پلیمر های الکتروفعال یا فعال الکترونیکی EAP

دسته: مقالات منتشر شده در 05 مرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1448

پلیمرهای الکتروفعال یا فعال الکترونیکی به چه موادی گفته می شود؟

پلیمرهای الکتروفعال که با نام اختصاری EAP نیز نشان داده می شوند دسته‌ای از بسپار ها می باشند که به محض قرارگیری در معرض یک میدان الکتریکی دچار تغییراتی در اندازه و شکل خواهند شد و معمول ترین مصارف این دسته از مواد در راه تولید سنسورها و عملگرها می باشد. یکی از بهترین ویژگی های این دسته از مواد پلیمری در این مورد خلاصه می شود که آنها دچار تغییر شکل بسیار زیادی خواهند شد و این در حالی است که نیروهای بسیار بزرگی را همچنان تحمل می کنند. اکثر عملگرهای تاریخی از مواد پیزوالکتریک سرامیکی ساخته شده‌اند و این در حالی است که این مواد می توانند نیروهای بسیار بزرگ و قوی را تحمل کنند و ممکن است تغییر شکل مواد در اندازه‌ای باشد که فقط ترک بردارد. تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهند که تعدادی از انواع پلیمرهای الکتروفعال ممکن است دچار تغییر شکل سیصد و هشتاد درصدی شوند که این مقدار می‌تواند بسیار بیشتر از عملگرهای سرامیکی باشد. یکی از رایج‌ترین مصارف پلیمرهای الکتروفعال در حوزه رباتیک توسعه انواعی از عضلات مصنوعی می‌باشد. در‌واقع پلیمرهای الکتروفعال به صورت معمول با نام عضلات مصنوعی شناخته می‌شوند.

 

تاریخچه پلیمرهای الکتروفعال

 حوزه پلیمرهای الکتروفعال در سال ۱۸۸۰ آغاز به کار کرد و این در حالی است که Wilhelm Röntgen توانست آزمایشی را ترتیب دهد که در طی آن میزان اثربخشی میدان الکترواستاتیک بر خواص مکانیکی نواری از لاستیک طبیعی مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش یک سر نوار لاستیکی بسته شد و سر دیگر آن نیز به یک وزنه متصل شده بود. بارهای الکتریکی سپس در داخل لاستیک اسپری شدند و مشخص شد که طول این ماده تغییر کرده است.در سال ۱۹۲۵ اولین پلیمر پیزوالکتریک اختراع شد و این ماده با استفاده از ترکیب وکس ساخته شده از روزین، عسل زنبور و وکس برزیلی تولید شد و پس از آن محلول به دست آمده خنک میشود. پس از نیز آن ترکیب به دست آمده حالت جامد پیدا کرده و به یک ماده پلیمری تبدیل می‌شود که می‌تواند ویژگیهای پیزو الکتریک داشته باشد. انواع پلیمرهایی که به جز جریان الکتریکی می توانند به شرایط محیطی نیز پاسخگو باشند در این دوره مورد مطالعه قرار گرفتند و در سال ۱۹۴۹ Katchalsky نشان داد که زمانی که رشته‌های کلاژن در داخل محلول قلیایی و اسیدی قرار می گیرند ممکن است دچار تغییر حجم شوند. رشته‌های کلاژنی به طور حقیقی در محلول های اسیدی دچار تغییر اندازه شده و بزرگ می‌شوند و در محلولهای قلیایی کوچک خواهند داشت. اگرچه وجود سایر محرک ها همانند pH نیز مورد تحقیق بسیار زیادی قرار گرفته است که این موضوع ناشی از سادگی و کاربری بالای آن می باشد و به همین دلیل در تعداد زیادی از تحقیقات تلاش کردند تا پلیمرهایی را به وجود آورند که به محرک های الکتریکی واکنش خوبی دارند تا در نهایت بتوانند خواصی همانند سیستم های بیولوژیکی داشته باشد. قدم بزرگ بعدی که در حوزه پلیمرهای الکتروفعال برداشته شد در اواخر دهه شصت بود و در سال ۱۹۶۹ کاوال نیز نشان داد که ماده‌ای با نام پلی وینیلیدین فلوراید از خواص پیزوالکتریک بسیار بالایی برخوردار است. همین موضوع باعث شد تا تحقیقات زیادی برای توسعه انواع سیستم های پلیمری به وجود آید که می‌توانند ویژگی ها و اثرات مشابهی داشته باشند. در سال ۱۹۷۷ اولین پلیمر رسانای الکتریکی توسط شیراکاوا و دیگران ساخته شد. وی به کمک عده دیگری نشان داد که پلی‌استیلن از لحاظ الکتریکی رسانا می باشد و با ایجاد جفتی بین این ماده و بخار یود می توان میزان رسانه‌ای این ماده را تا ۸ برابر افزایش داد. اگرچه میزان رسانش آن برابر با مواد فلزی بود. در اواخر دهه ۸۰ مشخص شد که انواع دیگر از مواد پلیمری وجود دارند و دارای خواص و ویژگی های پیزوالکتریک می باشند و یا می توانند رسانای الکتریکی خوبی باشد. در اواخر دهه نود ترکیبات فلزی با پلیمرهای یونی توسعه داده شدند و مشخص شد که آنها دارای خواص الکتروفعال می باشند و این خواص در این مواد بسیار بیشتر از پلیمرهای الکتروفعال می‌باشد. بزرگترین خاصیت این دسته از مواد ترکیبی در این موارد خلاصه می شود که آنها دچار فعالسازی و یا تغییر شکل در ولتاژی به کمی یک تا دو ولت خواهند شد. این مقدار در مقایسه با پلیمرهای الکتروفعال بسیار کمتر می باشد و می توان عنوان کرد که نه تنها میزان انرژی فعالسازی برای این دسته از ترکیبات در مقایسه با پلیمرهای الکتروفعال بسیار کمتر می باشد بلکه آنها می توانند دچار تغییر شکل بسیار بیشتری شوند.

