تفاوت وارنیش، لکا، پلی اورتان و لاک الکل

دسته: مقالات منتشر شده در 13 بهمن 1398
نوشته شده توسط Admin بازدید: 6446

وارنیش، لکا،پلی اورتان و لاک الکل چه تفاوت هایی با هم دارند؟

در صورتی که از پوشش های نهایی مناسب برای لوازم خانگی استفاده شود مدت زمان طول عمر آنها افزایش پیدا خواهد کرد. از مواد مختلفی مانند وارنیش، پلی اورتان، لاک الکل و لکا به منظور ایجاد پوشش های نهایی برای محصولات بهره گرفته می شود ولی تمامی این موارد با یکدیگر یکسان نیستند و حتی نمی توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

 

لکا چیست؟

این ماده پوشش دهنده در واقع محصولی طبیعی است که از ترکیب ترشحات حشره ماده ی لکا به همراه نوعی حلال با نام الکل به وجود می آید و زمانی که حالت خشک و یا سخت پیدا می کند، کاملا ایمن خواهد شد. ماده یاد شده به غیر از آن که می‌تواند نوعی پوشش حفاظت کننده را برای چوب به وجود بیاورد بلکه می تواند رنگی کهربایی نیز به آن بخشد. این ماده پوشش دهنده با قرارگیری در معرض حرارت حلقه‌هایی سفید رنگی را بر روی محصول مورد نظر مانند کاسه ها و یا لیوان ها بر جای خواهد گذاشت. قرارگیری در معرض مواد شیمیایی نیز می تواند تاثیرات مشابهی داشته باشد بنابراین میز آشپزخانه بهترین گزینه برای به‌کارگیری این مواد پوشش دهنده نیست. کیفیت نهایی محصولات خانگی را می توان به کمک لکا به مقدار بسیار زیادی افزایش داد. تعدادی از تولیدکنندگان این محصول پیشنهاد می کنند که از آن به عنوان یک ماده پوششی حفاظت کننده برای محصولات غیر چوبی استفاده شود. می توانید ماده یاد شده را به کمک یک قلم موی نازک و یا پارچه نخی به محصول مورد نظر بزنید. لکا در بیشتر مغازه ها به عنوان یک مایع در یک قوطی به فروش می‌رسد و همچنین ممکن است حالت جامد و یا تکه تکه داشته باشد که باید در حالت محلول مورد استفاده قرار بگیرد و مدت زمان ماندگاری آن نسبت به سایر انواع موجود کمتر است. در واقع نوع مایع ماده یاد شده بهترین گزینه برای نگهداری در خانه است.

 

