پلی پروپیلن گسترش یافته

دسته: مقالات منتشر شده در 04 آبان 1398
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1768

پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) به چه ماده ای گفته میشود و چه خواصی دارد؟

پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) نوعی فوم با سلولهای بسته است که انواع خیلی متفاوتی دارد و خواص متنوعی نیز ارائه می کند مانند جذب بالای انرژی، مقاومت بالا در برابر ضربه، عایق پذیری گرمایی، شناوری ومقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر آب، نسبت بالای استحکام به وزن و قابلیت بازیافت کامل.

پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) دارای چگالی های مختلفی میباشد از 15 تا 200 گرم بر لیتر و پس از قالبگیری نیز این مقدار می تواند بین 18 تا 260 گرم بر لیتر متفاوت باشد. ذرات با استفاده از فرایندهای قالب گیری steamchest به محصول نهایی تبدیل می شوند که سبک و محکم میباشد.

 

چگونه پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) را فرآوری کنیم؟

روند تولیدی این ماده پیچیده است و به تخصص فنی به همراه تجهیزات اختصاصی نیاز دارد. رزین های پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) در یک فرایند اختصاصی چند مرحله ای با سایر ذرات ترکیب میشوند و قرص های رزینی تحت شرایط کاملا کنترل شده گسترش یافته تا ذرات فوم های پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) را تشکیل دهند (ذراتی که معمولا شکل ثابتی دارند). از سایر تکنیک های تولیدی به منظور تولید انواعی از محصولات نهایی استفاده میشود.

سپس ذرات فوم های ماده یاد شده در قالب تزریق میشوند. در اغلب موارد، از قالب های آلومینیومی مقرون به صرفه استفاده می شود که حفره های زیادی دارند. فشار و گرمای بخار محور نیز این ذرات را به اشکال نهایی تبدیل میکند. فوم های بدست آمده ی پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) نیز یک قطعه کلیدی در بخش های زیر مجموعه ای باقی می مانند و در تولید تجهیزات اصلی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) چه خواصی دارد؟

پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) دارای درجات متفاوتی است که قابلیت بکارگیری در تولید انواع محصولات را دارند (با توجه به نیاز مندی های فنی). انواعی که چگالی بالایی دارند برای تولید محصولاتی به کار برده میشوند که به مدیریت انرژی نیاز دارند مانند سپر اتومبیل و و قطعات داخلی مورد نیاز برای تامین ایمنی مسافرین. انواع کم چگالی این ماده نیز برای تولید بسته بندی استفاده میشوند. نوع نهایی که چگالی متوسطی دارند نیز تولید وسایل خانگی و سایر محصولات پرمصرف به کار برده میشوند.

درجاتی از پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) که مقدار انتشار پایینی دارند، از خروج ترکیبات ارگانیک فرار و سبک از بخش های داخلی خودرو جلوگیری می کنند. درجات غیر استاتیک، اتلاف کننده و رسانشی نیز موجود میباشند که در تولید بسته بندی ها نقش دارند.

 

خواص عملکردی متمایز پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) کدامند؟

پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) سوراخ دار از ذرات پروپیلنی تشکیل شده که شکلی مشابه با سیلندر دارند و هوای موجود در بین ذرات در فرم های قالب گیری شده نهایی را افزایش میدهند. با این اقدام عایق پذیری صوتی بیشتر شده و وزن کاهش خواهد یافت.

معمولا از رنگ مشکی برای انواعی از این ماده در قطعات خودرو استفاده میشود ولی بسته بندی های ساخته شده از پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) معمولا سفید رنگ هستند.

 

از پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) برای تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

از آنجایی که این ماده به خوبی می تواند انرژی را مدیریت کند، سبک بوده  و از خواصی مانند کارکرد خوب، دوام و قابلیت بازیافت برخوردار است، در اغلب موارد توسط تولید کنندگان خودرو به منظور تولید قطعات خودرو استفاده میشود. از مصارف پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) میتوان به چنین مواردی اشاره کرد: صندلی های خودرو، سپر، سیستم های انبار مانند، روکش در خودرو، بخشهای حفاظت کننده از پنجره خودرو، اهرمهای بخش کفی، صفحاتی که در پشت صندلی های اخری تعبیه شده و برای ذخیره مواد غذایی وسایر موارد استفاده میشوند، پشت سری در خودرو، جعبه ابزار، آفتاب گیرها که در قسمت فوقانی صندلی های جلویی نصب شده و شدت نور آفتاب را کاهش میدهند انواعی از بخش های فیلر بسته های صنعتی که قابلیت استفاده مجدد دارند نیز با نام پوشال شناخته می شوند و از همین ماده ساخته می شوند زیرا از خواصی مانند دوام و توانایی جذب انرژی در حال انتقال برخوردارند.

مصرف ماده یاد شده در تولید اسباب و اثاثیه، وسایل بازی مانند هواپیماها و سایر محصولات کاربردی نیز در حال افزایش است که ناشی از برخورداری از خواص گوناگون و سبکی و ویژگی های عملکردی مطلوب  میباشد.

همچنین استفاده از پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) در کنار محصولات غذایی تایید شده وبلامانع است. عایق پذیری گرمایی و استحکام ساختاری این ماده نیز آن را به گزینه ای مناسب برای تولید ظروف حمل کننده ی غذا و سایر موارد تبدیل کرده است. ماده یاد شده از رشد میکروبی جلوگیری کرده و میتوان آن را با استفاده از شست و شوی بخار محور استریل کرد.

پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) یک ماده ی بهداشتی بوده و به همین دلیل به راحتی میتواند در تماس با مواد غذایی به کار برده شود و نیازی به بسته بندی دارد. قابلیت شست و شو، استفاده ی مجدد و عایق سازی عالی نیز از سوپرمارکت تا درب منزل مشتری از سایر ویژگی های ماده یاد شده میباشد. در واقع استفاده از بسته های ساخته شده از پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) باعث میشود که مواد غذایی حتی با قرار گیری در برابر دمای بالا (مانند دمای تابستان)، زمان طولانی تحویل غذا یا خرابی خودروهای تحویل غذا کیفیت خود را حفظ کنند. همچنین از آنجایی که ماده یاد شده قابلیت حفاظتی خوبی دارد، از ضربه خوردن در دست اندازها و یا آسیب مواد غذایی در طی تحویل جلوگیری خواهد کرد.

اولین باری که ماده یاد شده در حوزه خودروسازی به کار برده شد، تولید قطعات جذب کننده ی انرژی در سیستم سپر خودرو بود ولی همانطور که پیش از این نیز گفته شد کاربردهای این ماده در حوزه خودروسازی خیلی فراتر رفته است و شامل سایر قطعات هم میشود.

فوم های قالب گیری شده ی پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) جایگزینی ایده آل برای مواد سنتی هستند که در تولید پشت سری های جراحی استفاده می شدند. در واقع پشت سری های ساخته شده از فوم های این ماده پایداری و ایمنی خوبی را برای بیمار در طی جراحی فراهم میکنند.

ماده یاد شده از سال 1982 توسط خودروسازان و به منظور بهبود ایمنی مسافرین به کار برده میشود. انواع قالب گیری شده این ماده دارای خواص متفاوتی بوده و میتوان آنها را به اشکال مختلفی نیز تبدیل کرد. اگرچه سایر خواص پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) مانند استحکام، مقاومت مطلوب در برابر ضربه و خاصیت ارتجاعی باعث شده اند تا بتوان به راحتی از این ماده در تولید پشت سری های صندلی های جراحی استفاده کرد. این پشت سری ها به خوبی می توانند سر بیمار را برای مدتی طولانی در وضعیتی ایمن نگه دارند. به کارگیری ماده یاد شده در صندلی های جراحی باعث میشود تا مشتریانی که به ایمنی بیماران خود اهمیت میدهد، از این موضوع اطمینان حاصل نمایند. علاوه بر آن این نوع پلیمر مطابق با استانداردهای بهداشتی است و مناسب محیط های پزشکی میباشد. معمولا در جراحی های نیاز است تا این قسمت برای هر بیمار تعویض شود ولی در صورتی که از پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) ساخته شده باشد این مراحل از بین خواهد رفت و فقط نیاز است تا تمیز شود .

قطعات ساخته شده از این فوم عمری طولانی دارند و میتوان آنها را در پایان چرخه عمرشان بازیافت کرد. علاوه بر آن پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) دارای خاصیت عایق بالایی بوده، ساده و راحت بوده و وزن کم آنها نیز انتشار کربن و هزینه های حمل و نقل را کاهش میدهد.

امروزه خرید های هفتگی مواد غذایی بیشتر بر سادگی و راحتی تمرکز دارد. مشتریان خواهان دریافت سریع و به موقع محصولات انتخابی خود درب منزلشان می باشند و بسته های ساخته شده از پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) نیز همین امکان را فراهم می سازند.

اگرچه استفاده از بسته های ساخته شده از این نوع پلیمر فقط محدود به خرده  فروشی های غذایی نمیشود بلکه این مواد می توانند قطعات الکترونیکی و داروهای حساس را نیز محافظت کنند. محصولات فومی می توانند به خرده فروشان در جهت بهینه سازی زنجیره تولید با تمرکز بر بازدهی و ارگونومی کمک نمایند.

سپرهای جذب کننده ی ضربه که در بخش های جلویی و عقبی خودرو قرار می گیرند نیز باعث افزایش ایمنی این خودروها میشوند. در واقع زمانی که یک خودرو تصادف می کند، اولین بخشی از خودرو که در معرض این ضربه قرار میگیرد، سپر هاست. به همین دلیل است که از از پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) برای تولید این قطعات استفاده میکنند که قابلیت جذب بالای ضربه را دارد. با این روش مسئله ایمن سازی خودروهای سواری حل خواهد شد

 

تاریخچه ی پلی پروپیلن گسترش یافته

 پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) اولین بار توسط JSP در دهه 70 تولید شد و این در حالی بود که وی در جستجوی فرم جدیدی از پروپیلن بود. ماده یاد شده اولین بار برای تولید قطعات خودرو در سال 1982 و در ژاپن به کار برده شد. تقاضای تولید این ماده از همان سال در تمام نقاط  دنیا افزایش یافت زیرا خودروسازان نیاز داشتند تا عملکرد مدیریت انرژی را بهبود بخشند و به همراه ان محصولاتی سبک تر تولید نمایند که اثرات مثبت تری نیز برای محیط زیست خواهد داشت.

تعدادی از کمپانی ها نیز از سال 1982 در حال ساخت بسته هایی در دمای کنترل شده می باشند و حجم بالایی از بسته ها با نام تجاری JB Packaging را تولید و گردآوری کرده اند.

شرکت های نام برده شده از سال 1999 در حال تولید قطعات خودرو بوده و یکی از محصولات تولیدی آنها نیز سپرهای ساخته شده از پلی پروپیلن گسترش یافته (PP) میباشد.