 

انواع پلیمرهای فعال الکتریکی کدامند؟

پلیمر های فعال الکتریکی دارای اشکال متفاوتی می باشند اما به طور اصلی به دو گروه تقسیم می شوند که عبارتند از دی الکتریک و یونی.

 

دی الکتریک

پلیمرهای الکتروفعال دی الکتریک به موادی گفته می‌شود که در آنها نیروهای الکترواستاتیک بین دو الکترود می توانند واکنش هایی را به وجود بیاورند و فشاری را به ماده پلیمری وارد می کنند. پلیمرهای دی الکتریک می توانند دچار تغییر شکل بسیار زیادی شوند و به طور ذاتی نیز به عنوان خازنهایی شناخته می‌شوند که با اعمال ولتاژ بر ماده پلیمری و کاهش ضخامت آن و یا افزایش اندازه آن در مجاورت با میدان مغناطیسی ظرفیت متفاوتی خواهد داشت. الکتروفعال ها معمولاً به ولتاژ اولیه بسیار زیادی (۱۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت) نیاز دارند تا بتوانند میدان‌های الکتریکی بزرگی را به وجود بیاورند اما میزان مصرف توان الکتریکی بسیار پایین خواهد بود. پلیمرهای الکتروفعال دی الکتریک به هیچگونه توانی برای حفظ خازن در موقعیت مورد نظر نیازی ندارد. نمونه‌هایی از این موارد پلیمرهای محدود کننده نیروی الکترونیکی و الاستومرهای دی الکتریک می باشد.

