لاستیک استایرن بوتادین و لاتکس استایرن بوتادین

دسته: مقالات منتشر شده در 19 اسفند 1398
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1994

لاستیک استایرن بوتادین و تفاوت های آن با لاتکس استایرن بوتادین

در حالی که پس از جنگ جهانی دوم نیاز به بازار جدیدی برای استایرن بوتادین وجود داشت، شیمیدان های پلیمری تصمیم گرفتند به دنیایی از مواد پوششی و رنگ ها روی آورند. با تولید لاتکس های استایرن بوتادین تولید کنندگان موفق شدند تا اولین رنگ‌های آب محور و موثر و پوشش ها را تولید کنند و پس از در این مدت این مواد برتری زیادی نسبت به محصولات محلول و روغن محور پیدا کردند. محصولات جدید بوی کمی داشتند، غیر سمی و غیر اشتعال پذیر بوده و به سادگی امکان پاکسازی آنها به کمک آب وجود داشت. لاتکس و استایرن بوتادین باعث شدند تا رنگ های آب محور و پوشش های مرتبط بتوانند به جایگاه خوبی در مقابل رقبای محلول و روغن محور خود دست پیدا کنند. این در حالی است که این مواد حوزه بسیار گسترده تری از رنگ‌ها را شامل شده و پایداری بالاتری نیز دارند. شیمیدان ها موفق شده اند تا به میزان بیشتری روش‌های بسپارشی امولسیونی را بهبود بخشیده و انطباق آنها را بیشتر کنند و در نهایت بتوانند مصارف جدیدی را به همراه محصولات نوین در بازار نوین برای لاتکس استایرن بوتادین وجود آورند. امروزه بازار لاتکسهای استایرن بوتادین به بسیاری از بازارهای دیگر تبدیل شده است مانند لایه های آغشته به مواد مایع، چسب های کاربردی در ساخت و ساز و پوشش هایی برای کاغذ و مقوا ها در صنعت بسته بندی مواد غذایی.

 

از لاتکس استایرن بوتادین برای تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

همانطور که پیش از این نیز یاد شد این لاتکس ها از مصارف بسیار متعددی برخوردارند. تمام فرمولاسیون هایی که از این لاتکس ها برخوردارند به عنوان پوشش در محصولات کاغذی همانند مجلات، بروشور، کاتالوگ و محصولات مقوایی به کار برده می شوند تا به آنها خاصیت چاپ پذیری بالا و مقاومت در برابر روغن و آب و همچنین درخشندگی بالایی را ببخشند. یکی دیگر از مزایای لاتکس ها این است که آنها در مقایسه با سایر روش‌های جایگزین بسیار ارزان تر می باشند و حتی می توان از آنها برای پوشش بخش‌های زیرین موادی مانند فرش های تافته استفاده کرد.

 

از لاستیک استایرن بوتادین به منظور تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

مصرف اصلی لاستیک های استایرن بوتادین در تولید لاستیک خودرو به خصوص خودروهای سبک وزن است. امروزه بیشتر شرکت‌های سازنده خودرو تلاش دارند تا خودروهایی با دوام و عملکرد ویژه تولید نمایند که در نهایت به تایرهایی با ویژگی‌های عملکردی متناسب نیاز خواهد داشت. لاستیک های استایرن بوتادین از مزایای مختلف برخوردارند مانند مقاومت چرخشی پایین، چسبندگی بالا در طی ترمزگیری، سایش پایین و سایر موارد و به همین دلیل گزینه ای بسیار مطلوب برای تولید تایر می باشند. استایرن بوتادین سرد برای تولید لاستیک های سبک و سایر محصولات مکانیکی استفاده می شود. این ماده انتخاب مطلوبی برای تولید نخ‌ های لاستیک های کامیون و یا برای نخ های ارتجاعی توپ های گلف نمی باشد. استایرن بوتادین محلول در مقایسه با استایرن بوتادین امولسیون بسیار گران تر بوده و برای تولید محصولات ویژه استفاده می شود. استایرن بوتادین محلول شامل لاستیک هایی با درجات متفاوتی از استایرن و وینیل می‌شود که هر دو باعث افزایش دمای انتقال شیشه شده و کنترل تایر در جاده خیس را افزایش می دهند. این ماده به جزء حوزه خودروسازی و تایرسازی در سایر صنایع نیز به کار برده می‌شود مانند درزگیر، واشر، تسمه و یا لوله های پلاستیکی . لاستیک استایرن بوتادین نیازمندیهای لازم برای این محصولات همانند فرآوری بدون مشکل و علاوه بر آن دسترسی پذیری به مواد خام را فراهم می کند. سایر مصارف لاستیک های استایرن بوتادین عبارتند از انواعی از چرخهای جامد، مواد پوشش داده شده و عایق سازی برقی سیم و کابل. لوله های پلاستیکی به منظور پوشش دهی و عایق سازی به کار برده می شوند که باعث می شود تا ماده فرسوده نشود. ویژگی های لاستیک یاد شده که آن را به انتخابی مناسب تبدیل میکند، مقاومت آن در برابر تخریب و فرسایش است.

