فومهای پلی اورتان و پلی ایزو سیانورات و نقش آنها در عایق سازی - بخش دوم

دسته: مقالات منتشر شده در 05 تیر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1185

فوم های ساخته شده از پلی اورتان و پلی ایزوسیانورات ها و نقش آنها در عایق سازی – بخش دوم

فوم های پلی اورتانی از واکنش بین انواع دی ایزوسیانات ها با فرمول های ویژه و پلیول ها و سایر مواد شیمیایی به وجود می‌آید تا بتوانند تکنیک های تولیدی خاصی را ایجاد نمایند و سرعت واکنش آن‌ها نیز ممکن است از بسیار سریع برای فومهای اسپری محور که در چندین ثانیه شکل می گیرند تا واکنش هایی چندین دقیقه ای و یا قالب گیری های بزرگ در پنل های خنک کننده متفاوت باشد. این آزادی در انتخاب باعث می‌شود تا الگویی از فعالیت‌های تولیدی و محصولات نهایی به وجود آید که برای نیازمندی های خاصی برای هر یک از مشتریان طراحی می‌شوند و فرآیندهای اصلی و محصولاتی که از آنها تولید می شوند در این بخش توضیح داده می شود.

 

فومهای پوششی پلی ایزوسیانوراتی

  • فرآیندهای تولیدی: در فرآیندهای تولیدی اجزای شکل گیرنده مایع معمولاً به صورت ممتد ترکیب و ذخیره می‌شوند و نوعی واکنش شیمیایی گرمازا باعث می‌شود تا این ترکیبات گسترش پیدا کنند و در تماس با یکدیگر قرار بگیرند و به پوشش‌های فوقانی بچسبند. این فوم ها ممکن است از فویل های آلومینیومی تقویت شده و یا ساده و مواد سلولزی تقویت شده به کمک فایبرگلاس، مواد تمام شیشه و یا برد های مستحکم ساخته شده باشد.
  • عملکرد: فومهای ساخته شده از پلی ایزوسیانورات ها یکی از پرطرفدارترین محصولات عایق سازی در ساخت و ساز می باشند و آنها جزو پلاستیک‌های ترموست در نظر گرفته شده که می‌توانند در مقابل آتش مقاومت کنند به جای آنکه ذوب شوند و به مایع تبدیل شود. مواد یاد شده در مقابل آسفالتهای ذوب شده بسیار مقاوم می باشند و علاوه بر آن می توان مقاومت آنها را در برابر انواع چسب های ساخت و ساز بالا در نظر گرفت و به همین دلیل گزینه مناسب و سازگاری برای سیستم های تجاری و سنتی مطرح می شوند. تمامی ویژگی های یاد شده باعث می شوند تا این مواد به یکی از گزینه های بسیار محبوب برای عایق سازی در حوزه صنعتی و تجاری به کار برده شوند. انواع متفاوتی از مواد پوششی با تمامی گونه های لایه های ضد آب سازگاری دارند و این باعث می شود که نیاز به استفاده از مواد حفاظت کننده و یا لایه های جدا کننده بسیار کم شود که به هنگام استفاده از سایر محصولات کاملا ضروری به نظر می رسد. بوردهای عایق ساخته شده از پلی ایزوسیانورات ها نیز معمولاً برای ایجاد پوشش در خانه های مسکونی به کار برده می‌شوند و این برد ها دارای پوشش های فویلی که دارای ضخامت نیم تا یک می‌باشند در ساخت قاب های مهاربندی شده نقش دارند و سپس اتصالات کاملاً به هم متصل می‌شوند و با پوشش های خارجی محافظت می شوند. عایق سازی فیبری سنتی و یا فوم های اسپری مانند برای پر سازی حفره درون دیوار به کار برده می شوند. عایق هایی با نام لایه های سطحی گرمایی ساخته شده از پلی ایزوسیانورات ها انواعی از مواد می باشند که برای بهبود مقاومت گرمایی سازه های ساختمانی و کاهش امکان انباشتگی رطوبت در حفره‌های دیوار به کار برده می شود.
  • مصارف: فوم های پوششی ساخته شده از پلی ایزوسیانورات ها معمولاً به عنوان عایق در سقف های کم شیب صنعتی و تجاری به کار برده می‌شوند و لایه های حفاظتی این مواد نیز معمولاً برای عایق سازی دیوار های تجاری و خانگی استفاده شده و فومهای این ماده می توانند نقشی در ساخت مواد اصلی برای پنل‌های عایق سازی شده سازه ای داشته باشند. همچنین تولید گردآورنده های انرژی خورشیدی نیز در این محصولات جای می گیرد.

 