رنگ و میزان دسترسی پذیری لکا

لکا دارای طیف بسیار وسیعی از رنگ‌های گرم است که می‌تواند از بلوند بسیار روشن تا قهوه‌ای بسیار تیره را شامل شود و انواعی از رنگ‌های قهوه‌ای، زرد، نارنجی و قرمز نیز در این طیف دیده می‌شوند. رنگ ماده یاد شده با توجه به شیره درختی که حشره به روی آن زندگی می‌کند و زمان برداشت محصول تغییر خواهد کرد. از گذشته تاکنون نوعی از لکا هایی که به بیشترین میزان فروخته شده است با نام لکا های نارنجی شناخته می شوند که به میزان بسیار گسترده‌ای به عنوان ترکیبی رنگی و حفاظت کننده برای قطعات چوبی و کابینت در قرن بیستم به کاربرده شدند. در تمام مکان هایی که رنگ ها و یا وارنیش ها به فروش می‌رسیدند لکا هم یکی از گزینه های پرطرفدار بود ولی مواد پوششی با مقاومت بالاتر در برابر مواد شیمیایی و ساییدگی مانند پلی اورتان به طور کامل جایگزین آن شدند و به مقدار بسیار بیشتری در تولید محصولات خانگی و دکوری چوبی همانند کفپوش های ساخته شده از چوب های جنگلی و یا کابینت های آشپزخانه به کاربرده شدند. این محصولات معمولاً به روی لکه‌ها و به منظور ایجاد تغییر رنگ به کار برده می شوند ولی لکا های شفاف و یا بلوند با قرار گیری به روی انها تاثیری بر روی رنگ نهایی نخواهند داشت و صرفاً به عنوان پوشش های نهایی حفاظت کننده به کار برده می شوند. پوشش دیگری نیز موجود می باشد که در آن لایه های ماده روی لکه‌ها قرار می‌گیرد و معمولاً به عنوان یک پوشش زیبا و شکننده برای کفپوش های ساخته شده از درختان جنگلی استفاده می شوند. هنوز هم از این ماده به روی انواعی از وسایل موسیقی زهی زده می‌شود تا به آن جلا و زیبایی ببخشد اما امروزه بسیاری از مواد پلاستیکی ترکیبی مانند لاک الکل ها و وارنیش در کارگاه ها جایگزین این ماده شده اند. همانطور که پیش از این نیز یادشد لکا در الکل حل می شود و به عنوان پوشش دهنده و درزگیر اولیه توسط تعدادی از کمپانی ها به فروش می رسد. این ماده برای درزگیری سطوح چوبی به کار برده می شود و همچنین لایه اولیه ای است که باعث می‌شود تا سایر پوشش های با دوام تر با سادگی بیشتری بتوانند به روی محصول قرار بگیرند. از دیگر مصارف لکا می‌توان به کاهش میزان پوشش مورد نیاز برای محصولات اشاره کرد زیرا مقدار جذب این مواد در داخل چوب را کاهش خواهد داد.

 

پلی اورتان ها

پلی اورتان نوعی پلاستیک مایع بوده تا زمانی که خشک شود حالت خود را حفظ میکند. این ماده به صورت محلول در آب و روغن موجود می باشد. انواع آبی پلی اورتان ها از محبوبیت بسیار بیشتری برخوردار می‌باشند زیرا بوی کمی داشته و همچنین از سمیت کمی برخوردار می باشند. علاوه بر ان بدون نیاز به اضافه نمودن رنگ به این مواد آن‌ها به سادگی حالت شفاف پیدا کرده و در مقایسه با انواع روغنی پلی اورتان ها بسیار سریعتر خشک می شوند. این مواد نیز همانند لکا رابطه چندان خوبی با حرارت و مواد شیمیایی ندارند و انتخاب بسیار خوبی برای کتابخانه ها، میزهای تحریر، میز های کناری و قاب عکس می باشند. در حقیقت تمام محصولاتی که در معرض شرایط محیطی ویژه قرار نگیرند، گزینه مطلوبی برای این ماده خواهند بود. اما انواع روغنی پلی اورتان ها مقاومت و دوام بسیار بیشتری نسبت به انواع آبی دارند به خصوص زمانی که در معرض حرارت قرار بگیرد بنابراین برای میزهای آشپزخانه کاندید بسیار خوبی هستند. موارد یاد شده کمی رنگ را به محصولات اضافه می کنند و به آن زیبایی ویژه ای می بخشند. زمانی که با پلی اورتان های روغنی کار می کنید از یک ماسک استفاده کنید و همچنین بهتر است در محیطی قرار گیرید که دارای تهویه مناسبی باشد. می توانید این مواد را با استفاده از پارچه های نخی و یا قلم مو های نازک روی محصول مورد نظر بزنید و همچنین به خاطر داشته باشید که پلی اورتان های روغنی به مدت زمان بسیار بیشتری نیاز دارند تا خشک شده و همچنین عمل اوری شوند، بنابراین بهتر است که مطابق با راهنمایی های تولید کننده پیش روید. از هر دو نوع پلی اورتان های آبی و روغنی می‌توان برای رنگ های آکریلیک و یا لاتکس استفاده کرد ولی نوع روغنی رنگ زرد مانند و یا کهربایی را ایجاد می کند به خصوص برای رنگ های روشن. در صورتی که می خواهید میزان دوام ماده نهایی را افزایش دهید و رنگ آن را تغییر ندهید بهتر است از پلی اورتان های آبی استفاده کنید. علاوه بر آن امکان خرید اسپری های پلی اورتان نیز وجود دارد که به کارگیری آن را بسیار ساده تر خواهد کرد به خصوص برای محصولات بزرگ.

