در مورد چسب پلی وینیل استات PVA بیشتر بدانیم

دسته: مقالات منتشر شده در 05 شهریور 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 4671

چسب های پلی وینیل استات به چه موادی گفته می شود؟

در ساخت محصولات چوبی یکی از انواع موادی که در نهایت مورد استفاده شما قرار می گیرد چسب های پلی وینیل استات است. ممکن است از خود بپرسید که این چسب ها چه موادی هستند و چه خواصی دارند؟ پلی وینیل استات ها که با نام اختصاری PVA نیز نشان داده می شوند از مصارف بسیار زیادی برخوردارند و حتی کسری از افرادی که در حوزه محصولات چوبی فعالیت می‌کنند سوالاتی در خصوص چسب ها، توصیف آنها، مصارف شان و ویژگی های مثبت و منفی آنها پرسیدند. به صورت خلاصه می‌توان چسب های پلی وینیل استات را بدین صورت تعریف نمود: چسب های پلی وینیل استات به دسته ای از پلیمرهای ترکیبی گفته می‌شود که به عنوان اتصال دهنده برای مواد به کار برده می‌شوند و در اکثریت موارد از آن ها بر ای اتصال و یا ایجاد چسبندگی در لباس‌ها ،کاغذها، چوب استفاده میشود. در واقع چسبی با مصارف بسیار متفاوت می باشد نه تنها به این دلیل که شما می توانید از آن برای تولید محصولات متفاوت استفاده کنید بلکه این ماده ارزان قیمت نیز می باشد. چسب های نامبرده شده بیش از ۱۰۰ سال پیش توسط Fritz Klatte معرفی شدند. اگرچه این موضوع بسیار اهمیت دارد که شما نحوه استفاده درست از این چسب ها را بدانید. اگر میخواهید اطلاعاتی در خصوص ویژگی‌های مثبت و منفی این چسب‌ها و اطلاعات عمومی در باره ی آنها دریافت کنید بهتر است که این مقاله را مطالعه نمایید.

 

