الفین ها و تولید انواع بافت - بخش دوم

دسته: مقالات منتشر شده در 27 ارديبهشت 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1246

الفین ها و نقش آنها در تولید انواع بافتارها (قسمت دوم)

پلی پروپیلن نام نوعی ماده شیمیایی می باشد و به ترکیباتی داده شده است که ما آنها را به عنوان نوعی بافتار به اسم الفین می شناسیم. از نظر شیمیایی روند های تولیدی پلی پروپیلن کمی پیچیده می‌باشد اما در حقیقت این ماده در مقایسه با نخ، پشم، ابریشم و یا ریون بسیار سبز تر بوده و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. الفین و یا پلی پروپیلن نوعی ماده ترکیبی ساخته شده بر پایه پلی پروپیلن میباشد که اولین بار در ایتالیا در سال ۱۹۵۷ ساخته شد و تولید آن در سال ۱۹۶۰ و در آمریکا گسترش بسیاری پیدا کرد. از این محصولات می توان به منظور تولید انواعی از بافتارها استفاده کرد اما پلی پروپیلن از کجا تولید میشود و نحوه تولید آن چگونه است و مزایای آن چه مواردی را شامل می شوند؟ پلی پروپیلن از گاز پروپیلن ساخته‌ میشود و پروپیلن نیز نوعی گاز بدون رنگ است که بویی شبیه به نفت دارد و در واقع به عنوان یکی از محصولات جانبی تولید اتیلن به شمار می‌آید و در طی کرکینگ بخار هیدروکربن ها و یا تولید نفت ساخته می شود.اما آنها چگونه می‌توانند در مقایسه با نفت و یا ابریشم دوام بیشتری داشته باشند و این در حالی است که در تولید نفت و گاز نقش دارند؟ پروپیلن در گذشته در طی تولید نفت سوزانده می شد زیرا تصور می شد که نمی تواند این ماده هیچگونه مصارف صنعتی داشته باشد. به یافت به فرآیندی گفته می‌شود که به منظور خلق موادی استفاده می شود که زمانی به عنوان مواد زائد و بدون مصرف مورد نظر بودند اما امروزه می توان از نظر شیمیایی آنها را به مواد کاربردی تبدیل کرد. پلی پروپیلن از طریق بسپارش ترکیبات پروپیلنی ساخته می‌شود ولی این به چه معناست؟ به طور ساده میتوان گفت که مولکول های کوچک با یکدیگر ترکیب می‌شوند و به یکدیگر پیوند می خورند تا زنجیره های مولکولی بزرگتری را با واحدهای ساختاری تکراری تشکیل دهند و این مولکول ها با زنجیرهای بلند پلی پروپیلن نام دارند که به شکل قرص و یا ذره وجود دارند و پس از آن ذوب می شوند و در داخل دستگاهی به نام رشته ساز قرار داده می‌شوند تا تمامی مولکول ها به یکدیگر متصل شده و یک نخ را به وجود بیاورد. در فرایند ذوب نیز از رنگ های محلول استفاده می شود زیرا پلی‌پروپیلن به صورت شیمیایی خاصیت ضد لک دارند. این بدین معنی است که پس از ساخت نخ، این ماده نمی‌تواند به راحتی رنگ و یا مواد رنگی را بپذیرد. به همین دلیل است که معمولاً الفین ها را در طی فرایند ذوب وبا رنگهای رنگ دانه ای یا محلول رنگ می کنند. پس از آنکه دستگاه یاد شده پلی‌پروپیلن را به نخ و ریسمان تبدیل می‌کند آن‌ها به رشته‌هایی تبدیل می‌شوند که سپس به شکل پارچه مورد نظر بافته خواهند شد. امروزه بازار تولید الفین ها حدود ۱۶ درصد از تولید الیاف را تشکیل می دهد. در روند تولید از آب و یا زمین استفاده نمی شود و زمانی مواد یاد شده در ساخت نفت به عنوان ماده‌ای بی‌مصرف شناخته می شده اما امروزه به عنوان یکی از بهترین پارچه های ممکن با کمترین اثر کربنی به کار برده می شوند. اگر بخواهیم به نقاط قوت و ضعف ان ها اشاره کنیم می توانیم این موارد را نام ببریم:

