات بزرگ و جهانی پر شده است که از فناوری های ویژه ای برخوردارند و هر کدام از آنها در واقع محصول ویژه ای را ارائه می‌کند. اگرچه بازار کلیه مواد کاغذی ترکیبی نمی‌تواند در سال بیشتر از مقدار ۵۰۰ میلیون پوند باشد.

 

چه عواملی به رشد کاغذهای ترکیبی کمک کردند؟

عوامل متفاوتی در گسترش اخیر کاغذهای ترکیبی و ورود بازیکن های جدید و محصولات جدید در بازار نقش داشته اند. در اروپا کاغذهای ترکیبی به دلیل نیاز به جایگزینی فیلم های پلی وینیل کلراید به شهرت رسیدند که این موضوع ناشی از دلایل زیست محیطی می باشد. در ایالات متحده آمریکا نیز پرکننده های کاغذ های ترکیبی از مواد بسیار بادوام تر می باشند که همین موضوع می ‌تواند توجیه بسیار خوبی برای هزینه‌ های بالای آنها باشد و در اغلب موارد برای تولید نقشه، پوستر، بردهای بازی و دستورالعمل ها به کار برده می‌شود. در آمریکای لاتین و یا جنوبی هم کاغذ های ترکیبی از نظر هزینه با کاغذ های سلولوزی رقابت می کنند زیرا مالیات ‌های بسیار زیادی برای واردات کاغذ های سلولزی وجود دارد. یکی دیگر از فاکتورهای موجود برچسب های پلاستیکی می باشد که به میزان فزاینده‌ ای جایگزین کاغذ های موجود در این نوشیدنی ها و بطری های آب میوه می شود. کیسه های کاغذی یا چند لایه ای هم بیشتر به مواد ترکیبی از کاغذ و پلاستیک تبدیل می‌شوند و در اروپا تعدادی از این دسته از کیسه ها که برای غذای حیوانات به کار برده می‌شدند، امروز از کاغذهای ترکیبی ساخته می شود. بازارهای جدیدی برای فیلم‌های کاغذ مانند به وجود می آید که ویژگی های بین فیلم های پلاستیکی سنتی و کاغذهای ترکیبی بسیار پیشرفت دارد. کاغذ های ترکیبی معمولاً ویژگی های بسیار مشابه با کاغذ ها دارند همانند رنگ سفید درخشان، چسبندگی جوهری آب محور، مقاومت در برابر خراش، استحکام و سوراخی، ضریب پایین سایش و سایر مواد. فیلم های نوین کاغذی ممکن است تعدادی از این ویژگی‌ها را داشته باشند اما نه همه آنها را به عنوان مثال ممکن است که آنها قابلیت چاپ را داشته باشند اما به اندازه کاغذ مقاوم و قوی نباشد.

 

چه عواملی از شهرت زیاد کاغذهای ترکیبی جلوگیری می کند؟

عدم آشنایی کافی با کاغذ های پلاستیکی و عدم گرایش به اصلاحات از طرف تغییر دهندگان و مصرف کنندگان نهایی به عنوان عواملی به شمار می ‌آیند که از شهرت بیشتر این دسته از مواد جلوگیری می‌کنند و یکی دیگر از مشکلات نیز در این مورد خلاصه می شود که کاغذ ترکیبی ممکن است در مقایسه با کاغذهای سلولزی از وزن بالاتری نیز برخوردار باشد. به طور کلی ورود به این بازار کار چالش برانگیز است زیرا این فیلم ها وزن بالایی دارند. در همه مناطق به جز آمریکای لاتین رشد کاغذ های ترکیبی به دلیل قیمت آن محدود شده است و ۱۰ سال پیش این مواد در مقایسه با کاغذ ها در آمریکا ۴ برابر قیمت بیشتری دارد. این نسبت قیمتی برای اکثریت محصولات امروز ۳ به ۱ و برای تعدادی ۲ به ۱ می باشد. کاغذهای پلاستیکی علاوه بر هزینه بالا در خرید ممکن است برای چاپ نیز به هزینه‌های بالاتری نیاز داشته باشند و علاوه بر آن میزان هزینه به کار برده شده و یا مقدار زباله های تولیدی در فرایند ساخت این مواد و یا چاپ آنها می‌تواند بالاتر باشد. مشتریان این دسته از مواد عنوان می ‌کنند که چاپ با استفاده از کاغذهای ترکیبی با سرعت کمتری صورت می‌گیرد و فیلم‌ ها نیز در مقایسه با کاغذ به میزان بیشتری کشیده می‌شوند و به همین دلیل فرآیند تولید با چالش‌هایی همراه خواهد بود. به طور کلی کسانی که از کاغذ های ترکیبی به منظور تولید محصول مورد نظر خود استفاده می کنند باید اطلاعات زیادی در خصوص شبکه های پلاستیکی و نحوه کاربری آنها داشته باشند.