  • پلیمر های فروالکتریک: پلیمرهای فرو الکتریک به دسته‌ای از پلیمرهای قطبی متبلور گفته می شود که دارای خاصیت فرو الکتریک نیز می باشد و این بدین معنی است که آنها می‌توانند حالت قطبی الکترونیکی را به صورت دائمی حفظ کنند و یا آن را دگرگون سازند و به یک میدان الکتریکی خارجی منتقل سازند. در این دسته میتوان پلیمرهایی مانند پلی وینیلیدین فلوراید را نام برد که معمولاً برای تولید مبدل های صوتی و عملگرهای الکترومکانیکی به کار برده می شوند زیرا دارای پاسخگویی پیزوالکتریک می باشند و همچنین می توان آنها را به عنوان سنسور های گرمایی نیز به کار برد زیرا دارای ویژگی‌های ذاتی پیرو الکتریک هستند.
  • پلیمرهای پیوندی محدود کننده جریان الکتریکی: پلیمرهای پیوندی محدود کننده جریان الکتریکی از زنجیره های اصلی انعطاف پذیر ساخته شده اند که دارای شاخه های فرعی نیز می باشد و این شاخه ها به روی زنجیره های کناری قرار داشته که پیوندهایی را به وجود می‌آورند و در نهایت واحدهای متبلور را تولید می کند. بخش‌های جانبی و ساختار اصلی ماده پلیمری می‌تواند مونومرهای قطبی را به وجود آورند که اتم هایی با بار جزئی را شامل می‌شود و می‌توانند مونومرهای دو قطبی را بسازند. زمانی که این مواد در معرض میدان الکتریکی قرار می گیرند نیرویی به هر کدام از واحدهای موجود وارد شده و باعث می‌شود تا کل واحد پلیمری دچار چرخش شود. این چرخش نیز خود تغییر شکل بسیار زیادی را در ماده پلیمری به وجود می آورد.
  • پلیمرهای متبلور مایع: مواد پلیمری دارای گروه‌های مزوژنیک می باشند که با استفاده از فضاهای انعطاف پذیر به یکدیگر متصل شدند. مزوژن های موجود در ساختار اصلی نوعی سازه مزوفاز را به وجود می آورند و باعث می شوند تا خود ماده پلیمری تغییراتی داشته باشد تا بتواند با سازه مزوفاز سازگاری کامل پیدا کند.

 

انواع یونی

پلیمرهای الکتروفعال که در آنها جابه جای مواد یونی در ماده پلیمری صورت می‌گیرد به این روش فعالیت خود را آغاز می‌کنند. ولتاژ بسیار کمی برای آغازاین فعالیت نیاز می باشد اما جریان یونی به توان الکتریکی بالایی نیاز دارد تا بتواند فعالیت خود را آغاز کند و به انرژی معینی نیاز است تا بتوان این عملگر ها را در موقعیت های مناسب قرار داد. نمونه ای از پلیمرهای الکتروفعال یونی پلیمرهای رسانا و ترکیبات فلزات و پلیمر های یونی و ژل‌های واکنشگر می باشد.

  • مایع الکتروریولوژیکی: این مایع میزان چسبندگی محلول را با استفاده از میدان مغناطیسی تغییر می‌دهد و در‌واقع نوعی سوسپانسیون از پلیمرها در یک مایع با ضریب دی الکتریک پایین می باشند. با اعمال میدان مغناطیسی بزرگ میزان چسبندگی این سوسپانسیونها افزایش پیدا خواهد کرد و از مصارف این مایعات می توان به جذب کننده های شوک، دسته های موتور و عایق های صدا اشاره کرد.
  • ترکیب فلزات با پلیمرهای یونی: ترکیبات فلزات با پلیمرهای یونی شامل لایه نازکی از مواد یونی میباشد که در آن از الکترودهای فلزی بسیار خالص بر روی سطح استفاده شده است و دارای کاتیون ها نیز می باشد تا بتواند میزان بار آنیونهای قرار گرفته بر روی ساختار اصلی ماده پلیمری را متعادل سازد.این مواد عملگرهای بسیار فعالی می باشند که با اعمال ولتاژ بسیار پایین به میزان فراوانی تغییر شکل خواهند داد و مقاومت ظاهری پایینی دارند. این ترکیبات کاربردهای بسیار زیادی دارند مانند الیاف کلاژن که از پلیمرهای یونی دارای بار طبیعی تشکیل شده است.
  • ژل های حساس به محرک ها: این دسته از ژل ها که با نام هیدروژل ها نیز شناخته می شوند و با قرار گیری در یک محلول آبی متورم می شوند، دارای ویژگی‌های از جمله تغییر حجم می باشند. این مواد می‌توانند ویژگی های همانند حجم، خواص مکانیکی، نوری و سایر موارد را با تغییرات بسیار کمی در محرک های فیزیکی همانند میدان مغناطیسی، نور، دما و یا مواد شیمیایی دگرگون سازند. تغییر اندازه این دسته از مواد با تورم و یا ترک برداری آنها انجام گرفته و به صورت انتشاری صورت می گیرد.

مترجم: ف.آل احمد