انواع بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی

دسته: مقالات منتشر شده در 12 خرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 2633

انواع بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی کدامند؟

آیا می دانستید که مواد پلاستیکی از انواع متفاوتی برخوردارند و همچنین از عناصر بسیار متمایز گرفته میشوند؟

عناصری از جدول شیمیایی همانند کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد همگی به عنوان مواد سازنده اصلی برای انواع مواد پلاستیکی به کار برده می شوند تا در نهایت محصولاتی ساخته شوند که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم. تعدادی از مواد پلاستیکی شفاف و بادوام بوده و برای ساخت عینک ها و یا عینک های مخصوص شنا و یا کارهای سخت به کار برده می‌شوند و این در حالی است که سایر مواد پلاستیکی قوی و سبک وزن بوده و باعث می شود تا ما بتوانیم محصولات بیشتری را با بسته بندی کمتر حمل و نقل کنیم. علاوه بر آن انواعی از مواد پلاستیکی وجود دارند که قابلیت مقاومت در برابر باکتری ها را داشته و برای ساخت بسته بندی های مواد غذایی و یا تجهیزات پزشکی نجات بخش زندگی انسان‌ها به کار برده می شوند.

 

نیازی نیست که شما یک دانشمند باشید تا حتما بتوانید از مصارف متعدد مواد پلاستیکی آگاه شوید

از مواد پلاستیکی به منظور ساخت انواع بسته بندی های مواد غذایی و به دلایل متفاوتی استفاده می‌شود به عنوان مثال آنها می توانند از مواد غذایی در برابر آسیب‌ها حفاظت کنند، ایمنی آنها را تامین کنند و همچنین میزان تازگی مواد غذایی را افزایش دهند.

 

از چه پلاستیک هایی برای تولید و بسته بندی های مواد غذایی استفاده می شود؟

 ممکن است شما شماره های ۱ تا ۷ را در قسمت کف ظروف پلاستیکی و یا قسمت های جانبی آن ها دیده باشید این شماره با نام کد شناسایی رزین شناخته می‌شود که همچنین نام شماره بازیافت نیز به آن داده می‌شود و می‌تواند اطلاعاتی در خصوص امکان بازیافت یک محصول و یا عدم آن به مشتری بدهد. دسته بسیار بزرگی از رزینهای پلاستیکی که در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی به کار برده می شوند قابلیت بازیافت دارند و در اغلب موارد نیز برنامه های بازیافت انجمنی بطری های پلاستیکی ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات و یا پلی اتیلن های دارای وزن بالا را جمع‌آوری می‌کنند اما تعدادی از این انجمن‌ها برنامه‌های خود را توسعه داده‌اند تا بتوانند انواع بیشتری از مواد پلاستیکی را گردآوری کنند. اگرچه بیشتر این انجمن ها از ساکنین و شهروندان درخواست می کنند تا محصولات غذایی را با توجه به شکل آنها بازیافت کنند مانند بطری‌ها، پوشش درب بطری ها و ظروف حاوی مواد غذایی و سایر موارد اما تعدادی از آنها کد شناسایی رزین را مد نظر قرار می‌دهند. در این قسمت با دسته‌ای از پلاستیک ها و کد شناسایی رزین آنها آشنا می شوید:

 

پلی اتیلن ترفتالات با کد شناسایی رزین شماره ۱

پلی اتیلن ترفتالات که با نام اختصاری PET نیز نشان داده می‌شود، نوعی پلاستیک سبک بوده که از مواد نیمه سخت و یا سخت ساخته می شود که باعث می شود تا این ماده مقاومت زیادی در برابر ضربه داشته باشد و همچنین از مواد غذایی و یا مایعات موجود در بسته بندی های ساخته شده از این ماده حفاظت کند. پلی اتیلن ترفتالات معمولاً برای تولید بسته بندی هایی برای نوشیدنی ها سبک، نوشیدنی های ورزشی، بطری های آب یکبار مصرف، انواع سس ها و ویتامین ها و بطری های روغن های گیاهی و کره بادام زمینی به کار برده میشود. سازمان غذا و دارو نیز تایید کرده است که امکان تماس این ماده با مواد غذایی وجود دارد و بی خطر می باشد. علاوه بر آن می توان مواد ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات را بازیافت نمود.

 

پلی اتیلن های سنگین وزن با کد شناسایی رزین شماره ۲

پلی اتیلن های سنگین وزن به انواعی از پلاستیک های کدر و سخت گفته می‌شود که سبک وزن و در عین حال قوی می باشند و از این جمله می‌توان به ظروف شیر اشاره کرد که می‌توانند وزن کمی داشته باشند اما همچنان بسیار قوی باشند تا یک گالن از شیر را جابجا کنند. پلی اتیلن های سنگین به طور معمول برای ساخت بسته بندی های ظروف حاوی شیر و آبمیوه، کره و سرکه و همچنین شکلات و حتی کیسه های حمل و نقل کننده مواد غذایی به کار برده می شوند و البته می‌توان عنوان کرد که توسط سازمان غذا و دارو برای تماس با مواد غذایی نیز تایید شدند. امکان بازیافت بسته بندی های ساخته شده از پلی اتیلن های سنگین وزن وجود دارد.