 

وارنیش

نام وارنیش معمولاً به انواعی از پوشش های نهایی داده می شود که بسیار مقاوم هستند زیرا دارای نسبت بسیار بیشتری از مواد جامد می باشند. انواعی از وارنیش ها گزینه بسیار خوبی برای پوشش دهی به محصولات خارج از خانه و هم‌چنین چوب‌های خامی هستند که برای محیط های خارجی به کار برده می شوند. در واقع این ماده می‌تواند نوعی محافظ بسیار مناسب برای چوب و حتی در برابر اشعه فرابنفش باشد. از وارنیش همچنین برای پوشش دهی به محصولات نزدیک آب و یا روی آب هم استفاده می‌شود مانند قایق های چوبی، صندلی های ساحلی وعرشه بهتر است با یک قلم مو نازک و طبیعی ماده را بر روی محصولات چوبی بزنید.

 

لاک الکل

لاک الکل باعث ایجاد نوعی پوشش براق برای محصولات می‌شود و معمولاً برای محصولات بسیار مدرن آسیایی به کار برده می شود. لاک الکل بسیار بادوام بوده و در برابر آسیب و ضربه مقاوم می باشد اگرچه ممکن است با گذر زمان رنگ خود را از دست بدهد و یا خراش هایی بر روی آن پدید آید. لاک الکل از طریق اسپری به روی ماده پاشیده می‌شود زیرا نسبت به سایر پوشش های موجود بسیار نازک تر می باشد. شما به نوعی از اسپری با فشار کم و حجم بالا نیاز دارید و همچنین بهتر است در محیطی این کار را انجام دهید که دارای تهویه مطلوبی بوده و فضای بزرگی نیز دارد.

لاک الکل دارای ویژگی های متفاوتی است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: همانطور که پیش از این نیز یاد شده لاک الکل با سرعت بسیار زیادی خشک می‌شود و در واقع زمانی که در دمای اتاق قرار بگیرد در طی ۱۵ دقیقه خشک خواهد شد. این بدین معنی است که شما می توانید پوشش های اولیه و بعدی و اسپری را در طی حدود یک ساعت به روی ماده مورد نظر بزنید. معمولاً چندین ساعت طول می‌کشد تا سایر پوشش ها بر روی محصول خشک شوند. علاوه بر آن این ماده کاربری بسیار ساده‌ای دارد و پس از خارج نمودن از بسته بندی می توان به سادگی از آن استفاده نمود. ماده لاک الکل بسیار سخت می باشد و بدون آنکه ترک بردارد و یا تکه تکه شود خیلی بیشتر از سایر رقبای خود می تواند ماندگاری داشته باشد. بعلاوه لاک الکل این قابلیت را دارد که بدون تغییر رنگ و یا زردی تا مدت‌ها به حالت ثابت باقی بماند زیرا تغییر رنگ مواردی هستند که در وارنیش، پلی اورتان ها و یا لکا ها مشاهده می شوند. پوشش یاد شده نسبت به سایر محصولات پوششی موجود نازک ‌تر می‌باشد و به میزان بیشتری در محصول نفوذ می‌کند و باعث می‌شود تا نوعی درزگیر بادوام برای محصول ایجاد شود که از چوب در برابر عوامل خارجی حفاظت می‌کند. در صورتی که می خواهید محصولات چوبی موردنظرتان ظاهر زیبایی داشته باشد به بیش از دو لایه از این ماده نیاز نخواهید داشت. در این حالت مدت زمان مصرفی و همچنین هزینه شما به حداقل خواهد رسید. لاک الکل در مقایسه با وارنیش، لکا ها و یا پلی اورتان ها بسیار مقرون به صرفه تر بوده و همچنین به تلاش کمتری هم نیاز دارد. لاک الکل بسیار متنوع بوده و دارای سه نوع کدر، متوسط و براق می باشد.