چسب های پلی وینیل استات PVA

دسته: مقالات منتشر شده در 02 شهریور 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 2516

انواع چسب های پلی وینیل استات کدامند؟

پلی وینیل استات که با نام اختصاری PVA نیز نشان داده می شود دسته ای از مواد ترموپلاستیک می باشد که به خانواده پلی وینیل استر تعلق دارد. این ماده با بسپارش الکل وینیل تولید می شود و در سال ۱۹۱۲ توسط Fritz Klatte کشف شده است. امروزه چسب های پلی وینیل استات بیشتر با نام چسب چوب، چسب سفید و یا چسب مدرسه خوانده می شوند. اگرچه نام های بسیار متفاوتی به چسب های پلی وینیل استات داده می‌شود اما انواع ی از آن‌ها هستند که از تفاوت‌های بسیار ریز ولی مهمی برخوردارند. در اغلب موارد چسب‌های استانداری که در این دسته قرار می گیرند برای اتصال کاغذ و مقوا به کار برده می‌شوند و چسبهای چوب نیز به گونه ای طراحی شده اند تا بتوانند در داخل سطح چوب نفوذ کنند و خواص چسبندگی و اتصالی آن را بهبود بخشند. حتی چسب های یاد شده دارای یک نسخه مقاوم در برابر آب نیز می باشند که می توانند رطوبت را به خوبی تحمل کنند ولی در صورتی که به صورت کامل در آب غوطه ور شوند حل خواهند شد. از طرف دیگر تشخیص تمایز بین چسب سفید که معمولاً در کارهای مدرسه به کار برده می شود و چسب های اتصال دهنده ی برگه های کتاب که با نام های چسبهای نجاری شناخته می شوند و رنگی متمایل به زرد دارند، دشوار است. هر دو ماده یاد شده در دسته چسب های پلی وینیل استات قرار می گیرند و می توان آنها را به صورت متناوبی برای کاغذ، چوب و یا موادی استفاده کرد که سازگاری زیادی با این دسته از چسب ها دارند.

 

انواع چسب های پلی وینیل استات

همانطور که پیش از این نیز یاد شده دو نوع اصلی از چسب های پلی وینیل استات وجود دارد که برای مواد خاصی گزینه ی ایده‌آل می باشند. در نهایت شما هیچ وقت از چسب‌های مدرسه برای انجام پروژه های چوبی استفاده نخواهید کرد. در این بخش تلاش می‌کنیم که تمایز بین تک تک چسب هایی که در این گروه قرار می گیرند و مورد مناسب برای پروژه های مختلف را عنوان کنیم:

  • چسب چوب: از نام این چسب ها نیز مشخص می باشد که برای اتصال بین قطعات چوبی به یکدیگر ساخته شدند و معمولاً رنگی زرد مانند و یا تیره دارند. بهترین نکته ای که در خصوص این چسب‌ها می‌توان عنوان کرد این مورد می باشد که قابلیت اتصال بخش‌های مختلف چوبی را به یکدیگر فراهم خواهند کرد. به طور کلی شما می توانید از سایر چسب های پلی وینیل استات برای کار با قطعات چوبی نیز استفاده کنید اما چسب‌های چوب خیلی بیشتر پیشنهاد می شوند زیرا از قیمت پایینی برخوردارند و یافت انها نیز ساده می باشد و علاوه بر آن در مقایسه با سایر چسبهای موجود از دوام بیشتری برخوردارند. از دیگر نقاط مثبت چسب های چوب می توان به ویژگی مقاومت در آب در آنها اشاره کرد که تعدادی از نسخه های آن دارا می باشند. حتی بعضی از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که آنها موفق به تولید انواعی از چسب های ضد آب شده اند و اینها مواردی بسیار ایده آل برای کار بر روی مواد چوبی همانند نیمکت هایی می باشند که در حیاط خلوت و محیط‌های خارج از خانه قرار می گیرند.

 

  • چسب های مناسب مدرسه و ساخت کار های دستی: این دسته از چسب ها که با نام انواع سفید نیز شناخته می شوند برای کلاس های هنر مدرسه گزینه بسیار مناسبی می‌باشند. در اغلب موارد شما آنها را به رنگ سفید مشاهده می کنید و به همین دلیل به خوبی می توانید از آنها برای اتصال ورقه های کاغذ به یکدیگر استفاده کنید. اگر شما و کودکتان تصمیم دارید تا نوعی کاردستی با تعداد زیادی از کاغذ را درست کنید بنابراین چسبهای نام برده شده برای شما گزینه ای مناسب خواهد بود.

 

چگونه چسب های پلی وینیل استات را پاک کنیم؟

اگر شما به صورت اشتباهی از این چسب ها به روی قطعات مختلفی استفاده کرده اید و هم اکنون می‌خواهید چسب های خشک شده به روی آنها را پاک کنید در این صورت می توانید از چندین روش مختلف به منظور دستیابی به هدف خود استفاده کنید. در این قسمت به چندین متد متفاوت برای پاکسازی چسب های خشک شده استفاده می کنیم و روش انتخابی شما نیز با توجه به ماده ای که چسب روی آن قرار دارد متفاوت می باشد:

  • رفع چسب های پلی وینیل استات از روی لباسها: در مرحله اول بهتر است که کمی آب را در معرض حرارت قرار دهید و البته مجبور نیستید که آن را به آب جوش تبدیل کنید اما هر چقدر آب داغ تر باشد برای دستیابی به هدف شما گزینه بهتری خواهد بود. اما اگر لباس شما با قرارگیری در معرض آب داغ ممکن است کوچک شود بنابراین می توانید از آب گرم تر به جای آب بسیار داغ استفاده کنید. پس از آن که آب به دمای مناسب رسید، پارچه مورد نظر را در آب کاملا غوطه ور کنید. اگر از زمان قرارگیری چسب های نامبرده شده به روی لباس شما مدت زیادی نیز میگذرد بهتر است که علاوه بر آب از صابون و یا مایع های شوینده به روی قطرات چسب استفاده کنید. به کارگیری این روش به شما کمک می‌کند تا قطرات چسب را با سرعت بسیار زیاد تری رفع کنید و پس از آن می توانید این کار را به راحتی انجام دهید. لباس مورد نظر را از آب خارج کنید و سپس با انگشتتان خود به راحتی می توانید چسب های خشک شده را از لباس جدا کنید.

