پلی استر Polyester در برابر اکریلیک Acrylic

دسته: مقالات منتشر شده در 06 خرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 2751

پلی استر در برابر آکریلیک

خرید کاپشن دارای کیفیت بالا می‌تواند خود یک فرایند چند مرحله ای باشد. ویژگی های ظاهری، برش، رنگ و طراحی همگی از نکات مهمی می باشند که در انتخاب کاپشن مناسب برای استفاده روزانه شما و یا فعالیت خارج از خانه باید مد نظر قرار گرفته شوند. اما واقعا چه چیزی باعث می شود که این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار باشند؟ مسلما اولین مواردی که به ذهن می‌آید، طراحی و میزان راحتی یک محصول است اما برای آنهایی که می خواهند از این کاپشن ها در محل های جنگلی و یا شرایط ویژه استفاده کنند عملکرد این مواد می‌تواند خود بسیار حائز اهمیت باشد. بنابراین یک کاپشن با کیفیت بالا باید دارای مواد بسیار مناسب و طراحی مطلوب باشد. در این مقاله می خواهیم به انواع بافتارهایی بپردازیم که معمولا برای ساخت کاپشن ها به کار برده می شوند. هم اکنون زمان آن رسیده که به اکریلیک اشاره کنیم و آن را با پلی استر مقایسه کنیم که اولین ماده به کار برده شده در تولید کاپشن میباشد.

 

پلی استر چیست؟

پلی استر ماده ای است که توسط انسان ها ساخته می شود و از هزاران الیاف بافته شده تشکیل شده است که کیفیت و ویژگی های بسیار کاربردی دارد. این ماده در سال ۱۹۴۱ توسط جیمز دیکسون و جان وینی فیلد به عنوان دو دانشمند بریتانیایی ساخته شد. اما زمانی ماده به صورت تجاری شناخته شد که کمپانی دو پونت در سال ۱۹۴۵ حق اختراع آن را ثبت کرد. همانطور که از نام این پلیمر مشخص است پلی استر به دسته‌ای از پلیمرها گفته می‌شود که از استر های پیوند خورده به یکدیگر تشکیل شده است و پلی نیز به معنای چندین می باشد و استر در واقع پایه اصلی پلیمر های پلی استری را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل این نام بدین صورت شکل گرفته است. این مواد از واکنش شیمیایی بین یک اسید با یک الکل تولید می شوند و همان طور که پیش از این نیز گفته شد ماده اصلی سازنده ی آن پلی استر می باشد. الیاف این ماده با روش ذوب ریسی تولید می‌شوند که در واقع فرایندی است که در طی آن پلاستیک تحت حرارت قرار گرفته و وارد دستگاه های ریسندگی می‌شود و سپس به روشهای مختلفی فرآوری می شود تا بتواند انواعی از الیاف را با ضخامت و طولهای متفاوت تولید کند. اگر بخواهیم به ویژگی های پلی استر بپردازیم باید اول از همه به خاصیت آب ترس آن اشاره کنیم که به عنوان یکی از دلایل اصلی به شمار می‌آید که ماده ی نام برده شده برای تولید لباسهای خارج از خانه به کار برده می شود. خاصیت یادشده باعث می‌شود تا ماده گرایش بسیار کمی برای جذب آب داشته باشد و در واقع الیاف این ماده به گونه ای ساخته شدند که آب وارد آنها می شود ولی نمی تواند انهارا بسیار مرطوب سازد و به همین دلیل پلی استر در مقاومت با آب گزینه ی بسیار مطلوبی می باشد. الیاف موجود در این ماده بسیار در برابر سایش و مواد شیمیایی مقاوم می باشند و همچنین بسیار قوی بوده و عمر طولانی دارند و علاوه بر آن می توانند ویژگی های ظاهری خود را برای مدت طولانی حفظ کنند و باعث می‌شوند تا پارچه های ساخته شده از پلی استر ضد چروک باشند. همچنین احتمال ایجاد پرز نیز به روی مواد پلی استری پایین است. البته تمامی مواد از معایبی نیز برخوردارند و در خصوص پلی استر می‌توان عنوان کرد که اصلی‌ترین عیب این ماده طبیعت روغن دوست ان می باشد و همین ویژگی باعث می شود تا رنگ های روغنی و همچنین انواع بوهای روغنی به میزان زیادی به روی این ماده باقی بمانند که برای انواعی از پوشاک پلی استری که در معرض پوست قرار دارند می‌تواند مشکلی بزرگ باشد. همچنین از آنجایی که پلی استر به عنوان یکی از مواد پلاستیکی به شمار می‌آید می‌تواند ذوب شود و این در صورتی است که در معرض دمای بسیار بالایی قرار گیرد و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که مواد پلی استری را اتو نکنید مگر در صورتی که از کاپشن های ضد آب استفاده کنید. مواد پلی استری را هر روز استفاده می کنیم و در واقع مصرف آنها فقط در حوزه پوشاک و سایر محصولات مشابه نمی باشد اگر شما به هر یک از محصولات پلاستیکی نگاهی بیندازید ممکن است ردی از مواد پلی استری را در آنها مشاهده کنید.