از چسب های پلی وینیل استات بیشتر در چه حوزه هایی استفاده می شود؟

  • کارهای چوبی: اتصال محصولات چوبی و چسب های پلی وینیل استات ارتباط بسیار زیادی با یکدیگر دارند و در واقع این چسب ها به صورت انحصاری برای تعداد زیادی از پروژه های چوبی به کار برده می شوند زیرا می توانند قطعات چوب را با قدرت بسیار زیادی به یکدیگر متصل کنند و در همین حال به کارگیری آنها ساده بوده و از قیمت پایینی نیز برخوردار هستند. در صورتی که شما در ساخت محصولات چوبی از پلی اورتان و یا اپوکسی استفاده می کنید در نهایت ممکن است که چسب های پلی وینیل استات برای شما گران قیمت باشند. در صورتی که شما علاقه دارید از چسبهای یاد شده به منظور اتصال قطعات چوبی استفاده کنید بهتر است بدانید که انتخاب شما و هدف نهایی شما از به کارگیری آن وابستگی بسیار زیادی به یکدیگر دارد. در صورتی که شما میخواهید ازاین پلیمرها به منظور اتصال قطعات کوچک چوبی استفاده کنید می توانید نوع معمولی را انتخاب کنید ولی اگر قصد دارید که محصولات چوبی را در محیط خارج از خانه نگه دارید و آنها را در معرض رطوبت قرار دهید یا محصولات چوبی بزرگتر را به یکدیگر اتصال دهید، بهتر است که از چسب های پلی وینیل استات ویژه محصولات چوبی استفاده کنید که می توانند محصولات چوبی را با استحکام بسیار بیشتری به یکدیگر اتصال دهند و ماندگاری بالاتری دارند و علاوه بر آن از ویژگی مقاومت در برابر آب نیز برخوردارند.
  • فعالیت های هنری: چسب های پلی وینیل استات انتخابی فوق العاده و بی نظیر برای کارهای هنری می باشند. از کودکانی که در مهد کودک ها از این دسته از چسب ها در کلاس های هنر استفاده می‌کنند تا افرادی که به صورت تفریحی به روی مدل‌های هواپیما کار می‌کنند پلیمر نام برده شده در حوزه‌های هنری بسیاری کاربرد دارد. این موضوع را می‌توان ناشی از آن دانست که آنها غیر سمی می باشند. تعداد زیادی از هنرمندان در خانه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و چسب هایی که بخارهای سمی تولید می کنند انتخاب بسیار نامطلوبی برای آنها می باشند. به جای آن می‌توانند چسب های پلی وینیل استات را به کار ببرند زیرا بوی آزاد شده از آن نمی تواند اثر منفی بر بدن داشته باشد. در نهایت چسبهای نام برده شده به عنوان انتخاب همیشگی فعالیت های هنری کودکان باقی می مانند زیرا استفاده از آنها هیچ آسیبی برای کودکان نخواهد داشت. در اغلب موارد چسب های پلی وینیل استات برای موزاییک نیز به کار برده می شوند به خصوص اگر موزاییک ها در داخل خانه استفاده شوند. همانطور که پیش از این نیز یاد شده این دسته از چسب ها تناسب بسیار زیادی برای مسافرت خارج از خانه ندارند زیرا آنها تا حدودی در برابر آب مقاوم هستند. به همین دلیل ممکن است در موارد زیادی آنها توسط اپوکسی ها و سایر چسب های موجود جایگزین شوند که خود کاربری بسیار سخت تری داشته و از معایب ویژه خود برخوردارند.
  • قطعات چرمی: چسب های پلی وینیل استات انتخاب اول برای اتصال قطعات چرمی نیستند ولی از عملکرد خوبی در این حوزه برخوردارند. این پلیمرها نه تنها باعث می‌شوند که محصول مورد نظر به خوبی به سطح مورد نظر چسبد و هیچ گونه آسیبی برای چرمها نخواهند داشت به همین دلیل می توان از آنها برای اتصال کفش های چرمی، کیف های چرمی و بسیاری از مواد دیگر استفاده کرد. یکی از ویژگی های منفی در خصوص به کارگیری این دسته از چسب ها برای مواد چرمی در این مورد خلاصه می شود که پس از اتصال قطعات مورد نظر شما نمی توانید آنها را از یکدیگر جدا کنید مگر اینکه آسیبی به چرم وارد کنید. این موضوع دقیقا همانند سایر چسب هایی است که در محیط اطراف ما وجود دارد.

 

ویژگی های مثبت و منفی چسب های پلی وینیل استات کدامند؟

مطابق با آنچه که پیش از این نیز زیاد شد چسب های پلی وینیل استات به عنوان پرمصرف ترین و رایج ترین چسب ها برای فعالیت های متفاوت به کار برده می شوند اما این بدین معنی نیست که آنها و محصولاتی کاملاً ایده آل می باشند. در حقیقت این چسب ها نیز همانند سایر محصولاتی که در دنیای اطراف خود مشاهده می‌کنیم از ویژگی‌های مثبت و منفی خود برخوردارند و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که ما در این بخش به آنها اشاره کنیم و شما بتوانید چسب های پلی وینیل استات را با سایر چسب های موجود در بازار مقایسه کنید.

 

