پلاستیک های بازفراوری شده در حوزه الکترونیک

دسته: مقالات منتشر شده در 14 مرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1119

حقایقی درباره انواع پلاستیکهای بازفراوری شده در حوزه الکترونیک

مواد پلاستیکی ارزان قیمت، سبک و بادوام حوزه‌های متفاوتی از الکترونیک را که ما هر روز با آنها سر و کار داریم دگرگون ساخته اند مانند کامپیوتر ها، تلفن های هوشمند، تلویزیون ها و مایکروفر. تمامی مواد پلاستیکی از انواعی از ویژگی‌های کارکردی مناسبی برخوردارند که هیچ ماده ی دیگری نمی تواند با آن ها رقابت کند. از آنجایی که مواد پلاستیکی ترکیب بسیار منحصر به فردی از خواص را دارا می باشند، می‌توانند برای تولید محصولات جدید و خلاقانه به کار برده شوند و میزان کاربری منابع را افزایش دهند. از طرف دیگر پلاستیک ها باعث شده اند تا امکان تولید بسیاری از قطعات الکترونیکی با استفاده از مواد کمتر امکان پذیر شد.

 

پلاستیک ها فقط ۱۷ درصد از قطعات الکترونیکی را تشکیل می دهند

زمانی که شما به محصولات الکترونیکی بسیار قدیمی فکر می کنید، همانند تلویزیون های قدیمی، کامپیوتر ها، مانیتورها، کیبورد ها، تلفن ها و بسیاری از تجهیزات خانگی ممکن است با خود فکر کنید که مواد پلاستیکی به عنوان اولین مواد و کاربردی ترین انواعی هستند که در این محصولات استفاده شده اند. این موضوع ناشی از آن است که بیشتر وسایل و تجهیزات خانگی و یا در واقع پوشش خارجی این تجهیزات که مواد الکترونیکی را در خود جای میدهند، از پلاستیک ها ساخته شده اند. مطالعات انجام گرفته در هر دو طرف اقیانوس اطلس نشان می‌دهند که پلاستیک‌ها درصد بسیار کمتری از محصولات الکترونیکی قدیمی را در مقایسه با میزان تخمینی ما تشکیل می دهند. چندین بررسی متفاوت از محصولات الکترونیکی که از حوزه‌های صنعتی، تجاری و مسکونی جمع‌آوری شد نشان می‌دهد که مواد پلاستیکی فقط ۱۷ درصد از وزن قطعات الکترونیکی را تشکیل می‌دهند که در محصولات الکترونیکی قدیمی وجود دارند و در واقع این مقدار برابر با یک پنجم وزن آنها است.

 

فقط از ۱۲ نوع از مواد پلاستیکی در تولید قطعات و تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود

مطالعات انجام گرفته اخیرا در حوزه قطعات الکترونیکی به نتایجی دست یافتند که بنابر آنها فقط ۸ و ۱۲ نوع از مواد پلاستیکی به ترتیب در ایالات متحده آمریکا و اروپا در این قطعات وجود داشته است. یکی از انواع ویژه مواد پلاستیکی با نام پلی استایرن های مقاوم در برابر ضربه بیش از نیمی از پلاستیک های موجود را در قطعات الکترونیکی قدیمی تشکیل می دهند. این موضوع از آنجایی ناشی می‌شود که پلی استایرن های مقاوم در ضربه به عنوان پلاستیکهای اصلی شناخته می شوند که در ساخت تلویزیون ها به کار برده می شود. تلویزیون ها به عنوان محصولاتی در نظر گرفته می شوند که در دوران های مختلف به بیشترین میزان توسط کاربران تعمیر شدند.

 

انواع پلاستیک ها برای فرآوری مجدد شناسایی و جداسازی می‌شود

بیش از یک دهه تحقیق باعث شده است تا انواعی از تجهیزات بازیافتی تجاری به وجود آیند که می‌توانند بیش از ۲۰ نوع از مواد پلاستیکی را شناسایی کنند و انواع مواد افزودنی به کار برده شده در آن ها را مشخص سازند و سپس آنها را به به دسته های پلاستیکی متفاوتی تبدیل کنند تا مراحل فرآوری مجدد انجام گیرد. حتی فناوری های امروزی این اجازه را به باز یافت کنندگان می دهند که پلاستیک های بازدارنده ی آتش را از سایر انواع جدا نماید. بازیافت کنندگان به راحتی می‌توانند پلاستیک هایی را مجدداً تولید کنند که در دسته ی بازدارنده های آتش قرار میگیرند و باید مطابق با استانداردهای ایمنی در برابر آتش باشند.

