شیشه شیر پلاستیکی در برابر شیشه ‌ای

دسته: مقالات منتشر شده در 13 مهر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1208

بطری های شیر پلاستیکی در برابر شیشه‌ای،کدام بهتر است؟

چندین دهه پیش تنها بطری‌های شیر ویژه کودکان که در دسترس بود از شیشه ساخته می‌شدند اما شیشه ها موادی سنگین بوده که به راحتی میشکنند بنابراین بطری های پلاستیکی به وجود آمدند که بسیار سبک بوده و مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارند و به همین دلیل استفاده از بطری های شیشه ای به مرور زمان بسیار کاهش پیدا کرد تا اینکه از بین رفت. اما گزارش‌های اخیر انواعی از مواد پلاستیکی را نشان می‌دهد که در بطری‌های کودکان قرار دارند و می‌توانند باعث بروز مشکلات مختلفی در کودکان شوند و همین موضوع خود عاملی برای ایجاد نگرانی در خانواده ها شده که شاید بطری های قدیم شیشه‌ای در این اندازه هم بد نبوده اند و می توانند گزینه بهتری برای کودکان آنها باشند. اما واقعاً کدام یک از این دو نوع بطری بهتر می باشد؟ شیشه یا پلاستیک؟ در این مقاله به اطلاعاتی در خصوص بطری های شیر برای کودکان و نکاتی در خصوص انتخاب و کاربری ایمن و موثر بطری برای کودکان شما اشاره می کنیم.

 

چه نگرانی‌هایی در خصوص بطری های شیر کودکان وجود دارد؟

مشکل مرتبط با بطری‌های شیشه‌ای کاملاً مشخص است یعنی برخورد ناگهانی آنها با زمین در زمان شیردهی شبانه. در هر صورت شما مجبورید اتاقی با شیشه‌های کاملاً پخش شده بر روی کل زمین را جمع آوری کنید. شیشه ماده ای سنگین نیز می باشد ولی مقاومت زیادی دارد و شامل هیچ گونه مواد شیمیایی نمی شود که می تواند آسیبی را به بدن کودک وارد آورد و وارد شیر کودک شود. این در حالی است که بطری‌های شیر پلاستیکی کودکان بسیار سبک وزن، قوی و نشکستنی هستند و در سال ۲۰۱۲ سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از بیسفنول آ در تولید بطری های شیر کودکان و سایر موارد را کاملا ممنوع اعلام کرد. نگرانی‌هایی وجود داشت که مواد شیمیایی در پلاستیک های پلی کربناتی می‌توانند باعث بروز سرطان، تغییراتی در ساختار مغز و سیستم تولید مثل شوند و حتی یائسگی زودرس را به وجود آورند. تمامی بطری های شیر کودکان که در آمریکا فروخته می‌شوند هم اکنون عاری از بیسفنول آ می باشد. در سال ۲۰۱۳ سازمان غذا و داروی آمریکا در طی اعلامیه ای در خصوص افزودنی‌های غذایی استفاده از رزین های اپوکسی مبتنی بر بیسفنول آ به عنوان عامل اصلی شیشه های شیر کودکان را ممنوع اعلام کرده و تمامی تولیدکنندگان این مواد را به طور کامل از محصولات خود کنار گذاشتند.

 

مزایا و معایب بطری های شیشه ای کدامند؟

ایا بطری های شیشه ای کودکان واقعاً گزینه بهتری نسبت به مواد پلاستیکی می باشند؟ امروزه افراد زیادی ترجیح می‌دهند که همچنان از بطری‌های شیشه‌ای برای کودکان خود استفاده کنند و این موضوع به‌ خوبی دسترسی راحت و سادگی کاربری این مواد را نشان می‌دهد. در این بخش به مزایا و معایب شیشه ها برای کودکان می پردازیم:

 

  • عاری از بیسفنول آ و مواد سمی: بطری های شیشه ای کودکان حاوی هیچگونه مواد شیمیایی سمی نمی باشد بنابراین شما هیچ نگرانی در خصوص قرارگیری کودک خود در معرض مواد خطرناک ندارید. همانطور که پیش از این نیز عنوان شد در سال ۲۰۱۲ سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این گونه مواد شیمیایی را در تولید قطعات مختلف مرتبط با کودکان کاملاً ممنوع اعلام کرد.