 

  • رفع چسب های پلی وینیل استات از روی قطعات چوبی: کاملاً برعکس رفع چسب های نامبرده شده از روی لباس ها که به صورت بسیار ساده انجام می‌گیرد ،رفع همین چسب را از روی محصولات چوبی می تواند کمی دشوار باشد و حتی می تواند وا بسته به میزان چسبندگی این چسب ها بر روی محصولات چوبی نیز باشد. اولین مرحله شامل حرارت دهی به چسب توسط یک سشوار و یا مواد دیگر می باشد. این کار را به مدت ۵ دقیقه ادامه دهید و پس از آن مشاهده می کنید که چسب کمی نرم خواهد شد و میتوانید تلاش کنید تا چسب را از قطعه چوبی جدا کنید. این مراحل را تکرار کنید تا زمانی که چسب به صورت کامل از قطعه مورد نظر جدا شده است.

 

از چه موادی میتوان به جای چسب های پلی وینیل استات استفاده کرد؟

به جزچسب های پلی وینیل استات انواع بسیار متفاوتی از چسب ها در دنیای اطراف نیز وجود دارند که شما می توانید در صورت لزوم و یا به دلخواه خود از آنها استفاده کنید. همانطور که پیش از این نیز در این مقاله عنوان شد تمامی چسبها از ویژگی‌های مثبت و منفی خود برخوردارند و به همین دلیل ممکن است در تعدادی از موارد گزینه های بهتری در مقایسه با چسب های پلی وینیل استات باشند.

  • چسب های اپوکسی: یکی از معروف ترین و کاربردی ترین چسب هایی که در بازار یافت می شود با نام اپوکسی شناخته می‌شود و این موضوع نیز ناشی از آن است که یکی از قوی ترین چسب های موجود می باشند. اگر شما می خواهید با قطعات چوبی بزرگتری کار کنید که به اتصالات بسیار قوی نیاز دارند و یا می‌خواهید چوب را به انواعی از سطح های فلزی و یا پلاستیکی مانند بدون حفره متصل کنید در این صورت این دسته از چسب ها گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. اگر بخش اتصال داده شما با چسب در معرض آب قرار می گیرد می توانید این چسب ها را انتخاب کنید. این موضوع ناشی از آن می‌باشد که بیشتر چسب های اپوکسی از خاصیت ضد آب برخوردارند و در واقع تعدادی از آنها نیز برای ساخت قایق ها به کار برده می شوند زیرا در معرض اب و در شرایط مرطوب عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت. ویژگی های منفی چسب های اپوکسی در این مورد خلاصه می شود که آنها باید پیش از استفاده تعدادی از مراحل را طی کنند. با توجه به نوع اپوکسی کاربردی توسط شما این امکان وجود دارد که انواع سرنگهای ویژه را خریداری کنید تا بتوانید ترکیب مورد نظر را به وجود آورده و محصولات را با یکدیگر مخلوط کنید. چسب اپوکسی در مقایسه با چسب های پلی وینیل استات گرانتر می باشند که البته در صورتی که شما می‌خواهید مقدار زیادی از این محصولات را استفاده کنید ممکن است این مشکل به نظر شما بزرگ تر بیاید و به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که فقط در شرایط مورد نیاز از چسب اپوکسی استفاده کند.

 

  • چسب های پلی اورتان: چسب های پلی اورتان از آن جهت با چسب های پلی وینیل استات تفاوت دارند که تنوع بسیار زیادی دارند و شما نمی‌توانید چسب های پلی وینیل استات را برای اتصال فلزات و یا پلاستیک ها به کار ببرید اما با بهره گیری از چسب‌های پلی اورتان شما قادر خواهید بود تا مجموعه های متفاوتی از مواد را به یکدیگر متصل کنید. چسب های نام برده شده گزینه بسیار مناسبی برای انجام کارهای چوبی نیز می باشند زیرا پس از قرارگیری به روی مواد چوبی گسترده خواهند شد و این بدین معناست که در واقع سطح بسیار بیشتری را در مقایسه با پلی وینیل استات ها پر خواهند کرد. اگر شما می خواهید بخش های اتصالی چوب را به یکدیگر بچسبانید از این وضعیت به خوبی می تواند بهره برداری کنید اما این چسبها از ویژگی های منفی نیز برخوردارند. چسب پلی اورتان می‌توانند به خوبی بخش‌های مختلف را به یکدیگر متصل کنند اما چسب های پلی وینیل استات قدرت چسبندگی بالاتری دارند و نمی‌توانند وزن بالایی را تحمل کند. پلی اورتان از قدرت خوبی برخوردارند ولی در مقایسه با پلی وینیل استات چسبندگی ضعیف تری را به وجود خواهند آورد.

مترجم: ف.آل احمد