 

پلاستیک های باز فرآوری شده در بازار ارزشمند میباشند

یکی از چالش‌های همیشگی در بازیافت انواعی از مواد شامل نسبت ارزش به هزینه بازیابی می باشد و می تواند مشخص کند که ارزش بالقوه یک ماده بازیافت شده بیشتر از هزینه فرآوری مجدد آن و ساخت مجدد آن است یا خیر. محصولات الکترونیکی در اغلب موارد از ترموپلاستیک های مهندسی ساخته می‌شوند که به دسته ای از پلاستیک ها گفته می شود که در مقایسه با سایر درجات موجود از ارزش بیشتری در بازار برخوردارند. به عنوان مثال میزان فروش ترموپلاستیک های مهندسی در مقایسه با انواع پلاستیک های رایج بیشتر می باشد و همین باعث شده است تا دفتر کمک های محیطی مینه سوتا این موضوع را به عنوان تنها فرصتی بداند که می‌تواند به افزایش ارزش فرآیندهای بازیابی مواد تولیدی بیفزاید.

بازار پلاستیک های باز فرآوری شده در حال رشد می باشد

مصالح زیرسازی راه ها، وسایل خارج از خانه و الوار ها به عنوان بازارهای اولیه برای پلاستیک های الکترونیکی بازیافتی در نظر گرفته می شوند. اما همچنان تعداد زیادی از محصولات در حال توسعه و ساخت می باشند که تعدادی از آنها شامل پوشش های دوربین، جعبه‌ی باتری، سی‌دی‌ها، بتنهای آسفالت های داغ و قرص های بسیار باکیفیت برای به کارگیری در بخش های پلاستیکی قالب گیری شده می باشد. در حالیکه پلاستیکهای به کار برده شده در حوزه الکترونیک با روند ثابتی بازیابی و فراوری می‌شوند. تحقیقات توسعه محور باعث می شود تا میزان تقاضا برای این محصولات نیز افزایش پیدا کند.

 

پلاستیک های بازفراوری شده برای تولید محصولات نهایی به کار برده می شوند

محققانی که با زنجیره تامین پلاستیک های بکار برده شده در حوزه الکترونیک سر و کار دارند بیش از 30 محصول را شناسایی کرده‌اند که امروز به عنوان بازارهای نهایی و بسیار موثری برای تمام پلاستیک های مهندسی در نظر گرفته می‌شوند که در واقع از محصولات الکترونیکی بازفرآوری شده به دست می آیند. از آن جمله می‌توان حوزه های متعددی را نام برد مانند مخابرات، خودروسازی، برقی، ساخت و ساز، حمل و نقل، کنترل ترافیک، کامپیوترها و تعداد زیادی از تجهیزات خانگی. به منظور تسهیل استفاده از پلاستیک های بازفرآوری شده در این بازارها تلاش های تحقیقاتی اخیر بیشتر بر اساس سنجش ویژگی های عملکردی انواعی از پلاستیک‌های بازفرآوری شده و توسعه برنامه یکسان تمرکز کرده اند تا بتوانند به خریداران و فروشندگان کمک کنند تا انواع پلاستیک های در دسترس را تعیین نمایند.

