انتخاب ترموپلاستیک مناسب - بخش دوم

دسته: مقالات منتشر شده در 14 آبان 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 893

کدام نوع ترموپلاستیک برای تولید محصول مورد نظر شما مناسب است؟ (بخش دوم)

در مقاله پیش به توصیف کلی از انواعی از ترموپلاستیک ها و تفاوت های آنها پرداختیم و در این قسمت تصمیم داریم پلاستیک‌های کارآمد نیمه بلورین، انواع آن و سایر پلاستیک‌ های موجود را به تفصیل توضیح دهیم.

 

ترموپلاستیک های کارآمد نیمه بلورین

این دسته از پلیمرها نیز همانند انهایی که از ساختارهای مولکولی منظمی برخوردارند به عنوان یکی از قوی ‌ترین و مقاوم ترین انواع موجود در برابر دما شناخته می‌شود و علاوه بر آن این نوع از ترمو پلاستیک ها از ویژگی های الکتریکی مطلوب، ضریب پایین سایش برخوردار بوده و مواد سختی نیز به شمار می آیند و به همین دلیل گزینه بسیار مطلوبی برای حوزه تولید و صنایع خودروسازی می باشد. پلاستیک های کارآمد و نیمه بلورین در شش دسته متفاوت طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

· پلی وینیلیدین فلوراید که در اغلب موارد برای تولید محصولات الکترونیکی و باتری ها به کار برده می شود همانند سنسورها، واکنشگرها، دستگاه های ویدیویی و سیستم های هشدار دهنده.

· پلی تترافلوئورو اتیلن که در واقع یکی از انواع نچسب تفلون نیز به شمار می‌آید و از مصارف بسیار متفاوتی در حوزه صنعتی و عمومی برخوردار است همانند محفظه های غیر واکنشگر و لوله ها و نرم کننده های ماشینی.

· پروپیلن اتیلن فلوئورین که ماده ای شفاف بوده و از نظر طبیعی نیز حالت مقاوم دارد و به همین دلیل گزینه بسیار مثبتی برای تولید تجهیزات ایمنی و پوشش های حفاظت کننده می باشد همانند پنل های خورشیدی.

· پرفلئورو الکوکسی که نوعی پلاستیک نچسب و شفاف شمار می آید، ماده ایده آلی برای ساخت لوله می باشد و علاوه بر آن از مصارف بسیار متعددی برای حوزه‌های صنعتی و عمومی برخوردار است.

· پلی اتر اتر کتون که ماده کاملاً قابل بازیافتی بوده و یکی از انتخاب های خیلی رایج برای تولید محصولات قوی و سبک می باشد.

 

ترموپلاستیک های مهندسی بدون شکل

یکی از ویژگی‌های بسیار متفاوت ترموپلاستیک های مهندسی مقاومت آنها در برابر ضربه می باشد که تقریباً بین مقدار خوب تا عالی متفاوت است و این مورد به همراه پایداری ابعادی آنها می‌تواند ماده ای نسبتاً قوی با ظاهر زیبا را به وجود بیاورد که در واقع یکی از موارد بسیار مهم برای تولید تجهیزات ایمنی می باشد. ترموپلاستیک های مهندسی در چهار دسته متفاوت قرار می‌گیرند که عبارتند از:

· پلی کربنات که در اغلب موارد برای تولید محصولات کاربردی همانند لنز ها مورد استفاده قرار می گیرند. خواص شیشه مانند و مقاومت در برابر ضربه باعث می‌شود تا بتوان این مواد را برای تولید صفحات ایمنی و یا محصولات حفاظت از چشم ها در صنایع مختلف به کار برد.

· پلی فنیلین اکسید از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و می‌توان آن را برای تولید محصولاتی به کاربرد که در معرض آب بسیار داغ قرار می گیرند و از سایر مصارف آن نیز می توان تجهیزات الکتریکی را به شمار آورد. این ماده کاربردهای بسیار زیادی در تولید محصولات الکتریکی همانند پرینتر ها و دستگاه های کپی کننده، اتصال گر ها و جداکننده های مداری دارد.

