فیلامنت های رنگین کمانی

دسته: مقالات منتشر شده در 20 مهر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1000

فیلامنت های رنگین کمانی به چه موادی گفته می شود و از چه خواصی برخوردارند؟

اگر شما به رنگ ویژه ای علاقه داشته باشید، میتوانید فیلامنت های رنگارنگ را همیشه در کمد خود ذخیره کنید تا در صورت نیاز به ساخت پروژه های تفریحی از آنها استفاده کنید. به طور کلی ساخت محصولاتی با استفاده از روش چاپ سه بعدی و فقط با یک رنگ می تواند بعد از مدتی کاملا خسته کننده و قدیمی به نظر برسد حتی اگر به رنگ مورد دلخواه شما باشد ولی در اغلب موارد چاپ با استفاده از رنگ‌های متعدد و متفاوت در صورتی ممکن است که از شما از این سیستم های چند روزنران بروی چاپگر سه بعدی خود استفاده کنید. اما آیا این امکان وجود دارد که با استفاده از یک روزنران به تنهایی انواعی از محصولات را به صورت رنگارنگ تولید کرد؟ بله پاسخ به این سوال مثبت است ولی فقط با بکارگیری فیلامنت های رنگین کمانی که در آن امکان تولید محصولاتی با رنگهای بسیار متمایز وجود دارد نه فقط یک یا دو رنگ. اگر تا به حال به سراغ این دسته از فیلامنت ها نرفته اید و از آنها برای ساخت پروژه خود بهره نبرده اید، با مطالعه این مقاله می توانید با میزان جذابیت این دسته از فیلامنت ها اشنا شوید.

 

فیلامنت رنگین کمانی چیست؟

فیلامنت های رنگین کمانی از رنگ های متعددی برخوردارند که در واقع ظاهری شبیه به رنگ های رنگین کمان دارند. سرعت گذر از یک رنگ به دیگری وابستگی بسیار زیادی به برند فیلامنت ویژه دارد و میتواند در مقیاس هر ۳ تا ۵ متر متفاوت باشد. سرعت گذر و یا انتقال از رنگ های متفاوت به یکدیگر می تواند ضخامت رنگ های نهایی در محصول تولیدی شما را تعیین نماید. پلی لاکتیک اسید به عنوان ماده اصلی و در واقع ساختار پلاستیکی بنیادی در تولید این دسته از فیلامنت ها مورد استفاده قرار می گیرد. تبدیل این مواد به دسته‌ای از فیلامنت ها با جذابیت بسیار زیاد برای کاربران در واقع خود به صورت عمدی انجام گرفته است. فیلامنت نام برده شده معمولاً در پروژه های تفریحی به کار برده می شود و در بین تازه کاران در چاپ سه بعدی و کودکان از طرفداران بسیار زیادی نیز برخوردار می باشد. انتخاب پلی لاکتیک اسید به عنوان پلاستیک اصلی کاربردی در این دسته از فیلامنت ها باعث شده است تا ارزش عملکردی آنها به میزان زیادی کاهش پیدا کند و از طرف دیگر نیز ارزش آنها برای انجام کارهای حرفه‌ای نیز بسیار محدود می‌باشد. به دلیل آن نیز در قسمت های بعدی اشاره خواهیم کرد. اگر میخواهید محصولاتی تزئینی و زیبا را برای خانه یا محل کار خود تولید کنید بنابراین می توانید از فیلامنت های رنگین کمانی استفاده کنید تا به میزان زیادی مورد توجه قرار گیرند.