  • رنگ و الگوی به وجود آمده بر روی آنها از بین نخواهد رفت: شما هم اکنون می دانید که پارچه های الفینی برای تولید موادی سخت و با دوام و مقاوم در برابر انواع تهدیدات همانند قارچ، سفیدک و رطوبت به کار برده می شوند اما این تنها دلیلی نیست که این محصولات را به گزینه های بسیار پایدار و طولانی مدتی تبدیل کرده است. همانطور که پیش از این نیز یاد شد الفین ها در طی مراحل تولید رنگ می شوند و رنگ های محلول به این مواد اضافه می شوند قبل از آنکه مرحله ذوب آغاز شود و یا این کار در طی مرحله ذوب انجام می گیرد. این بدین معنی است که رنگها به صورت کاملی تثبیت می شوند. پس از پایان این مرحله الیاف الفینی بافته می شوند تا الگوهای متفاوتی را به وجود بیاورند اما تفاوتی ندارد که شما محصولی با رنگ ثابت را انتخاب کنید و یا یک الگو زیرا در هر صورت شما جنسی را خریداری کرده اید که در طی زمان دچار تغییر رنگ نخواهد شد. این ماده تا سالها حالتی درخشان و جذاب را حفظ خواهد کرد حتی اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  • سادگی در شستشو: از آنجایی که لکه ها به این نوع از الیاف نمی چسبند و آب نیز جذب این ماده نمی‌شود بنابراین روند شستشوی الفین ها بسیار ساده می باشد. موارد یاد شده باعث می شوند تا این ماده گزینه ایده آلی برای بخش‌های داخلی خودرو و یا محصولات خارج از خانه باشد زیرا می‌توان تمام آلودگی های را با سادگی بسیار راحتی رفع نمود. تنها استثنای موجود محصولات نفتی می باشند که اگر به روی الیاف الفینی بریزند پاک کردن آنها با دشواری همراه خواهد بود.
  • عدم برخورداری از الکتریسیته ساکن: معمولا اکثر مشتریان به هنگام خرید نوعی از الیاف به این گزینه توجه چندانی نمی کنند اما اگر از جریان های الکتریسیته موجود بر روی انواع وسایل موجود در خانه و یا در حیاط خلوت خود و یا حتی لباس های خود متنفرید در نهایت الفین گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. الیاف الفینی بار الکتریسیته را منتقل نمی‌کند.

 

از الیاف الفینی به منظور تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

مزیت های متفاوت مواد الفینی باعث شده است تا بتوان از آن برای دستیابی به انواعی از اهداف استفاده کرد. یکی از پر طرفدارترین مصارف این ماده در تولید وسایل خانگی برای خارج از خانه مانند بالشتک های حیاط خلوت و قالیچه‌ها، صندلی های راحتی خارج از خانه و کوسن ها می باشد. مقاومت ماده یاد شده در برابر آب، لکه ها و همچنین تغییر رنگ بدین معنی است که می تواند تا مدت ها در معرض باران، آلودگی و یا نور مستقیم خورشید قرار گیرد. یکی دیگر از مصارف عمومی این ماده تولید بخش‌های داخلی خودرو است. از آنجایی که این ماده به راحتی سوراخ و یا فرسوده نمیشود، جابجایی مسافران در داخل خودرو تغییری در این مواد به وجود نخواهد آورد. علاوه بر آن لکه های به وجود آمده پایدار نخواهند بوده و صندلی ها را می توان به راحتی شست. رویه مبل و یا پوشش دیوارها را نیز می توان از این ماده تولید کرد و الگوها و رنگ های به وجود آمده بر روی آن اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند و یا به میزان زیادی مورد استفاده قرار بگیرند، از بین نخواهد رفت. علاوه بر آن الفین ها برای انواعی از فرآیندهای صنعتی به کار برده می شوند مانند تولید فیلترها، کیسه ها و منسوجات مصرفی در فیلتر سازی.