· پلی اورتان های تمام پلاستیک برای تولید پارچه های مصرفی و علاوه بر آن سیم ها و کابل های خودرو به کار برده می شود.

 

ترموپلاستیک های مهندسی نیمه بلورین

این دسته از پلیمرها نیز دقیقا مشابه با پلاستیکهای مهندسی بدون شکل از پایداری و قدرت بسیار زیادی برخوردارند و علاوه بر آن می‌توان عنوان کرد که مقاومت زیادی در برابر تحمل فشار و سایش بالا دارند و به طور منحصربه فرد این دسته از پلاستیک ها را به سختی می‌توان به سایر پلاستیک‌ های موجود و یا پلیمرها متصل کرد. همین موضوع باعث شده تا بتوان از آنها برای تولید محصولات ویژه استفاده کرده همانند پارچه های کاربردی برای لباسها. پلاستیک های مهندسی نیمه بلورین دارای ۴ زیرمجموعه متفاوت می باشند که عبارتند از:

 

  • نایلون یک انتخاب بسیار محبوب برای پوشاک و محصولات پر مصرف همانند وسایل آشپزی و علاوه بر آن می‌ توان عنوان کرد که نایلون از مصارف بسیار زیادی برای تولید انواعی از بسته های پلاستیکی برای قطعات الکترونیکی نیز برخوردار می باشد.

 

  •  استال که تناسب بسیار زیادی برای تولید بخش‌های پیچیده با تحمل بسیار بالا دارد و علاوه بر آن گزینه ای بسیار محبوب برای قطعات ماشینی فرآوری غذا و قطعات الکترونیکی می باشد.

 

  •  پلی بوتیلن ترفتالات که بیشتر در وسایل خانگی همانند سر دوشی حمام و یا اتو ها دیده می شود و دوام بسیار بالایی این پلاستیک ها باعث می شود که برای تولید محفظه قطعات الکترونیکی نیز به کار برده شوند.

 

 

پلاستیک های بدون شکل ارزان قیمت با مصارف بالا

اگر چه این دسته از پلاستیک ها از مقاومت بسیار کمی برخوردارند اما می توانند پایداری ابعادی خوبی را به وجود بیاورند و علاوه بر آن از کیفیت ظاهری مناسبی نیز برخوردارند همانند شفافیت. پلاستیک های بدون شکل نام برده شده دارای چهار دسته متفاوت می باشند که عبارتند از:

 

  • آکریلیک: این ماده به عنوان یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین پلاستیک‌ ها در تولید محصولات کاربردی شناخته می شود همانند پوشاک، علامتها، پنجره و صفحات ولی علاوه بر آن توسط مهندسین برای تولید و توسعه انواعی از نمونه‌ها و چاپ سه بعدی نیز به کار برده شده است.

 

  •  پلی استایرن: پلی استایرن که از ویژگی‌های همانند عایق سازی و پشتیبانی زیادی از محصولات برخوردار است گزینه بسیار رایجی برای تولید بسته بندی های محصولات و مواد غذایی می باشد و علاوه بر آن در حوزه تجهیزات و بخش الکترونیکی نیز کاربرد دارد.

 

  •  پلی وینیل کلراید: که به عنوان یکی از متنوع ترین پلاستیک ها شناخته می شود و به طور معمول در تولید تعداد زیادی از محصولات صنعتی و رایج نقش دارند و علاوه بر آن می توان از آن برای تولید لوله ها و یا عایق سازی کابلها نیز استفاده نمود.

 

  •  سلولز استات بوتیرات: که در اغلب موارد عنوان یک اتصال دهنده و یا پوشش بر روی سایر مواد به کار برده می شود همانند مواد پوششی چوب یا پلاستیک.