ویژگی های مثبت

  • ایجاد اتصال و چسبندگی ایده‌آل برای بیشتر پروژه ها: یکی از دلایلی که این دسته از چسب ها از طرفداران بسیار زیادی برخوردار می باشند این است که آنها برای ۹۹ درصد از پروژه ها اتصالات قوی را به وجود می اورند. احتمالا می دانید که چسب های پلی وینیل استات تنوع بسیار زیادی دارند و شامل انواع گوناگونی میشوند همانند چسب های پلی وینیل استات ویژه محصولات چوبی، چسب های ویژه کارهای هنری، چسب های ویژه مدرسه و بسیاری از موارد دیگر. چسب های پلی وینیل استات که به منظور اتصال محصولات چوبی به کار برده میشوند، در ۹۹ درصد از حالات می توانند استحکام و اتصال مناسب را برای تمامی محصولات به وجود بیاورند و نه فقط چوبها. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این چسب ها را نمی توان برای اتصال محصولات پلاستیکی به کار برد. اگر نیاز است که در پروژه مورد نظر خود از مواد پلاستیکی استفاده کنید به خصوص انواعی از پلاستیک های پلی وینیل کلراید و یا موارد مشابه، بهتر است که چسب دیگری را انتخاب کنید همانند اپوکسی.
  • دسترسی بالا و مقرون به صرفگی: این پلیمرها قادرند اتصالات بسیار مستحکمی را برای بیشتر پروژه ها به وجود بیاورند و علاوه بر ان محصولات بسیار مقرون به صرفه ای نیز به شمار می‌آیند. این موضوع وابستگی بسیار زیادی به برند و نوع چسب پلی وینیل استات منتخب شما دارد اما به طور کلی نسبت به سایرچسبهایی که در بازار وجود دارند از هزینه کمتری برخوردار است. شما می توانید بدون صرف زمان زیاد و به راحتی آن‌ها را پیدا کنید زیرا میزان تقاضا برای آنها بالاست.
  • موادی کاملاً غیر سمی: در صورتی که شما در محیط داخل خانه کار می کنید بنابراین اهمیت بسیار زیادی دارد که از مواد غیر سمی استفاده کنید که در مدتی کوتاه و یا طولانی مشکلاتی را برای بدن شما به وجود نخواهند اورد. در چنین موردی چسب های پلی وینیل استات برای شما مناسب خواهد بود زیرا ۹۹ درصد از آنها غیر سمی هستند و به همین دلیل در مدرسه ها نیز توسط کودکان به کار برده میشوند. بخار منتشر شده از این چسب‌ها اصلاً حالت سمی ندارد و برای بدن شما خطرناک نخواهد بود. عده ای نیز ادعا می کنند مصرف خوراکی این دسته از چسب ها می تواند برای بدن انسان بی خطر باشد. این موضوع چندان قابل باور نیست اما به طور کلی این چسب‌ها برای تمامی سنین موادی ایمن هستند.

 

معایب

  • بیشتر چسب های پلی وینیل استات از خاصیت ضد آب بر خوردار نیستند: یکی از بزرگترین معایب چسب های پلی وینیل استات در این مورد خلاصه می‌شود که ۹۹ درصد از آنها از خاصیت کاملا مقاوم در برابر اب برخوردار نمی باشند و این بدین معنی است که شما نمی توانید از آنها به عنوان چسب و اتصال دهنده در وسایلی همانند قایق ها یا در محیط خارج از خانه استفاده کنید. دسته‌ای از این چسب‌ها امروزه مقاومت زیادی در برابر آب دارند اما این بدین معنا نیست که شما می توانید از آنها در تماس با آب استفاده کنید.حتی تعدادی از این چسب ها با علامت ضد آب به فروش می‌رسند اما در هر صورت رطوبت بر روی آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که از چسب دیگری استفاده کنید و این در صورتی است که می خواهید محصول مورد نظر خود را در معرض آب قرار دهید.
  • مدت زیادی طول می‌کشد تا چسب های پلی وینیل استات خشک شوند: این ویژگی می تواند با توجه به مصرف کننده به صورت مثبت و یا منفی در نظر گرفته شود اما حقیقت این است که بیشتر انواع این چسب ها به مدت زمان بسیار زیادی نیاز دارند تا خشک شوند که حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت می باشد. بنابراین اگر شما می خواهید که محصولات خود را با سرعت زیادی آماده کنید، استفاده از این چسب ها انتخاب چندان هوشمندانه نخواهد بود. مدت زمان خشکی این دسته از چسب ها نیز به فاکتور های متفاوتی همانند دمای محیط و نوع محصول مورد نظر بستگی خواهد داشت.

مترجم: ف.آل احمد