چادرهای آکریلیکی، پلی اورتانی و سیلیکونی

دسته: مقالات منتشر شده در 01 مرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 972

چادرهای آکریلیکی، پلی اورتانی و سیلیکونی

پوشش قرار گرفته بروی چادر شما به خوبی می تواند نشان دهد که شما در آب و هوای بد و بارانی در امان می‌مانید یا خیر و همچنین می تواند مشخص کند که شما پس از یک طوفان در چه وضعیتی قرار خواهید گرفت. جدیدترین چادر های تولید شده امروزه از پوشش های پلیمری با نام سیلیکون استفاده می‌کنند اما ماده یاد شده بسیار گران قیمت بوده و استفاده از آن درمحیطهای تولیدی می‌تواند با دشواری‌های زیادی همراه باشد. چادرهایی که دارای اندازه متوسط می باشند از پوشش های پلی اورتانی استفاده می کنند اما گزینه ی ارزان تر از آن نیز وجود دارد همانند اکریلیک. به منظور خرید چادر مناسب برای خود بهتر است که تفاوت بین این موارد را بدانید و در این مقاله تفاوت بین پوشش های آکریلیکی، پلی اورتانی و سیلیکونی اشاره می کنیم. به طور کلی امروزه به میزان زیادی از پوشش های ساخته شده از پلی وینیل کلراید نازک استفاده نمی شود. در واقع استفاده از چادر هایی که از پلی وینیل کلراید ساخته شدند با دشواری های فراوانی روبرو است زیرا پس از مدت کوتاهی از مصرف ممکن است لایه لایه شود و همین موضوع باعث شده است تا پوشش های نایلونی برای مدتی از شهرت بدی برخوردار شوند.

 

پوشش های آکریلیکی

یک پوشش آکریلیک به یک لایه آکریلیک نازک گفته می‌شود که بر روی یک طرف از ماده مورد نظر قرار می‌گیرد و در مقایسه با پلی اورتان کمی حالت براق دارد. زمانی که این پوشش ها نو باشند باعث ایجاد خاصیت ضد آب در ماده مورد نظر می شوند اما پوشش های نازک از این مواد که جاهای خالی را پر می‌کنند و دارای نخ هایی هستند که از یکدیگر عبور کرده‌اند، ممکن است با مرور زمان و یا قرارگیری در معرض فشار پاره شوند. بهتر است به این نکته اشاره کنیم که میزان فشار وارده بر روی بخش فوقانی چادر نباید خیلی بالا باشد و مقداری برابر با ۱۰ کیلو پاسکال هم می‌تواند در بسیاری از موارد مقداری کافی باشد. بنابراین در ساخت تعداد زیادی از چادرها از پوشش‌های آکریلیکی استفاده می شود که نتایج موفقیت آمیزی را به همراه دارد. اما بهتر است که از این پوشش ها برای قرارگیری در معرض باران استفاده نکنید زیرا گزینه‌های مناسبی نیستند و علاوه بر آن برای پوشش بسته بندی هم نمی‌توانند بسیار کاربردی باشد. بهتر است آنها را برای بخش کف چادر نیز به کار نبرید زیرا قادر به تحمل فشار نمی باشند. به طور کلی استفاده از پوشش‌های اکریلیکی برای چادر باید با دقت بسیار زیادی صورت بگیرد زیرا در اکثر موارد لایه بسیار نازکی از پوشش های آکریلیکی به روی محصول مورد نظر قرار می‌گیرد تا فقط حالتی پایداربه آن بدهد و نمی‌تواند باعث بهبود خاصیت ضد آب در محصول شود. پوشش یاد شده باعث اتصال نخ ها به یکدیگر شده و از حرکت بسیار زیاد آن ها جلوگیری می کند. مجدداً عنوان میکنیم که در صورتی آنها گزینه های مناسبی برای ساخت چادر می باشند که شما به دنبال ماده ضدآب نباشید.

 

