بهترین گزینه در ساخت پهباد، پلاستیک یا الیاف کربن؟

دسته: مقالات منتشر شده در 27 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 2426

کدام یک گزینه بهتری برای ساخت پروانه پهپاد میباشد؟ پلاستیک ها یا الیاف کربن؟

تمامی افرادی که سعی داشتند تا پهبادهای متفاوتی را بسازند و آنها را به پرواز درآورند، با پروانه های پلاستیکی آشنا می باشند زیرا آنها موادی ارزان و نسبتا قابل اطمینان می باشند و به همین دلیل گزینه انتخابی برای ساخت پروانه هایی هستند که هر کدام از پهباد تجاری به یکی از آنها نیاز دارد. این در حالی است که در تعدادی از پهپاد ها ما با به روزرسانی‌ هایی روبرو هستیم که در واقع به کارگیری الیاف کربن در ساخت این مواد می باشد که کمی گران تر نیز می باشند. ایا مواد الیاف کربن در مقایسه با پلاستیک ها گزینه بهتری برای ساخت پروانه پهپادها هستند؟ و یا آیا هزینه بالاتر الیاف کربن واقعاً ارزش محصول را بالا میبرد؟

 

پروانه های ساخته شده از الیاف کربن گران قیمت تر هستند

به عنوان مثال یک مجموعه کامل از ۴ پروانه برای ۲ تا ۳ پهپاد هزینه ای تقریبا نزدیک به ۴۰ دلار دارد و این در حالی است که مجموعه ای از پروانه های پلاستیکی هزینه‌ای نصف این مقدار دارند و این تفاوت در بازه ی قیمتی در صورت بیشتر مشاهده می شود که شما از برندهای بسیار محبوب نیز استفاده کنید. در چنین صورتی پروانه های ساخته شده از الیاف کربن در مقایسه با جایگزین های خود یعنی انواع پلاستیکی قیمت ۳ تا ۴ برابر بیشتر دارند. در نگاه اول ممکن است تمایز قیمتی بین انواع های ساخته شده از الیاف کربن و یا پلاستیک چندان به نظر نیاید اما زمانی که شما برای به پرواز درآوردن پهپادها تلاش می‌کنید ممکن است در نهایت صدها ها دلار را برای تغییر ماده اولیه به الیاف کربن خرج کنید و تنها سوالی که در این بخش باقی می ماند این است که آیا واقعا ارزش آن را دارد که برای ساخت چنین قطعاتی از الیاف کربن استفاده کنیم؟

 

پروانه های ساخته شده از الیاف کربن از استحکام بیشتری برخوردارند

یکی از مشخص ترین فاکتورهای تمایز دهنده بین پروانه های ساخته شده از پلاستیک و الیاف کربن در این مورد خلاصه می‌شود که الیاف کربن از استحکام بیشتری برخوردارند و طبیعت انعطاف‌ پذیر پروانه های پلاستیکی باعث می‌شود تا آنها در طی چرخش و یا در مقاومت با هوا خم شوند و یا آسیب ببیند. چنین ویژگی هایی در کاهش پیشرانش و افزایش انتقال لرزش به بدنه پهپاد موثرند. استحکام بالای پروانه های ساخته شده از الیاف کربن اجازه می دهد تا حرکت در مسیر رو به جلو و از بین مولکول های هوا با سادگی بیشتری صورت بگیرد و در نهایت باعث بهبود پیشرانش نیز خواهد شد و در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد. کاهش لرزش پهپاد به کاهش اثر لرزشی در تمامی تصویرهایی که از طرف پهپاد گرفته می شود نیز کمک می کند و این در حالی است که تعدادی از دوربین های مدرن می توانند لرزش شدید وارد شده به این پهپاد را از بین ببرند. در خصوص پایداری تعداد زیادی از خلبانان اعتقاد دارند که افزایش استحکام در پروانه‌های ساخته شده از الیاف کربن می تواند خود اثری مخرب نیز داشته باشد. انعطاف پذیری بیشتر در پروانه‌های هلی ‌کوپترها آثار مثبتی هم دارد زیرا آنها می‌توانند با تغییرات ایرودینامیک راحت تر سازگار شوند. از طرف دیگر پرواز با پروانه های تولیدی از الیاف کربن می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد به خصوص در شرایطی که باد سنگینی می وزد و یا در هنگامی که جهت حرکت باید به صورت متناوب تغییر کند.