مهارت در فرموله سازی و برخورداری از اطلاعات کافی در خصوص ساختار فیلم‌ها به عنوان کلیدهای اصلی برای مقابله با موانعی همانند هزینه، وزن و قابلیت چاپ عمل می‌کنند. اگرچه از مواد مختلفی می توان در این حوزه استفاده کرد اما رزین ها و فیلر های متفاوتی معمولاً به کار برده می شوند. تعدادی از فیلم های کاغذ مانند تک لایه می باشند و این درحالی است که سایر آن ها به صورت سه لایه‌ ای روزن رانی شده اند و حتی تعدادی از آنها از پوششهای سطحی بهره می برند. رنگ سفید، حالت کدر و قابلیت چاپ همگی با استفاده از فیلترهای غیر ارگانیک در سطح معمولی ۲۰ تا ۳۰ درصد وزن ماده ممکن است. فیلم خود به خوبی می تواند رنگی کدر و چسبندگی جوهری و استحکام در برابر ضربه را در این نوع کاغذها به وجود بیاورد و این درحالی است که استحکام ماده در برابر پارگی را کاهش داده و وزن آن را افزوده می کند. از طرف دیگر ذرات فیلر باعث می‌شوند تا حفره های بسیاری در سطح ماده و یا فیلم به وجود بیاید که باعث به دام انداختن جوهر شده و سفیدی و ماتی آن را افزایش می‌دهند. انتخاب مواد رزینی اولیه نقش بسیار مهمی در ویژگی‌های کاغذ های ترکیبی دارند به عنوان مثال پلی پروپیلن باعث می‌شود تا این مواد از مقاومت بیشتری در برابر پارگی برخوردار باشند و این درحالی است که پلی اتیلن های سنگین وزن استحکام بیشتری را به منظور ساخت کیسه و یا کیف ها به وجود می‌آورند. یکی دیگر از روش های ساخت فیلم های کاغذ مانند استفاده از پوشش ها می باشد. پوشش های رس مانند شباهت بسیار زیادی به پوشش هایی دارند که برای مواد کاغذی به کار برده می شوند و ضخامتی تقریباً برابر با ۵ میکرون دارند که می‌تواند استحکام ماده در برابر خراش و یا پارگی را افزایش دهند و امکان چاپ آن با استفاده از جوهر های آبی را نیز بیشتر می‌کند.

 

مزیت های کاغذ های ترکیبی در برابر کاغذ های سنتی

یکی از بزرگترین مزیتهای کاغذ های ترکیبی در برابر کاغذهای قدیمی کاربردی در این مورد خلاصه می شود که این مواد مقاومت زیادی در برابر تغییر رنگ و یا ایجاد رنگ زرد مانند دارند و مدت زمان نگهداری آنها نیز بیشتر می باشد. کاغذ های ترکیبی در اغلب موارد برای تولید محصولاتی به کار برده می شوند که به استحکام بالا و مقاومت زیادی در برابر المان های متفاوت نیاز دارند همانند برچسب های مقاوم در برابر مواد شیمیایی. از سایر مصارف آن ها نیز می ‌توان در حوزه ی پزشکی به برچسب‌های قرار گرفته به روی مچ بندهای بیماران اشاره کرد که به میزان زیادی در برابر رطوبت و یا پارگی قرار دارد و به همین دلیل باید در برابر این موارد مقاوم باشد. به طور کلی کاغذهای ترکیبی موادی بسیار مقاوم می باشند و ویژگی های آنها به گونه ای است که می توانند محصولات با کیفیتی را با استفاده از روش چاپ تولید نمایند. آن‌ها بیشتر به منظور تولید محصولاتی به کار برده می شوند که به دوام بلند مدتی نیاز دارند و از ویژگی‌های آنها می ‌توان به مقاومت در برابر پارگی، مواد شیمیایی و آب اشاره کرد. این مواد در مقایسه با کاغذهای معمولی نیز از دوام بسیار بالاتری برخوردار می باشند و چاپ با آنها نیز معمولا ساده تر است. در حقیقت کاغذهای ترکیبی از تعدادی از ویژگی‌های اصلی کاغذ ها و یا فیلم ها برخوردارند اما آنها از رزین ها ساخته می ‌شوند بنابراین می ‌توانند تعدادی از ویژگی های منحصر به فرد این فیلم ها را نیز ارائه کننده مانند مقاومت در برابر روغن و پارگی و علاوه بر آن رطوبت. این مواد همانند کاغذهای رنگی درخشان و سفید داشته و سطح آن‌ها قابل چاپ می باشد.

مترجم: ف. ال احمد