اتیلن گلیکول Ethylene Glycol

دسته: مقالات منتشر شده در 09 آذر 1398
نوشته شده توسط Admin بازدید: 7513

اتیلن گلیکول به چه ماده ای گفته می شود و چه خواصی دارد؟

اتیلن گلیکول که با نام ethane-1,2-diol نیز شناخته می شود نوعی ترکیب ارگانیک است و فرمول شیمیایی آن نیز (CH2OH)2 می باشد. این ماده به طور عمده به منظور دستیابی به دو هدف متفاوت استفاده می‌شود. هدف اول  به عنوان ماده خام در تولید فیلم های پلی استری و هدف دوم برای تهیه فرمولاسیون مواد ضد یخ است. پلیمر یاد شده بدون بو، بدون رنگ و چسبنده بوده و هم چنین طعمی شیرین دارد. علاوه بر آن این ماده حالتی سمی دارد و حیوانات خانگی ممکن است در اثر چکه مواد ضد یخ از اتومبیل ها در معرض مسمومیت ناشی از اتیلن گلیکول قرار بگیرند.

 

اتیلن گلیکول چگونه تولید میشود؟

پلیمر یاد شده از اتیلن و یا اتن و از طریق اتیلن اکسید میانجی تولید می شود. اتیلن اکسید نیز با توجه به واکنش شیمیایی ذیل با آب واکنش می دهد تا اتیلن گلیکول را تولید نماید.

واکنش: C2H4O + H2O → HO−CH2CH2−OH

این واکنش می‌تواند با استفاده از اسیدها و یا بازها حالت کاتالیزی پیدا کند و یا می تواند در PH خنثی و در دمای افزوده شده صورت گیرد. در چنین شرایطی تولید ۹۲ درصدی اتیلن‌ گلیکول ممکن خواهد شد. محصولات جانبی ممکن از این واکنش شامل الیگومر های دی اتیلن گلیکول، اتیلن گلیکول و تترا اتیلن گلیکول می‌باشند. جداسازی این الیگومر ها و آب با انتشار انرژی بسیاری صورت می‌گیرد. سالانه به میزان ۶.۷ دهم میلیون تن از این مواد تولید می شود. در  نوعی روش تولیدی دیگر با نام امگا، انتخاب با حساسیت بیشتری صورت می گیرد. در این روش ابتدا اتیلن اکسید توسط کربن دی اکسید به اتیلن کربنات تبدیل می شود. سپس حلقه ان  با یک کاتالیز بازی هیدرولیز شده تا مونو اتیلن گلیکول هایی را با میزان گزینش ۹۸ درصدی تولید نماید. در این مرحله کربن دی اکسید مجدداً آزاد می شود و می توان از آن در مدار فرآیند استفاده کرد. در واقع کربن دی اکسید به عنوان بخشی از مرحله تولید اتیل اکسید به وجود می‌آید که در آن قسمتی از اتیلن به طور کامل اکسید می‌شود. اتیلن در کشورهایی از کربن مونوکسید تولید می شود که در آن ها ذخایر بالایی از ذغال سنگ وجود دارد و همچنین قوانین محیطی آنها با سختگیری کمتری همراه است. متانول بازیافت می شود بنابراین فقط کربن مونوکسید، هیدروژن و اکسیژن مصرف می شوند. کارخانه ای با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن از اتیلن گلیکول در سال در مغولستان قرار دارد و کارخانه دوم نیز در چین واقع است که ظرفیت تولیدی برابر با ۲۵۰ هزار تن در سال دارد. این کارخانه در سال ۲۰۱۲ و در استان هنان تاسیس شد.

در سال ۲۰۱۵ نیز چهار کارخانه در چین با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن در سال کار خود را آغاز کردند و هم اکنون نیز ۱۷ کارخانه  دیگر در حال راه اندازی می باشند.

 

روشهای بیولوژیکی و یا زیستی

نوعی کرم پیله ساز وجود دارد که دارای یک باکتری مطلوب می باشد و این باکتری نیز قادر به تجزیه پلی اتیلن به اتیلن گلیکول است.