 

فیلامنت های رنگین کمانی چه ویژگی هایی دارند؟

فیلامنت های رنگین کمانی نیز همانند سایر انواع فیلامنت های موجود از ویژگی های مثبت و منفی خود برخوردارند و به منظور ایجاد توقع منطقی از این مواد می توانید با انواع و ویژگی های آنها در این بخش آشنا شوید:

  • ظاهری جذاب و دلربا: زمانی که شما اطلاعات کافی در خصوص محصولات نهایی تولید شده با استفاده از فیلامنت های رنگین کمانی داشته باشیم این بسیار سخت به نظر می‌رسد که با مشاهده یکی از این فیلامنت ها از خرید آنها خودداری کنید. همانطور که پیش از این نیز عنوان شد این دسته از فیلامنت ها از رنگ های بسیار زیبای برخوردارند که هر کدام با سرعت کمی به بعدی تبدیل می شود و در واقع هیچ چیزی همانند این دسته از فیلامنت ها نمی تواند زیبایی مورد نظر را برای محصول شما به وجود آورد. خرید فیلامنت های رنگین کمانی به منظور تولید محصولی زیبا و جذاب یک انتخاب کاملا منطقی است.

 

  • تغییر رنگ غیر قابل پیش بینی: یکی از حقایق موجود در خصوص فیلامنت های رنگین کمانی تغییر و یا انتقال رنگی آنها با توجه به ارزش طولی می باشد که از قبل تنظیم شده است. وجود انواعی از رنگها در محصول نهایی را میتوان با تغییراتی در تنظیمات ضخامت لایه ای و یا بخش‌های داخلی تعیین کرد اما به طور کلی نمی توان به صورت کامل پیش‌بینی کرد که محصول نهایی چه ظاهری خواهد داشت. رنگهایی به وجود آمده بر روی محصولات نیز خارج از کنترل شما خواهد بود و این در حالی است که شما از یک بخش ویژه رنگی اغاز نمی کنید. در واقع عدم امکان پیش بینی ترکیبات رنگی تشکیل شده می تواند مشکلاتی را درمورد نهایی به وجود بیاورد. با استفاده از این دسته از فیلامنت ها شما نمی توانید به صورتکامل پیش‌بینی کنید که محصول نهایی شما چه ظاهری خواهد داشت حتی اگر از تنظیمات مشخصی برای چاپگر استفاده نمایید. البته این موضوع نمی تواند عاملی برای فسخ قرارداد شما با مشتری تان باشد اما بهتر است قبل از آغاز کار تمامی موارد عنوان شده را برای مشتری خود توضیح دهید.

 

  • سادگی در چاپ: از آنجایی که فیلامنت های رنگین کمانی به عنوان یکی از پلی لاکتیک اسید های رنگارنگ به شمار می‌آیند بنابراین از ویژگی‌هایی مانند سادگی کاربری و علاوه بر آن مقرون به صرفگی پلی لاکتیک اسید های استاندارد برخوردارند و این موضوع دقیقاً عکس فیلامنت های ترکیبی و ویژه ای می باشد که از پلی لاکتیک اسید به عنوان ساختار اصلی پلاستیکی استفاده می کنند و در واقع قیمتی ۴ تا ۵ برابر گرانتر از این مورد دارند. سادگی کاربری فیلامنت های رنگین کمانی دقیقاً همانند های پلی لاکتیک اسید یکی از بزرگ‌ترین مزیت هایی است که می تواند دسترسی پذیری و جذابیت آن را افزایش دهد. علاوه بر آن می‌توان عنوان کرد که تولید پروژه های زیبا با استفاده از فیلامنت های رنگین کمانی به روش چاپ سه بعدی به مهارت های بسیار و لوازم جانبی ویژه نیاز خواهید داشت.

 

  • ایجاد ظاهری زیبا پس از روسازی و آراستگی نهایی: تمامی فیلامنت ها پس از انجام مراحل نهایی و صیقل کاری ظاهری بسیار زیبا پیدا خواهد کرد اما این مورد برای محصولاتی که با استفاده ازانواع رنگین کمانی تولید می‌شوند کاملاً صادق است و رهایی از خطوط لایه‌های باعث می شود تا تغییر رنگ در این دسته از محصولات به صورت بسیار زیباتر به نظر برسد و قابل تشخیص نباشد. اگر تصمیم دارید که محصول را با استفاده از چاپ سه بعدی تولید کنید و آن را به عنوان هدیه به کسی بدهید بنابراین بهتر است بدانید که رقبای بسیار کمی در برابر فیلامنت های رنگین کمانی وجود دارند به خصوص از نظر زیبایی ظاهری. به طور کلی قیمت پایین این دسته از فیلامنت ها و ظاهر بسیار زیبایی که آنها به وجود می‌آورند می‌تواند دلیلی بسیار منطقی و مناسبی باشد برای آن که تمامی افراد از آن استفاده کنند.