 

  • مقاوم در برابر رنگ ها و بوها: پلاستیک می‌تواند باعث انتقال مزه ها به مایع درون خود شود و به همین دلیل است که هنوز هم تعداد زیادی از نوشیدنی ها در بطری‌های شیشه‌ ای ارائه می‌شوند. این موضوع از آنجایی ناشی می‌شود که مخزن‌های نگهداری شیشه ‌ای حالت کاملاً بی اثر هستند و این موضوع دقیقا همانند فولادهای ضد زنگ است. بنابراین شما هیچ نگرانی در خصوص امکان تغییرات ترکیبات شیر کودک خود خواهید داشت.

 

  • پاکسازی و نگهداری آسان: نگهداری از بطری های شیشه ای کودکان بسیار ساده بوده و علاوه بر آن به راحتی می توان آن ها را تمیز نمود، در مقایسه با پلاستیک ها بسیار بادوام تر می باشند وامکان بروز خرشیدگی بروی آنها نیز بسیار کمتر است. از آنجایی که شیشه‌ها جزو مواد شفاقی به شمار می آیند شما بهتر می توانید محتوای داخل آنها را مشاهده کنید.

 

  • امکان قرارگیری در مایکروفر و ماشین‌های ظرفشویی: شیشه ها علاوه بر سادگی در نگهداری و پاکسازی به عنوان مواد شناخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از مایکروفر و یا تجهیزات گرم ‌کننده سنتی به راحتی ضدعفونی کرد و حتی می توانید آنها را در انواعی از گرم کننده های بطری قرار دهید تا دمای شیر را در درجه ای مناسب حفظ کنید.

 

  • مقاومت بالاتر در حفظ شکل اصلی: همانطور که می‌دانید در مواردی ممکن است که ظروف پلاستیکی و یا بطری‌های پلاستیکی با قرارگیری در معرض حرارت بالا شکل دیگری پیدا کنند و بعضی ها نگرانی هایی در خصوص امکان تورم بطریهای پلاستیکی به هنگام قرارگیری در فریزر دارد. اما این موضوع در خصوص بطری‌های شیشه‌ای اصل صدق نمی‌کند ولی به هر حال بهتر است که در هنگام قرارگیری آنها در فریزر به میزان زیادی احتیاط کنید زیرا فشار می تواند باعث شکستگی این ظروف شود.

 

  • شکنندگی: شیشه همیشه به عنوان مواد شکننده در مقایسه با سایر مواد موجود شناخته می‌شود اما تعداد زیادی از شرکت‌ها در حال توسعه خط جدیدی از بطری های شیر کودکان و بطری‌های غذای کودکان می باشند که از مواد تقویت شده ساخته شده اند و دوام بسیار زیادی دارند. بنابراین شیشه‌هایی وجود دارند که با برخورد با زمین نشکند.

 

  • قیمت بالاتر: دسترسی به شیشه بر خلاف پلاستیک ها چندان راحت نیست و علاوه بر آن قیمت آن نیز بالاتر می باشد و این در حالی است که اگر شیشه ها را به خوبی نگهداری کنید، می‌توانید بدون کاهش کیفیت همچنان از آن‌ها استفاده کنید. اما پس از مدتی شما مجبور می شوید ظروف پلاستیکی را عوض کنید و ظرف دیگری را جایگزین نمایید.

 

  • وزن بالا: ظروف ساخته شده از شیشه ممکن است سنگین باشد و به همین دلیل ممکن است و نگهداری آن برای کودک شما در مدت طولانی با دشواریهای زیادی همراه باشد بنابراین باید به آنها در طی نوشیدن کمک کنید.