 

در انتخاب بافتار های الفینی به چه مواردی دقت کنیم؟

تمام بافتارهای الفینی به شکل یکسان ساخته نمی شوند و اگر می خواهید که تعداد زیادی از آنها را خریداری کنید و از مزیت های آنها استفاده ببرید بهتر است که محصولی با کیفیت بالا را در نظر بگیرید. به هنگام خرید موادی را انتخاب می کنید که دارای بافتار های منسجم می باشند زیرا اگر این بافتار ها حالتی از هم گسسته و یا جدا از همدیگر داشته باشند، تمام مزایای این ماده همانند استحکام آن از بین خواهد رفت. علاوه بر آن بافتار یاد شده باید به صورت صحیح رنگ شده باشد و این موضوع باعث می‌شود تا در طی زمان رنگ آن تغییر نکند و ظاهر جذاب و درخشان خود را از دست ندهد. همچنین به هنگام خرید این مواد باید مطمئن شوید که آنها برای وسایل خارج از خانه طراحی شده باشند. الفین ها به صورت پایه برای مصارف خارج از خانه طراحی نشده اند و این بدین معنی است که رنگ‌های درخشان و الگوهای زیبای آنها ممکن است با سرعت زیادی از بین بروند زیرا این نوع از پارچه ها در مقابل نور خورشید بسیار حساس می باشند. اگرچه استفاده از این مواد بیشتر برای فضاهای خارج از خانه می باشد شستشوی آن بسیار ساده بوده و این ماده سبک و مقاوم در برابر کپک و انواعی از آسیب هاست. تمامی موارد یاد شده باعث می شود تا بافتارهای الفینی گزینه مناسبی برای محیط های خارج از خانه باشند به جز حساسیت آنها به نور خورشید. تولید کنندگان با استفاده از تکنیک های مهندسی انواع جدیدی از پارچه‌های الفینی را ساخته‌اند که مقاومت زیادی در برابر نور خورشید دارند. به هنگام خرید باید دقت کنید که الیاف مناسب را برای خود انتخاب کنید تا بتوانید از آن برای کوسن های حیاط خلوت، بالشتک، پرده ها و سایر موارد استفاده کنید. حتما قبل از خرید برچسب روی محصول را چک کنید و از فروشنده در خصوص امکان استفاده از این مواد در معرض نور خورشید بپرسید. بافتارهای الفینی که امروزه استفاده میکنیم، مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید دارند و می توانند تا ۵ سال در چنین وضعیتی دوام داشته باشد.

 

چگونه از بافتارهای الفینی نگهداری کنیم؟

همانطور که پیش از این نیز گفته شد مواد الفینی در مقابل رطوبت، لکه، کپک، سوراخی و بسیاری از موارد دیگر مقاوم می باشند ولی این بدین معنا نیست که آنها به هیچ گونه نگهداری نیاز ندارند. این مواد به راحتی می‌توانند در محیط های مختلف مورد استفاده قرار گیرند ولی آن‌ها در مقابل گرما حساس می‌باشند و بهتر است آنها را در معرض حرارت بسیار بالا قرار ندهید زیرا در غیر این صورت ذوب خواهند شد. در محیطهای خانگی امکان بروز چنین موردی بسیار پایین می باشد اما اگر از بافتارهای الفینی در محیطهای صنعتی استفاده شود امکان بروز آن افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال اگر می خواهید محصولات الفینی را اتو کنید باید درجه اتو را در کمترین حالت ممکن قرار دهید در غیر این صورت به پارچه یاد شده اسیب خواهید زد.