 

روش های تاریخی

بنابر بیشتر منابع موجود، یک شیمیدان فرانسوی با نام چارلز آدولف وورتز اولین بار توانست اتیلن گلیکول را در سال ۱۸۵۶ تولید نماید. ابتدا اتیل یودید را با استات نقره‌ای واکنش داد و سپس اتیلن دی استات به دست آمده را با پتاسیم هیدروکسید هیدرولیز کرد. وی نام ترکیب جدید خود را گلیکول نامید زیرا دارای ویژگی های مشترکی با اتیلن الکل (که دارای یک گروه هیدروکسیل میباشد) و گلیسیرین (که دارای سه گروه هیدروکسیل می‌باشد) است. در سال ۱۸۵۹ نیز وی اتیلن گلیکول را با استفاده از هیدراسیون اتیلن اکسید تولید نمود. به نظر می رسد که هیچ گونه تولید تجاری و یا استفاده از اتیلن گلیکول قبل از جنگ جهانی اول وجود نداشته باشد که در آن این ماده از اتیلن دی کلراید در آلمان به دست می آمد و به عنوان جایگزینی برای گلیسرول در تولید مواد محترقه و انفجاری به کار برده می‌شد. در آمریکا نیز تولید نیمه تجاری اتیلن گلیکول از طریق اتیلن کلرو هیدرین در سال ۱۹۱۷ آغاز شد. اولین کارخانه تولید اتیلن گلیکول در حجم بالا در سال ۱۹۲۵ در غرب ویرجینیا توسط شرکت مواد شیمیایی کربن و کاربید فعالیت خود را آغاز کرد. تا سال ۱۹۲۹ اتیلن‌گلیکول تقریباً توسط تمامی تولیدکنندگان دینامیت مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۳۷ نیز کمپانی یاد شده اولین کارخانه خود را تاسیس کرد که در آن از فرآیند Lefort به منظور اکسیداسیون فاز بخار اتیلن به اتیلن اکساید استفاده می شد. امتیاز انحصاری اکسیداسیون مستقیم تا سال ۱۹۵۳ متعلق به کمپانی کاربید بود که در ان زمان فرآیندهای طراحی علمی به صورت تجاری معرفی شده و گواهی های مورد نظر را دریافت کردند.

 

از اتیلن گلیکول به‌ منظور تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

۵۰ درصد از مصارف اتیلن گلیکول به تولید مواد ضد یخ اختصاص داده می‌شود و ۴۰ درصد نیز تولید مواد خامی است که در ساخت پلی استر هایی مانند پلی اتیلن ترفتالات به کار برده می شوند.

  • خنک کننده ها و عامل های انتقال گرما: کاربرد اصلی پلیمر یاد شده به عنوان وسیله و یا یک میانجی در انتقال حرارت همرفتی در خودرو ها و یا کامپیوتر هایی می باشد که به کمک مایعات خنک می شوند، میباشد. علاوه بر این پلیمر یاد شده در سیستم های تهویه هوای مجهز به آب خنک و یا سیستمهایی استفاده می‌شود که باید در دمای کمتر از دمای انجماد آب خنک شوند.در سیستم های گرم کننده و یا خنک کننده زمین گرمایی نیز اتیلن گلیکول نقش نوعی مایع را دارد که گرما را از طریق پمپ های زمین گرمایی انتقال می دهد. اتیلن گلیکول با توجه به آن که برای یک سیستم گرمایشی و یا سرمایی انتخاب شود، انرژی لازم خود را از منابعی مانند رودخانه، اقیانوس و یا چاه آب دریافت می‌کند و گرما را به مناطق چاه مانند منتقل می‌کند. ظرفیت گرمایی اتیلن گلیکول خالص یک و نیم برابر بیشتر از آب است. بنابراین پلیمر یاد شده علاوه بر آنکه از ماده در برابر انجماد حفاظت می‌کند و نقطه جوش را بالا می برد، می تواند ظرفیت گرمایی ویژه در ترکیبات آبی را در مقایسه با آب خالص کاهش دهد. شکل گیری حباب های بزرگ در مسیر های خنک کننده موتورهای احتراقی داخلی به طور حتم باعث می‌شود تا جریان گرمایی از این نواحی دور شود ولی انتقال گرمایی حبابهای کوچک در این مرحله پیشنهاد نمی‌شود.