فوم های پلی اورتانی اسپری محور

  • فرآیند تولید: فوم های پلی اورتانی اسپری محور معمولاً از ترکیب انواعی از مواد با سرعت واکنش بسیار زیاد و گردپاش ها در همان زمان استفاده تولید می شوند. چگالی این فومها با توجه به نیازمندی های محصول نهایی می تواند متفاوت باشد و همچنین می‌توان از آن به روی انواعی از زیر لایه های تمیز، خشک و همچنین عاری از هر گونه گرد و غبار استفاده نمود. واکنش به سرعت به مرحله نهایی خود رسیده و در نهایت سطح غیر چسبنده ای خواهد داشت که می‌تواند به عنوان درزگیر نیز عمل نماید و این امکان نیز وجود دارد که فوم را با استفاده از سایر پوشش ها همانند عامل های بازدارنده از هوازدگی و اشتعال حفاظت نمود.
  • عملکرد: فوم های پلی اورتانی اسپری محور به صورت عمده‌ای برای عایق سازی اتاقک زیر شیروانی، دیوارها و همچنین زمین، سقف و علاوه بر آن ایجاد مانع های هوایی به کار برده می شود. این فومها به راحتی با انواعی از تنظیمات غیر معمول می توانند سازگار شوند و به هیچ نوع اتصالات نیاز ندارند که در نهایت عواملی همانند پل‌سازی گرمایی و فیلتر سازی هوا از بین میرود و همچنین باعث محدودیت استفاده از ابزارهای جانبی و یا نشتی های حرارتی می شود. ماده یاد شده دارای نسبت استحکام به وزن بالایی باشد و چسبندگی بسیار بالایی نیز به انواعی از زیر لایه ها دارد که باعث می شود تا استحکام دیوارها بالا رود و علاوه بر آن مقاومت سیستم‌های به کار برده شده در سقف در برابر وزش باد افزایش پیدا کند. زمانی که از این فومها برای ساخت سقف استفاده می شود می‌توان آن را به روی تعداد زیادی از پوشش های سقف قرارداد و نیاز برای جایگزینی و یا از بین بردن این پوشش ها با هزینه بالا از بین خواهد رفت.
  • مصارف: از آنجایی که ماده یاد شده به صورت مستقیم در داخل شکاف ها و ترکها قرار داده می‌شود که در معرض حرارت قرار گرفتند می تواند در واقع نوعی عایق سازی در برابر هوا را نیز به وجود بیاورد و یکی از ساده ترین و اثربخش ترین روش ها برای عایق سازی خانه ها و سازه های جدید می باشد.

 

فوم هایی با قابلیت به کارگیری دلخواه

  • روند تولید: این نوع از فومها را می‌توان به شکل مورد نظر و دلخواه در یک منطقه خاص استفاده کرد و یا قالب گیری کرد و یا آن‌ها را برای پر سازی و عایق سازی انواعی از حفره ها با شکل نامنظم به کار برد. از مصارف دیگر آن‌ها میتوان به این مورد اشاره کرد که امکان تبدیل آن‌ها به شکل قطعه های بسیار بزرگ وجود دارد که در مراحل بعدی بریده شده و به شکل مورد نظر نهایی تبدیل می شود.
  • عملکرد: فومهای یاد شده مصارف بسیار متفاوتی دارند همانند عایق سازی حفره‌های دیوار، حرارت دهنده های آب، مخزن های یخچال و تجهیزات آن. شاید بتوان عنوان کرد که رایج ترین کاربرد این مواد به کارگیری آنها در یخچال و فریزرهاست. فقط چندین دهه پیش یخچال ها از دیواره های خارجی فولادی ضخیم و دیوارهای داخلی نازک برخوردار بودند اما امروزه دیوارها بسیار نازک شدند و بخش خارجی نیز از فلزات سبک وزن و بخش داخلی نیز از پلاستیک ساخته می شود.
  • مصارف: همانطور که پیش از این نیز یاد شد این فومها برای تولید انواع محصولات به کار برده می شوند و در تولید پنل های عایق با انواع متفاوتی از مواد پوششی نیز نقش دارند همانند درهای ورودی ساختمان عایق سازی شده، پنل های عایق سازی شده برای دیوارها و سقف ها و حتی آیتم های دکوری برای بکارگیری در وسایل خانه.

 

پنل های فولادی عایق

  • فرآیند تولید: مواد پوششی که معمولاً از قبل چنین پوشش هایی را داشته اند و یا توسط فولادی‌های الومینیومی رنگ شده اند به شکلهای متقاوت به شرکت های تولید کننده پنل تحویل داده می شود و سپس در خط تولید کارخانه شکل داده می‌شوند. میزان تغییر پذیری این پروفایلها تا اندازه‌ای بالاست که یک کارخانه امکان این را دارد که دسته ها و رنگهای کاملاً متمایزی را از پنل های های عایق فومی را تولید کند. سپس ترکیب فوم مانند بین لایه های بالایی و پایینی قرار گرفته می‌شود که در همان قسمت سخت شده و بخش های فلزی را به یکدیگر اتصال میدهد. پنل ها از طول برش داده می‌شوند و بسته‌بندی می‌شوند تا از بخش‌های رنگ‌آمیزی شده به خوبی حفاظت شود.
  • عملکرد: این پنل های ساختارمند باعث می شوند تا امکان ایجاد سازه‌های کاملی در مدت زمان کوتاه و با تعداد کمی از کارگران فراهم شود. لبه های موجود در این ساختمان ها که با دقت بسیار زیادی طراحی شده اند باعث می شوند تا جریان های گرمایی از بین بروند و نوعی فناوری درزگیری را برای کمک به رفع فیلتر سازی آب و یا هوا به وجود بیاورند و از آنجایی که این پنل ها بسیار سبک بوده، سازه های پشتیبانی کننده از آنها نیز می‌توانند ساده تر باشند و سرهم بندی آنها نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت. پنلهای صنعتی پلی اورتانی را می توان در هر زمانی از سال به کار برد و انواعی از تاخیرهای ساختاری مرتبط با هوا را کاملاً از بین برد و یا کاهش داد و از مزایای آن نیز می‌توان به قابلیت تغییرات بر مبنای نیاز نهایی یا سفارشی سازی، مقرون به صرفه گی و ظاهر زیبا عنوان کرد.
  • مصارف: پنل های فلزی عایق به عنوان عایق سقف و دیواره ها در سازه های سنتی و یا محیط هایی به کار برده می شوند که دارای دمای کنترل شده می باشند و از فرایند های مشابه برای پنل‌ها در گاراژ ساختمان نیز استفاده می شود.

مترجم: ف.آل احمد