 

تفاوت بین لاستیک های استایرن بوتادین و لاتکس استایرن بوتادین

معمولاً دو نام لاتکس و لاستیک های استایرن بوتادین به جای یکدیگر استفاده می شوند اگرچه آنها دو ماده متمایز بوده است که به روش های گوناگون و برای تولید محصولات متفاوتی به کار برده می شوند. شباهت بین دو مورد یاد شده این است که هر دوی آنها پلیمرهای ترکیبی بوده و معمولاً توسط فرآیندی با نام بسپارش امولسیونی ساخته میشوند. علاوه بر آن هر دو ماده یاد شده دارای ترکیبات ارگانیکی با نام‌های استایرن و یک گاز صنعتی با نام بوتادین می باشند. استایرن محصولی از واکنش بین بنزین و اتیلن در دمای اتاق می باشد که یک مایع روغن مانند و بی رنگ بوده و بویی شیرین دارد. این در حالی است که بوتادین یک محصول جانبی از اتیلن هیدروکربن بوده و به عنوان یک گاز بدون رنگ شناخته می شود که بویی مشابه بنزین دارد. شباهت های بین دو ماده یاد شده این است که هر دو در مقایسه با لاستیک های طبیعی از چندین مزیت برخوردارند. به عنوان مثال هر دو آنها قیمت کمتری دارند و در برابر سایش مقاوم تر بوده و همچنین از آنجایی که در طی زمان سخت‌تر می‌شوند، بنابراین فرسودگی آنها با روند کندتری صورت می گیرد. این در حالی است که لاستیک های طبیعی معمولاً در طی زمان نرم میشوند. علاوه بر آن هیچ گونه ماده آلرژی زایی در لاستیک ها و لاتکس های استایرن بوتادین وجود ندارد اما ممکن است این مواد در لاستیکهای طبیعی موجود باشند. در واقع امکان وجود مواد حساسیت زا در لاستیک های طبیعی خود به یک مشکل بزرگ برای سلامتی انسان تبدیل شده است. افرادی که تماس زیادی با لاستیک های طبیعی دارند ممکن است به آلرژی های ناشی از این مواد دچار شوند مانند متخصصین حوزه پزشکی که از دستکش های لاستیکی استفاده می‌کنند و بیمارانی که به جراحی های زیادی برای بهبود نیاز دارند. تمام موارد یاد شده در دسته شباهت‌های دو ماده مورد نظر قرار می‌گیرند ولی آنها چه تفاوت هایی با هم دارند؟

لاستیک استایرن بوتادین از ۲۵ درصد استایرن و ۷۵ درصد بوتادین تشکیل شده است که در مقایسه با لاتکس های یاد شده محتوای بوتا دینی بالاتری دارد و به همین دلیل خاصیت ارتجاعی آن نیز بیشتر خواهد بود. امروزه لاستیکهای استایرن بوتادین بیشتر به تولید تایر های خودرو اختصاص داده می‌شوند و حدود نیمی از از این لاستیک ها از یکی از فرمهای این ماده استفاده می کنند ولی این مواد فقط محدود به تایرها نیستند. می توان لاستیک استایرن بوتادین را به روش‌های متفاوتی بسپارش کرد که در نهایت سازگاری لاستیکی آن تغییر می کند. به عنوان مثال زمانی که این ماده با بسپارش سرد فرآوری می‌شود محصول نهایی بدست آمده برای پرسازی چاله های موجود در آسفالت و یا تولید فوم برای تشک به کار برده میشود.