 

  • ضد یخ: اتیلن گلیکول خالص در دمای منفی ۱۲ درجه سانتیگراد و یا ۱۰.۴ درجه فارنهایت منجمد می‌شود ولی زمانی که این ماده با آب ترکیب می شود ترکیب به دست آمده در دمای پایین‌تری منجمد می‌شود. به عنوان مثال ترکیب ۶۰ درصدی اتیلن گلیکول با ۴۰ درصد از آب در دمای منفی ۴۵ درجه سانتیگراد و یا منفی ۴۹ درجه فارنهایت منجمد می شود. دی اتیلن گلیکول نیز رفتاری مشابه دارد. کاهش دمای انجماد در تعدادی از ترکیب ها می تواند در قالب ویژگی‌های تجمعی و یا جمعی یک محلول توضیح داده شود اما در ترکیباتی که دارای غلظت بالایی می باشند مانند مواردی که ذکر شد، ممکن است انحرافاتی از رفتار های اصلی محلول به وجود بیاید که این موضوع ناشی از اثر نیروهای بین مولکولی است. نسبت های ترکیبی برای اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال این نسبت برای اتیلن گلیکول برابر با ۳۰ به ۷۰ و یا ۳۵ به ۶۵ می باشد اما همین مقدار برای پروپیلن گلیکول برابر با ۳۵به ۶۵ و یا ۴۰ به ۶۰ است. این ترکیب در پایین‌ترین دمای عملکردی در برابر انجماد مقاوم می باشد. از آنجایی که دمای انجماد این ماده کمتر می‌باشد اتیلن گلیکول به عنوان مایع ضد یخ برای شیشه جلوی اتومبیل و هواپیما و همچنین به عنوان ماده ضد یخ در موتور های خودرو به کار برده می شود. ترکیب اتیلن گلیکول و آب هم می‌تواند از نظر شیمیایی با نام ترکیب غلیظ گلیکول و یا محلول آن شناخته شود. استفاده از پلیمر یاد شده نه تنها نقطه انجماد ترکیبات مایع را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند نقطه جوش آنها را نیز افزایش دهد. این مورد باعث می‌شود تا گستره دمای کارکردی برای انتقال مایعات گرمایی در دو سر مقیاس افزایش یابد. افزایش دمای جوش ناشی از به کار گیری اتیلن گلیکول های خالص است که دارای نقطه جوش خیلی بالاتری هستند و فشار بخار نیز در آنها در مقایسه با آب خالص کمتر است.

 

  • پیش ماده ای برای پلیمرها: در صنعت پلاستیک اتیلن گلیکول یک پیش ماده مهم و ضروری برای فیبرها و رزینهای پلی استری است. پلی اتیلن ترفتالات که در تولید بطری های پلاستیکی برای نوشیدنی های ساده نقش دارد نیز، از اتیلن گلیکول ساخته می شود.

 

سایر مصارف اتیلن گلیکول کدامند؟

  • عامل آبگیر و یا خشک کننده: اتیلن گلیکول در صنعت گاز طبیعی به کار برده می شود تا بخار آب را از گاز طبیعی قبل از انجام  مراحل بعدی فرآوری بزداید.
  • جذب رطوبت: از آنجایی که نقطه جوش این ماده بالا بوده و پیوستگی بسیاری با آب دارد به عنوان یک عامل خشک کننده به کار برده می شود. میتوان اتیلن گلیکول را از گاز طبیعی بازیابی نموده و آن را دوباره به عنوان یک بازدارنده پس از خالص سازی به کار برد که در آن مرحله آب و نمک های غیر ارگانیک زدوده میشوند. علاوه بر جدایی می توان از این ماده برای کاهش دمای تشکیل هیدرات ها استفاده کرد. خلوص نوعی از گلیکول که برای سرکوب هیدرات ها به کار برده می شود، معمولاً حدود ۸۰ درصد است و این در حالی است که خلوص گلیکول بکار برده شده برای آب زدایی به مقدار ۹۵ درصد تا بیش از ۹۹ درصد می باشد.