مخازن و کابینت های فلزی و یا پلاستیکی؟

دسته: مقالات منتشر شده در 19 آبان 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1045

برای ساخت محفظه ها و کابینت های خارج از خانه باید از مواد فلزی استفاده کرد و یا پلاستیکی؟

طراحی کابینت ها و یا محفظه هایی برای محیط خارج از خانه می تواند با چالش های همراه باشد که در نهایت بر سودمندی پروژه مورد نظر شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. در صورتی که محصولات مورد نظر به درستی انتخاب نشوند، تغییرات آب و هوایی می تواند به راحتی بر آنها اثر بگذارد همانند تغییر رنگ مواد و یا محصولات و حتی ممکن است در طی مدتی طولانی به دلیل قرارگیری در معرض رطوبت محصولات مورد نظر شما تجزیه و تخریب شوند. بهتر است بدانید که فقط حرارت باعث تخریب و نابودی نخواهد شد بلکه باران، سرما و انواع مواد شیمیایی در ایجاد تخریب و فرسودگی در محصولات قرار گرفته در خارج از محیط خانه می توانند موثر باشند. ماموریت شما ساخت نوعی کابینت و یا محفظه بسیار قوی و مستحکم می باشد که می تواند تمامی این چالش‌ها را و یا حتی سایر موارد را به خوبی تحمل کند. در واقع ویژگی های مقاومتی تمامی محفظه‌های ساخته شده باید به گونه‌ای تنظیم شده باشد تا از فرسایش واشر و یا سایر بخش‌ها به عنوان بخش‌های اتصالی کاملا جلوگیری نماید. نکته اصلی که باید به آن توجه نمایید در موادی است که برای هدف نهایی خود انتخاب می کنید اما پیش از آن که چنین اقدامی را انجام دهید باید با تعدادی از چالش‌های موجود در این مسیر آشنا شوید.

 

تعیین فاکتورهای محیطی

شما باید ابتدا اطلاعاتی در خصوص مشکلات محیطی و تغییرات جوی محیط مورد نظر خود گردآوری کنید زیرا این کار به شما اجازه می دهد تا در صورت امکان از سیستم های خنک کننده و یا موادی با مقاومت بالاتر در برابر فرسایش یا گرد و خاک استفاده نمایید. اگر شما هم کابینت و یا محفظه خود را برای تمامی شرایط ممکن آماده سازید در نهایت خطر آسیب رسانی به تجهیزات و یا نابودی آنها و یا عملکرد غیرموثر را به صورت کامل از بین خواهید برد.

 

دمای درونی

انواع محفظه های الکتریکی مهر و موم شده را در نظر بگیرید که به گونه ای طراحی شده تا بتوانند در برابر تمامی عوامل خطر زای محیطی مقاومت کنند اما خود دمای داخلی در این دستگاه ‌ها نیز می‌تواند به عنوان یک تهدید به شمار بیاید که در اغلب موارد با توجه به سطح حرارت درونی، میزان انتشار گرما و یا دمای محیط خارجی متغیر خواهد بود. از آنجایی که قطعات الکترونیکی در برابر حرارت زیادی قرار می‌گیرند اعتماد پذیری کمتری دارند و بازدهی عملکردی آنها کاهش پیدا می‌کند و در نهایت طول عمر کمتری نیز خواهد داشت. از طرف دیگر دمای محیطی خود می‌تواند در کاهش دمای داخلی و تجهیزات موثر باشد و در این صورت تبادل گرما و هوای داخلی و خارجی می‌تواند خود به عنوان نوعی تهویه برای دستگاه شما عمل کند و عملکرد آن را در سطح ایمنی حفظ نماید. در صورتی که دمای محیطی در مقایسه با دمای داخلی سیستم بیشتر باشد، در نهایت شما به یک تهویه هوا و یا سایر سیستم های خنک کننده فعال نیاز دارید. سرما در مقایسه با گرما می تواند تاثیرات مخرب تری بر عملکرد واحد اجرایی شما داشته باشد و در صورتی که محصول مورد نظر شما در نواحی شمالی قرار دارد چگالش و یا یخ می‌تواند بروی سطوح خارجی محفظه شکل گیرد و در نهایت شما به واحدهای حرارتی بیشتری نیاز دارید تا بتوانید دمای داخلی را در سطح ایمن نگه دارید.

