کفی پلی یورتان در کفش های فوتبال

دسته: مقالات منتشر شده در 09 ارديبهشت 1403
نوشته شده توسط Admin بازدید: 63

رویکرد حفظ استر کفی استر پلی یورتان کفش های فوتبال

این مقاله به بررسی وضعیت، تحقیق و ارتقاء دو جفت کفش فوتبال می پردازد که یکی از آنها توسط جورج بِست در سال 1976 و دیگری توسط پله در سال 1969 پوشیده شده اند. این کفش های فوتبال به طور سفارشی برای تولید دوباره بازسازی شدند؛ کفی پلاستیکی به کار رفته در این کفش‌های فوتبال مورد بررسی قرار گرفت؛ با کمک FTIR استر پلی یورتان به کار رفته در آنها مطالعه شد که سائیدگی شدید سطحی به شکل ترک و بریدگی مشاهده شد. با این حال، مشخص شد که روش های قبلی در این کار موفق نبوده اند. در هر دو جفت کفش، از فیلر برای حفظ کفی به منظور جلوگیری از سائیدگی شدید استفاده شد. این مقاله جزئیاتی از روش توسعه یافته برای تثبیت کفی در هر دو جفت ارائه داده و مناسب بودن آنها را برای استفاده کوتاه مدت، درمقایسه با روش‌های انتخاب شده و تشریح فرایند تصمیم گیری را بیان می کند. یک راه حل طولانی مدت نیز برای هر دو مورد توسعه یافت. بررسی روش تعمیر کفی کفش پس از چند سال نشان داد که همه نواقص آن به طور کامل حل نشد. برهمین اساس، نویسندگان طیف وسیعی از گزینه های جایگزین را در نظر گرفتند که می توانند در تولید کفش‌های مشابه در آینده کاربرد داشته باشند.

 

این مقاله شرایط به بررسی و مطالعه شرایط تحقیق و تعمیر دو جفت کفش فوتبال می پردازد که یکی از آنها توسط جورج بِست و دیگری توسط پِله پوشیده شده اند. هر دو جفت کفش، اگرچه استفاده از آنها چندین سال فاصله داشته است، در خدمات مشاوره حفاظت و موزه ها (CMAS) شورای ویلتشایر، نگهداری شدند. با کمک این کفش ها موفقیت ها و پیشرفت های احتمالی را با هدف استفاده از روش های انتخاب شده و همچنین شناخت گزینه های جایگزین ارزیبای خواهیم کرد که ممکن است در آینده بیشتر مورد مطالعه قرار گیرند. این روش ها اساسا بر کفی پلاستیکی کفش های فوتبال که سائیدگی شدید دارند متمرکز هستند.

 

کفش‌های جورج بست

جورج بست یک فوتبالیست ایرلندی شمالی بود که بین سال های 1974-1963 در منچستریونایتد و چندین باشگاه پس از آن بازی کرد. جورج بست همچنین توانست در 37 بازی ملی بین سال های 1977-1964 برای ایرلند شمالی بازی کند. زندگی اجتماعی و مهارت هایش در زمین فوتبال به اندازه ای شناخته شده است که بِست را با فوتبالیست برزیلی، پِله، به عنوان "بزرگترین بازیکن جهان" مقایسه می کردند. قبل از اینکه CMAS در سال 2013 کفش‌های جورج بست را به دست آورد، یک کلکسیونر خصوصی که دارای مجموعه بزرگی از یادگاری‌های فوتبال بود، کفش های فوتبال جورج بست را تا مدت طولانی به موزه ملی فوتبال امانت داد. در شکل زیر، کفش‌های فوتبال جورج بست نشان داده شده است.