 

اکریلیک چیست؟

آکریلیک نیز نوعی از بافتارهای ترکیبی و ساخته دست انسان است که از نوعی پلیمر با نام پلی آکریلونیتریل ساخته می شود. این ماده نیز همانند نایلون و پلی استر که توسط کمپانی دوپونت توسعه داده شده و ثبت شدند، یکی از الیاف ترکیبی کمپانی دوپونت می باشد و در سال ۱۹۴۱ ساخته شده و نام تجاری اولیه آنها اورلون بود. ترکیبات آکریلیکی می‌توانند از مواد بسیار متفاوتی تشکیل شده باشد زیرا این مواد حداقل دارای ۸۵ درصد آکریلونیتریل به عنوان مونومر اصلی می باشند و سایر مونومر های دیگری که در این ماده وجود دارند میتوانند متیل اکریلات یا وینیل استات باشد. مداکریلیک ترکیب ۳۵ درصد از مونومرهای آکریلونیتریل و ۸۵ درصد از مونومر هایی همانند وینیل کلراید، وینیل بروماید یا وینیلیدین کلراید میباشد. این نوع از آکریلیک ها مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند و از مصارف اولیه آن می توان به لباس های حفاظت کننده و یا حتی محصولات زیبایی همانند کلاه گیس و حجم دهنده های مو اشاره کرد. آکریلیک به عنوان رشته تولید می‌شود که به بخش های کوچک تقسیم شده و می تواند ویژگی های مشابه با نخ و یا پشم داشته باشد و سپس در نهایت به نخ تبدیل می شود. مهمترین ویژگی کیفی این مواد را می توان خاصیت گرمابخشی آنها شمرد و به همین دلیل است که مصارف بسیار زیادی در تولید سویشرت دارند. این ماده حالتی نرم داشته و بسیار سبک و مشابه پشم می باشد و به همین دلیل به عنوان جایگزینی برای ترمه به کار برده می شود. اکریلیک نیز همانند پلی استر بوده و لکه ها و یا بوهای روغنی را به میزان زیادی به خود جذب می کند. پلیمر یاد شده مقاومت بسیار زیادی در برابر اشعه خورشید و بسیاری از مواد شیمیایی سنگین دارد اما امکان بروز پرز بر روی آن وجود دارد. اگرچه همچنان تلاش می شود تا این مشکل رفع شود اما در نهایت امکان ایجاد پرز وجود خواهد داشت.