 

باد و باران

 باد به تنهایی نمی ‌تواند مشکلی را برای محفظه های الکتریکی به وجود آورد که از طراحی خوبی برخوردارند ولی مشکل زمانی شروع می شود که وضعیت محیطی داخل سیستم را تغییر می‌دهد و ذرات گرد و غبار و آلودگی و سایر موارد در داخل شهرها و یا بخشهای اتصالی استاندارد و یا شکسته می‌شوند. در نتیجه مشکلاتی در حوزه سیستم انتقال حرارت و سیستم تهویه به وجود خواهد آمد و طول عمر سیستم نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

 

دزدی و تخریب گری

به منظور اطمینان از یکپارچگی عملکردی دستگاه مورد نظر خود ابتدا باید در خصوص امنیت آن به خوبی فکر کنید تا در نهایت از دسترسی به بخش های کنترلی و قطعات داخل آن جلوگیری نمایید و یا دسترسی را محدود سازید. همچنین شما می توانید از انواع سیستم های امنیتی، سیستم های هشدار دهنده ،دستگاه های مانیتورینگ و کنترل از راه دور استفاده کنید.

 

کدام یک بهتر است؟ پلاستیک یا فلز؟

مواد کاربردی برای تولید محفظه ها به دو دسته تقسیم می شوند مواد فلزی و مواد پلاستیکی که هرکدام زیر مجموعه های ویژه خود را دارد. به طور حتم هرکدام از آنها از ویژگی های مثبت و منفی خود برخوردارند بنابراین شما می توانید با توجه به عملکرد دستگاه مورد نظر خود یکی از این دو را انتخاب نمایید.

    · مزیت‌های مواد پلاستیکی: قیمت کمتر در مقایسه با فلزات، وزن کمتر، نارسانایی برق و این در حالی است که فلزات عایق بسیار خوبی برای الکتریسیته می باشند به عنوان مثال جعبه های برقی پلاستیکی به اتصال به زمین نیاز ندارند و این در حالی است که این نیاز برای قطعات الکتریکی فلزی دیده می شود. شستشوی ساده، سطح نرم و زیبایی ظاهری، سادگی در ایجاد تغییر و رفع تمامی سوراخ ها که در اغلب موارد محفظه های الکتریکی به آن نیاز دارند، همگی از ویژگی‌های محصولات پلاستیکی هستند.

    · معایب مواد پلاستیکی: مقاومت شیمیایی محدود در مقایسه با مواد فلزی و این درحالی است که نمیتوان پلاستیک ها را در معرض اسیدهای ضعیف قرار داد و قرارگیری آنها در برابر انواع حلال ها و مواد قلیایی خطرناک خواهد بود. می توان تمامی پلی کربنات ها را برای محیط خارج از خانه استفاده کرد. پلاستیک ها نمی توانند همانند مواد فلزی مقاومت خوبی در برابر ضربه ها داشته باشند و علاوه بر آن در برابر تداخلات الکترومغناطیس نیز پوشش چندانی ندارند و این درحالی است که استفاده از پوشش های فلزی برای بخش داخلی این محفظه ها می تواند باعث افزایش قیمت آنها شود. پلاستیک ها نمی توانند به خوبی در برابر اشعه فرابنفش مقاومت کنند مگر اینکه با استفاده از موادی پوشیده شوند.

    · مزیتهای فلزات: مقاومت در برابر آتش، مقاومت بیشتر در برابر ضربه در مقایسه با پلاستیک ها، حفاظت در برابر تداخلات الکترومغناطیسی.