 

برندهای محبوب فیلامنت های رنگین کمانی کدامند؟

اگر شما تصمیم دارید تا با استفاده از فیلامنت های رنگین کمانی محصول مورد نظر خود را تولید کنید خبر خوب این است که این دسته از فیلامنت ها به دلیل محبوبیت بسیار بالا دارای برند های متفاوتی می باشد که در این بخش به تعدادی از آنها می‌پردازیم . شما با مطالعه این بخش میتوانید انتخاب ساده تری داشته باشید.

  • فیلامنت های رنگین کمانی پلی لاکتیک اسید SUNLU: اگر شما توانایی چندانی در چاپ سه بعدی با استفاده ازفیلامنت های رنگین کمانی ندارید و می خواهید موادی را انتخاب کنید که در رنگهای مشابه رنگین کمان داشته باشد بنابراین این ماده گزینه ی مناسبی برای شما خواهد بود. فیلامنت های نام برده شده کل طیف رنگین کمان را پوشش می‌دهند بدون آنکه هیچ لکه جوهر و بخش های اضافی در بین رنگها مشاهده شود. تمامی محصولاتی که با به کارگیری این دسته از فیلامنت ها چاپ می‌شوند، رنگ های بسیار شاد و زنده را برای شما می تواند به وجود آورد. فیلامنت های نام برده شده از پلی لاکتیک اسید ها ساخته می شوند و هیچ مواد افزودنی نیز در آنها وجود ندارد به جز رنگ دانه های رنگی و این بدین معنی است که نیازی نیست که از وسایل جانبی ویژه استفاده کنید. علاوه بر آن امکان بروز دود های اضافی و یا انحنا نیز در این فیلم ها وجود ندارد.

 

  • فیلامنت های پلی لاکتیک اسید رنگین کمانی و ابریشمی با برند SHENGTIAN: در این دسته از فیلامنتها تغییراتی را مشاهده خواهید کرد زیرا در آنها مواد پلی لاکتیک اسید رنگین کمانی و استاندارد با رشته های ابریشم ترکیب شدند و در نهایت دسته‌ای از بین آنها به وجود آمده است که امکان تولید محصولاتی با رنگ های شاد و زیبا و درخشندگی ابریشمی را دارد. این درخشندگی ظاهری شبیه به فلزات دارد و بدون انجام روسازی نیز همچنان زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.

 

نتیجه گیری

یکی از بهترین گزینه هایی که در خصوص چاپ سه بعدی با استفاده از تکنولوژی FDM عنوان می‌شود امکان انتخاب از بین انواعی از فیلامنت هاست که از آن جمله می‌توان به پلاستیک های استاندارد تا انواع دیگری همانند فیلامنت های ترکیبی اشاره کرد و در واقع شما می توانید دسته ای از فیلامنت های متمایز را پیدا کنید که با توجه به سلیقه شخصی متغیر می باشد. فیلامنتهای رنگین کمانی نیز همانند فیلامنت های فلزی و یا انواع مقاومت در برابر گرما چندان پیچیده نیستند و زیبا و ارزان ‌قیمت می باشند. بزرگترین عیبی که در خصوص این فیلامنتها مشاهده می شود عدم امکان پیش بینی محصول نهایی می باشد و ممکن است محصول نهایی شما با کمی تفاوت با ایده ی اصلی شما همراه باشد.

مترجم: ف.ال احمد