 

پلی استر و آکریلیک چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد؟

  • عملکرد و ترکیبات تشکیل دهنده: در خصوص مواد تشکیل دهنده می‌توان عنوان کرد که اکریلیک و پلی استر هردو شباهت بسیار زیادی دارند زیرا هر دو از مواد پلاستیکی ساخته می شوند ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که نوع پلاستیک ساخته شده در هر دوی آنها متفاوت می باشد. مواد یاد شده از نوع ترکیبی می باشند و به همین دلیل خاصیت ضد آب دارند که به دلیل طبیعت ضد آب آن ها می باشد اما در همان حال بسیار روغن دوست بوده و می توانند لکه ها و یا بو های ناشی از مواد روغنی را برای مدت زیادی حفظ کنند. اگر بخواهیم به ویژگی های عایق سازی این موارد توجه کنیم باید عنوان کنیم که آکریلیک عملکرد بسیار بهتری نسبت به پلی استر دارد و به همین دلیل است که برای دماهای کم به کار برده می شود و این در حالی است که پلی استر تنوع بسیار کمتری در این حوزه دارد. شما می توانید پارچه های پلی استری قابل تنفس و سبک وزن را پیدا کنید و این در حالی است که خاصیت گرما بخشی داشته و برای استفاده در زمستان نیز بسیار راحت می باشند اما این موضوع در خصوص آکریلیک ها صدق نمی کند زیرا آنها در طی چند دقیقه ممکن است حرارت بسیار زیادی را ایجاد کنند و به همین دلیل نمی‌توان از آنها در آب و هوای گرم استفاده کرد.
  • دوام و طول عمر: از آنجایی که هر دو ماده یاد شده ترکیبی می‌باشند مقاومت زیادی در برابر آسیب‌های ناشی از بید دارند زیرا قابلیت بلع انها وجود ندارد. اگرچه در صورتیکه این مواد با سایر الیاف طبیعی همانند پشم و یا نخ ترکیب شوند خود این موضوع می‌تواند به مشکلی بزرگ تبدیل شود. اکریلیکها در برابر آتش بسیار آسیب پذیر می باشند و به راحتی می سوزند و به همین دلیل است که از ماده‌ای به نام مداکریلیک استفاده می شود. زمانی که آن‌ها در مقایسه با پلی استرها ها قرار میگیرند از مقاومت کافی در برابر سایش و یا انواعی از مواد شیمیایی برخوردار نیستند و همچنین مدت طول عمر آن نیز کوتاه تر می باشد. از طرف دیگر پلی استر عملکرد بهتری داشته و بادوام تر بوده و به عنوان دسته ای از الیاف بسیار قوی و مقاوم در برابر سایش انواع مواد شیمیایی است. امکان بروز پرز برای آکریلیک ها بسیار بالا می باشد که در نهایت بر ظاهر این پارچه ها در مدت طولانی اثر خواهد گذاشت و این درحالی است که عملکرد آنها همچنان یکسان باقی خواهد ماند.
  • ماندگاری و نگهداری: اکریلیک و پلی استر هر دو در دسته مواد ترکیبی قرار می گیرند و به همین دلیل نگرانی هایی در خصوص زیست تخریب پذیری و ماندگاری آنها در طبیعت وجود دارد. شاید انتخاب بهتر در این حوزه پلی استر ها باشند که دوام بسیار زیادی دارند و ماندگاری زیاد آنها باعث شده تا بتوان آنها را بازیافت کرده و به همین دلیل انتخاب بسیار بهتری برای محیط زیست می باشند. از طرف دیگر آکریلیک ها مشکلات متفاوتی را به وجود می‌آورند زیرا مدت زمان طول عمر آنها و مدت زمان مصرف آنها کوتاه‌تر می باشد ولی تجزیه کامل آنها به حدود ۲۰۰ سال نیاز دارد و این در حالی است که ممکن است انواعی از مواد شیمیایی و سمی را در محیط زیست آزاد کنند. در خصوص مراقبت و نگهداری از این مواد می‌توان عنوان کرد که نگهداری از هر دوی آنها ساده می باشد اما مراقبت از الیاف اکریلیکی به توجه بیشتری نیاز دارد چون ممکن است که در دماهای بالا تغییر سایز بدهند و پس از آن مناسب شما نباشد.