 

مزایا و معایب بطریهای شیر پلاستیکی کدامند؟

آیا پلاستیک ها با توجه به آنچه که در رسانه‌ها عنوان می‌شود موادی خطرناک هستند؟ بهتر است قبل از خرید آن ها نگاهی به نقاط مثبت و منفی آنها بیندازید:

  • دسترسی راحت: شما به راحتی می توانید ظروف پلاستیکی را در اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا مغازه‌ها بیابید و در واقع جستجو برای آنها هیچ مشکلی را برای شما به وجود نخواهد آورد. علاوه بر آن بطری‌های شیر کودکانه پلاستیکی در سایزهای مختلفی وجود دارد و می توانید به راحتی یکی از آنها را انتخاب کنید.

 

  • نسبتاً مقرون به صرفه: بطری‌های شیر کودکان که از پلاستیک ساخته شده‌اند در مقایسه با انواع شیشه ای از قیمت بسیار بهتری برخوردارند زیرا روند تولید آنها با سهولت بسیار بیشتری انجام می گیرد. با تحقیق با انتخاب این مواد می توانید پول بیشتری را برای سایر هزینه‌های خود ذخیره کنید.

 

  • وزن پایین: همانطور که پیش از این نیز عنوان شده بطری های پلاستیکی در مقایسه با انواع شیشه ای بسیار سبک وزن تر هستند و بنابراین نگهداری طولانی مدت آنها برای کودک شما حتی در سنین پایین تر نیز می تواند راحت باشد.

 

  • بادوام: پلاستیک ها به اندازه ی مواد شیشه ای با دوام نیستند اما امکان شکستگی آن‌ها بسیار پایین می باشد و شما هیچ نگرانی در خصوص شیشه های نوک تیز پس از شکستگی نخواهید داشت. البته این امکان نیز وجود دارد که تعدادی از بطری های پلاستیکی مقاومت زیادی در برابر حرارت نداشته باشند بنابراین بهتر است آنهایی را خریداری کنید که مقاومت خوبی در برابر حرارت مایکروفر داشته باشند.

 

  • حاوی مواد شیمیایی: اگرچه بیشتر ظروف پلاستیکی عاری از بیسفنول آ می باشند اما ممکن است هنوز تعداد کمی از آنها حاوی مواد شیمیایی خطرناک باشند که باید مورد مطالعه قرار بگیرند بنابراین شما به هنگام خریداری این محصولات باید به میزان زیادی احتیاط کنید. در حقیقت بهتر است محصول گران تر با برند مطمئن تر را خریداری کنید.

 

  • عدم مقاومت در برابر خراشیدگی: امکان بروز خراشیدگی بر روی محصولات پلاستیکی زیاد می باشد و همین خراش ها می‌توانند باعث انباشتگی باکتریها، مواد اضافی و یا ایجاد بوی نامطبوع شوند. در هر صورت تعداد زیادی از بطری کودکان از دوام زیادی برخوردارند و نیازی نیست که در خصوص امکان بروز پوسیدگی در آنها نگرانی داشته باشید.

 

  • نگهداری و پاکسازی دشوار: اگر شما می‌خواهید بطری‌های پلاستیکی کودک خود را ضدعفونی کنید بهتر است مطمئن شوید که ماده مورد نظر شما مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد در غیر این صورت با قرارگیری در معرض حرارت مواد سمی موجود در آن وارد شیر کودک شما خواهد شد. انواع مقاومت در برابر حرارت را می توان به راحتی در ماشین های ظرفشویی قرار داد و هیچ نگرانی در خصوص ترشحات شیمیایی نداشت.

 

انتخاب گزینه مناسب برای بطری های شیر کودکان

چه نتیجه ای می توانیم از تمامی موارد عنوان شده بگیریم ؟ بطری های پلاستیکی شیشه ای؟ در صورت پاسخ به این سوال می تواند با توجه به شرایط شما متفاوت باشد اما اگر شما انواعی از بطری های پلاستیکی ایمن و یا بطری های شیشه ای مناسب با برندهای معتبر را انتخاب کنید و در کنار آن نیز کمی تحقیق انجام دهید هیچ مشکلی در خصوص انتخاب گزینه مناسب برای کودک خود نخواهید داشت.

مترجم: ف.ال احمد