    · معایب فلزات: قیمت بالاتر در مقایسه با پلاستیک ها و سنگین تر. این موضوع می‌تواند با توجه به اندازه انتخابی شما متفاوت باشد و ممکن است نیاز به تجهیزات بالابری داشته باشید تا بتوانید محفظه خود را در طی نصب با آنها تکان دهید. اگر دسترسی شما به منطقه مورد نظر محدودیت داشته باشد، ممکن است چالش هایی در این مرحله داشته باشید. محصولات فلزی حتماً باید رنگ شوند که همین موضوع باعث افزایش هزینه های شما خواهد شد. یک فرورفتگی و یا خراش روی سطح محصول می‌تواند مقاومت آن در برابر سایش را تحت تاثیر قرار دهد.

 

نگاهی به مواد پلاستیکی مناسب

    · فایبرگلاس: فایبر گلاس نوعی جایگزین بسیار محبوب برای فلزات می باشد در واقع نوعی ماده پلی استری بوده که باعث تقویت ساختار می شود. این ماده مستحکم و کم هزینه بوده و علاوه بر آن مقاومت خوبی در برابر فرسایش دارد و به همین دلیل انتخابی مناسب برای ساخت محفظه ها و یا کابینت های خارج از خانه می باشد. در صورتیکه فایبرگلاس در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، تجزیه خواهد شد بنابراین شما باید از پوششهای باز دارنده ی اشعه فرابنفش و یا آلومینیوم تری هیدرات به منظور ایجاد چنین مقاومتی استفاده کنید.

    · پلی کربنات: پلی کربنات نوعی ترموپلاستیک بسیار کارآمد می باشد که با استفاده از روش قالب گیری تزریقی و یا روزن رانی ورقه ساخته می‌شود علاوه بر آن این ماده مقاومت خوبی در برابر ضربه داشته و در دماهای متفاوت از عملکرد خوبی برخوردار می باشد. تنها مشکلی که در خصوص پلی کربنات ها وجود دارد در این مورد خلاصه می‌شود که نمی‌توان آن را در محیط هایی با قرار گیری مستقیم در برابر مواد قلیایی قوی و یا حلال های ارگانیک استفاده کرد. در چنین مواردی بهتراست از پوشش های سیلیکونی برای محصول مورد نظر خود استفاده کنید تا مقاومت آن را در برابر خراشیدگی نیز افزایش دهید.

    · پلی استر: پلی استر ماده ای نسبت مقرون به صرفه بوده و علاوه بر آن از ویژگی‌های همانند وزن کم ،دوام و مقاومت بالا در برابر سایش و رطوبت برخوردار می باشد و در صورتی که آن را با پلی کربنات ترکیب کنید، می‌توانید نوعی پلیمر بسیار نوین را به وجود بیاورید که یافت ان در سایر مناطق بسیار دشوار است. پلی استرها نیز همانند پلی کربنات با استفاده از روش قالبگیری تزریقی تولید می‌شوند و از مقاومت خوبی در برابر ضربه و ویژگی های الکتریکی مطلوب نیز برخوردارند. از طرف دیگر پلی استر ها در برابر مواد شیمیایی و رطوبت نیز بسیار قوی می باشند و در مقایسه با فایبرگلاس مقاومت بالاتری در برابر اشعه فرابنفش دارند ولی شما همچنان باید از جذب کننده های فرابنفش در محصولات پلی استری استفاده کنید.

در این مقاله به ویژگی‌های مثبت و منفی فلزات در برابر پلاستیک ها برای قرارگیری در مورد خارج از خانه پرداختیم اما تصمیم شما برای انتخاب یکی از آنها می تواند با توجه به نیازمندی های محصول نهایی متفاوت باشد. میزان استحکام مورد نیاز، قرارگیری در برابر مواد شیمیایی، تعداد قطعات مورد نیاز، قرارگیری در برابر اشعه فرابنفش و شرایط دمایی از مهمترین نکاتی هستند که باید به آنها توجه کنید.

مترجم: ف. ال احمد