 

صادرات پلاستیک های موجود در قطعات الکترونیکی قدیمی می تواند یک انتخاب آگاهانه و درست باشد

اقتصاد جهانی امروزی به دادوستد وابسته است که شامل واردات و صادرات مواد قدیمی به منظور بازیافت می باشد. زمانی که این داد و ستد به نحوه صحیحی انجام بگیرد باعث می شود تا مشارکت های بسیار زیادی در جهت نیل به اهدافی مانند توسعه همیشگی و با دوام صورت پذیرد. تعدادی از قطعات الکترونیکی خطرناک می باشند همانند سرب، جیوه و کادمیوم ولی در اکثریت موارد محصولات الکترونیکی و زباله های به دست آمده از آنها به صورت مطلوب مدیریت می شود. متاسفانه نمونه هایی از عدم مدیریت قطعات الکترونیکی قدیمی صادر شده نیز وجود دارد به عنوان مثال سوزاندن قطعات الکترونیکی در هوای آزاد به منظور دست یابی به فلزات در بخش هایی از آسیا مشاهده شده است. زمانی که مسئولین این حوزه انواعی از قطعات الکترونیکی قدیمی و یا پلاستیک های زباله مانند را خریداری می‌کنند این مواد به محصولات جدید تولید می شوند نه آنکه در فضای آزاد سوزانده شود. بهتر است به خاطر داشته باشید که قطعات پلاستیکی به طور ذاتی مواد خطرناکی نیستند.

 

بازدارنده های آتش می توانند به نجات زندگی ها کمک کنند و ارزش باز فروش تعدادی از قطعات پلاستیکی الکترونیکی را بهبود بخشند

بازدارنده های آتش به عنوان مواد افزودنی به تعدادی از پلاستیک های الکترونیکی اضافه می‌شوند تا مقاومت آنها را در برابر آتش افزایش دهند و این مواد افزودنی به تولید کننده ها کمک می کنند تا بتوانند محصولاتی مطابق با استانداردهای ایمنی در برابر آتش را بسازند که در نهایت به نجات زندگی انسانها کمک میکند. در سالهای اخیر سوال های بسیار زیادی در خصوص اثرات ناشی از مواد بازدارنده آتش بر روی محیط زیست و سلامتی انسان مطرح شده است که معمولاً از برومین یا بازدارنده های آتش برومینی ساخته می شوند. برومین به صورت بسیار گسترده ای در طبیعت یافت می شود و برای تولید محصولات متفاوتی همانند تصفیه آب، فیلم های عکاسی و حوزه داروسازی به کار برده می شود. بازدارنده های آتش برومینی که مصارف بسیار زیادی در حوزه الکترونیک دارد با نام deca-brominated diphenyl ether (deca-BDE) و (tetrabromobisphenol-A (TBBPA شناخته می‌شوند و می‌توانند مقاومت بسیار زیادی در برابر آتش به وجود بیاورند و ازمایشات بسیار گسترده‌ای بروی آن‌ها انجام گرفته تا اثرات محیطی و اثرات آن بر سلامتی انسان مشخص شود. بررسی های انجام گرفته توسط گروه های دولتی به این نتیجه رسیده اند که نگرانی بسیار کمی در خصوص استفاده از این مواد در ساخت محصولات الکترونیکی وجود دارد. صنعت پلاستیک همچنان به عنوان یک عامل مشارکت ‌کننده مهم برای عملیات بازیافتی پلاستیک‌های به شمار می‌آید که از محصولات الکترونیکی قدیمی ساخته شدند. شورای پلاستیک آمریکا برای بیش از یک دهه به بهبود بازیافت و بهبود مواد پلاستیکی موجود در قطعات الکترونیکی کمک کرده است. این کمک ها شامل چنین مواردی می شود:

پشتیبانی از انگیزه های شخصی و عمومی به منظور تعیین بهترین روش برای جمع آوری، جداسازی و بازیافت محصولات الکترونیکی قدیمی، تامین بودجه مالی لازم برای مطالعاتی که در جهت تعیین انواع و کیفیت های متفاوت مواد پلاستیکی انجام گرفته اند که از قطعات الکترونیکی بازیافت شده به دست می آید، انتشار گزارشی در خصوص بهترین و پربازدید ترین روش هایی به منظور بازیافت و بهبود مواد پلاستیکی از محصولات بادوام و در نهایت مشارکت در فعالیت‌های ملی به منظور توسعه زیرساختارهای الکترونیکی بازیافتی. دانش ما در سالهای اخیر به میزان بسیار زیادی رشد داشته است اما تلاش برای پاسخگویی به سوالات همچنان ادامه دارد. در هر صورت مدتی طول می کشد تا بتوان یک زیرساختار بازیافتی ملی را تعیین کرد.

مترجم: ف.آل احمد