پوشش های پلی اورتانی

معمولاً پوشش های پلی اورتانی به روی یک طرف از محصولات مورد نظر قرار می‌گیرند و این دقیقا همانند پوشش های اکریلیکی است. به طور کلی پوشش های ساخته شده از این ماده نسبت به انواع اکریلیک کمی ضخیم تر بوده و کمی کدرتر تر نیز به نظر می‌رسد و همچنین می‌توان عنوان کرد که این پوشش ها کمی گران تر هم می باشند. از آنجایی که پوشش های یادشده ضخیم تر هستند بنابراین به میزان بیشتری از ماده پلیمری نیز نیاز خواهد بود. در حالت نرمال این پوشش ها به روی سطح داخلی محصول مورد نظر قرار می‌گیرند و این باعث می‌شود تا پوشش های پلی اورتانی از سایش و قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش در امان باشند ولی همچنین می‌تواند باعث شود تا باران به روی بخش‌های بدون پوشش کاملاً نفوذ کند که در واقع بخش خارجی است. همین مورد در نهایت منجر به آن می شود تا خشک کردن فضای مرطوب خود فرآیندی طولانی باشد. همچنین از آنجایی که معمولاً باران در روزهای ابری اتفاق می‌افتد بنابراین نور خورشید هم نمی‌تواند در فرآیند خشک سازی این پارچه ها موثر باشد و در نهایت شما ممکن است در تمام روز شاهد رطوبت کامل چادر خود باشید و یا حتی ممکن است این روند تا زمانی طول بکشد که شما بتوانید آن را خشک کنید. تعدادی از مواد نایلونی که با پلی اورتان پوشیده شده اند دارای پوشش های ضد آب می باشند که همین موضوع باعث می‌شود تا محصول مورد نظر هیچ گونه آبی را جذب نکند و به روی آن بلغزد. ممکن است شما طرح های بسیار زیادی را در کاتالوگ های متفاوت از این محصولات ببینید اما آنچه که در این کاتالوگ به آن اشاره نخواهد شد این است که مواد یاد شده نمی توانند مدت بسیار زیادی را دوام بیارند و این مقدار حداکثر برابر با یک و یا دو سال خواهد بود. حتی انواعی از پوشش های ضد آب بادوام که برای خانه به کار برده می شوند از طول عمر کمتری نیز برخوردار هستند ومنجر به آن میشود تا محصول موردنظر شما مرطوب شود و چادر شما سنگین تر خواهد شد. آنچه که باعث میشود تا پوشش های ساخته شده از پلی اورتان بسیار با ارزش به نظر برسند این است که بخار به راحتی می تواند از طریق آن انتشار پیدا کند و همین موضوع قابلیت تنفس را برای محصولات مورد نظر به وجود می آورد. برای مدتی نوعی محصول نارنجی رنگ در بازار وجود داشت و تعداد زیادی از تولیدکنندگان استرالیایی به ساخت این محصول مشغول بودند و معمولاً بر روی آن نام شرکت تولیدکننده به همراه کلمه تیتان یا تیتانیوم دیده می‌شد. ماده اصلی تشکیل دهنده این محصولات نایلون بسیار سبک می باشد و پوشش آنها را نیز پلی اورتان تشکیل می دهد اما این پوشش ها دارای سطح بسیار بالایی از تیتانیوم دی اکسید می باشند. تیتانیوم دی اکسید در پوشش های پلی اورتانی به آنها خاصیت مقاومت در برابر آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش را می بخشد. بهتر است برای خرید چادر مورد نظر خود به دنبال محصولات جدیدی باشید که با استفاده از پلی اورتان پوشیده شده اند زیرا این پوشش ها خود می‌توانند مولکولهای آب را جذب کنند و به همین دلیل قابلیت تنفس خوبی دارند. میتوان عنوان کرد که پوشش های پلی اورتانی دارای خاصیت آب دوست می باشند ولی به طور کلی آب میتواند به عنوان یک حلال بسیار کند برای مواد پلی اورتانی به شمار آید.

 

پوشش های سیلیکونی

پوشش های سیلیکونی از نظر فنی دارای دو لایه می باشند زیرا یک لایه از مواد سیلیکونی روی بخش خارجی و لایه دیگری به بخش داخلی قرار می گیرد. اما پوشش دولایه سیلیکونی باعث می‌شود تا تفاوتهای بسیار زیادی بین این ماده و پوشش های پلی اورتانی به وجود بیاید. پوشش های پلی اورتان فقط بر روی سطح محصول مورد نظر قرار می‌گیرند اما پوشش های سیلیکونی کاملاً به آن نفوذ می‌کنند و مشاهدات انجام شده با استفاده از میکروسکوپ نشان می دهند که مواد پلیمری کاملاً به الیاف محصول موردنظر نفوذ کرده و لایه‌ای را دقیقاً در داخل آن به وجود می آورد. بهتر است که اصلا آنها را به عنوان یک محصول پوششی در نظر نگیرید بلکه آنها نوعی ورقه های پلیمری می باشند که با استفاده از مواد نایلونی تقویت شده اند و شباهت بسیار زیادی با اپوکسی های تقویت شده به کمک شیشه یا فایبرگلاس دارند. تمام این تفاوت ها باعث می شود خواص مکانیکی ماده نیز عوض شود مانند مقاومت در برابر پارگی. فشار وارد شده بر روی پوشش های پلی اورتان معمولاً در بخش فوقانی متمرکز می‌شود و همین باعث می‌شود تا این دسته از پوشش ها نسبت به مواد اصلی از عملکرد ضعیف تری برخوردار باشند. پلیمر های سیلیکونی ارتجاعی در ساختارهای امروزی از قابلیت های بالاتری برخوردار بوده و فشار وارد شده را به روی تعدادی از نخ ها توزیع می‌کنند و همین باعث می‌شود تا آنها در مقایسه با مواد اصلی مقاومت بسیار بیشتری در مقابل پارگی داشته باشند که تقریباً مقداری برابر با ۲.۲ بیشتر است. سیلیکون ماده است که به منظور درزگیری برای آکواریوم ها، وان حمام و سینک ها و سایر موارد استفاده می‌شود که در آنها نباید آب بتواند نفوذ کند و یا از سطح مورد نظر عبور نمایید. بنابراین زمانی که به روی سطوح ساخته شده از این ماده باران می بارد قطرات آب روی آن باقی خواهد ماند و با تکان دادن ان به راحتی می توانید آب را تخلیه کرده و از وزن اضافی به وجود آمده بر روی چادر کاهش دهید و سپس آن را به مدت کمی در معرض باد و یا نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود. پوشش های سیلیکونی در مقایسه با انواع پلی اورتانی از خاصیت آب ترس برخوردار می‌باشند و رطوبت را از خود دور می کنند و به همین دلیل آب نمی تواند به عنوان یک حلال برای این مواد عمل نماید. بهتر است به خاطر داشته باشید که پوشش های سیلیکونی کاملاً به رشته‌های محصول موردنظر نفوذ می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند لایه لایه شوند اما در مقابل آن از قابلیت تنفس نیز برخوردار نیستند.

مترجم: ف.آل احمد