 

شکل 1:

 Condition of George Best football boots prior to arrival at CMAS labs

 

تاریخ تخمینی این کفش ها 1976 است و همچنین نوارهای سبز دوخته شده در این کفش ها نشان دهنده تیم ملی فوتبال ایرلند شمالی است اما این مطلب تایید نشده است. باتوجه به لباس هایی که جورج بست پوشیده شده است، به وضوح می توان به اهمیت تاریخی این کفش ها پی برد. قبل از اینکه روش های تعمیر جایگزین توسط مالک موزه پیشنهاد شوند، بحث های زیادی هم در تیم حفاظت و هم دربین مشتری آنها برای انتخاب مناسب ترین روش تعمیرِ هر دو جفت کفش که ازنظر اخلاقی هم قابل قبول باشد صورت گرفت. درنهایت، پس از سال ها تلاش مستمر برای حفظ کفی پلاستیکی تصمیم گرفته شد که به دلیل سائیدگی شدید مقدار زیادی مواد اضافی به آن افزوده شود و اکثر مشتریان نیز به داشتن کفش های راحتی تمایل دارند که گودی کف پا را پر کند و مواد اصلی به کار رفته از بین نرود.

 

کفش‌های فوتبال پله

فوتبالیست برزیلی ادسون آرانتس دو ناسیمنتو که بیشتر با نام پله شناخته می شود، یکی از بهترین فوتبالیست هایی است که تا به حال زندگی کرده است. پله ابتدا در جام جهانی 1958 با به ثمر رساندن گل هایی که منجر به پیروزی برزیل در برابر فرانسه شد به شهرت جهانی رسید. او در سال 1977 بازنشسته شده و به عنوان سفیر جهانی فوتبال معرفی شد که پس از آن بنیاد پله را در سال 2018 تاسیس کرد. پله در سال 2022 درگذشت. یک جفت کفش فوتبال پله که متعلق به همان کلکسیونر کفش های جورج بست بود، در سال 2016 در حراجی جولین خریداری شدند. تاریخ دقیق این کفش‌ها مشخص نیست اما مردم بر این باور بودند که آنها را در زمین بازی در پای پله دیده اند. دلیل اثبات این ادعا هم آثار چمنی است که باتوجه به شکل زیر زیر یکی از آنها باقی مانده است.

 

شکل 2:

 Peles football boots at Juliens Auctions

 

هدف نهایی این بود که نمایش کفش ها در موزه ملی فوتبال ادامه پیدا کند. مشتری می‌خواست قسمت‌های ازبین رفتۀ کفی پا پر شده و یک محافظ به آنها اضافه شود تا اطمینان حاصل کند از اینکه پارگی و سائیدگی کفش ها ازنظر بصری حواس مشتری را پرت نمی کنند. با این حال، تصمیم گرفته شد که آثار چمن به جا مانده همچنان به منظور حفظ ارزش تاریخی آنها روی کفش باقی بماند.

 

زمینه های تحقیقاتی بیشتر

همچون دیگر روش های تعمیر، براساس محدودیت‌های زمانی، الزامات صاحبان، سطح دانش طراحان و دسترسی به تکنیک ها/ابزار تحلیلی تصمیم نهایی گرفته شد. در حالی که از هر دو روش برای دستیابی به اهداف کلیدی استفاده شد، اما زمان و مسافت که قابل تشخیص بود اثبات کرد که به تحقیقات، گزینه ها، مواد و تکنیک های بیشتری نیاز است که همگی می توانند با توجه به زمان، پول و منابع نامحدود امکان پذیر باشند. با تأمل در تکنیک های تعمیری به کار رفته در هر دو جفت کفش فوتبال، در جدول زیر برخی از گزینه های جایگزین ازجمله تغییر نوع و نسبت مواد پرکننده، رزین ها، استفاده از اسکن و چاپ سه بعدی ارائه شده است که ممکن است در آینده بیشتر قابل دسترسی باشند.

 

جدول 1:

 Alternative treatment options for polyurethane ester soles on football boots

 

این ملاحظات نشان می دهد که همچنان به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است که روش های تعمیر مختلفی را به طرفداران کفش های فوتبال ارائه دهند. علاوه براین، ارزیابی مجدد کفش های جورج بست نشان داد که در مورد مواد به کار رفته در پر کردن بریدگی و سائیدگی ها و همچنین ثبات طولانی مدت آنها نگرانی هایی وجود دارد. نویسندگان امیدوارند بتوانند با اینجام مطالعات گسترده بتوانند این بحث را باز کنند؛ به ویژه درمورد تعادل بین تمایل به انجام روش های تهویه ای در پلاستیک و برآورده کردن انتظارات صاحبان اما در عین حال، جنبه های عملکردی و اخلاقی کفش‌ها به خطر نیفتد.