 

پروانه های ساخته شده از الیاف کربن سبک تر هستند

 یکی از مهمترین ویژگی‌های متمایز کننده در الیاف کربن در این مورد خلاصه می شود که تمامی محصولات ساخته شده از آن از نسبت استحکام به وزن بسیار بالایی برخوردارند و این بدین معنی است که پروانه های ساخته شده از آن در مقایسه با پلاستیکی ها بسیار سبک تر می باشند و در صورتی که نیاز به تغییر جهت وجود داشته باشد در این مورد پر رنگ خواهد شد. در حقیقت زمانی که یک پهپاد می‌خواهد مسیر و یا سرعت خود را تغییر دهد سرعت پروانه های در حال چرخش آن نیز باید تغییر کند. پروانه های پلاستیکی سنگین با دشواری بسیار بیشتر می‌توانند به این هدف دست پیدا کنند که ناشی از تکانش بالاتر آنها می باشد. اگرچه چنین تاخیری معمولا برای اکثر خلبانان پهپادها بسیار آشنا و همیشگی می باشد و آنها می آموزند که چگونه باید با آن کار کنند ولی از طرف دیگر نوعی از پهپاد که دارای پروانه های سبک وزن ساخته شده از الیاف کربن می باشد، به خوبی می تواند با شدت بیشتری به دستورات خلبان پاسخگویی کند. تعدادی از خلبتن های نیز این نوع پرش یا حرکت ناگهانی را ترجیح می دهند به خصوص آنهایی که در مسابقات رقابتی پهپاد شرکت می‌کند. در اغلب موارد تمایز عملکر‌دی بین پروانه های ساخته شده از پلاستیک و یا الیاف کربن در طی پرواز می تواند ارتباط بسیار زیادی با تجربه، عادت ها و یا سلیقه شخصی داشته باشد و در صورتی که شما بدانید چگونه با پروانه های پلاستیکی پرواز کنید بنابراین استفاده از پروانه های ساخته شده از الیاف کربنی می‌تواند برای شما یک تجربه ناموفق باشد.

 

احتمال اسیب دیدگی پروانه های ساخته شده از الیاف کربن.

استحکام و قدرت بیشتر پروانه های تولیدی از الیاف کربن می تواند به عنوان یک مزیت به شمار بیاید اما این نمی ‌تواند باعث شود که آنها از دوام و یا طول عمر خوبی هم برخوردار باشند. مطابق آن که تعداد زیادی از خلبان‌های پهپادها اعلام می‌کنند پروانه های پلاستیکی می‌توانند آسیب ببینند. در واقع پروانه های پلاستیکی می‌توانند با درجه محدودی خم شوند بدون آنکه آسیب خیلی جدی به آنها وارد شود و البته می‌توان عنوان کرد که تعداد زیادی از این دسته از پروانه‌ها پس از یک تصادف هم توانسته ‌اند مجددا مورد مصرف قرار بگیرند. یکی از نتایج نامطلوب در پروانه‌های ساخته شده از الیاف کربن در این مورد خلاصه می شود که آنها شکننده هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا آنها به راحتی از ترک بردارند حتی پس از یک آسیب کم.

 

پروانه های تولیدی از الیاف کربن ظاهر مطلوبی دارد

شاید به عقیده شما این موضوع از اهمیت چندان زیادی برخوردار نباشد اما بیشتر پروانه های ساخته شده از این ماده در مقایسه با رقبای پلاستیکی خود ظاهر بهتری دارند و اگر میخواهید زیبایی پهپاد خود را به رخ دیگران بکشید بنابراین بهتر است که از پروانه های ساخته شده از الیاف کربن استفاده کنید. این مواد ظاهری زیبا و جذاب به پهپادهای شما می بخشند و همین مورد می تواند به خوبی علت قیمت بالاتر آنها را تشریح کند.