 

پلاستیک های نیمه بلورین ارزان قیمت با مصرف بالا

ضریب پایین سایش و استحکام از ویژگی‌های این دسته از پلیمرها می‌باشد که باعث شده است آنها به عنوان موادی بسیار بادوام شناخته شوند. علاوه بر آن این ترموپلاستیک ها ویژگی های الکتریکی بسیار خوبی دارند، اصلا آب را به خود جذب نمی‌کنند و اتصال آنها نیز بسیار دشوار است و به همین دلیل در تولید محصولات بسیار متفاوتی به کار برده می شوند. پلیمرهای نامبرده شده از ۳ زیرمجموعه متفاوت برخوردارند که عبارتند از:

 

  • پلی اتیلن های سنگین و سبک وزن: نسبت بالای استحکام به چگالی در این دسته از پلاستیک ها آنها را به گزینه بسیار مناسبی برای تولید بطری های پلاستیکی، لوله کشی زیرزمین و سایر موارد تبدیل می کند.

 

  • پلی پروپیلن: ساختار لغزنده پلی پروپیلن در مواقعی می تواند جایگزین مناسبی برای تعدادی از محصولات آستالی باشد.

 

  •  پلی متیل پنتین: نوعی پلاستیک بسیار مقاوم در برابر گرما که در اغلب موارد برای ایجاد پوششی نازک به کار برده می شود و از سایر مصارف آن نیز می‌توان به بسته بندی های غذا اشاره کرد.

 

نکاتی برای انتخاب بهترین ترموپلاستیک موجود برای ساخت محصول مورد نظر شما

همانطور که در این مقاله نیز به آن پرداختیم، انواع بسیار متفاوتی از ترمو پلاستیک‌ها وجود دارد که شما می توانید یکی را انتخاب کنید و تعدادی از آنها از ویژگی‌های بسیار متفاوتی برخوردارند که برای تولید محصولات ویژه نیز به کار برده می شوند اما به منظور ساده سازی چنین مقایسه ‌ای ممکن است شما با چالش هایی روبرو باشید. اگرچه تولیدکنندگان با تجربه می توانند به شما در خصوص انتخاب بهترین گزینه مشاوره بدهند و نمونه هایی را برای شما فراهم کنند ولی در این قسمت به سوالاتی اشاره می کنیم که به هنگام انتخاب یک مورد مناسب برای قالب گیری تزریقی محصول مورد نظر خود میتوانید به آنها پاسخگویید.

 

  • چه مقدار می‌خواهید برای این محصول هزینه کنید؟ اگرچه نباید این موضوع اولین موردی باشد که شما به آن توجه می کنید اما مسلما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر میخواهید که محصول شما مقاومت بیشتری در برابر دما داشته باشد و یا قوی تر باشد بنابراین هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود و به همین دلیل زمانی که می خواهید هزینه پروژه خود را تعیین کنید باید به این موارد دقت کنید.

 

  • مقاومت پلاستیک مورد نظر شما در برابر حرارت تا چه اندازه باید باشد؟ پاسخ به این سوال می تواند چالش یافت ماده مورد نظر شما را بسیار ساده سازد زیرا در صورتی که شما به دستهای از پلاستیک ها نیاز دارید که باید در دمای بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد عمل کنند در نهایت باید از پلیمرهای ارزان قیمت و به صرفه استفاده کنید و اگر مقاومتی بیش از ۱۵۰ درجه سانتیگراد نیاز دارید در نهایت باید به سراغ پلاستیک‌های کارآمد بروید همانند PVDF.

 

  • استحکام و قدرت محصول مورد نظر شما چقدر باید باشد؟ پاسخ به این سوال کاملا مشخص می‌کند که محصول شما باید کاربردی باشد و یا فقط جنبه تزئینی دارد. برای محصولاتی که در معرض وزن بالای قرار می‌گیرند و آنهایی که تحت فشار هستند ترموپلاستیک های نیمه بلورین همانند نایلون می توانند بهترین گزینه انتخابی باشند ولی پلاستیک های بدون شکل مانند اکریلیک بیشتر برای محصولات تزئینی تناسب دارد.

مترجم: ف. ال احمد