 

پلی وینیل کلراید با کد شناسایی رزین شماره ۳

عنصر کلرین به عنوان ماده اصلی در ساخت پلی وینیل کلراید به کار برده می شود که نوعی پلاستیک بسیار معمول بوده و مقاومت شیمیایی و زیستی دارد. محصولات ساخته شده از پلی وینیل کلراید به حفظ سلامت مواد داخلی خود کمک می‌کنند و این مواد می‌توانند شامل داروها نیز شوند. وینیل های شفاف به عنوان بسته بندی برای داروهای غیر تجویزی به کار برده می شوند که مقاومت زیادی در برابر خرد شدگی دارند و علاوه بر آن می‌توان بسته‌بندی‌های دارای حفره همانند آنهایی که برای قرص های نعنا و یا آدامس به کار برده می شوند را در این دسته نیز قرار داد. سازمان غذا و دارو نیز امکان بکارگیری این مواد را برای تماس با مواد غذایی بدون خطر و ایمن اعلام کرده است و امکان بازیافت بسته بندی های ساخته شده از پلی وینیل کلراید وجود دارد.

 

پلی اتیلن های سبک وزن با کد شناسایی رزین شماره ۴

پلی اتیلن های سبک وزن نسبت به سایر رزین ها نازک تر می باشند و علاوه بر آن از قابلیت ارتجاعی بالایی برخوردار می باشند و از آنجایی که این مواد انعطاف پذیری و سختی را با همدیگر دارند از مصارف اولیه آنها می‌توان به ساخت انواع فیلم ها استفاده کرد که در آنها به درزگیری گرمایی نیاز می باشد. امکان به کارگیری این فیلم ها در ساخت مواد مستحکم و سخت نیز وجود دارد. پلی اتیلن های سبک وزن معمولاً برای ساخت پوشش درب قوطی های قهوه، بسته های نان، حلقه های قوطی های بسته‌بندی‌های ۶ تایی نوشابه‌ها و علاوه بر آن کیسه‌های سبزیجات و میوه های موجود در میوه فروشی ها به کار برده می شوند. سازمان غذا و دارو نیز امکان تماس بسته بندی های ساخته شده از پلی اتیلن های کم وزن با مواد غذایی را ایمن اعلام کرده است.

 

پلی پروپیلن با کد شناسایی رزین شماره ۵

پلی پروپیلن می تواند ماده ای سخت و مستحکم باشد اما به طور کلی شکنندگی کمتری در مقایسه با سایر مواد پلاستیکی دارد و می توان آن را به حالت کدر و نیمه شفاف و با رنگ های متفاوتی تولید کرد. ماده پلیمری یاد شده به طور کلی نقطه ذوب بالایی دارد و به همین دلیل گزینه مناسبی برای تولید انواعی از بسته بندی های مواد غذایی می باشد که در ما یکروفر گذاشته می شوند و یا در شوینده های ظروف قرار داده می شوند. از مصارف بسته بندی های ساخته شده از پلی پروپیلن می‌توان به ظروف ماست، ظروف پنیرهای خامه ای و خامه و همچنین بطری های داروهای تجویزی اشاره کرد. ماده یاد شده نیز از طرف سازمان غذا و دارو برای تماس با مواد غذایی ایمن اعلام شده است.

 

پلی استایرن با کد شناسایی رزین شماره ۶

پلی استایرن نوعی پلاستیک سخت و بدون رنگ است که انعطاف پذیری زیادی ندارد و می‌توان آن را به شکل فوم تبدیل کرد و یا آن را در قالب ریخته و با استفاده از فعالیت های متفاوتی آن را به شکل دلخواه درآورد. به عنوان مثال به شکل قاشق ها و یا چنگال های پلاستیکی. ظروف ساخته شده از پلی استایرن به صورت رایجی در ساخت فنجان های پلاستیکی، بسته بندی ها و درپوش های غذاهای آماده و فنجان های گرم و همچنین کارتون های تخم مرغ به کار برده میشوند. سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرده است که می توان از بسته بندی های ساخته شده از پلی استایرن ها در ارتباط با مواد غذایی استفاده کرد و علاوه بر آن امکان بازیافت چنین محصولاتی نیز وجود دارد.

 

سایر مواد پلاستیکی با کد شناسایی رزین شماره ۷

علامت سایرین و یا شماره ۷ بر روی بسته بندی مواد غذایی نشان می‌دهد که این بسته بندی ها از رزین های پلاستیکی به جز ۶ نوع عنوان شده در بالا ساخته شدند به عنوان مثال دسته ای از بسته بندی ها را می توان مثال زد که با پلی کربنات ها و یا بایوپلاستیک های پلی لاکتیک ساخته شده‌اند و یا حتی این احتمال وجود دارد که در ساخت این بسته بندی ها از بیش از یک نوع رزین پلاستیکی بهره گرفته شده باشد. در بسته بندی مواد غذایی معمولاً شماره ۷ برای پلاستیکهای استفاده می شود که در ساخت مخزن پنج گالنی آبسردکن ها و شیشه‌های انواعی از آبمیوه‌ها و بطری های سس قرمز و علاوه بر آن فنجانها، درپوش قهوه و پوشش صدف خوراکی به کار برده می شود. بنا بر سازمان غذا و دارو امکان استفاده از این محصولات در تماس با مواد غذایی نیز وجود دارد و همچنین این مواد قابلیت بازیافت را نیز دارا می باشند.

اگر میخواهید مواد غذایی بسته بندی شده ی خود را در درون مایکروفر قرار دهید بهتر است که به نوع پلاستیک انتخابی خود دقت کنید چون تعدادی از مواد پلاستیکی به صورت ویژه‌ای برای به کارگیری در مایکروفر و مقاومت در برابر چنین حرارتی ساخته شدند.