 

آیا پروانه های ساخته شده از الیاف کربن ارزش خرید را دارند؟

انتخاب بین پروانه های پلاستیکی و یا انواع تولیدی از الیاف کربن می تواند از دو جهت مختلف مورد بررسی قرار گیرد زیرا تعدادی از خلبان ها ادعا می کنند که آنها به روز رسانی به وجود آمده در پروانه های ساخته شده از الیاف کربن را ترجیح می‌دهند زیرا آنها سرعت بیشتری دارند و تعدادی از آنها نیز عنوان می‌کنند که همین به‌روزرسانی باعث شده است تا پهپادها حالت ناپایدار و یا تهاجمی پیدا کنند. بیشتر خلبان های پهبادها آموختند که چگونه می‌توانند با پروانه های پلاستیکی پرواز کنند و عادت های خود را به گونه ‌ای شکل دهند تا بتوانند عملکرد بهتری را به این محصولات ببخشند. در بسیاری از موارد تغییر توانایی های یک پهپاد و انواع تولیدی از الیاف کربن نمی تواند دلیل خوبی برای آموزش مجدد و بهبود توانایی های خلبانی قدیمی باشد. در حوزه عملکرد پرواز نیز می‌توان عنوان کرد که هر دو نوع پروانه نام برده شده از مزیت‌ها و معایب خود برخوردارند. کاملاً مشخص است که انواع تولیدی از الیاف کربن قیمتی تقریباً دو برابر پلاستیک ها دارند و می توانند خود مشکل بسیار زیادی را به وجود بیاورند زیرا پروانه ها قسمتی از پهپادها هستند که معمولاً با فاصله زمانی کمی تعویض میشود. در صورتی که شما با پروانه های پلاستیکی مشکلی ندارید و انواع دیگر نیز مزیت خاصی را برای شما به همراه ندارد، بنابراین چرا می خواهید از پروانه های تولیدی از الیاف کربن استفاده کنید؟ در صورتی که شما همچنان در خصوص این دسته از پروانه‌ها کنجکاو می باشید می توانید آنها را امتحان کنید زیرا هر چقدر هم گران قیمت باشند این بدین معنا نیست که شما نمی توانید یک مجموعه از آنها را برای پهپاد خود تهیه کنید.

 

پلاستیک یا الیاف کربن کدام یک بهتر است؟

این سؤال صدها بار در انجمن ها و گروه های متفاوتی در طی سالها پرسیده شده است و به خوبی میتوان در خصوص آن بحث کرد ولی متاسفانه یک جواب قطعی برای این پرسش وجود ندارد. اکثریت خلبانهای پهپادها به شیوه پرواز با پروانه های پلاستیکی عادت کردند و هیچ دلیلی برای تغییر آن نمی بینند ولی از طرف دیگر تعدادی از خلبان ها شیفته تغییراتی هستند که در انواع ساخته شده از الیاف کربن مشاهده می شود. مطابق آنچه که پیش از این نیز عنوان شد هر دو مورد موجود از مزیت و معایب خود برخوردارند و شما می توانید نوع مورد نظر را با توجه به سلیقه شخصی خود انتخاب کنید. آیا شتاب و سرعت بیشتر پروانه های تولیدی از الیاف کربن برای شما جذاب است و یا حالت تهاجمی انها؟ آیا شما می خواهید که پروانه های شما در برابر تغییرات سرعت و یا جهت واکنش مناسبی داشته باشند یا خیر ؟ با پاسخ‌ گویی به این سؤالات خیلی راحت میتوانید انواع مناسب خود را انتخاب نمایید.

مترجم: ف. ال احمد