لاتکس های استایرن بوتادین، معمول ترین نوع پلیمرهای امولسیونی استایرن بوتادین می‌باشند و همچنین حائز اهمیت است که به این نکته اشاره کنیم که این مواد نه تنها با لاستیک های استایرن بوتادین تفاوت دارند بلکه از لاستیکهای طبیعی نیز متمایز هستند. لاتکس طبیعی یک شیره سفید رنگ است که از درخت کائوچو گرفته می شود و به صورت بسیار رایج تری نام درخت های لاستیک به آن داده می شود. امکان بهبود در ترکیب این شیره ها نیز وجود دارد و باعث می‌شود تا آنها به راحتی فرآوری شده و خواص فیزیکی بهتری هم داشته باشند. یکی از محصولاتی که از لاستیک های طبیعی ساخته می‌شوند دستکش های سفیدی هستند که معمولاً توسط متخصصین حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. لاتکس استایرن بوتادین در مقایسه با لاستیک های استایرن بوتادین از چگالی شبکه ای بالاتری برخوردار هستند که باعث می شود تا استحکام و سختی بیشتری داشته باشند. این بدین معنی است که موارد یاد شده پس از کشش و ازدیاد طول تا حد زیادی به وضعیت عادی خود باز می‌گردند. تفاوت های موجود بین دو مورد یاد شده این است که لاتکس های استایرن بوتادین و محصولات تولید شده از آنها تنوع بسیار بیشتری دارند. این لاتکس ها وشرایط فرآوری آنها به تولید کنندگان اجازه می‌دهد تا ترکیبات پلیمری بسیار متفاوتی را بسازند که از خواص عملکردی متمایزی برخوردار است. یکی از مصارف اصلی لاتکس و استایرن بوتادین پوشش کاغذ برای محصولاتی همانند بروشور، مجله، کاتالوگ و محصولات مقوایی همانند کارتون های مواد غذایی می باشد. این لاتکس ها توانایی اتصال ریز دانه‌ها را افزایش داده و باعث می شوند تا کاغذ نرم تر، محکم تر، براق تر، درخشنده تر و حتی مقاوم تر در برابر آب شود. لاتکس استایرن بوتادین در مقایسه با پوشش های جایگزین بسیار ارزان تر نیز می باشد. یکی دیگر از مصارف لاستیک های استایرن بوتادین ایجاد پوشش برای بخش‌های زیرین تعدادی از منسوجات می باشد همانند فرشهای تافته که بیشترین محبوبیت را در بین فرشهای موجود در آمریکا دارند و حدود ۹۰ درصد از انواع فرش را تشکیل می‌دهند. ایجاد پوشش برای این قسمت ها باعث می‌شود تا آنها در محل خود قرار گرفته و پایداری بالاتری داشته باشند و امکان ایجاد ساییدگی در لبه ها کاهش پیدا کند. لاتکس های استایرن بوتادین پلیمرهای هستند که به بیشترین میزان برای تولید پوشش بخش های زیرین به کار برده می شوند زیرا قابلیت اتصال بالای ذرات را داشته واز استحکام زیادی نیز برخوردارند.

تمام موارد یاد شده فقط مصارف بسیار کمی از لاتکس های استایرن بوتادین می‌باشند و در هر زمان روش‌های جدیدی برای به کارگیری آنها در حوزه های متفاوت یافت می شود. با چند مثال دیگر تنوع و گوناگونی این لاتکس ها را نشان می دهیم: تولید پوشش های خاص، چسب ها و مواد بافته نشده.